Hur sprida filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

stradde

Hur sprida filosofi?

Inläggav stradde » 22 nov 2005 21:42

Många verkar tycka att filosofi bara är "flumm".... kom gärna med ideer hur man får folk att ändra åsikt?

Filosofi borde ju vara intressant, eftersom att man läser en massa intressanta teorier samt att man tränar hjärnan. Jag blir alldeles slut när jag läser "ordentligt" och det är väl ett tecken på att filosofiska teorier är på en hög tänkar nivå, eller så är jag bara trög.. :shock: :D men det tror jag inte ..

Filosofi tycker jag knyter ihop en del skilda ämnesområden, som man lättare kan koppla till varandra.

ex. etik-ekonomi-logik-politik

och är det önskvärt att sprida filosofi? Om inte varför?

ps. skall försöka att skriva kortare, det är ju svårare att säga precis det man vill ha sagt än att låta munnen gå, som "suchanother" sde ds
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

stradde

Re: Hur sprida filosofi?

Inläggav stradde » 26 nov 2005 15:40

stradde skrev:Många verkar tycka att filosofi bara är "flumm".... kom gärna med ideer hur man får folk att ändra åsikt?

Filosofi borde ju vara intressant, eftersom att man läser en massa intressanta teorier samt att man tränar hjärnan. Jag blir alldeles slut när jag läser "ordentligt" och det är väl ett tecken på att filosofiska teorier är på en hög tänkar nivå, eller så är jag bara trög.. :shock: :D men det tror jag inte ..

Filosofi tycker jag knyter ihop en del skilda ämnesområden, som man lättare kan koppla till varandra.

ex. etik-ekonomi-logik-politik

och är det önskvärt att sprida filosofi? Om inte varför?

ps. skall försöka att skriva kortare, det är ju svårare att säga precis det man vill ha sagt än att låta munnen gå, som "suchanother" sde ds

Eftersom att ingen svarar så måste man dra slutsatsen att frågan ansågs irrelevant. Och visst kanske är den det, människor söker sig till saker som man är intresserad av, och filosofi är nog inget undantag.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 27 nov 2005 22:35

Varför vill du sprida filosofi?

Användarvisningsbild
neo

Inläggav neo » 01 dec 2005 17:12

Varför inte?

Filosofin är vägen till intelligens och kännedom och kärlek och viljan att känna sig själv och allt som finns i världen. att försöka spridda filosofi är inte lätt, det finns många hinder genom det kommunikativa språket, skrivande eller övertalning, allt verkar gå rund i en ond cirkel av missförstånd och regler som hindrar det rena filosoferande och förmedlande av filosofi.
Philosophiae.
Neologismus: creandis linguis.
Metaphysicorum:
Sciertiam primorum in humana cognitione principiorum.

Ursus

Inläggav Ursus » 08 dec 2005 15:43

neo skrev:Filosofin är vägen till intelligens och kännedom och kärlek och viljan att känna sig själv och allt som finns i världen. att försöka spridda filosofi är inte lätt, det finns många hinder genom det kommunikativa språket, skrivande eller övertalning, allt verkar gå rund i en ond cirkel av missförstånd och regler som hindrar det rena filosoferande och förmedlande av filosofi.

Men du sysslar inte med filosofi utan med ordbajseri. Det är knappast någon väg till intelligens eller kännedom om något annat än ditt eget svammel.

Du vägrar envist att svara på frågor om dina inlägg. Du vägrar envist att förtydliga vad du menar. Du vägrar envist att följa upp dina egna resonemang. Du hävdar att språket är ett hinder i spridandet av "filosofi" men inte ens på forum på ditt eget modersmål (länk -- bläddra till Prekognitivos inlägg) bryr man sig om vad du skriver.

Du jämför dig med Sokrates men har inte i något inlägg gett prov på att du förmår att föra ett resonemang med någon.

Du blev utkastad när du kallade dig Prekognitivo därför att du trots varningar vägrade respektera upphovsrätten. Några dagar senare dyker du upp igen som Neo och visar således att du varken respekterar forumets regler eller dess administration (möjligen har administration eller reglerna inte förtjänat någon respekt eftersom det är uppenbart att det är användarnamn och inte användare som stängs av, eller också är du föremål för särbehandling -- att det är du som är Prekognitivo var uppenbart från ditt första inlägg som Neo).

Sluta belasta servern...
Man berättade att han en gång spärrats in på Bedlams dårhus. Man hade gjort honom hedern att ta honom för vansinnig, men man släppte honom igen när man upptäckte att han bara var poet.

stradde

Inläggav stradde » 08 dec 2005 17:23

archaxe skrev:Varför vill du sprida filosofi?

tja, det skulle nog vara "bra". varför skulle man inte vilja sprida filosofi :D

afulm

Inläggav afulm » 08 dec 2005 21:34

Filsofi är en sista tillflykt i intellektuella och akademiska diskussioner och god hjälp när man ska skriva hemtentor i ämnen som egentligen inte har något med filosofi att göra. Filosofi skall därför inte spridas då det skulle minska mina fördelar i skolan.

stradde

Inläggav stradde » 09 dec 2005 11:18

Filsofi är en sista tillflykt i intellektuella och akademiska diskussioner och god hjälp när man ska skriva hemtentor i ämnen som egentligen inte har något med filosofi att göra

Ja, antagligen. Kanske det är därför jag gillar ämnet så mycket, för att det kan vara lite allt möjligt. Ibland vettiga tankar, och andra är rena hårklyverier som 1700 talets borlighet funderade på i brist på annat att fundera på :D

Stefan

Inläggav Stefan » 12 dec 2005 02:59

Jag ser frågan på detta vis: all intellektuell verksamhet vilar på en viss grundläggande världsåskådning. Även ett djurs intellektuella verksamhet vilar på en sådan världsåskådning. Likaså vilar specialvetenskaperna på en viss grundläggande världsåskådning. Häri ingår t ex ett fysikalistiskt språk (i motsats till ett fenomenalistiskt), en viss form av logik, vissa normer för rationalitet, etc. Denna världsåskådning kan förstås vara rimlig av en ren slump, eller, rimligare, som ett resultat av evolutionen. Men det är rimligare att tro att den inte i all stycken är rimlig, och i så fall måste vi förbättra den på ett eller annat sätt. Detta är åtminstone en av filosofernas uppgifter: att förbättra vår grundläggande världsåskådning.

Detta är väldigt vagt. Hursomhelst, vad jag vill säga är att även motståndarna till filosofi som akademisk verksamhet har en grundläggande världsåskådning, eller som man också kunde säga, en "filosofi", för det är en förutsättning för allt tänkande. Eftersom sådana alltid finns och eftersom det finns bättre och sämre sådana borde det också finnas ett akademiskt forum för att diskutera vilket som är den bästa grundläggande världsåskådningen.

Återgå till "Filosofi"