Pashupati
Moderator: Moderatorgruppen
Pashupati
Då länkar vi till hemsidebloggen istället:
http://www.angelinaelander.com/blog/2012/11/28/Update-on-the-woodcarving-sketches-.aspx
http://www.angelinaelander.com/blog/2012/11/28/Update-on-the-woodcarving-sketches-.aspx
Pashupati
Angelina skrev:Ni kan åtminstone få se hur långt jag har kommit.
Skisserna är bra, men hur har du tänkt dig att överföra dem till lågreliefer i trä? Det jag kan tänka mig är en roterande fil. Hur stor skall den bli? I litet format kan en Dremel vara lämplig.

Moderator
Pashupati
Ja, det är ju bara skisser än.
Oooh, det där verktyget såg roligt ut.
Den ska tydligen sitta ovanför en dörr, så ungefär "normal" ytterdörrsbredd och så ska den vara rektangulär, så kanske halva längden som höjd.
Var till tandläkaren idag och de hade också en massa borrar och slipar för små ytor, funkar säkert på trä också om man vill göra riktigt fina detaljer.
Hade inte ens tänkt på att använda maskin, men det verkar helt logiskt nu. Går det kanske att använda en mindre borrmaskin som man byter ut verktyget på?
Den ska tydligen sitta ovanför en dörr, så ungefär "normal" ytterdörrsbredd och så ska den vara rektangulär, så kanske halva längden som höjd.
Var till tandläkaren idag och de hade också en massa borrar och slipar för små ytor, funkar säkert på trä också om man vill göra riktigt fina detaljer.
Hade inte ens tänkt på att använda maskin, men det verkar helt logiskt nu. Går det kanske att använda en mindre borrmaskin som man byter ut verktyget på?
Pashupati
Angelina skrev:Hade inte ens tänkt på att använda maskin, men det verkar helt logiskt nu. Går det kanske att använda en mindre borrmaskin som man byter ut verktyget på?
Dremel är ett handhållet verktyg som lämpar sig väl för detaljarbeten. Titta gärna på sidan om vilka verktyg som finns:
http://www.dremeleurope.com/se/sv/ocs/category/6147/hitta-r%C3%A4tt-insatsverktyg;jsessionid=59E28E95FC202ACC724900C193F82890.sl021-vm_1?page=1&acc_ccat_id=6148&acc_sub_ccat_id=6149&acc_mat_ccat_id=6151
Moderator
Pashupati
Angelina skrev:Ja, det är ju bara skisser än.
Använd händerna, maskiner tar tid att bemästra och resultatet blir inte alltid snyggt, sedan undrar jag varför du vill
göra figuren i trä när lera är så mycket behändigare att arbeta med?
Pashupati
Zokrates skrev:Angelina skrev:Ja, det är ju bara skisser än.
Använd händerna, maskiner tar tid att bemästra och resultatet blir inte alltid snyggt, sedan undrar jag varför du vill
göra figuren i trä när lera är så mycket behändigare att arbeta med?
Materialet är inte mitt beslut. Det är klart att lera är lättare att forma, med det är också jättegrisigt och den måste hållas fuktig och sedan transporteras till en ugn osv. Alla material har sina för och nackdelar.
Pashupati
Eftersom materialet skall vara trä enligt beställarens önskemål föreslår jag att du nu går vidare såhär: Uppsök en mindre eller större möbelsnickare. Be att få prova på ett litet stycke med bildhuggarjärn resp. dremel. Det är inte alla som har en dremel men chansen är lika stor hos ett mindre som ett större företag. Sedan kan du be dem att limma ihop ämnet till lagom bredd o längd med ett lim avsett för utomhusbruk. Jag tillåter mig att förespråka användandet av järn av flera anledningar men du skall naturligtvis bilda dig en egen uppfattning.
http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=4981
http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=4981
Pashupati
Nu när ritningen är klar skulle jag nog i ditt ställe, såvida du inte tidigare arbetat med bildhuggarjärn eller har intresse av att lära dig, lämna över projektet till en van bildhuggare för kostnadsförslag och eventuell framställning. Det enklaste träslaget att arbeta i är lind, ett annat lättarbetat träslag är al, men där är fiberstrukturen inte lika tillåtande som hos linden. Lämpligast utomhus bland svenska träslag är annars kärnek, svårarbetat men fullt möjligt. Andra träslag som fungerar bra utomhus är mahogny och teak, hur de fungerar som material för bildhuggning vet jag däremot inte, men av dem skulle jag nog tro att mahogny är det bästa valet.
Pashupati
Vertumnus skrev:Nu när ritningen är klar skulle jag nog i ditt ställe, såvida du inte tidigare arbetat med bildhuggarjärn eller har intresse av att lära dig, lämna över projektet till en van bildhuggare för kostnadsförslag och eventuell framställning. Det enklaste träslaget att arbeta i är lind, ett annat lättarbetat träslag är al, men där är fiberstrukturen inte lika tillåtande som hos linden. Lämpligast utomhus bland svenska träslag är annars kärnek, svårarbetat men fullt möjligt. Andra träslag som fungerar bra utomhus är mahogny och teak, hur de fungerar som material för bildhuggning vet jag däremot inte, men av dem skulle jag nog tro att mahogny är det bästa valet.
Det är ett alternativ. Jag gick en fyra veckors kurs i träskulptur för ca 20 år sedan, det är den erfarenheten jag har. Så helt okunnig är jag inte, men det är ett hantverk som tar åratal att förfina. Så det är en tidsfråga. Är annars rätt snabblärd, men vad händer om man har gjort en nästintill perfekt noshörning och så råkar man knacka bort ena hornet eller så. Det är väl det som är problemet, att misstag inte kan rättas till så lätt.
Pashupati
Angelina skrev:Vertumnus skrev:Nu när ritningen är klar skulle jag nog i ditt ställe, såvida du inte tidigare arbetat med bildhuggarjärn eller har intresse av att lära dig, lämna över projektet till en van bildhuggare för kostnadsförslag och eventuell framställning. Det enklaste träslaget att arbeta i är lind, ett annat lättarbetat träslag är al, men där är fiberstrukturen inte lika tillåtande som hos linden. Lämpligast utomhus bland svenska träslag är annars kärnek, svårarbetat men fullt möjligt. Andra träslag som fungerar bra utomhus är mahogny och teak, hur de fungerar som material för bildhuggning vet jag däremot inte, men av dem skulle jag nog tro att mahogny är det bästa valet.
Det är ett alternativ. Jag gick en fyra veckors kurs i träskulptur för ca 20 år sedan, det är den erfarenheten jag har. Så helt okunnig är jag inte, men det är ett hantverk som tar åratal att förfina. Så det är en tidsfråga. Är annars rätt snabblärd, men vad händer om man har gjort en nästintill perfekt noshörning och så råkar man knacka bort ena hornet eller så. Det är väl det som är problemet, att misstag inte kan rättas till så lätt.
Just ett sådant problem löses enklast med vanligt trälim eller någon typ av expoxi,
så länge man kan limma trä på trä så är smärre misstag inget större problem.

Återgå till "Religion och andlighet"