Se saker som inte finns

Moderator: Moderatorgruppen

xts

Se saker som inte finns

Inläggav xts » 08 jan 2013 14:39

Kom och tänka på en sak idag. Jag satt och tittade på en video på youtube och började sedan vandra iväg i lite filosofiska tankar om mina lösningar på tillvaron och så vidare. Jag förde blicken från datorn och den landade rakt in i den vita väggen den den fastnade. Efter någon sekund så såg jag konturerna av datorskärmen och även innehållet i videon och layout på sidan, jag såg alltså något framför mig som inte existerade. För er som läser mina inlägg vet ni att jag förespråkar mycket att släppa sina förutfattade meningar och förväntningar och bara återgå till sin sanna natur och se saker för vad de faktiskt är.Jag är lite osäker på just detta fenomen, men jag tror att det hänger ihop mycket med just sina förväntningar på saker och ting. Att få verkligheten att anpassa sig till sina egna föreställningar istället för att anpassa sina föreställningar till verkligheten.

Varför såg jag en datorskärm med innehåll, när det inte existerade framför mig? Jo, för att min hjärna förväntade sig att det skulle finnas en dator med innehåll, eftersom det fanns där för en liten stund sedan. Min hjärna försökte skapa den verklighet som den förväntade sig, den skapade en illusion att mina ögon faktiskt uppfattade denna verklighet.

Detta gäller enligt mig inte enbart när starka ljuskällor infinner sig. Detta fungerar exakt så här i ditt vardagsliv. Du har dina förväntningar på saker och ting, säg att du är en bitter människa. Du tror att alla människor arbetar emot dig, alla människor är onda och jobbar för att trycka ner dig. Då kommer du också se detta i varje människa du möter.

Detta sammankopplar till alla värderingar, åsikter och trosföreställningar som du har. Som du har blivit lärd, du kommer inte att se något annat eftersom din hjärna skapar illusioner för att bibehålla din verklighetsuppfattning.

Eller finns det ett annat svar på just det fenomenet jag just upplevde? Att vissa ljussensorer i min näthinna fortfarande är aktiva från vad jag såg etc?

förstår mig själv

Se saker som inte finns

Inläggav förstår mig själv » 08 jan 2013 18:40

Synen är ganska tvingande men. Vi föreställer oss allt på ett sådant sätt att vi ska må så bra som möjligt. Allt kalibreras till allt. Det börjar när vi är små. Olika reaktioner i hjärnan kan även ge upphov till "hallucinationer". Själva reaktionerna i hjärnan kan ju ske utan input . Har aldrig själv haft samma upplevelse. Dock liknande en blåaktig rök kom ned från taket samtidigt som jag förstod något viktigt om mig själv. Jag erfor även den typiska känslan. Det går säkert att förstå hjärnan bättre på annat sätt en den neurologiskt vedertagna.

förstår mig själv

Se saker som inte finns

Inläggav förstår mig själv » 08 jan 2013 18:48

Säg att du har en "maskin". Du har ställt in den på att se med ögon, gett hörsel, gett känslor. Detta har gjort att maskinen överlever. Dvs gör rätt, ser rätt osv. Rätt innebär att den överlever. Det är maskinens egen värld den ser.Det är samma med människan. Det är vår värld inte någon objektiv sanning.

Återgå till "Psykologi"