Meningen med livet?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV

Inläggav SigurdV » 26 maj 2012 19:05

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:antingen är livet guds skapelse eller så är livet en slump och saknar mening.

1. Njae, du är litet för specifik. Hur vet du att det är Jahve (Gud) som skapat jorden. Tänk om det i stället är Kokopelli som är alltings upphov. Jahve har väl inget försteg framför alla andra tusentals gudar?

2. Eller så har gudarna hållit sina fingrar borta från skapelsen. Universum kom till för det fanns ingenting som hindrade en sådan process. Någon slump behövdes inte och fanns inte i samband med Big Bang. Inte heller orsak och verkan, vilket skulle hindrat tillkomsten.

3. Den antropiska illusionen har lurat många. Varför skulle människan, eller liv vara nödvändigt? Nu finns det liv i vår värld på minst en planet. Anledningen är att naturlagarna medgav en sådan utveckling. Solens värmetillskott påverkar möjligheten till liv.

4. Om det finns någon utifrån kommande mening eller plan, så är denna mening eller plan inte åtkomlig för oss. Det finns ett otal från varandra motsägande uppfattningar bland religionens företrädare om denna fråga. Religion producerar inte kunskap. Ifall livet saknar mening är det, trots detta, inte egalt om vi lever eller begår självmord. Vi skulle skada de som står oss nära.

Hej Pilatus :)

Du tror kanske att jag är religiös bara för att jag ibland använder religiös terminologi?

Jag är mycket Anti-Religiös men begagnar inte varje tillfälle att attackera.

Jag är inte heller ateist eller agnostiker, det är mera så att innan de religiösa begreppen definieras så anser jag dem vaga och otillräckliga...
ungefär som begreppet "flintskallig". Man ska inte säga att något inte finns om man inte exakt definierar vad det är som inte finns!

Jag skriver: antingen är livet guds skapelse eller så är livet en slump och saknar mening.

Och jag pratar då om de alternativ som finns till mitt eget synsätt:

Livet är universums sexuella utrustning!

Jag har en obehaglig känsla att jag kanske är först med att uttrycka tanken eftersom DU inte verkar uppfatta den!

(Vi människor ÄR bättre på imitation än nytänkande... och jag tror det var i denna tråd jag läste att Derrida tänkte  (den nya?)
tanken att ALLA tankar är imitationer!?) (Dvs en imitation av lögnarparadoxen.)

Vad jag försöker säga här är att nya tankar i en text i allmänhet hoppas över när man ser dem första gången:
orden bildar inte ett sammanhang som man sett tidigare,
så man går vidare i texten för att hitta något man känner igen och kan kommentera med tidigare tänkta tankar.

Och om det nu är så att jag har rätt i min verklighetsuppfattning så kan vi sträcka lite grann på oss och hävda
att vi har en intressant uppgift att utföra åt vårt kära universum... En NY mening åt vår existens:
Vi är spermier, frömjöl, pollinerare eller något annat lika viktigt ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 19:16

SigurdV skrev:
Pilatus skrev:1. Njae, du är litet för specifik. Hur vet du att det är Jahve (Gud) som skapat jorden. Tänk om det i stället är Kokopelli som är alltings upphov. Jahve har väl inget försteg framför alla andra tusentals gudar?

2. Eller så har gudarna hållit sina fingrar borta från skapelsen. Universum kom till för det fanns ingenting som hindrade en sådan process. Någon slump behövdes inte och fanns inte i samband med Big Bang. Inte heller orsak och verkan, vilket skulle hindrat tillkomsten.

3. Den antropiska illusionen har lurat många. Varför skulle människan, eller liv vara nödvändigt? Nu finns det liv i vår värld på minst en planet. Anledningen är att naturlagarna medgav en sådan utveckling. Solens värmetillskott påverkar möjligheten till liv.

4. Om det finns någon utifrån kommande mening eller plan, så är denna mening eller plan inte åtkomlig för oss. Det finns ett otal från varandra motsägande uppfattningar bland religionens företrädare om denna fråga. Religion producerar inte kunskap. Ifall livet saknar mening är det, trots detta, inte egalt om vi lever eller begår självmord. Vi skulle skada de som står oss nära.

Du tror kanske att jag är religiös bara för att jag ibland använder religiös terminologi?

Hej Sigurd, dina invändningar bryr jag mig inte om. Men jag tycker det vore synd om du inte fortsätter den diskussion som du startat. Vad du tror på har jag inga synpunkter på. Men om du nämner något om "guds skapelse" så måste du ju mena något med det, eller?
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 26 maj 2012 20:24

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:1. Njae, du är litet för specifik. Hur vet du att det är Jahve (Gud) som skapat jorden. Tänk om det i stället är Kokopelli som är alltings upphov. Jahve har väl inget försteg framför alla andra tusentals gudar?

Hej Sigurd, dina invändningar bryr jag mig inte om. Men jag tycker det vore synd om du inte fortsätter den diskussion som du startat. Vad du tror på har jag inga synpunkter på. Men om du nämner något om "guds skapelse" så måste du ju mena något med det, eller?

Grovt sett finns två alternativ till min verklighetsuppfattning: Ateism eller religion!

Men det är en förenkling... ateister måste ju inte se livets uppkomst som osannolikt, men enligt min erfarenhet gör de ofta det.
De religiösa delar uppfattningen...  de vill att en gud ska vara nödvändig för livets uppkomst.

Det är tråkigt att berätta saker om responsen är svag, man måste inte hålla med mig: jag gillar när man står upp för sina åsikter!
Det bästa jag vet är om någon visar att jag tänkt fel någonstans.

Jag tror min övergripande syn är uppfattad, jag kanske ska gå in på detaljer?
Så då tittar vi lite på frågan om livets uppkomst :

Jag har mycket länge retat mig på att "folk" hanterar hypoteser som sanningar...
Ingen vet i dag var och hur livet började men ändå hör jag alltför ofta att livet började någonstans på jorden.

Det finns ett välkänt problem med den tanken: Livet, encelligt liv, har konstaterats på jorden mycket tidigt...
Nästan så fort jorden svalnat! Jag minns inte tidsrymden, nån får slå upp,
men det tog orimligt mycket längre tid för det komplexa livet att utvecklas ur det encelliga,
än för det encelliga att utvecklas ur grundförutsättningarna... VARFÖR?

Svante Arrhenius föreslog att livet förts till jorden via meteoriter från någon annan planet (Pan Spermie Hypotesen).

Eftersom alla undviker tanken att livet INTE började på någon planet , känner jag att den bör prövas:

Solsystemet uvecklades från ett stoftmoln som roterade och värmdes upp och mitt förslag är
att livet uppkom innan solen och planeterna var färdigutvecklade... (Detaljer får tills vidare anstå)

Jag tänker mig att varje stoftmoln  som bildar solsystem (Utom de allra tidigaste som endast innehöll väte och lite helium.) också bildar encelligt liv!

Och därmed skulle det höra till undantagen att ett solsystem helt saknar liv!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 maj 2012 21:38

SigurdV skrev:
Jag tänker mig att varje stoftmoln  som bildar solsystem (Utom de allra tidigaste som endast innehöll väte och lite helium.) också bildar encelligt liv!

Ja, enklare aminosyror existerar ju i rymdens stoftmoln, därav bör liv finnas överallt där liv kan existera,
därmed inte sagt att det överhuvudtaget på de flesta platser evolverar, då all utveckling kräver särskilda
betingelser utöver mutationer.  Komplext liv är således få planeter förunnat.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 maj 2012 22:59

SigurdV skrev:Grovt sett finns två alternativ till min verklighetsuppfattning: Ateism eller religion!

Så tråkigt! Och om jag påstår att jag är agnostiker. Frågan om gudar är meningslös, det är en fråga som inte kan avgöras. Ateister och religiösa tror sig veta något som de vare sig kan bevisa eller motbevisa.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 26 maj 2012 23:21

Zokrates skrev:
SigurdV skrev:

Ja, enklare aminosyror existerar ju i rymdens stoftmoln, därav bör liv finnas överallt där liv kan existera,
därmed inte sagt att det överhuvudtaget på de flesta platser evolverar, då all utveckling kräver särskilda
betingelser utöver mutationer.  Komplext liv är således få planeter förunnat.

Inte så illa tänkt, men normen här som styr vår tanke är att vi är ensamma i universum. Tänk på den idiotiska uppskattningen av jordens ålder: Ffrån uppskattningen att den är 4004 år gammal kämpade förståndet emot tills efter ett stort antal justeringar den korrekta åldern på ca 5 MILJARDER år accepterades...

Med tanke på hur OTROLIGT fel vi har haft anser jag mig vara försiktig när jag misstänker att varannat
eller var tredje solsystem innehåller intelligent liv!

Vi har svårt att förstå att rymden är farlig?
Och tyvärr går den inte att avveckla...

SigurdV

Inläggav SigurdV » 27 maj 2012 00:32

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Grovt sett finns två alternativ till min verklighetsuppfattning: Ateism eller religion!

Så tråkigt! Och om jag påstår att jag är agnostiker. Frågan om gudar är meningslös, det är en fråga som inte kan avgöras. Ateister och religiösa tror sig veta något som de vare sig kan bevisa eller motbevisa.

Du uttrycker dej lite slarvigt: "Frågan om gudar är meningslös" säger du utan att klargöra vilken fråga det är frågan om...
Gäller det om det finns gudar eller vad gudar är för något? Både och, eller nåt annat??

Det väsentliga  är att definiera!  Om gud är verkligheten, så existerar gud.

Om gud är jultomten så existerar gud inte. Om gud är den allsmäktige existerar gud inte heller.

Sen betvivlar jag att frågor som inte kan avgöras därmed är meningslösa ...

Hur ligger det till med: "Är denna fråga oavgörbar?"

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 maj 2012 01:25

SigurdV skrev:Gäller det om det finns gudar eller vad gudar är för något?

Jag tror att du med din fråga tidigare avsett existensen av en omnipotent gud (Jahve). Om det existerar en sådan omnipotent gud kan inte avgöras.
Det väsentliga  är att definiera! Om gud är verkligheten, så existerar gud.

Det är i så fall en panteistisk gudsuppfattning att Gud finns i allt som existerar.
Om gud är den allsmäktige existerar gud inte heller.

Det är en egenskap som tillkommer Gud, enligt Svenska kyrkan.
En sådan trosuppfattning deklareras i den apostoliska trosbekännelsens första rad: Vi tror på Gud Fader allsmäktig
Sen betvivlar jag att frågor som inte kan avgöras därmed är meningslösa ...

Det beror litet på sammanhanget. Det är meningslöst att diskutera frågor som inte är möjliga att avgöra, eftersom de inte kan ge oss någon kunskap. Men vid kaffebordet kan det vara intressant att diskutera livsåskådningsfrågor. I vid mening tror vi alla på någonting, en gudomlig, en vetenskapligt åtkomlig ordning, eller på något annat sätt.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 27 maj 2012 02:07

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Gäller det om det finns gudar eller vad gudar är för något?

Jag tror att du med din fråga tidigare avsett existensen av en omnipotent gud (Jahve). Om det existerar en sådan omnipotent gud kan inte avgöras.

Tror du verkligen att en omnipotent gud skulle kunna finnas?

En omnipotent varelse  kan vad som helst... vilket är självmotsägande!
Han kan inte formulera ett problem som han inte kan lösa.

Alltså finns ingen sådan gud.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 maj 2012 02:12

finns en allsmäktig natur ?

SigurdV

Inläggav SigurdV » 27 maj 2012 02:22

Marko skrev:finns en allsmäktig natur ?

Det verkar finnas en natur, men allsmäktig kan den inte vara.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 maj 2012 02:25

SigurdV skrev:

Jo i form av naturkrafternas lagar som allt är underställt och verkar inom.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 27 maj 2012 02:28

Zokrates skrev:
SigurdV skrev:

Jo i form av naturkrafternas lagar som allt är underställt och verkar inom.

Äsch det är inte allsmäktighet! Det är bara invarians.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 maj 2012 02:44

om något är mäktigare än allt,
så är det väl naturen & kosmos och alla dess tänkbara varianter.
Den är så mäktig att den kan förstöra sig själv, och ändå finnas kvar : )

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 maj 2012 02:50

Jag har denna veckan haft ett par "syner innan jag skall lägga mig, som dagen efter har varit
i media som "händelser", senast igårnatt handlade synen om en man på ett tak som slumpvis
utövade prickskytte på folk nedanför, i min syn flydde han med en bil och greps. Sånt är antingen
ett tecken på livlig fantasi, ett mysko sammanträffande, eller...
Just det att det hållt på ett par dar i rad däremot får mig att undra lite extra angående tidens natur.

Återgå till "Tankar och känslor"