Moral
Moderator: Moderatorgruppen
Moral
Moral är för mig något påhittat, har människor någon slags "inbyggd" moral?
Jag personligen skulle nog inte anse det, men jag vet inte.
Jag brukar ofta tänka på vad som skulle hända om jag gjorde något som inte var "moraliskt korrekt", det finns väl kanske inget som ALLA människor anser är moraliskt korrekt men det går nog att hitta något som en grupp människor finner moraliskt korrekt.
Om jag bröt mot vad dem kallar moral, vad skulle då hända?
För det första så skulle nog den gruppen människor reagera på ett eller annat sätt, det skulle troligtvis jag då märka, OM jag bryr mig om vad andra människor tycker och tänker om mig så skulle jag med största sannolikhet ångra mig och inte göra om något liknande i framtiden. MEN om jag INTE bryr mig om vad andra människor tänker och tycker om mig så kommer jag förevigt leva i en verklighet där jag finner alla mina handlingar korrekta och bra(sålänge jag bara utför handlingar som jag tycker är korrekta och bra och alltså inte någon dag får för mig att göra något som inte är korrekt eller bra).
Varför lever inte jag i MIN enskilda verklighet då?
Om man inte har någon inbyggd moral så måste man väl då åtminstone ha inbyggd empati, eller är båda dessa saker något man lär sig sen födseln?
Men det vore ju också konstigt för det blir ju lite som den här tanken;vilket kom först, hönan eller ägget?(enligt evolutionen är det väl dock kanske sagt att det var hönan, men jag syftar mer på själva frågans ursprungliga tanke)
Jag personligen skulle nog inte anse det, men jag vet inte.
Jag brukar ofta tänka på vad som skulle hända om jag gjorde något som inte var "moraliskt korrekt", det finns väl kanske inget som ALLA människor anser är moraliskt korrekt men det går nog att hitta något som en grupp människor finner moraliskt korrekt.
Om jag bröt mot vad dem kallar moral, vad skulle då hända?
För det första så skulle nog den gruppen människor reagera på ett eller annat sätt, det skulle troligtvis jag då märka, OM jag bryr mig om vad andra människor tycker och tänker om mig så skulle jag med största sannolikhet ångra mig och inte göra om något liknande i framtiden. MEN om jag INTE bryr mig om vad andra människor tänker och tycker om mig så kommer jag förevigt leva i en verklighet där jag finner alla mina handlingar korrekta och bra(sålänge jag bara utför handlingar som jag tycker är korrekta och bra och alltså inte någon dag får för mig att göra något som inte är korrekt eller bra).
Varför lever inte jag i MIN enskilda verklighet då?
Om man inte har någon inbyggd moral så måste man väl då åtminstone ha inbyggd empati, eller är båda dessa saker något man lär sig sen födseln?
Men det vore ju också konstigt för det blir ju lite som den här tanken;vilket kom först, hönan eller ägget?(enligt evolutionen är det väl dock kanske sagt att det var hönan, men jag syftar mer på själva frågans ursprungliga tanke)
Re: Moral
Kubik i kvadrat, bryr sig ett djur om det och existerar det inte om djur inte känner till innebörden
av begreppet? De flesta sociala flockdjur har utvecklat sociala regler, i princip så är det de olika
djurens specifika kodexar som gäller inom varje art, t.ex en schimpans kan inte bryta mot apreglerna
utan att riskera uteslutning ur gruppen, detta trots att de inte ens har och använder ett enskilt läte som
betyder moral vad jag vet. Människan kan däremot sätta ett ord för att bryta mot reglerna, vi kan alltså
namnge det som är vilket inte gör det mer onaturligt bara för att vi har ett ord för begreppet, så moral
är något helt naturligt och både medfött och inlärt för att besvara din fråga, i grund och botten det som
kännetecknar vårt handlande utifrån rätt och fel, i vidare mening utifrån hur vi tolkar just vad som är rätt
och fel och detta är i högsta grad mer inlärt än medfött, då vi annars knappast skulle tvista om skillnaden.
av begreppet? De flesta sociala flockdjur har utvecklat sociala regler, i princip så är det de olika
djurens specifika kodexar som gäller inom varje art, t.ex en schimpans kan inte bryta mot apreglerna
utan att riskera uteslutning ur gruppen, detta trots att de inte ens har och använder ett enskilt läte som
betyder moral vad jag vet. Människan kan däremot sätta ett ord för att bryta mot reglerna, vi kan alltså
namnge det som är vilket inte gör det mer onaturligt bara för att vi har ett ord för begreppet, så moral
är något helt naturligt och både medfött och inlärt för att besvara din fråga, i grund och botten det som
kännetecknar vårt handlande utifrån rätt och fel, i vidare mening utifrån hur vi tolkar just vad som är rätt
och fel och detta är i högsta grad mer inlärt än medfött, då vi annars knappast skulle tvista om skillnaden.
Re: moral
kvadrat skrev:Men hur långt ner bör man gå för att undkomma moralen, handlar moral då om någon slags intelligens?
Eller har alla levande organismer inbyggd moral? Det verkar för mig ganska otroligt(men häftigt om det vore så)!
Bakterier och amöbor, livsorganismer som delar sig genom celldelning etc. där går väl en nedre gräns?
Du kan ju annars försöka förstå moral som en primär funktion i gruppen för att öka våra överlevnadschanser
i första hand, skapa rättvis fördelning i andra, trygghet i tredje och tillit i fjärde hand, det tjänar alla på.
Jo faktiskt och även djur! Det vi brukar kalla känslor är egentligen rester av instinkterkvadrat skrev:Moral är för mig något påhittat, har människor någon slags "inbyggd" moral?
som hos lägre djur inte lika genomgripande passerar och modifieras av förnuftet! De instinktiva impulser vi har har alltså evolutionen valt ut. Så den känsla av ovilja du upplever när någon gör något "orätt" är alltså uttrycket för ditt instinkt system...alltså din moral.
Det är väl inte direkt "bevisat" ännu men är det inte uppenbart att det är så det ligger till?
- Harald Davidsson
moral är ett bevattnings-system som skall förhindra översvämmningar,
för ifall det brister någonstans i detta bevattnings-system startas kanske nåt nytt krig för att få vattnet att sjunka igen och kunna reparera bristen.
eller så blanserar de en ny vatten-ordning på fingertoppen.
för ifall det brister någonstans i detta bevattnings-system startas kanske nåt nytt krig för att få vattnet att sjunka igen och kunna reparera bristen.
Visst är det bra med moral men jag är lite förvånad över att du inte drar fram nån gud med nåt namn i stil med Shiusnahashna som moralens yttersta grund: Håller du på att sekularisera dig Harald?Harald Davidsson skrev:moral är ett bevattnings-system som skall förhindra översvämmningar,
- Harald Davidsson
SigurdV skrev:Visst är det bra med moral men jag är lite förvånad över att du inte drar fram nån gud med nåt namn i stil med Shiusnahashna som moralens yttersta grund: Håller du på att sekularisera dig Harald?Harald Davidsson skrev:moral är ett bevattnings-system som skall förhindra översvämmningar,
ifall du vill ha en gud angående moral måste det bli en pseudogud
till exempel Karl Marx
Det var fan! Kan du svara intelligent? Där ser man...Harald Davidsson skrev:SigurdV skrev:Visst är det bra med moral men jag är lite förvånad över att du inte drar fram nån gud med nåt namn i stil med Shiusnahashna som moralens yttersta grund: Håller du på att sekularisera dig Harald?Harald Davidsson skrev:moral är ett bevattnings-system som skall förhindra översvämmningar,
ifall du vill ha en gud angående moral måste det bli en pseudogud
till exempel Karl Marx
Nja ...vill jag det? Nej! Så sjutton heller!
Det är ärligare och mer rättvist med ett slumpmässigt
eller evolutionärt urval av moraliska sanninger!
Eller hur tycker du? Bör gudar låta sig bedömas efter vad gudar själva tycker?...Om dom nu har något att tycka med vill säga?
- Harald Davidsson
Moral
intelligenta är de här sociala soptipps-människorna som rotar i materian med förstorningsglas,men jag är istället intresserad av kyssar från vackra själsfulla kvinnor,
kunskapens träd är till för de dumma som tror att de kan minska sin dumhet genom kunskap,
jag däremot sitter alltid under livets träd
tillsammans med Fatme
hon sjunger så vackert i mitt hjärta.
kunskapens träd är till för de dumma som tror att de kan minska sin dumhet genom kunskap,
jag däremot sitter alltid under livets träd
tillsammans med Fatme
hon sjunger så vackert i mitt hjärta.
- Harald Davidsson
Moral
är sigurd vojnov ditt riktiga namn
-
förstår mig själv
Moral
Ja det är känslorna som anger vad som är rätt och fel. Men det gäller att först hur man ska uppnå det bästa resultatet också. Annars handlar man ickeoptimalt
Moral
Javisst, du kan googla efter en uppsats som jag skrev för sådär trettio år sedan när jag läste in 80 poäng filosofi på universitetet. Jag tror inte den riktigt är i din smak, så jag föreslår bara att du kollar upp att jag åtminstone i det fallet talar sanning. Sen drar du kanske egna slutsatser. Du!Harald Davidsson skrev:är sigurd vojnov ditt riktiga namn
Öh...först:
Skulle du åta dig att som advokat ärligt och uppriktigt
försvara (på engelska) en persons rätt att bevisa att det finns en gud?
Måste han bli bannlyst för det? Är det rätt att definiera honom som "troll"
Moral
förstår mig själv skrev:Ja det är känslorna som anger vad som är rätt och fel. Men det gäller att först hur man ska uppnå det bästa resultatet också. Annars handlar man ickeoptimalt
Visst bör man bli vän med sina känslor. Det kan vara ett problem. Om det är något fel på det system som skickar känslor....
1 Hur vet man det?
2 Kan man göra nåt åt det?
3 BÖR man göra någonting åt det?
Jag bara frågar, mina känslor stör mig inte
Moral
Det kanske inte räcker med förståelsen för ens egna känslor då vi lever här ganska tätt inpå varandra? Eftersom jag uppfattar att du gillar den förträffliga sidan av dig, Sigurd, som enbart överträffas i magnitud av din blygsamhet (Sigurd gnuggar sig belåtet på magen som Halvdan med ett nöjt leende)
Så kan väl jag vara lite masochistisk då. Ingen misshandel. Lite lagom arrogans kan jag tåla. Kan t o m tycka är roligt.
Hur kan det vara ett problem att bli vän med sina känslor, Sigurd? *sagt med min bästa bimbo-röst* (men det här är enbart för att Sigurd tidigare har uttryckt önskemål att bråka lite, så jag går halvvägs liksom i den önskningen - ooo, så generös jag är, inte ens julafton...)
Hur kan det vara ett problem att bli vän med sina känslor, Sigurd? *sagt med min bästa bimbo-röst* (men det här är enbart för att Sigurd tidigare har uttryckt önskemål att bråka lite, så jag går halvvägs liksom i den önskningen - ooo, så generös jag är, inte ens julafton...)
Återgå till "Tankar och känslor"