Teodicéproblemet
Moderator: Moderatorgruppen
Teodicéproblemet
Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns
vi kan bara förstå oss på Gud, inte genom att söka svar,
utan genom att förena oss med Gud, på det viset genom
att sluta trotsa Gud
Gud är fullkomligt god
det onda finns
att sluta trotsa Gud
Re: Teodicéproblemet
nuddle skrev:Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns
att sluta trotsa Gud
föst,
vad betyder allsmäktig ,
för mig betyder allt inte universum och galaxerna bakom och tiden eller döden.
allt kan vara abstakt som alla djur, alla fåglar eller alla människor.
att vara mäktig är att vara starkare än tex fåglar.
jag är mäktigare än alla fåglar.. eller allsmäktig.
vet inte om det är rätt tolkat av mig,
men jag tror vi tolkar allsmäktig fel.
det är nog ett ord som levat några tusen år och haft olika betydelser.
idag blir det lite konstigt med logiken annars.är
så gud mäktar över allt det som han har makt över. även människan
det betyder då inte att han kanske kan mäkta över våra val att göra onda saker.
han har i bibeln även sagt att han inte ska blanda sig i människans val.
så han har makt över oss, men valt att inte agera. Vi har just nu makten över våra val.
typ,
gud är mäktig nog att dränka alla människor på jorden.
men inte mäktig att ändra våra beslut.
eller du mäktar över alla dina husdjur och kan döda dom när du vill, (allsmäktig djuren)
men du kan inte döda deras beslut. (inte allsmäktig besluten)
- LJUSUPPLEVELSE
Gud är fullkomligt god
det onda finns
att sluta trotsa Gud
Teodicé...
Nu har du hittat ett fint grekiskt ord som ser ut som filosofi , igen...
...detta är väl ändå religion ....
Allah är den enda
Allah är stor
Allah är här
Allah är där
Allah kan kyssa mig min håriga röv
medan skäggprofeterna tittar på.
Theodicé är att han sedan gör en objektiv bedömning om min röv var gudfruktig / tvättad och bestämmer sedan hur universum ska se ut efter det...
Jag kommer aldrig att konvertera till islam , och aldrig ens acceptera det.
Inte ens om islams gud visar sig för mig personligen.
Jag dör hellre och brinner i helvetet utan oskulder och mjölk och fil . :twisted:
ps jag undrar om du och harald är samma schizofrena person egentligen , och när det handlar om hinduism heter du harald , och nudel när det är halvmånism , medan ni styrs av mamman....
ps2 du kan aldrig sälja islam som filosofi.
Du kan däremot röra dig bort från islam för att söka filosofin.
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
LJUSUPPLEVELSE skrev:nuddle skrev:Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns
att sluta trotsa Gud
Teodicé...
Nu har du hittat ett fint grekiskt ord som ser ut som filosofi , igen...
...detta är väl ändå religion .... :evil:
Allah är den enda
Allah är stor
Allah är här
Allah är där
Allah kan kyssa mig min håriga röv
medan skäggprofeterna tittar på.
Theodicé är att han sedan gör en objektiv bedömning om min röv var gudfruktig / tvättad och bestämmer sedan hur universum ska se ut efter det... :idea:
Jag kommer aldrig att konvertera till islam , och aldrig ens acceptera det.
Inte ens om islams gud visar sig för mig personligen.
Jag dör hellre och brinner i helvetet utan oskulder och mjölk och fil . :twisted:
ps jag undrar om du och harald är samma schizofrena person egentligen , och när det handlar om hinduism heter du harald , och nudel när det är halvmånism , medan ni styrs av mamman.... :idea:
ps2 du kan aldrig sälja islam som filosofi.
Du kan däremot röra dig bort från islam för att söka filosofin. :wink:
mvh
du skriver att du är någon som söker din själ, men vet du att det är genom kärlek vi finner den
men även ensamhet kan hjälpa och såklart vägledning från en redan god människa så att du gör rätt och inte fel
i boken You Can Work Your Own Miracles skriver Napoleon Hill att sorg är en väg till att finna sin själ
"SORROW THE PATH TO THE SOUL"
- Harald Davidsson
Gud är fullkomligt god
det onda finns
att sluta trotsa Gud
Om Gud är allsmäktig så har han all makt - och han är den som får allt som sker att ske - och det kan då logiskt sett inte finnas någon/något som har makt att göra något som skulee gå emot Guds vilja. Gud är god, som du skriver, enbart god och kan väl då bara vilja det goda och göra det goda.
Om något finns och verkar i världen är det Gud som verkar genom denna person eller denna makt. Om det onda finns finns detta pga att
a) Gud tillåter den onda makten att härja fritt under begränsad tid och begränsad rymd i "den jordiska fysiska världen" - ett pedagogiskt grepp från Guds och hans söners sida för att "i kött och blod" visa vad som skulle ske om det fanns verklig ondska och en verklig maktinstsns som var emot eller/utanför Guds vilja och för alltid skulle hålla jordklotet och mänskligheten i sitt (h)järngrepp.
Mao - utifrån detta tolkningsförslag - kan vi dra följande slutsats: vi lever i en temporär begränsad teatervärld eller dokusåpa "den fysiska världen" - som är uppochnervända världen - där Gud genomdriver sin vilja indirekt eller kamouflerat - via instanser - utvalda ärkeänglar "Guds söner" som en gång vandrade på jorden - som i denna dokusåpa "agerar Guds fiender" och som representanter för "det onda, Satans anhang" och åter "vandrar på jorden" när utvecklingen här går över alltmer till skördetid och mognad. Se det som ett test från Guds sida för att utröna vilka som är mogna nog att träda in i Guds sabbat, den sjunde dagen, och vilka som tillhör getterna - och hamnar i den andliga getfarmen för ytterligare några varv med gudomlig pedagogik - fast denna gång av en något mer robust natur, "den eviga elden, Gehenna".
eller
b) Logiken kan ej tillämpas på det vis säger om Gud då hans natur stör över mänsklig känsla, mänskligt förnuft och mänsklig logik. Då kan Gud ha all makt och vara god och det onda ändå finnas. Detta är en logisk motsägelse - men om Gud står över logiken och vårt förnuft kan det ändå vara så.
Men då finns tyvärr öht inget att diskutera någonstans eller någonsin. Då står väl Gud även över vårt språk. Kvar blir, kan man förmoda, endast möjligheten att grymta belåtet, skrika av smärta och orgasmrop. Det finns inget att säga om Gud då. Men det är kanske dit vi är på väg?
Eller skall vi säga att Gud står över den simpla frågan om han finns eller ej! Man måste då hitta ett annat ord än existera i så fall. Essensera?
Eller kan vi säga att "gudslogiken" är så funtad att oavsett om vi bevisar hans icke-existens eller hans existens så finns han eftersom han även står över all logik och allt som kan verbaliseras.
Ang ondskan
Ondskan är hursomhelst den faktor som ensam fått igång vår emotionalitet, intelligens samt skapar- och tankeförmåga på ett helt unikt sett som godhetenen inte tillnärmelsevis nått upp till hittills i alla fall.
Evil - makes people talk!
---
Fast det är alltid uppiggande med lite tankegympa på FF! Även om det mesta jag skriver vetenskapligt sett är nonsens.
/
A-a
Algotezza aka Algotezza
- Harald Davidsson
- LJUSUPPLEVELSE
Nuddle och Harald ...
Ni frågade ... jag svarar ...
Jag har ingenting emot er två , annat än att ni skräpar forumet med ovidkommande/ogrundade påståenden och poesi på fel avdelning inne på forumet , och att ni verkar vara kännare av vad sann andlighet är för någonting i inbördesbeundran gruppen , som består av er två.
Att forumet inte har någon polis efter er , som suddar bort alla era totalt insiktslösa inlägg , betyder inte att jag kommer att sitta tyst .
Jag kommer att dyka upp när ni minst anar det och hjälpa er landa emellanåt.
Ni två har skrivit tusentals skräpinlägg , alltid på fel underavdelning , och er arrogans / ovilja / insiktslöshet gör att ni fortsätter att hindra all form av meningsfulla kommentarer inne på det här forumet .
Dessutom fläckar ni ned/lägger till brus i fina saker som filosofi och religion i era försök att glänsa och hitta meningsfull sysselsättning / hitta terapi.
[b]Gör ett försök att skriva om filosofi på underavdelningen filosofi .Kom inte som några experter på andlighet.
Försök att uppnå ett minimikrav av att inte vara paranoida i ert möte med andra på forumet .[/b]Jag kommer även fortsättningsvis att undvika era inlägg , forutom om ni som nu ber om gränssättning och hjälp ,och något udda tillfälle då ni faktiskt av slumpmässiga skäl råkar skriva rätt sak på rätt ställe och verkar vara adekvata för tillfället.
mvh
Ni frågade ... jag svarar ...
Jag har ingenting emot er två , annat än att ni skräpar forumet med ovidkommande/ogrundade påståenden och poesi på fel avdelning inne på forumet , och att ni verkar vara kännare av vad sann andlighet är för någonting i inbördesbeundran gruppen , som består av er två.
Att forumet inte har någon polis efter er , som suddar bort alla era totalt insiktslösa inlägg , betyder inte att jag kommer att sitta tyst .
Jag kommer att dyka upp när ni minst anar det och hjälpa er landa emellanåt.
Ni två har skrivit tusentals skräpinlägg , alltid på fel underavdelning , och er arrogans / ovilja / insiktslöshet gör att ni fortsätter att hindra all form av meningsfulla kommentarer inne på det här forumet .
Dessutom fläckar ni ned/lägger till brus i fina saker som filosofi och religion i era försök att glänsa och hitta meningsfull sysselsättning / hitta terapi.
[b]Gör ett försök att skriva om filosofi på underavdelningen filosofi .Kom inte som några experter på andlighet.
Försök att uppnå ett minimikrav av att inte vara paranoida i ert möte med andra på forumet .[/b]Jag kommer även fortsättningsvis att undvika era inlägg , forutom om ni som nu ber om gränssättning och hjälp ,och något udda tillfälle då ni faktiskt av slumpmässiga skäl råkar skriva rätt sak på rätt ställe och verkar vara adekvata för tillfället.
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Muslimer påstår att allt är skapat av Gud både det onda och goda,
men samtidigt finns passager i Koranen som pekar på att Gud är ren kärlek,
så även det är logiskt motsägelsefullt, kanske menar muslimernas att Gud är
värlsdarnas herre, den allsmäktige, men att denne Gud skapat en enbart snäll
Gud, och en enbart ond Gud, och att denna värld är en slags prövning där man
väljer sida, alltså kanske identiskt med vad Zoroastrar tror på,
men samtidigt finns passager i Koranen som pekar på att Gud är ren kärlek,
så även det är logiskt motsägelsefullt, kanske menar muslimernas att Gud är
värlsdarnas herre, den allsmäktige, men att denne Gud skapat en enbart snäll
Gud, och en enbart ond Gud, och att denna värld är en slags prövning där man
väljer sida, alltså kanske identiskt med vad Zoroastrar tror på,
-
lösdrivaren
- Avstängd
Förklaringen är nog enklare.
Koranen är en samling hörsägen. Koranen idag, precis som bibeln, är ett tafatt försök att sammanfatta allt.
Inte konstig att det blir motsägande där den ena pantade idioten efter den andra lägger till sitt eget utan att tänka på elementär logik.
Koranen är en samling hörsägen. Koranen idag, precis som bibeln, är ett tafatt försök att sammanfatta allt.
Inte konstig att det blir motsägande där den ena pantade idioten efter den andra lägger till sitt eget utan att tänka på elementär logik.
maximal utdelning med minimal ansträngning
lösdrivaren skrev:Förklaringen är nog enklare.
verkligheten är inte logik,
De gamla Bosniakerna brukade tolka Bibeln som de kunde utantill rakt ur hjärtat
-
lösdrivaren
- Avstängd