Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
-
lösdrivaren
- Avstängd
Spännande att se om det blir några svar, svensken är för det mesta en mes och konflikträdd, ingen vågar säga nåt för ”hänsyn” fast den tillgjorda hänsyn är en hämsko som hindrar en ärlig relation.
Jag och en av mina bröder har en ruskigt ärlig relation. Han ringde mej inför farsans begravning; sup inte till nu! Jag förstod att de andra syskonen hade skickat honom, de var livrädda att jag ställer till en skandal på begravningen.
Nu avspisade jag brorsan med några väl valda ord, tog allt som förolämpning.
Nå, hursomhelst han kan ringa mej och säga vad som helst och v.v.
Jag själv är rätt van vid sådant sätt att kommunicera och umgås och förstår att svensken blir förskräckt, dock görs allt i kompisanda men låter säkert värre än det är.
Jag och en av mina bröder har en ruskigt ärlig relation. Han ringde mej inför farsans begravning; sup inte till nu! Jag förstod att de andra syskonen hade skickat honom, de var livrädda att jag ställer till en skandal på begravningen.
Nu avspisade jag brorsan med några väl valda ord, tog allt som förolämpning.
Nå, hursomhelst han kan ringa mej och säga vad som helst och v.v.
Jag själv är rätt van vid sådant sätt att kommunicera och umgås och förstår att svensken blir förskräckt, dock görs allt i kompisanda men låter säkert värre än det är.
maximal utdelning med minimal ansträngning
-
lösdrivaren
- Avstängd
Om jag inte minns helt fel så ville Transversal direkt, när hon kom till forumet, markera att hon är feminist, det var liksom hennes sätt att sätta oss manschauvinister på plats. Barnslig grej egentligen, efter detta har Transversal aldrig pratar om feminist, tack!
Ok, att jag stämlade henne som rödstrumpa gjorde jag p g a ovanstående. Efteråt har jag reviderat uppfattningen om henne….får väl bli ett annat inlägg.
Ok, att jag stämlade henne som rödstrumpa gjorde jag p g a ovanstående. Efteråt har jag reviderat uppfattningen om henne….får väl bli ett annat inlägg.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Angelina & Jurgen, ni är två typiska svennar som aldrig rensar luften.
Angelinas profetia; allt utmynnar i gräl är inte sant. Var ser du grälet?
Kanske så att varje konflikt för er är gräl? Då tycker jag att ni måste ändra inställning, inget är så skönt som ett ordentligt gräl.
Skärp dej Jurgen, du börjar bli pinsam.
Kanske så att varje konflikt för er är gräl? Då tycker jag att ni måste ändra inställning, inget är så skönt som ett ordentligt gräl.
lösdrivaren skrev:Angelina & Jurgen, ni är två typiska svennar som aldrig rensar luften.
Grälet is righ here, haha. Du borde lyssna på Jörgen i det här fallet dock. För jag håller helt med, det är jättekul med gräl, synd bara att jag är så fruktansvärt skräckinjagande att folk blir så jätterädda.
Jag är halvfinsk, och fjärdedels rumänsk och vallonsk etc, men det är också typiskt svenskt nuförtiden.
-
lösdrivaren
- Avstängd
-
lösdrivaren
- Avstängd
Blev överraskad och lite paff en gång, vi polare spelade poker och så öppnar morsan dörren och säger till mej, träffade Maria och hennes systrar nyss, Maria hälsar till dej.
Maria var en jävligt snygg zigenerska.
Ångrar lite så här efteråt att jag backade ur, skulle ha lägrat henne. Riktigt saftiga tuttar hade hon.
Maria var en jävligt snygg zigenerska.
Ångrar lite så här efteråt att jag backade ur, skulle ha lägrat henne. Riktigt saftiga tuttar hade hon.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Av top 10 tjejer som jag möt, så var det två syskon som hade zigenskt i blodet, och utseendet.
Den ena systern jobbade jag med i några år, hon var poulär... vettig tjej och hade utseendet med dig...
Vi är olika, gillar jag vissa svenska brudar heller....
En del finnar har konsten att prata så det låter som att man grälar och är värsta ovänner,
fick höra att några svenska sambos inte klarade av vår familjs sätt att debatera, dom trodde vi var ovänner,
nej, debatten var ovän, inte vi mot varandra.
den svenska mentaliteten är, håll dig lugn och fin, androgyn neutral mentalitet.
jag jobbade bort den aggrisiva biten, men den kommer tillbaka periodvis... och njuter lite av att se ungarna fundera på varför pappa ser arg ut när han pratar, tänder till när grabben tex säger att pengar är allt : D, avslutar ofta med, ja jag gillar inte det, men du har rätt att tycka vad du vill (och jag respekterar hans värderingar)
sen använder jag svensk kultur när det ska vara behagkigt lugnt, och min egen kultur när jag vill att det ska vara superlugt
(kan vara rätt iskall med, speciellt när en låda dynamit håller på att explodera och jag måste fundera på hur jag löser denuppgiften, fast sveriges politik har förändrat mig, börjar nog mer känna ångest och panik när något händer idag... )
Den ena systern jobbade jag med i några år, hon var poulär... vettig tjej och hade utseendet med dig...
Vi är olika, gillar jag vissa svenska brudar heller....
En del finnar har konsten att prata så det låter som att man grälar och är värsta ovänner,
fick höra att några svenska sambos inte klarade av vår familjs sätt att debatera, dom trodde vi var ovänner,
nej, debatten var ovän, inte vi mot varandra.
den svenska mentaliteten är, håll dig lugn och fin, androgyn neutral mentalitet.
jag jobbade bort den aggrisiva biten, men den kommer tillbaka periodvis... och njuter lite av att se ungarna fundera på varför pappa ser arg ut när han pratar, tänder till när grabben tex säger att pengar är allt : D, avslutar ofta med, ja jag gillar inte det, men du har rätt att tycka vad du vill (och jag respekterar hans värderingar)
sen använder jag svensk kultur när det ska vara behagkigt lugnt, och min egen kultur när jag vill att det ska vara superlugt
(kan vara rätt iskall med, speciellt när en låda dynamit håller på att explodera och jag måste fundera på hur jag löser denuppgiften, fast sveriges politik har förändrat mig, börjar nog mer känna ångest och panik när något händer idag... )
-
lösdrivaren
- Avstängd
Finland är det minst korrupta land i världen enligt något engelskt forskningsinstitut (eller nåt sånt).
På nittiotalet, när den finska ekonomin var på kraftig uppgång, och svenskarna började göra mer och mer affärer med finnarna, gick svenska företagsledare kurser i finsk mentalitet.
Bl. a. fick de lära sej att en handskakning är likställt med skrivet på papper.
Så funkar den finska mentaliteten, raka rör, stå vid det du har sagt, inget lismande efteråt.
Undrar Marko…om det är så bra med tillknäppheten.
Växte själv upp i en känslokall familj. Tycker själv att jag har gjort ett jättejobb med att (ibland ruskigt provocerande) ”lära” syskonen att visa känslor.
Satt vid farsan dödsbädd 1-2 timmar, han sa inget, inte jag heller. Vi var nog snea på varandra. Han förstod aldrig mej, hans grej var att vi är proletärer, så får det bli. Att jag sen bröt mej loss från den föreställningen kunde han av någon konstig anledning aldrig smälta.
Jaja, mycket mer kan sägas, rent psykologiskt, rent klassamhälleligt, vill inte tråka ut er.
På nittiotalet, när den finska ekonomin var på kraftig uppgång, och svenskarna började göra mer och mer affärer med finnarna, gick svenska företagsledare kurser i finsk mentalitet.
Bl. a. fick de lära sej att en handskakning är likställt med skrivet på papper.
Så funkar den finska mentaliteten, raka rör, stå vid det du har sagt, inget lismande efteråt.
Undrar Marko…om det är så bra med tillknäppheten.
Växte själv upp i en känslokall familj. Tycker själv att jag har gjort ett jättejobb med att (ibland ruskigt provocerande) ”lära” syskonen att visa känslor.
Satt vid farsan dödsbädd 1-2 timmar, han sa inget, inte jag heller. Vi var nog snea på varandra. Han förstod aldrig mej, hans grej var att vi är proletärer, så får det bli. Att jag sen bröt mej loss från den föreställningen kunde han av någon konstig anledning aldrig smälta.
Jaja, mycket mer kan sägas, rent psykologiskt, rent klassamhälleligt, vill inte tråka ut er.
Ja, det det ryktas att vi tillhörde någon zigenarsläkt, men har inte riktigt fått det bekräftat, inte från den finska sidan dock, där är det mer åt samehållet. Men min farfarsfarfar eller farsfarsfar vad det skottpengar på och han fick gömma sig ute i skogarna för att överleva.
Fulsnygg? Haha, nice try.
Jag tror inte att jag är skräckinjagande, jag vet. Det är en uppfattning jag försöker ändra på, eftersom jag inte är farlig, men folk har svårt att tro på det.

Jag tror inte att jag är skräckinjagande, jag vet. Det är en uppfattning jag försöker ändra på, eftersom jag inte är farlig, men folk har svårt att tro på det.

Så är det nog, tycker jag känner igen det, man tar saker för vad det är och hittar inte på en godnattsaga.
att vara tyst, det är vi väl alla, hade vart jobbigt om alla babblade på som hag 24/24 ...
svensk tysthet, kanske lite för tyst ibland, man vet inte riktigt var man har en person i fråga,
svea kör med avsågade omgjorda rör där ingen fattar något..och finnarna kör rakat på sak, behövs inte byggas om för att man ska fatta ..
-
lösdrivaren
- Avstängd
Angelina skrev:Ja, det det ryktas att vi tillhörde någon zigenarsläkt, men har inte riktigt fått det bekräftat, inte från den finska sidan dock, där är det mer åt samehållet. Men min farfarsfarfar eller farsfarsfar vad det skottpengar på och han fick gömma sig ute i skogarna för att överleva.
Same och zigenare...försöker desperat föreställa mej hur den cocktailen ser ut.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Angelina skrev:
Låter intressant, ungefär som att kliva in i en lejonbur och försöka tämja vilddjuret.
Antingen lyckas man med detta eller så blir man uppäten.
Menade allvar med fulsnygg, längtar redan....
Återgå till "Tankar och känslor"