Mirakel i olika religioner?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig

Inläggav Okunnig » 15 okt 2010 18:22

Som svenskfödd har man ju blivit lite partisk i sin kunskap om religion, då kristendomen fortfarande leder här. Man har ju hört talas om kristendomens berättelser om mirakel, och då menar jag inte enbart historier, utan mirakel som verkar hända än idag och vars "bevis" finns än idag. Jag tänker tillexempel på människors uppenbarelser, känslomässiga upplevelser, men även äldre mirakel som vi fortfarande har "bevis" för som tex Turinsvepningen. Alltså, inte mirakel som enbart nämns i någon eller några böcker, utan är mer påtagligt idag.

När man lyssnar till alla dessa påtagliga mirakel inom kristendomen, kan man inte undgå att bli lite imponerad. Men jag har alltid haft en liten skepticism, att dessa mirakel kan vara något som människor skapar för sig själva, omedvetet, och inte är ett bevis på att kristendomen skulle vara den enda rätta religionen. Men om mina misstankar är korrekta, måste ju då liknande mirakel hända för människor som tror på andra religioner, inte sant?

Därför skulle jag gärna vilja veta om det finns påtagliga mirakler inom andra religioner, och vad de isåfall är.

Observera att jag inte är intresserad av några "debunking" svar. Jag behöver inte veta varför Noaks ark inte kunde rymma alla djur, osv osv, jag vill bara känna till berättelserna om andra religioners mirakel. Spara kritismen till någon annan forumtråd tack :)

Hoppas på lärorika svar!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 sep 2012 18:18

Okunnig skrev:Man har ju hört talas om kristendomens berättelser om mirakel, och då menar jag inte enbart historier, utan mirakel som verkar hända än idag och vars "bevis" finns än idag. Jag tänker tillexempel på människors uppenbarelser, känslomässiga upplevelser, men även äldre mirakel som vi fortfarande har "bevis" för som tex Turinsvepningen.

Jag vet inte om det existerar några bevis på kristna mirakel. Turinsvepningen bevisar inte någonting alls utan har från sin tillkomst ansetts vara tillverkad och målad. Mätningar med C14-metoden 1988 visade att duken daterar sig från tiden 1260–1390, i god överensstämmelse med dåtida källor.

Ref. Damon. P. E., m fl (1989). Radiocarbon dating of the Shroud of Turin. Nature 337, 611–615.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 sep 2012 08:34

Låt oss stipulera att mirakel = en händelse/process som bryter mot naturlagarna och som därmed inte kan ges en naturlig förklaring. Om vi har objektiva bevis för att sådant kan ske och verkligen sker, måste inte naturlagarna revideras då?

Å andra sidan. Är det mot naturlagarna att någon enbart med tanken kan påverka fysiologiska processer, t.ex. omedelbar läkning, omedelbar healing? Är det emot naturlagarna med mind over matter? Om det inte är emot naturlagarna att kunna påverka fysiska förlopp direkt via tankekraft utan att detta går om koncentrationen är tillräckligt hög och påverkan sker via mätbara hjärnvågor - då går mirakel - som just är mind over matter-fenomen - ihop med naturlagarna. Då behöver de inte revideras.

Mirakel menar väl de flesta troende finns och man hänvisar då till Gud som yttersta orsak till eller garant för dem. Tror man tillräckligt på Gud behöver varken kausalitet eller logik gälla. Vad finns då att diskutera?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 sep 2012 09:49

Algotezza skrev:Mirakel menar väl de flesta troende finns och man hänvisar då till Gud som yttersta orsak till eller garant för dem. Tror man tillräckligt på Gud behöver varken kausalitet eller logik gälla. Vad finns då att diskutera?

Det kan du ju ha rätt i och om någon känner sig bättre till mods av sin tro på mirakel, så är det ju inte så konstruktivt att gräla om vetenskapliga bevis. Dock har man sedan David Humes dagar försökt att informera om att mirakel inte är möjliga. Jag skulle vilja se någon som påstår sig ha förmåga att hela skadade människor göra en insats på ett av de stora sjukhusens akutmottagningar en storhelg. Har du någonsin hört talas om sådana insatser? Det skulle ju vara i högsta grad övertygande om benbrott och andra trauman kunde botas med böner i stället för dyrbar sjukhusvård. Personligen skulle jag vara mycket nöjd med såpass blygsamma under som att kunna förvandla vatten till vin.
Moderator

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 18 sep 2012 18:59

Men om mina misstankar är korrekta, måste ju då liknande mirakel hända för människor som tror på andra religioner, inte sant?

Det behöver inte vara så om mirakler inte ingår som en viktig del av det specifika övertygelsen. Finns inte incitamentet att leta efter mirakler så kommer färre mirakler att bli funna. I dessa fall så kommer oklarheter i högre grad att ses som ett tillkortakommande av förståelse, och det ägnas mer energi åt att förstå vad som skett. I de delar av världen där religionen inte har uppmuntrat till mirakler har vetenskapen i högre grad kunnat utvecklats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rh% ... h_religion

Jag har upplevt "övernaturliga" saker, men de ser jag inte som oförklarliga eller att de faktiskt är övernaturliga. Däremot ger det mig en hänvisning om att vetenskapen idag inte vet allt, och att mycket återstår att revidera.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 18 sep 2012 21:36

Okunnig skrev:Som svenskfödd har man ju blivit lite partisk i sin kunskap om religion, då kristendomen fortfarande leder här. Man har ju hört talas om kristendomens berättelser om mirakel, och då menar jag inte enbart historier, utan mirakel som verkar hända än idag och vars "bevis" finns än idag. Jag tänker tillexempel på människors uppenbarelser, känslomässiga upplevelser, men även äldre mirakel som vi fortfarande har "bevis" för som tex Turinsvepningen. Alltså, inte mirakel som enbart nämns i någon eller några böcker, utan är mer påtagligt idag.

När man lyssnar till alla dessa påtagliga mirakel inom kristendomen, kan man inte undgå att bli lite imponerad. Men jag har alltid haft en liten skepticism, att dessa mirakel kan vara något som människor skapar för sig själva, omedvetet, och inte är ett bevis på att kristendomen skulle vara den enda rätta religionen. Men om mina misstankar är korrekta, måste ju då liknande mirakel hända för människor som tror på andra religioner, inte sant?

Därför skulle jag gärna vilja veta om det finns påtagliga mirakler inom andra religioner, och vad de isåfall är.

Observera att jag inte är intresserad av några "debunking" svar. Jag behöver inte veta varför Noaks ark inte kunde rymma alla djur, osv osv, jag vill bara känna till berättelserna om andra religioners mirakel. Spara kritismen till någon annan forumtråd tack :)

Hoppas på lärorika svar!

intressant fråga...jag har liksom övriga som hittills svarat inget svar på din fråga...men jag ska iaf inte besvära dig med att tjata om det du uttryckeligen bett om att bli besparad i från :wink: .

mirakel borde, om dina misstankar är rätt, förekomma i religioner såväl som andra sammanhang där människor har en stark övertygelse kring ngt...kopplingen mellan psykologi och fysik är intressant...men denna kan givetvis inte förklara de mirakel som ändå har inträffat.

Kristofer

Inläggav Kristofer » 18 sep 2012 21:48

Johan Ågren skrev:
Men om mina misstankar är korrekta, måste ju då liknande mirakel hända för människor som tror på andra religioner, inte sant?

I de delar av världen där religionen inte har uppmuntrat till mirakler har vetenskapen i högre grad kunnat utvecklats.

Hur gör en religion för att inte uppmuntra till mirakel? jag tror snarare du menar i de delar av världen där man inte nöjt sig med att härleda händelser till det övernaturliga...det är ju ganska tydligt att i de delar av världen där kristendomen har haft störst genomslag har också vetenskapen utvecklats mest...och kristendomen är väl ändå en religion fylld av mirakel...

Jag har upplevt "övernaturliga" saker, men de ser jag inte som oförklarliga eller att de faktiskt är övernaturliga. Däremot ger det mig en hänvisning om att vetenskapen idag inte vet allt, och att mycket återstår att revidera.

är lite nyfiken på vad det "övernaturliga" du har upplevt har bestått i?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 sep 2012 09:57

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Mirakel menar väl de flesta troende finns och man hänvisar då till Gud som yttersta orsak till eller garant för dem. Tror man tillräckligt på Gud behöver varken kausalitet eller logik gälla. Vad finns då att diskutera?

Det kan du ju ha rätt i och om någon känner sig bättre till mods av sin tro på mirakel, så är det ju inte så konstruktivt att gräla om vetenskapliga bevis. Dock har man sedan David Humes dagar försökt att informera om att mirakel inte är möjliga. Jag skulle vilja se någon som påstår sig ha förmåga att hela skadade människor göra en insats på ett av de stora sjukhusens akutmottagningar en storhelg. Har du någonsin hört talas om sådana insatser? Det skulle ju vara i högsta grad övertygande om benbrott och andra trauman kunde botas med böner i stället för dyrbar sjukhusvård. Personligen skulle jag vara mycket nöjd med såpass blygsamma under som att kunna förvandla vatten till vin.

Jag har aldrig själv sett någon kunna påverka den fysiska eller biologiska materien direkt med tankens kraft - förutom den egna kroppen (röra sig, röra en arm, ett finger etc ) - och jag har inte läst något om detta eller sett något filmat som övertygat mig om att det är möjligt att påverka materien direkt via tanken - alltså via koncentrerade hjärnvågor, där man lyckats hela någon annan eller påverka andra fysiska och fysiologiska processer. Därmed inte uteslutet att det kan gå i framtiden - för jag kan inte se något problem ur vetenskapens synvinkel om mätbara hjärnvågor kan påverka något annat (än den egna kroppen) direkt med mätbart resultat. Det strider väl inte mot några naturlagar? Då vore det heller inget mirakel.

Däremot har jag märkt att man delvis kan påverka sina egna fysiologiska processer via tänkandet, t.ex. blodtryck. När det gäller en själv är det alltså möjligt att via tänkande i högre eller lägre grad påverka sina kroppsprocesser. Tänkandet i sig är ju även den en process man styr och har ju en mätbar sida.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 sep 2012 11:04

Algotezza skrev:Däremot har jag märkt att man delvis kan påverka sina egna fysiologiska processer via tänkandet, t.ex. blodtryck. När det gäller en själv är det alltså möjligt att via tänkande i högre eller lägre grad påverka sina kroppsprocesser. Tänkandet i sig är ju även den en process man styr och har ju en mätbar sida.

För att styra tillbaks till miraklernas värld så tror jag att religionernas alla gudar en gång stod mycket nära sagornas värld. För sin samtid var det säkert mer än sagor, att blidka gudarnas lätt uppflammande vrede kunde bli kostsamt. Där kunde de skickliga berättarna väva in svaren på sådana frågor som de mött från de unga. Vi vill veta. En mäktig gud kunde göra fler fantastiska och ibland mycket skrämmande saker, än de mer begränsade gudarna. Ursprungligen fanns gudar för alla naturens företeelser. Fruktbarhet, vädergudar och krigsgudar och mer lokala fantastiska personer som efterhand blev helgonförklarade. Numera har gudarna blivit alltmer undflyende, mindre närvarande i rummet och bara i sällsynta fall direkt ingripande. De är mindre fysiska. Vad som anses vara mirakel granskas kritiskt och dokumenteras mycket omsorgsfullt av den Romersk-katolska kyrkan. T ex miraklet vid Fatima i Portugal år 1915.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 sep 2012 17:24

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Däremot har jag märkt att man delvis kan påverka sina egna fysiologiska processer via tänkandet, t.ex. blodtryck. När det gäller en själv är det alltså möjligt att via tänkande i högre eller lägre grad påverka sina kroppsprocesser. Tänkandet i sig är ju även den en process man styr och har ju en mätbar sida.

För att styra tillbaks till miraklernas värld så tror jag att religionernas alla gudar en gång stod mycket nära sagornas värld. För sin samtid var det säkert mer än sagor, att blidka gudarnas lätt uppflammande vrede kunde bli kostsamt. Där kunde de skickliga berättarna väva in svaren på sådana frågor som de mött från de unga. Vi vill veta. En mäktig gud kunde göra fler fantastiska och ibland mycket skrämmande saker, än de mer begränsade gudarna. Ursprungligen fanns gudar för alla naturens företeelser. Fruktbarhet, vädergudar och krigsgudar och mer lokala fantastiska personer som efterhand blev helgonförklarade. Numera har gudarna blivit alltmer undflyende, mindre närvarande i rummet och bara i sällsynta fall direkt ingripande. De är mindre fysiska. Vad som anses vara mirakel granskas kritiskt och dokumenteras mycket omsorgsfullt av den Romersk-katolska kyrkan. T ex miraklet vid Fatima i Portugal år 1915.

Hur definierar katolska kyrkan mirakel?

(Hehe, klipper man bort det i mitt inlägg som handlade om mirakel verkar det naturligtvis som om jag lämnat ämnet...) :D

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 sep 2012 17:34

Algotezza, reflekterade över det du skrev och tänkte påpeka att jag faktiskt har interagerat med fysisk materia
på ett förunderligt sätt då jag tände ett ljus med viljans makt, vilklet jag f.ö redan detaljerat återgett!

Angående katoliker och under så handlar det mest om Jesus eller Maria, statyer som gråter, bilder i stenar,
väggar och allt möjligt, helst så skall också någon sjuk som bevittnar det hela bli botad varpå en rapport
skrivs som underlag för Vatikanstaten om det skall betraktas som äkta eller ej.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 sep 2012 18:09

Algotezza skrev:Hur definierar katolska kyrkan mirakel?

"Han kom in i rullstol eftersom han inte kunde gå", sade kardinalen. "Så snart pojken kom ut ur basilikan, sade han till sina föräldrar: "Jag vill gå." Han klev upp och började gå, helt frisk", berättade prelaten för nyhetsbyrån AP.
Om utredningarna visar att det inte finns några vetenskapliga förklaringar till barnets tillfrisknande, kan detta helande lyftas fram som det mirakel som krävs för att saligförklara Johannes Paulus II. Ett andra mirakel krävs för att helgonförklara honom.
Ref. http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/15/ett-mirakel-har-hant-vid-johannes-paulus-ii-grav

Det ger mig en krypande känsla av obehag, det väsentliga för kardinalen tycktes vara att Johannes Paulus II kom ett snäpp närmre en helgonförklaring. Vore det inte av större värde att undersöka om barnets njurtumör plötsligt försvann eller om det handlade om något som en neurolog skulle kunna haft en åsikt om, t ex en kraftig endorfinutsöndring.
(Hehe, klipper man bort det i mitt inlägg som handlade om mirakel verkar det naturligtvis som om jag lämnat ämnet...) :D

Ah, ursäkta, jag måste ha tolkat stycket på något annat sätt. Det elektriska fält som våra tankar producerar är inte så energirikt att det kan åstadkomma någon materiell påverkan. Det skall vi vara tacksamma för. Men det kana vara slående att man ibland faller varann i talet och tänker detsamma som den den man känner väl.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 sep 2012 17:27

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Hur definierar katolska kyrkan mirakel?

"Han kom in i rullstol eftersom han inte kunde gå", sade kardinalen. "Så snart pojken kom ut ur basilikan, sade han till sina föräldrar: "Jag vill gå." Han klev upp och började gå, helt frisk", berättade prelaten för nyhetsbyrån AP.
Om utredningarna visar att det inte finns några vetenskapliga förklaringar till barnets tillfrisknande, kan detta helande lyftas fram som det mirakel som krävs för att saligförklara Johannes Paulus II. Ett andra mirakel krävs för att helgonförklara honom.
Ref. http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/15/ett-mirakel-har-hant-vid-johannes-paulus-ii-grav

Det ger mig en krypande känsla av obehag, det väsentliga för kardinalen tycktes vara att Johannes Paulus II kom ett snäpp närmre en helgonförklaring. Vore det inte av större värde att undersöka om barnets njurtumör plötsligt försvann eller om det handlade om något som en neurolog skulle kunna haft en åsikt om, t ex en kraftig endorfinutsöndring.

Ah, ursäkta, jag måste ha tolkat stycket på något annat sätt. Det elektriska fält som våra tankar producerar är inte så energirikt att det kan åstadkomma någon materiell påverkan. Det skall vi vara tacksamma för. Men det kana vara slående att man ibland faller varann i talet och tänker detsamma som den den man känner väl.

Allt som i denna fysiska värld kallas underverk eller mirakel har en naturlig förklaring. Därmed är de inte mirakel, bara sällsynta händelser. Jag behöver inte något övernaturligt - det naturliga, inte minst naturen med växter och djur, är naturliga mirakel för mig. Och det är ett naturligt mirakel att kunna kommunicera med andra. Gudstro är visserligen något som finns och som man kan undersöka och forska kring. Om man menar att Gud är övernaturlig finns han inte. Gud = naturen. Pan är den sanna Guden. :) Inte ökenguden Jahvé! Hohoho! :twisted:

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 08 aug 2013 12:38

Ett mirakel säger inte att en religion är sann, såvida man inte vill tolka det så.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 aug 2013 14:34

evasson skrev:Ett mirakel säger inte att en religion är sann, såvida man inte vill tolka det så.

Det var en helgarderad utsaga! :) Givetvis tror Katolska kyrkan på under och exorcism. På vilket annat sätt skall de kunna bevisa att Jahve fortfarande är verksam?
Moderator

Återgå till "Religion och andlighet"