Själv-medvetande

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 08 jun 2012 00:03

Pilatus skrev:
Marko skrev:Pilatus,
Det har du rätt i, att han påstod att man inte kan mäta ljuset korrekt.
Men det födde en del tankar i mig, som vad är ljus ?
eftersom det är det snabbaste vi har, så hur kan vi mäta ljuset utan att befinna oss utanför ljuset och studera det ?
(just nu är det mest en flummig intuition som frågar) Vi mäter dess makroskopiska egenskaper...
iaf, fotoner agerar i mikrokosmos.

Utan fotoner vore du blind. Alla masslösa partiklar rör sig med hastigheten c.

Absolut, och det är så jag försöker och vill se, att micro och macro är förenade.
var och en på sitt vis, men tillsammans på ett annat, och på ett tredje okänt vis.

Vad säger att en foton inte kan vara på flera olika platser samtidigt ?, att den manifisteras fram från något annat,
på ett tidlöst plan.  (rumsligt)

sen är inte alla massor i C masslösa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jun 2012 00:23

Marko skrev:Vad säger att en foton inte kan vara på flera olika platser samtidigt ?, att den manifisteras fram från något annat, på ett tidlöst plan.  (rumsligt)

Njae, partiklars exakta position kan inte alltid bestämmas, med det betyder inte att de rymmer fältet hur som helst. Men det finns mer i det där om partikelpar med märkliga ”icke-lokala effekter”. Det handlar om ett par tidigare ihopsatta partiklar. Fast de kan befinna sig på flera mils avstånd från varandra ställer den ena partikeln omedelbart in sig på en ändrad rotation som man tvingar den andra partikeln till. Det är inte fråga om att kommunikation sker mellan partiklarna genom rummet, utan snarare om en grundläggande sammankoppling som finns i själva naturen.
Moderator

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 08 jun 2012 00:29

Hur ser den sammankopplade funktionen ut för hela naturen ?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jun 2012 01:07

Marko skrev:Hur ser den sammankopplade funktionen ut för hela naturen ?

Vem tror du har det rätta svaret på din fråga, Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 jun 2012 17:41

Zokrates skrev:

Vem tror du har det rätta svaret på din fråga, Pilatus?

Albert Einstein menade att det kunde röra sig om ett problem med standardtolkningen. Han menade att såvida inte fotonerna påverkar varandra med överljusfart så måste fotonernas spinn vara bestämt redan från början, alltså från det att de sänds ut, snarare än att bestämmas vid mätningen. Det är denna idé man försöker testa då experiment utförs av det beskrivna slaget.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 08 jun 2012 19:29

Marko skrev:Jag kan inte matematik på den nivån, men ska försöka se principen för vad dom räknar ut.
Inte jag heller, men om du tittar på Eulers identitet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Eulers_identitet , så ser du att e upphöjt till i pi är lika med -1, vilket är ganska märkligt.

Marko skrev:Jag tror att matematiken beskriver världen på ett vis, Inte på hur det verkligen ser ut.

Någon kanske ser världen på det viset, men den personen bör även ha en fantasi, vilken är lätt att blanda ihop med verkligheten.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 jun 2012 07:40

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:du ska tänka på att 300 000 km per sekund är
en hastighet som för människans mätobjekt kommer att uppfattas
som rent ut sagt oöndlig

Inte alls, Harald. Satt du och sov under fysiklektionerna? Det tar 1 mikrosekund för ljuset att tillryggalägga en sträcka av 300 meter. Sådana tider kunde till och med de gamla oscilloscopen klara. Så det var fullt möjligt att mäta den tid det tar för ljuset att reflekteras från en spegel uppsatt på 150 meters avstånd.

Vad oändlig hastighet skulle kunna vara har inte fysiken något svar på, Harald.

lev inte i den vidskepliga pseudo-vetenskapens så kallade fakta,
var kritisk,

polisen har hastighetskontroller,
de kan då mäta hastigheten utifrån den hastighet de passerande fordonen har,
men även detta instrument som inte kan mäta mer än 150 km-tim
ansees helt tillförlitliga,

alla mätinstrument måste kollas grundligare av en folk-kommision för att slippa den vidskepliga
pseudo-vetenskapen begrava medborgarnas hjärnor i djupa lögner.

det du pratar om är INDIREKT  mätning,
det accepteras inte av mig,
då jag sitter i bilen ser jag hastigheten på mätaren,

vi måste sitta inne i ljuset och själva se hur mycket det färdas,

och hur mäter raketerna till mars osv, sin hastighet,

endast NASA är auktoritet på hastighetsmätningar

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 09 jun 2012 07:44

den är ju dialektisk,

detta menade Platon, Hermes, Rosenkorsarna, ALLKEMISTERNA, hegel, marx osv.
eric neumann, jung, Wilhelm Reich Marcuse norman o brown osv...

visst kommer ljuset från fusion,

sammansmältning från väte till helium

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 jun 2012 13:54

Harald Davidsson skrev:
Pilatus skrev:
som rent ut sagt oöndlig

Inte alls, Harald. Satt du och sov under fysiklektionerna? Det tar 1 mikrosekund för ljuset att tillryggalägga en sträcka av 300 meter. Sådana tider kunde till och med de gamla oscilloscopen klara. Så det var fullt möjligt att mäta den tid det tar för ljuset att reflekteras från en spegel uppsatt på 150 meters avstånd.

Hur definierar du hastighet?

Jag utgår från att hastighet v = per tidsenhet tillryggalagd sträcka, (längd per tid)
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 09 jun 2012 18:36

Säg att vi antar att vi GÖR något och det uppstår oändligt med verkningar och analyserar man dessa verkningar så visade det sig att det som kändes rätt var rätt. Tex du ville gå ut på krogen och då träffade du en tjej som du gifte dig med och fick barn med levde med. Dvs din kropp kommer alltid att vara på annat ställe och tänka annat än vad den gjorde om du inte hade valt att gå ut den kvällen. Vi tycker att detta är svåranalyserat för vi "vet ju inte vad som hade hänt om vi inte gick ut på krogen den dagen".... Säg att jag ändå påstår mig veta detta?..... Vad händer då?
Ja vilken enhet ska varianterna mätas i? KÄNSLA.
I så fall blir tidsbegreppet "konstigt" en fantasi som inte behövs. En vanföreställning alltså som själ, osv. Detta är den intellektuella kärleken till gud som spinoza menar, eller kunskapsgrad 3.... Detta är naturlagen som han inte kan förklara.....
Och såhär är det lika säkert som att jag bränner mig på den glödande plattan lika säkert är detta om man drar ut essensen i en händelse.... Ska gå in på detta mer senare och försöka förklara vad jag menar.... Tyvärr är det lite granna så med detta att man måste förstå saker och ting i rätt ordning.... Spinoza kallar detta kunskapsgrad 1, 2 och 3... Man måste således förstå 2 innan man förstår 3.... Förstår ni inte 2 så kan ni inte förstå 3. Då är ni fortfarande förvirrade och måste få mer input...

Dvs vi behöver inte och kan inte förstå naturlagarna absolut. Våra hjärnor blir sjuka om vi försöker förstå på fel sätt. Det kanske finns något som är absolut dvs känsla och förstår man dem så bra det går så kommer man närmare det absoluta.... Möjligen är känsla 100% absolut och i så fall försvinner det relativa. detta känner jag mig inte säker på men säker är jag på att vi(jag) måste utgå ifrån detta.

Först en stor HUVUDTEORI.
"Vi föreställer oss världen på ett sådant sätt att vi mår så bra som möjligt" sedan förstå resten....
När vi börjar med delen(slump) så utgår vi fel och det blir fel i förhållande till huvudteorin. Förstå alla delar genom huvudteorin istället.

Förstå tex Jesus och religionerna genom denna huvudteori då förstår ni vad de menar redan vid kunskapsgrad 1/2... Att det inte var flum utan naturvetenskap/filosofi. Dock MÅSTE religionerna förstås genom kunskapsgrad 1/2 och nu TROR man och det är JÄTTEFARLIGT, ONDSKA och LIDANDE uppstår.
Allt vi behöver kunna ska förstås med förnuftet(spinoza kallar det förnuftet=teorier). Det är när vi gör saker för att vi fantiserar/tror/har "lärt oss" det blir ONDSKA.

Och ja Jesus kanske inte fanns(även om det verkar högst sannolikt nästan nödvändigt). Det går att härleda om man vill(orkar inte och har inte tillräckligt med kunskap om teologi)... Det som står i bibeln de bra och det dåliga måste FÖRSTÅS innan det börjar användas. Spinoza anger att vissa religiösa nått kunskapsgrad 3 och denna känsla som då uppstår("eufori" tror jag man kan kalla denna)....

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 jun 2012 07:55

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:
Pilatus skrev:
som rent ut sagt oöndlig

Hur definierar du hastighet?

Jag utgår från att hastighet v = per tidsenhet tillryggalagd sträcka, (längd per tid)

grunden för hastighet är rörelse,
hastighet menas att ett ting har en specifik rörelse,

alltså bil A rör sig specifikt från andra bilar på grund av att dess hastighet är 72 km i timmen,

men hur mäter Concorden att den passerat ljudvallen,

är det banget i örat
eller finns et ett specifikt mätinstrumnet för concordens hastighet

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 10 jun 2012 08:46

Den goda genen Zokrates pratar om vill jag placera i det gudomliga subjektet,

och den elaka genen han pratar om och som väl är ganska lik den själviska genen som justin case pratar om,

vill jag placera i det astrala subjektet,

och det astrala subjektet är Seth, fast egyptierna pratar om ba och ka som olika kroppar,

och det gudomliga subjektet är Horus,

och motsatsernas förening innebär att
Horus segrar över Seth

och då försonas de,
smälter ihop till ett överordnat nytt subjekt
men där hoorus då konntrollerar Seth

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 jun 2012 12:39

Harald Davidsson skrev:grunden för hastighet är rörelse,
hastighet menas att ett ting har en specifik rörelse,
alltså bil A rör sig specifikt från andra bilar på grund av att dess hastighet är 72 km i timmen,

Om du kör i 72 km/h förbi blindskolan så överskrider du gällande hastighetsbestämmelser med sådär 40 km/h. Det är specifikt!

Hastigheten v kan beräknas med hjälp av GPS. Concorde går inte i trafik längre, den upphörde för snart tio år sedan.
är det banget i örat

Du ser att drinken får en krusad yta.
Moderator

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 11 jun 2012 07:14

Pilatus skrev:
Harald Davidsson skrev:grunden för hastighet är rörelse,
hastighet menas att ett ting har en specfik rörelse,

Om du kör i 72 km/h förbi blindskolan så överskrider du gällande hastighetsbestämmelser med sådär 40 km/h. Det är specifikt!

Hastigheten v kan beräknas med hjälp av GPS. Concorde går inte i trafik längre, den upphörde för snart tio år sedan.
är det banget i örat

Du ser att drinken får en krusad yta.

hastighet menas bara en specifik rörelse,
kanske ska du vänta en tid innan du svarar på mina inlägg,
så du kanske kan förstå meningen i vad jag säger,

vad jag varken har tid eller lust att kolla upp
är hur NASA mäter hastigheten i sina rymdfarkoster,
men från NASA kan vi få svar, jag är säker på att NASA aldrig använder Einstens teorier,
eller gissningar, NASA är praktiskt inriktat, teknik-vetenskap,

ifall ljuset går med en hastighet på 300 000 km sek

vi do not care, svarar nog NASA,

ifall Concord ej längre flyger .....så då de flög hur fick de reda på hastigheten...

min gode watson

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 11 jun 2012 08:50

Uncommon Knowledge : New Science of Gravity, Light, the Origin of Life, and the Mind of Man
Author: Al McDowellAl McDowell

Discovering how experiments disprove Einstein's Relativity and solving the problems with the Le Sage “graviton” theory reveal subatomic faster-than-light “spheritons” that produce gravity, dark matter, magnetic and electric fields, light, and home for our memories and thoughts.

Discovering new causes of galactic light redshift explains redshift periodicity and shows that the universe is not expanding from a Big Bang.

Återgå till "Tankar och känslor"