Det konstruktiva

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 apr 2012 08:08

Algotezza skrev:
Harald Davidsson skrev:Algot,

detta är ett forum för diskussion,

inte en polisstation där den ene uppträder som ifrågasättare av den andre,
ifall du läst ditten och datten,
och varje människa har rätt ATT VÄRDERA SIN OMVÄRLD, TEXTER OCH MÅLNINGAR,
UTAN ATT BEHÖVA IFRÅGASÄTTAS,

Vad håller du själv på med?

/Algotezza

jag försöker att komma ut ur den PARANOIDA CIRKEL du skapar genom att ej våga ta in i dig vad jag egentligen säger, men innan det kommer in i dig returnerar du detta tillbaka, och detta är den normala kommunikationen i världen idag, att INGEN VILL TA IN DEN ANDRE, men som en cirkel snurrar denna paranoia från person till person, och själva orsaken är den smärtan som man måste uppleva då man tar in den andra,

och detta är den kärlek du ej kan förstå, alltså ta in den andre,

men en gång hade jag en tråd, .....ge fredspriset till Algotessa,... då på den tiden upplevde jag dina textert som att du vågade vara dig själv, erkänna fel och misstag osv. och då klassade jag dig som en riktig fredsmännisKa,

men kom ihåg att kalkylerad kärlek menas att man ger låtsaskärlek, SMICKER

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 apr 2012 08:13

Var är du ...AUK,, för jag vill definiera det konstruktiva precis som Kant definierade den etiska handlingen

som att man ska handla som om man vore alla

det kategoriska imperativet...

kom ihåg att du är alla

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 apr 2012 08:56

Jag läste Matinus innan jag stick hit,
bland annat tredje boken, om jag minns rätt,  för över 20 år sedan som handlade om transformationen manligt och kvinnlig, han vevar om sina ideer gång på gång, det han skrivet i tjocka luntor skulle kunna ha räckt med högst 300 sidor, men hans evolutions-ide är han ensam om i historien, ren fantasi blandat med schizofrena hallucinationer,

jag mindes att det var ett slags svävande ljus klot nära hans huvud, ifall han kallar detta för jeusos eller gretya är hans ide om sin schizofrena fantasi,

du vet att det finns varning på cigrett packeten

precis samma varning kunde sättas på hans böcker

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 apr 2012 09:09

Harald Davidsson skrev:Jag läste Matinus innan jag stick hit,
bland annat tredje boken, om jag minns rätt,  för över 20 år sedan som handlade om transformationen manligt och kvinnlig, han vevar om sina ideer gång på gång, det han skrivet i tjocka luntor skulle kunna ha räckt med högst 300 sidor, men hans evolutions-ide är han ensam om i historien, ren fantasi blandat med schizofrena hallucinationer,

jag mindes att det var ett slags svävande ljus klot nära hans huvud, ifall han kallar detta för jeusos eller gretya är hans ide om sin schizofrena fantasi,

du vet att det finns varning på cigrett packeten

precis samma varning kunde sättas på hans böcker

Den andliga föda man finner attraktiv tar man till sig. Faller den en inte i smaken finner man något annat.

Jag upplever Martinus verk som logiskt och trovärdigt men alla hans analyser och bevis är inte hållbara i mina ögon. Men som helhet ger Martinus, i mina ögon, den bästa helhetsbilden av kosmos, av tillvaron i dess helhet.

För mig var Martinus verk svaret på min önskan efter en logisk helhetsbild.

Livet och karmalagen läser korrektur på mitt liv. I den mån Martinus världsbild är felaktig kommer det att uppenbaras för mig. Det krävs dock mer än dina och traditionellt kristnas varningar för att jag skall ta avstånd från Livets bog. Den ger mig fortfarande andlig näring. Men jag läser även en hel del annat, av andra filosofer, dikter, romaner, noveller.

Något svävande klot har dock Martinus inte skrivit om.

Ha det så bra, Harald!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 apr 2012 09:18

Harald Davidsson skrev:
Algotezza skrev:
Harald Davidsson skrev:Algot,

detta är ett forum för diskussion,

inte en polisstation där den ene uppträder som ifrågasättare av den andre,
ifall du läst ditten och datten,
och varje människa har rätt ATT VÄRDERA SIN OMVÄRLD, TEXTER OCH MÅLNINGAR,
UTAN ATT BEHÖVA IFRÅGASÄTTAS,

Vad håller du själv på med?

/Algotezza

jag försöker att komma ut ur den PARANOIDA CIRKEL du skapar genom att ej våga ta in i dig vad jag egentligen säger, men innan det kommer in i dig returnerar du detta tillbaka, och detta är den normala kommunikationen i världen idag, att INGEN VILL TA IN DEN ANDRE, men som en cirkel snurrar denna paranoia från person till person, och själva orsaken är den smärtan som man måste uppleva då man tar in den andra,

och detta är den kärlek du ej kan förstå, alltså ta in den andre,

men en gång hade jag en tråd, .....ge fredspriset till Algotessa,... då på den tiden upplevde jag dina textert som att du vågade vara dig själv, erkänna fel och misstag osv. och då klassade jag dig som en riktig fredsmännisKa,

men kom ihåg att kalkylerad kärlek menas att man ger låtsaskärlek, SMICKER

Om relationen mellan två är förändrad beror det ofta på båda parter. Du kanske också har förändrats, Harald...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 maj 2012 06:32

algot

det är just helheten som ej funkar i hans idealism,
dels för att han har en teori om en så kallad spiral-evolution
som är helt befängd, att människan bland annat ska utvecklas till att bli stjärnor, solar,
detta är en slags tillrättalagd schizofreni,
dels hans symbolism i bilder, jag kolla hans web en gång för länge sedan,
hans systematisering av symboler är helt enkelt
en barnslig och outveckld kristendom,

eftersom jag uppfattar att du ej riktigt fattat Martinus
skulle jag vilja att Andreas sänder denna sida till Cosmic Phil..
och jag skulle vilja fråga honom om denna ljusupplevese som ett slags svävande klot
inte stämmer på Matinus initiering

Martinus får tåla lite kritik,
men hans psykologi är mycket bra,
så han skulle gett ut sitt verk som en slags kristen psykologi

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 maj 2012 07:51

Harald Davidsson skrev:algot

som är helt befängd, att människan bland annat ska utvecklas till att bli stjärnor, solar,

och jag skulle vilja fråga honom om denna ljusupplevese som ett slags svävande klot

Du ger inga argument mot Martinus kosmologi. Du kallar den befängd och schizofren, en barnslig och outvecklad kristendom. Varför är den det? Argument, tack!

Vill du verkligen diskutera Martinus och hans verk bör du kunna föra ett sakligt resonemang i frågan.

Bättre kan du, Harald!

Jag vet att det finns brister hos Martinus, varav den största är att han använder analogi-bevis för att bevisa det han påstår. Sådana bevis är inte logiskt bindande utan mer ett slags pedagogiska trick.

Framförallt är en del av de resonemang han för i boken Bisättning ologiska och motsägelsefulla.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 maj 2012 09:43

Algotezza skrev:
Harald Davidsson skrev:algot

Du ger inga argument mot Martinus kosmologi. Du kallar den befängd och schizofren, en barnslig och outvecklad kristendom. Varför är den det? Argument, tack!

Vill du verkligen diskutera Martinus och hans verk bör du kunna föra ett sakligt resonemang i frågan.

Bättre kan du, Harald!

Jag vet att det finns brister hos Martinus, varav den största är att han använder analogi-bevis för att bevisa det han påstår. Sådana bevis är inte logiskt bindande utan mer ett slags pedagogiska trick.

Framförallt är en del av de resonemang han för i boken Bisättning ologiska och motsägelsefulla.

/Algotezza

visst ger jag argument,

vad jag kan jämföra Martinus med är Paulus,
men till skillnad från Palulus som ger förfinade symboler, bilder för den bakomliggande symboliken i korsfästelsen
så ger Martiuns oss en väg som bär rakt ut i helvetet,
i mörkret...lycka till

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 maj 2012 15:01

Harald Davidsson skrev:Var är du ...AUK,, för jag vill definiera det konstruktiva precis som Kant definierade den etiska handlingen

kom ihåg att du är alla

Att "handla som om man vore alla" är väl inte det kategoriska imperativet, utan det är väl utilitarism. För om man vore alla, skulle man ju handla så som blir bäst för alla sammantaget - något som kan innebära att man t.ex. måste plåga eller döda några oskyldiga mot deras vilja, något som det kategoriska imperativet väl anses vara oförenligt med.

Dock borde kanske det kategoriska imperativet tolkas som utilitarism, och alltså anses vara förenligt med sådant? Givet att man i framtiden kommer att kunna återskapa de "döda" om och endast om mänskligheten överlever tillräckligt länge för att hinna uppnå en sådan tekniknivå som krävs för det, torde det ligga i alla nu levande människors intresse att bli behandlade på vadhelst sätt som maximerar mänsklighetens överlevnadschanser - även om det t.ex. innebär såväl tortyr som "mord" i en del fall (även om "mord" givet sagda framtid inte är mord på riktigt utan bara försättande av offret i tillfällig medvetslöshet, eftersom offret kommer att återskapas till liv senare). De som utilitaristiskt torteras och "mördas" för maximering av mänsklighetens överlevnadschanser har även själva så pass mycket att vinna på den ökning av mänsklighetens överlevnadschanser som behandlingen av dem medför, så de vinner på sikt mer än de förlorar på att bli behandlade så. Att utsätta dem för sådan behandling är alltså kanske trots allt förenligt med det kategoriska imperativet (ett ytterligare villkor är dock att behandlingen i fråga ökar mänsklighetens överlevnadschanser på pass mycket mer än vad något alternativ hade gjort, att på sikt inget alternativ hade varit bättre för dessa individer). Det kategoriska imperativet kanske alltså är utilitarism och vice versa. Det går bra ihop med tanken att allt är ett!

Det påminner om hur vetenskap och religion också borde kunna enas om en slutsats när det gäller döden - att pånyttfödelse kommer att bli tekniskt möjlig och att vi har större chans att bli pånyttfödda efter vår död om vi lever moraliskt rätt än om vi lever moraliskt fel. Även denna möjlighet för religion och vetenskap att komma överens (om så kanske bara i den frågan) tycks gå bra ihop med tanken att allt är ett.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 maj 2012 08:11

Harald Davidsson skrev:
vad jag kan jämföra Martinus med är Paulus,
men till skillnad från Palulus som ger förfinade symboler, bilder för den bakomliggande symboliken i korsfästelsen
så ger Martiuns oss en väg som bär rakt ut i helvetet,
i mörkret...lycka till

Varför jämföra med Paulus?

Vad är det som gör att Martinus ger oss en väg som bär "rakt ut i helvetet, i mörkret"?

Exakt vad är det för fel på det synsätt och den livåskådning Martinus förmedlar?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 12 maj 2012 08:09

jag har redan besvarat dina frågor,

vad världen behöver idag är konstruktiva människor,
sådana människor som vågar ta ansvar för livet,
t.ex. vågar fördömma kärnkraftvärk,
vågar fördömma ande-medier, vågar fördömma det astrala,

du håller på med din gamla linjal och mäter och har dig,
det handlar om att komma ut ur fångenskapen
inte mäta storleken på gallren

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 maj 2012 10:51

Harald Davidsson skrev: jag har redan besvarat dina frågor,

Ja, om det säger du gjort så är det väl så. Jag tänker inte bråka mer om det. Dina svar behöver väl bara sjunka in i mig.

Harald Davidsson skrev:vad världen behöver idag är konstruktiva människor,

Martinus var emot kärnkraftverk. Jag är det också. Marscherade mot kärnkraft när det var omröstning, spelade trombone i Röda Blåset i Lund.

Harald Davidsson skrev:du håller på med din gamla linjal och mäter och har dig,

Man mäter tills man möter det omätliga.

Det fängelse man vant sig vid och där man är långt från galler och väggar ser man inte som ett fängelse. Det blir ett fängelse för en först när man går i väggen.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 14 maj 2012 15:42

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/4m06_j72mdo" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 15 maj 2012 09:32

Justin Case skrev:
Harald Davidsson skrev:Var är du ...AUK,, för jag vill definiera det konstruktiva precis som Kant definierade den etiska handlingen

kom ihåg att du är alla

Att "handla som om man vore alla" är väl inte det kategoriska imperativet, utan det är väl utilitarism. För om man vore alla, skulle man ju handla så som blir bäst för alla sammantaget - något som kan innebära att man t.ex. måste plåga eller döda några oskyldiga mot deras vilja, något som det kategoriska imperativet väl anses vara oförenligt med.

Dock borde kanske det kategoriska imperativet tolkas som utilitarism, och alltså anses vara förenligt med sådant? Givet att man i framtiden kommer att kunna återskapa de "döda" om och endast om mänskligheten överlever tillräckligt länge för att hinna uppnå en sådan tekniknivå som krävs för det, torde det ligga i alla nu levande människors intresse att bli behandlade på vadhelst sätt som maximerar mänsklighetens överlevnadschanser - även om det t.ex. innebär såväl tortyr som "mord" i en del fall (även om "mord" givet sagda framtid inte är mord på riktigt utan bara försättande av offret i tillfällig medvetslöshet, eftersom offret kommer att återskapas till liv senare). De som utilitaristiskt torteras och "mördas" för maximering av mänsklighetens överlevnadschanser har även själva så pass mycket att vinna på den ökning av mänsklighetens överlevnadschanser som behandlingen av dem medför, så de vinner på sikt mer än de förlorar på att bli behandlade så. Att utsätta dem för sådan behandling är alltså kanske trots allt förenligt med det kategoriska imperativet (ett ytterligare villkor är dock att behandlingen i fråga ökar mänsklighetens överlevnadschanser på pass mycket mer än vad något alternativ hade gjort, att på sikt inget alternativ hade varit bättre för dessa individer). Det kategoriska imperativet kanske alltså är utilitarism och vice versa. Det går bra ihop med tanken att allt är ett!

Det påminner om hur vetenskap och religion också borde kunna enas om en slutsats när det gäller döden - att pånyttfödelse kommer att bli tekniskt möjlig och att vi har större chans att bli pånyttfödda efter vår död om vi lever moraliskt rätt än om vi lever moraliskt fel. Även denna möjlighet för religion och vetenskap att komma överens (om så kanske bara i den frågan) tycks gå bra ihop med tanken att allt är ett.

vad menar du i detta sammanhang att utilitarism är för något,
det är bra att du tar upp detta fenomen,

för Kant menar vad som är bra för helheten,

men folk idag uppför sig som vad som är bra för den  enskilde, och där har du den själviska genen,
som jag menar bara är ett modeord för att kunna sälja böcker och tjäna pengar,

justin, kan du svara på ifall generna är individuella eller kollektiva eller både ock,

fantomen är en konstruktiv människa,
läderlappen, Robin och stålmannen oclså

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 16 maj 2012 08:35

Algotezza skrev:
Harald Davidsson skrev: jag har redan besvarat dina frågor,

Ja, om det säger du gjort så är det väl så. Jag tänker inte bråka mer om det. Dina svar behöver väl bara sjunka in i mig.

Harald Davidsson skrev:vad världen behöver idag är konstruktiva människor,

Martinus var emot kärnkraftverk. Jag är det också. Marscherade mot kärnkraft när det var omröstning, spelade trombone i Röda Blåset i Lund.

Harald Davidsson skrev:du håller på med din gamla linjal och mäter och har dig,

Man mäter tills man möter det omätliga.

Det fängelse man vant sig vid och där man är långt från galler och väggar ser man inte som ett fängelse. Det blir ett fängelse för en först när man går i väggen.

/Algotezza

jag känner ingen riktig kontakt med dig just nu,
ta av dig boxarhandskarna så kan vi sätta oss i bastun en stund,
jag är lika nära dig som jag är med mig själv,
allt handlar om att montera ner gallret,
jag står bredvid fängelset bredvid mig själv,
jag kan se min gamla fångenskap
då jag trodde att gallret var den definitiva sanningen,

men ångestens mystiska fågel flög rakt in i mitt hjärta,
samma dag som tusselagorna blommade i dikesrenen,

fast när våren kom
kände jag att vintern var kvar i mina händer