Hej ZokratesZokrates skrev:freddemalte skrev:Hej ZokratesZokrates skrev:freddemalte skrev:Hej ZokratesZokrates skrev:Men om du släppte lite på ditt egocentriska tänkande, tror du inte fredde att det måste ha funnits ett
antal människor som har tänkt i dina banor, varit kanske än mer övertygade att verkligheten endast
existerar som en konstruktion i deras inre upplevelse, samt att de berättat detta för närstående som
dessutom överlevt dessa personer och därmed kunnat bekräfta att inget av det som dessa personerna
med dylika hypoteser trodde stämde?
Då vänder vi på det för att slippa denna tramsiga diskussion om egocentrism etc.
Det beviset kan endast bli intressant den dagen du "dör" om du dör (dvs slutar uppleva), ja då får du ju inte reda på det. Därmed fungerar inte det heller som ett argument som stödjer existensen av en yttre värld. Att du ser andra dö påverkar ju inte detta över huvud taget.
Med extremt otrevliga och ovänliga hälsningar
Fredrik
Det är ju ganska enkelt att emotsäga dig på den punkten utan att behöva blanda in din egen död,
du har ju en dotter, 5 år? Du vet när hon föddes och att innan hennes mamma blev gravid så fanns
hon inte ens, därtill har du sett henne växa upp från att ha varit ett spädbarn tills nu, lärt sig tänka
gå och prata. Om hon sa till dig att du inte fanns, att du endast var ett resultat av hennes tänkande,
samt att det endast var hennes inre värld som var äkta, så borde du bli rejält orolig, om hon skulle
ha rätt så skulle den kronologiska ordningen inte alls fungera, det säger ju förnuftet, eller om du så
hellre vill förstå det, common sense.
"Med extremt otrevliga och ovänliga hälsningar
Fredrik"
Skall det tolkas som alternativet till att skriva MVH, så är allt inte antingen eller.
Nu har du vänt upp och ner på det hela. Vad hon säger till mig ger ju inte mig några teoretisk-filosofiska bevis på att det existerar en yttre värld. Om hon själv kommer på tanken är det ju hon som måste komma på argumenten för att jag skulle finnas i en yttre värld. Läs mitt svar till Ungkarl ovan så må det vara så att du är med på vad jag menar.
Mvh
Fredrik
Nja, hela frågeställningen som du framför är en omvänd "finns Gud" och hur bevisa det med förnuftet.
Omvänt så tillvida att det inte finns några fysiska bevis av gud, du har däremot alla fysiska bevis på en
verklighet, omvänt så tillvida, att inga bevis godkänns när det gäller Guds existens, på samma sätt som
du ej godkänner några som helst bevis på en yttre fysisk verklighet, faktum är att det du gör är att utgå
från det omvända och därmed intar Guds plats i ett försök att bevisa människans existens under premissen
att inga fysiska bevis kan antas som sanna. Snurrigt?
Du behöver inte ödsla tid och energi på detta om du inte tycker att det är roligt eller intressant! Detta är ett forum i vilket man skriver om sådant man är intresserad av för att t.ex. (som jag gör) försöker ta reda på hur andra argumenterar när saker och ting ställs på sin spets. Jag är väldigt intresserad av teoretisk filosofi samt argumentation och abstrakt tänkande. Jag kräver inte att andra ska vara det. Men på detta form (och många andra) har jag ändå fått mycket utbyte just på detta planet. Jag för exakt samma diskussion på andra forum (så även amerikanska) och det är mycket givande och intressant. Men om du störs av hur jag skriver eller ogillar det jag frågar så är det ju ganska enkelt. Man måste inte svara. Om det är så att du tycker att mina ultraskeptiska frågeställningar är idiotiska eller känslomässigt avikande eller störande kan vi väl ta den diskussionen i forumet "Tankar och känslor"? Detta gör att man kan hålla sig till ämnet vad gäller frågeställningen här.
Nu till mitt svar:
Jag är alltid försiktig vad gäller att blanda in begreppet Gud i mina diskussioner då detta begrepp är så otroligt "indränkt" med tidigare associationer och förställningar. Jag har inte i denna tråd lyft någon teologisk-ontologisk frågeställning, utan enbart en filosofisk-teoretisk sådan. Jag väljer därmed att inte i övrigt kommentera sådant som är kopplat till begreppet Gud i denna tråd då det bara kommer skänka en mängd missförstånd.
Min fråga är fortfarande (lite förtydligad): Om var och en utifrån sitt perspektiv har några hållbara och relevanta argument för att det existerar en värld "utanför" deras egen upplevelse. Thats it! Om det är så att man inte kommer på något sådant argument är väl det inte hela världen. Detta har inget med hur jag ser på världen att göra, utan är en filosofisk-teoretisk argumentationsfråga på ett filosofiforum.
När du säger att du har evidens för en yttre värld genom att du ser, hör och känner fysiska fenomen runt om kring dig så är vi ju tillbaka på ruta 1 i frågeställningen eftersom de argument jag vill ha ska styrka att du kan påvisa att dessa upplevelser har sin bas (ursprung) i en värld utanför de upplevelser som "presenterar" dem för "dig" som just en upplevelse av världen.
Längre än så kan jag inte förklara hur jag menar och som sagt. Du behöver inte dona med detta om du stör dig på något etc.
Som du ser så har man tagit sig an frågeställningen på ett litet annat sätt i dessa forum:
Flashback:
https://www.flashback.org/t1793410
Cognito:
http://www.cognito.se/forum.asp?alt=rea ... _Id=189082
(Kan hända att Cognito ligger nere ett litet tag).
I dessa forum är frågan som sådan given (för de flesta) och diskussionen handlar istället om och hur man eventuellt kan komma fram till ett svar. Obs! Dina svar är naturligtvis intressanta och roliga - särskilt eftersom det är spännande att överhuvud taget försöka förklara vad jag menar. Jag har gärna en meta-filosofisk diskussion om denna typ av frågor - men då gärna i en ny tråd.
I all välmening och ödmjukhet (eller vad man nu får skriva) . . .
Fredrik