Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 22 okt 2005 02:03

Vilka vi? Den som läser det här frågar sig själv: Vad ska jag sträva efter? Vad ska jag göra med mitt liv? Inte vad ska vi sträva efter, vad ska jag välja att sträva efter?

Anta att det är tillåtet att ändra sig senare. Finns det några bra alternativ som man kan välja utan att behöva ångra det senare?

Vad har vi för alternativ? Föreslaget hittills är:
    Lycka
    Filosofi, vetenskap och lärdom
    Moral
    Godhet
    Dö
    Bara leva (hur?)
    Överleva
    Vi kan inte välja, vi har ingen fri vilja

Fler?

Finns det någon som övertrumfar alla eller ska man plocka en mix av alla här? Lite godhet, lite lycka, lite moral, osv...

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 22 okt 2005 02:11

SpyTrap skrev:Men gud, vad hemskt det skulle vara om jag hade alla svaren vid sjuttonårsåldern.

Bara för att man skulle veta vart man var på väg så skulle väl det inte innebära att man var framme.

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 22 okt 2005 16:33

Tror att man skulle bli galen om man visste vart man var påväg
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 22 okt 2005 18:46

Fication skrev:Vad har vi för alternativ? Föreslaget hittills är:
    Lycka
    Moral
    Godhet
    Dö
    Bara leva (hur?)
    Överleva

Fler?

Finns det någon som övertrumfar alla eller ska man plocka en mix av alla här? Lite godhet, lite lycka, lite moral, osv...

Man klan även ta den uppenbara innebörden av mening med livet som följer ur traditionell meningsteori, dvs mening som någots intensionala aspekt. Intensional aspekt är den innebörd något har för medvetandet. Livets mening är därmed den samlade upplevelsen och innebörden livet har i medvetandet. Meningen med livet är altså i stort sett liktydigt med upplevelsen av livet.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 22 okt 2005 22:32

kringlan skrev:Tror att man skulle bli galen om man visste vart man var påväg

Många vet vart de är på väg. De leds av en övertygelse, fast ofta är övertygelsen illa vald, tex pracka på andra sin religion, skaffa så mycket makt som möjligt osv.

Mitt förslag på tolkning av frågan, dvs vad man ska sträva mot, är om det finns någon övertygelse man kan hänge sig åt utan att någonsin ångra sitt val.

meanman

Inläggav meanman » 23 okt 2005 12:10

Fication skrev:Mitt förslag på tolkning av frågan, dvs vad man ska sträva mot, är om det finns någon övertygelse man kan hänge sig åt utan att någonsin ångra sitt val.

Bra talat! Jag menar det.
Min vana trogen kommer även andra synpunkter.

Man kan ju aldrig veta om det framkommer skäl att ångra sitt val.
Men att ångra sitt val allt för radikalt vore nog att förneka sig själv i en gången tid. Lev med erfarenheterna, konsekvenserna. Som poeten
J. Verup uttryckt det: 'jag har varit med om dig'. Så också jag har (i alla fall) varit med om det.

Jag tror att det är den 'naturliga' grundstämnigen man bör komma överens med. Det är stabilare än övertygelser.

Om man inte drabbas av Tro eller Makt så behöver livet inte vara konstigare än att söka en alldaglig trevnad.....
"We are up against trouble caused by our way of expression."
Wittgenstein i "The Blue Book"

Sosia
Kontakt:

Inläggav Sosia » 23 okt 2005 13:36

Fication skrev:Vilka vi? Den som läser det här frågar sig själv: Vad ska jag sträva efter? Vad ska jag göra med mitt liv? Inte vad ska vi sträva efter, vad ska jag välja att sträva efter?

Anta att det är tillåtet att ändra sig senare. Finns det några bra alternativ som man kan välja utan att behöva ångra det senare?

Vad har vi för alternativ? Föreslaget hittills är:
    Lycka
    Moral
    Godhet
    Dö
    Bara leva (hur?)
    Överleva

Fler?

Vi kan alltid välja, våran fria vilja är vår största gåva.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 23 okt 2005 14:11

Sosia skrev:Vi kan alltid välja, våran fria vilja är vår största gåva.

För det första, vad menar du med fri vilja? För det andra vad är meningen med den? Varför skulle den vara meningen med livet? Gåva? Från vem/vad?

Användarvisningsbild
SpyTrap
Kontakt:

Inläggav SpyTrap » 23 okt 2005 16:38

meanman skrev:Man kan ju aldrig veta om det framkommer skäl att ångra sitt val.
Men att ångra sitt val allt för radikalt vore nog att förneka sig själv i en gången tid. Lev med erfarenheterna, konsekvenserna.

Ja, jag håller med. Just nu finns det saker som jag vet att jag vill göra under min livstid (lär mig arabiska, gå med i Peace Corps-en [säger man så?], resa till Sierra Leone, osv). Jag vet ungefär hur jag vill att livet ska vara.
Men samtidigt vet jag att jag inte alltid har velat göra dem och jag inte alltid har tyckt att moral och godhet är de viktigaste egenskaper att sträva mot. Därför vill jag inte nu eller kanske någonsin säga att "detta är det viktigaste. Nu vet jag vad jag ska sträva mot" eftersom det skulle på något sätt betyda att jag hade slutat att leva/växa/utvecklas.
Jovisst, man kan ju sträva mot något- åtminstone för mig skulle livet vara ganska meningslöst om jag inte gjorde det- men att kunna välja ut något som "meningen med livet"? Nej tack.

Fication skrev:Bara för att man skulle veta vart man var på väg så skulle väl det inte innebära att man var framme.

Hmm... det bästa svaret jag kan ge på detta är den ovanstående. Men det var en jättebra poäng. Fick mig att fundera en hel del. (Tack!)
Devil's Advocate

pekka v hagman

Meningen med livet & lycka

Inläggav pekka v hagman » 23 okt 2005 18:37

Krub; kringlan; Fication; Zartax; Hovnarr; meanman; Squirrel mfl:
Fordrar inte även er tillvaro mörka moln varierat med solsken, polariteter som plus och minus, entropi vs negentropi, glädje & sorg osv? Så vad är problemet? Man kan ju försöka negera verkligheten, dess mix av ont och gott etc, men hur uppstår då frågan om vad meningen med livet är? När, var och hur uppstod den första databiten? Hittas den, kan man se analogin med universum och cyberspace. Från bits till Kilobits - mega och gigabits osv.Arpanet- Intranät osv. Var tar det slut ? Vem har lovat oss en mening med vår existens och lyckan att vara till. De som har behov av det, må fantisera om tomtar som Herren, Allah, Jahve m.fl som garanter för vår tillvaro. Själv är jag mycket sur över att fått mej itutat dessa am-sagor och vidskepliga hedenhöserier från födelsen på denna planet. Även om jag inser att jag inte har svar på alla mysterier som finns, vill jag ändå inte påtvinga andra några dogmer som resultat av det lilla jag händelsevis tror på eller anser mig veta. Mvh peter pan

Squirrel

Re: Meningen med livet & lycka

Inläggav Squirrel » 23 okt 2005 19:19

pekka v hagman skrev:Krub; kringlan; Fication; Zartax; Hovnarr; meanman; Squirrel mfl:
Fordrar inte även er tillvaro mörka moln varierat med solsken, polariteter som plus och minus, entropi vs negentropi, glädje & sorg osv? Så vad är problemet? Man kan ju försöka negera verkligheten, dess mix av ont och gott etc, men hur uppstår då frågan om vad meningen med livet är? ...

Fodrar skulle jag verkligen inte säga. Det jag upplever i livet kan jag för det mesta ställa upp som polariteter men jag ser det som en teoretisk konstruktion från min sida, inte något verkligt i sig och definitivt inte något som fodras för min existens. Det finns många filosofiska blunders som faller tillbaka på grundlösa antaganden att verkligheten alltid är uppbyggd av motpoler. Descartes försökte bevisa Guds existens med hjälp av det för att bara nämna ett exempel. Motsatser och motpoler är för det mesta vårat sätt att se på världen, inte något hos världen som sådan.

meanman

Re: Meningen med livet & lycka

Inläggav meanman » 23 okt 2005 20:16

pekka v hagman skrev:....Fordrar inte även er tillvaro mörka moln varierat med solsken, polariteter som plus och minus, entropi vs negentropi, glädje & sorg osv? Så vad är problemet?

Om du säger 'innehåller' istället för 'fordrar' så är jag med. Och det jag kallar en harmonisk grundstämning kan visserligen kapa topparna något men fyller i gengäld ut dalarna.

pekka v hagman skrev:.....De som har behov av det, må fantisera om tomtar som Herren, Allah, Jahve m.fl som garanter för vår tillvaro. Själv är jag mycket sur över att fått mej itutat dessa am-sagor och vidskepliga hedenhöserier från födelsen på denna planet. Även om jag inser att jag inte har svar på alla mysterier som finns, vill jag ändå inte påtvinga andra några dogmer som resultat av det lilla jag händelsevis tror på eller anser mig veta. Mvh peter pan

Håller helt med, med det tilllägget att vissa inte bara tycks fantisera om sådana garanter utan dessutom tycks vara drabbade av visshet därom.
Och att ett dogmatiskt förhållningssätt inte är allenast förekommande i 'hinsides' sammanhang.
"We are up against trouble caused by our way of expression."

Wittgenstein i "The Blue Book"

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 24 okt 2005 00:41

SpyTrap skrev:Därför vill jag inte nu eller kanske någonsin säga att "detta är det viktigaste. Nu vet jag vad jag ska sträva mot" eftersom det skulle på något sätt betyda att jag hade slutat att leva/växa/utvecklas.

Jag är faktiskt ganska imponerad nu. Och det händer inte så ofta...

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 24 okt 2005 18:47

Meningen med livet, den stora filosofiska frågan eller ska vi kalla det metafysisk fråga i stället. Vad är Meningen med livet? eller livets mening?, dessa frågor tillhör till den metaforiska världen som kanske inte har några konkreta svar eller idéer för att förstå de på ett allmän plan.
Vilken mening har vår liv på jorden?, varför vi finns?, vad är mening med mitt liv och andras liv?, hur kan vara liv ett mening?. För var och en av oss kan svaret vara olika för olika, det kan vara individuellt, i grupper, institutionellt, statliga o.s.v. Världens upphov och ursprung tillhör också dessa filosofiska eller mytologiska frågeställningar och har också olika svar för olika individer eller gruperingar.
Meningen med livet ser ut att ha oändliga svar, vi kanske finns och finns här och nu medvetet eller inte medvetet på olika plan, eller kanske det är mening att vi ska ställa dessa frågor som mänsklig varelse för att utvecklas till det maximalla genom vår tänkande och för ett bättre värld.
Personligen är meningen med livet att utförska mig själv och hela världen. Det man gör här i livet ska påverka andra och själva utvecklingen påverkas från olika plan, och därför måste man vara försiktig med sina handlingar här i detta värld.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 okt 2005 14:46

Kan det inte vara så att meningen med livet är att finna just detta; meningen?

Kan det inte vara så att meningen är att inte behöva denna mening, att finna lyckan inom sig själv?
Finna är nog inte rätt ord, återupptäcka är bättre.
Vad var du innan du la dig till med behov? Tja kanske hungrig men det är inte dom behoven jag talar om.
Vad om inte nöjd? Lycklig?

Meningen blir då att skapa en varaktig självständighet där vi förverkligas utan behov.

Och vägen dit kan nog gott vara delad, men en förutsättning ligger nog i att vi ser oss själva i andra.

Betänk Hovnarrs ord om lycka. Han slår där huvudet på spiken.

"Glad" är vad vi kallar det naturliga tillstånd då vi är utan bekymmer. Att vara varaktigt bekymmersfri är varaktig lycka.

Jag tror att mannen, vars fru har dött, ser sitt behov, han skapat i henne, förgås och inte längre lovas att uppfyllas.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"