Marko skrev:1 hur ser universum ut, ett slutet eller icke slutet system ?
Jag anser att vi bör betrakta det som ett slutet system. Det är antagligen enda sättet för att termodynamiska beräkningar skall vara möjliga. Det finns inte heller några iakttagelser som ger stöd åt hypotesen att något parallellt universum existerar.
2 finns det något utanför det slutna systemet ?
Det finns inte något sådant som "utanför" universum, inte heller något tomrum. Universom är det hela.
3 finns det fler universa ?
Empiriska data för någonting sådant som "fler universa" saknas.
4 hur påverkar gravitations läckaget den totala mängde energi i ett system ?
Det verkar oklart. Strängteorin skulle kunna göra ett läckage möjlig till någon annan dimension. Se vidare Georgi Dvali
http://www.en.uni-muenchen.de/news/sciencecasts/dvali/index.html
5 vad händer om energi utifrån kommer in i ett slutet eller öppet system
Termodynamik, sådana tillskott/förluster kan förstås beräknas om man vet något om energiinnehållet i ett sådant system.
6 vad är energi i praktiken ?
Förmåga att utföra arbete, förändring.
7 är universum oändlig ?
Jag förmodar att det är mer korrekt att svara på hur gammalt det är och att det expanderar kontinuerligt. Hur långt kan strålningen ha hunnit expandera?
8 vad är mörk energi ?
Ett hypotetiskt antagande som skulle kunna förklara universums accelererande expansion.
Värmedöden är en teori och hypotes. grundad på bristfällig kunskap om naturen.
Varför det, kan du se vad slags kunskap som saknas? Hypotesen utgår från termodynamikens andra huvudsats och är en beräkning av universums framtid. Är premisserna riktiga så tror jag resultatet måste leda till att energin till sist inte kan uträtta något arbete.