Det ultimata beviset för att Gud är universums Orsak!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vem hade kompetensen och IQ:n att skapa universum?

Givetvis någon med Super-IQ...
4
20%
Stendöda stenflisor...
12
60%
Något annat än Big Bang...
4
20%

Antal röster: 20

Användarvisningsbild
Jones
Kontakt:

Re: Det ultimata beviset för att Gud är universums Orsak!

Inläggav Jones » 03 apr 2009 22:20

Jiva skrev:Kausalitetslagen kräver en yttersta Orsak till universums uppkomst

Betänk detta:

Enligt Kant är vi människor fångade i en verklighet begränsad av tid och rum. Vidare existerar kausalprincipen för att vi människor“måste” uppfatta världen som orsaksbunden, då det är en del av vår mänskliga natur. Detta kan då innebära att det utanför tid och rum existerar företeelser som inte är orsaksbundna, således är det möjligt att materia kan skapas ur intet.

Alltså är det i teorin möjligt att universum inte behöver någon "katalaysator", d.v.s Guds existens är inte ett krav för att vi finns till.

Skulle vilja tilägga att även om vi accpeterar att universum skapades medvetet, vad är det som talar för att det var den kristna guden? Kan tyvärr inte se några bevis för det.

Tankar?
(Är tacksam för filosofisk skolning om mitt resonemang brister eller om jag tolkar Kant felaktigt.)

Användarvisningsbild
SaraL

Inläggav SaraL » 13 apr 2009 20:56

Egentligen skulle gud kunna finnas, men jag finner det högst osannolikt.

Hur fort tiden går beror på hur fort någonting färdas, det är hela konceptet av tidsrummet. Eftersom energi och materia är samma sak egentligen, i olika hastigheter bara, så är materian också evig eftersom energi är evig.

T ex när vi delar på en atomkärna, är massan av de två nya kärnorna mindre än den gamla kärnan även om endast en foton avgas. Fotonen har ingen massa, den är energi. Alltså energi är massa och energi är evig alltså kan inte massan vara tidsbegränsad.

Universum är inte komplex och jag har svårt att tro att det krävts ett superintellekt som skapade det.

Jag tycker om elektroner, och jag tror att universom är som en elektron. Elektronen rör sig som i en sinuskurva, precis som universum utvidgar sig som en sinuskurva. Just nu utvidgas fortfarande universum, men sedan kommer den att implodera.
Sedan bör universum explodera, ett nytt big bang, men ett negativt big bang. En möjligen ett antipartikel-big bang. och så börjar hela karusellen igen. Så tror jag och jag tror inte på gud. Sedan är frågan hur många vågor gör universum, innan den kommer runt i karusellen igen. För en elektron åker ju runt runt.

Men det där är relativitetsteori. om ni vill ha en bra relativitetsteoribok, Sören Holst min fd lärare skrev en bra bok.
RUMTID -en intoduktion till Einsteins relativitetsteori
Underröjer alla tvivel om att relativitetsteorin stämmer.

rekommenderas.   :D

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 13 apr 2009 23:01

Tänk om...

allt liv alltid har ett upphov i en annan dimension, litet som stort...
Samt att det finns en koppling dimensionerna emellan med ett visst informationsutbyte mellan livsenergierna.
Den andra dimensionen är lika verklig men har sina egna begränsningar som skiljer sig från denna dimensionen, fast likväl existerar oavsett om vårt universum som vi uppfattar det existerar eller går under.
Att det även finns ledare i den andra dimensionen, en makt...som vi i vår okunskap kan benämna som Gud.
När livet ej längre kan leva här då värdkroppen dör, så återgår livsgnistan som innehåller vår själ, vårt medvetande till den första dimensionen...där en slags kropp återskapas som livet fortsätter existera i. Tänk om allt liv som vi ser här är ett delat liv, där hälften av livskraften existerar här och den andra hälften existerar parallellt i den andra dimensionen, vilket kan vara orsaken till att livet återfinner sin andra hälft iom denna kropps död och först då blir helt men samtidigt klart annorlunda.

Ateism är bara ett dystrare sätt att hopplöst invänta sin egen död, fullt jämförbart i tråkighet med nykteristen inlåst i en vinkällare.

Användarvisningsbild
SaraL

Inläggav SaraL » 15 apr 2009 13:26

Om jag tänker mig en annan dimention tänker jag en antipartikelvärld, det kunde förklara varför en atomkärna håller samman. Om attraktionen till negotronerna i andra världen drog i posetronerna, sammtidigt som neotronerna höll isär de positiva/negativa laddningarna och därför kan kärnan existera. I så fall innebär det att vårt universum är två universum (spegelbilder).
Det utesluter inte en gud, bara det att om en gud ska kunna existera, måste han ha någon form av hjärna för att kunna tänka. och om gud inte har någon massa...? och hur kan en tanke uppstå utan tid...? Nej det här med att det ska finnas en gud spricker för min del.

En foton är ett paket energi, kan också ses som en partikel eller en våg. Hade en foton varit medveten, hur hade den sett på tillvaron? Den har ingen massa, ingen längd, och inte heller någon tid. Den hade alltså inte uppfattat någon tid vilken vi kunde förstå. Så frågan är.... är fotonen gud i så fall? Eller del, kanske en "kroppsdel", som en "cell" för gud?

Jiva

Inläggav Jiva » 03 maj 2009 12:53

GEOrgij skrev:Som sagt ''GUD EXISTERAR''!  :lol:
Jag håller på att skratta ihjäl!  :mrgreen:

Då kontrar jag med denna Video:

http://www.creationminute.com/

:lol:

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 03 maj 2009 18:21

visa din gud å dina eviga själar istället. Men som vanligt kan du ju inte det,vid dethär laget borde du vara så pass upplyst att du själv fått bort illusionen om någon stor skapare....

Användarvisningsbild
Ohm

Inläggav Ohm » 03 maj 2009 19:55

Jiva skrev:
GEOrgij skrev:Som sagt ''GUD EXISTERAR''!  :lol:
Jag håller på att skratta ihjäl!  :mrgreen:

http://www.creationminute.com/

http://www.youtube.com/watch?v=7pzW5Exc ... r_embedded

Om vår omnipotenta, omniscienta och omnipresenta gud haft för avsikt att vi skulle känna till hans existens hade vi gjort det. Hade han inte velat det hade vi varit ateister hela bunten. Men allt han gav oss var den fria viljan, bara för att vi ska känna oss vilsna, dumma i huvudet och därför gång på gång hamna i konflikt med våra medmänniskor.. Sadistiska kräk

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:21

kWee skrev::lol:

visa din gud å dina eviga själar istället. Men som vanligt kan du ju inte det,vid dethär laget borde du vara så pass upplyst att du själv fått bort illusionen om någon stor skapare....

Gud och vi själar består av den medvetna levande ANDLIGA ENERGIN, vilken inte kan detekteras med våra undermåliga begränsade fysiska instrument!

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:28

Ohm skrev:Om vår omnipotenta, omniscienta och omnipresenta Gud haft för avsikt att vi skulle känna till hans existens hade vi gjort det. Hade han inte velat det hade vi varit ateister hela bunten. Men allt han gav oss var den fria viljan, bara för att vi ska känna oss vilsna, dumma i huvudet och därför gång på gång hamna i konflikt med våra medmänniskor.. Sadistiska kräk

Vi har känt till Hans existens, men eftersom vi är fallna själar, som valde den materiella illusionens värld (med vår gudagivna fria vilja), framför Guds eviga värld i den andliga världen, så får vi stå vårt kast!

Men misströsta inte...nu när vi har återfötts som människor, så har vi möjligheten att återvända tillbaka Hem till Guds eviga rike efter detta korta jordeliv!

Tar du chansen?

Jiva

Inläggav Jiva » 14 feb 2012 03:31

Ohm skrev:Då kontrar jag med denna Video:

http://www.youtube.com/watch?v=7pzW5Exc ... r_embedded

Om vår omnipotenta, omniscienta och omnipresenta gud haft för avsikt att vi skulle känna till hans existens hade vi gjort det. Hade han inte velat det hade vi varit ateister hela bunten. Men allt han gav oss var den fria viljan, bara för att vi ska känna oss vilsna, dumma i huvudet och därför gång på gång hamna i konflikt med våra medmänniskor.. Sadistiska kräk

Hur kan någon som inte existerar (enligt dig alltså) vara sadist och kräk?   :-({|=

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 feb 2012 03:46

Vad vetenskapen visar är att universum inte behöver ha någon första orsak. Detta för att både tid och rum skedde i samband med big bang. Det är därför inte logiskt att säga "vad kom före big-bang" eftersom det inte fanns någon tid "före" big-bang. Tid är inte heller en orsak utan en konsekvens av rörelse.

Det finns andra religioner som till exempel Buddhism och Taoism som inte tror på Gud utan tror att allting är i grunden 'tomhet' och att allting återvänder till tomhet. Jean Meslier skrev att naturen inte behöver ha någon orsak eftersom naturen är orsaken. Effekten av denna orsak är vad vi kan se och uppleva och känna. Vad är orsaken till ljus? Elementarpartiklar som avger strålning. Vad är materia? Kombinationer av elementarpartiklar. Så ytterst så är alla effekter orsakade av elementarpartiklar.

Rekommenderar denna flashanimation:
http://acidcow.com/flash/15085-scale-of ... flash.html

Medvetande uppstår relativt sent i universums utveckling. En spekulativ tanke jag har är att materia och medvetande är "samma sak" men två sidor av samma sak men också inte alltid samma sak. Ibland är materia och medvetande samma sak som i till exempel djurs och människors hjärnor och neurologiska system. Annars är materia helt annorlunda från medvetande som i till exempel stenar och andra föremål. Men detta behöver inte betyda att medvetandet har något eget mål eller mening.

Jag tänker att önskan om att det ska finnas en mening med alltihopa grundar sig på att människor är speciella på något sätt och skilda från resten av universum och detta leder till en ohälsosam självupptagenhet och åt andra hållet så kan en ohälsosam självupptagenhet leda till frågor om "meningen med livet" utan att någonsin finna något ordentligt svar eftersom man söker efter intellektuella svar. Det kanskte inte finns några som helst intellektuella svar och kanske är det också så att vi inte ens är intresserade av ett intellektuellt svar. När vi frågar "vad är meningen med livet" så behöver man inte tolka den frågan bokstavligt. Personen kanske snarare frågar "Vadför mår jag så dåligt?" eller "Varför har jag jämt sådan otur?". Att då säga "meningen med livet är att du ska jobba och föröka dig" är helt avlägset från vad personen behöver. Och vad är meningen med moln och stenar och galaxer? Vad är meningen med mygg och bakterier? Naturen är fullständigt likgiltig inför alla dessa varelser och föremål och verkar lika likgiltig inför människan.

Jocrates

Inläggav Jocrates » 28 jun 2012 17:59

Jag undrar bara lite varför ordet IQ används så frekvent? om Gud är någon/något med IQ så undrar jag ifall det finns en gräns för hur mycket IQ en människa kan besitta? om inte, så har väl alla människor,i teorin, en chans att bli gud?

Jocrates

Inläggav Jocrates » 28 jun 2012 18:13

Jag vill också säga att ditt tankeled är jättefint, men du antar från starten att gud existerar och är orsaken,alltså ditt syfte är att få fram det du vill få fram.

Återgå till "Religion och andlighet"