Fri invandring
Moderator: Moderatorgruppen
Fri invandring
Hej,
Bör vi ha fri invandring i Sverige? (Varför – varför inte?)
Bör vi ha fri invandring i Sverige? (Varför – varför inte?)
Fri invandring
Nej, av den enkla anledningen att ju fler olika kulturer vi får, desto större blir motsättningarna.
Det är en illusion att människor med olika moraliska och etiska värderingar kan samverka
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt. All sådan dynga
kommer från det lilla fåtal extrema människor som lever på att härska genom söndring, att
splittra folk är den absolut bästa metoden för dem att helt enkelt ta över marktillgångar.
I takt med att folk mer och mer upptäcker att mångfald och att ingå i en större nation inte
fungerar så kräver alltfler områden runt om i världen självständighet, vilket inte är mer än rätt.
Det får bli ett slut på dessa såkallade världsmedborgares ekonomiska tyranni med sin förbannade
globaliseringsmani som inte gör något annat än exploaterar folk och natur.
Det är en illusion att människor med olika moraliska och etiska värderingar kan samverka
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt. All sådan dynga
kommer från det lilla fåtal extrema människor som lever på att härska genom söndring, att
splittra folk är den absolut bästa metoden för dem att helt enkelt ta över marktillgångar.
I takt med att folk mer och mer upptäcker att mångfald och att ingå i en större nation inte
fungerar så kräver alltfler områden runt om i världen självständighet, vilket inte är mer än rätt.
Det får bli ett slut på dessa såkallade världsmedborgares ekonomiska tyranni med sin förbannade
Fri invandring
Zokrates skrev:Nej, av den enkla anledningen att ju fler olika kulturer vi får, desto större blir motsättningarna.
Jag tycker inte heller att vi ska ha fri invandring - men.....
Samtidigt finns det en logik i tanken.
Om jag nu är född till denna Jord. Varför skulle jag inte få bo var jag vill?
Jorden är ju egentligen gränsfri. Det finns inga gränser annat än dem vi människor har bestämt.
Om jag vill åka till Söderhavet och bosätta mig på någon obebodd ö, varför skulle jag inte få det?
En grundregel tycker jag dock är att varje människa måste stå för sin egen försörjning.
Man ska inte kunna åka någonstans och kräva att bli försörjd av människorna som redan bor där
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Fri invandring
monstret skrev:Bör vi ha fri invandring i Sverige? (Varför – varför inte?)
Vi har redan fri rörlighet inom EU. Det luriga är att Annie Lööfs (övergivna) idé även skulle omfatta folk från länder där utbildningen inte alls är anpassad till en arbetsmarknad som den svenska. Här förväntas alla (det stora flertalet) vara effektiva och motivera ett lönekostnadsläge som är bland de högsta i världen. Det finns en tanke om att det är gynnsamt för ekonomin och att Sverige behöver fler personer som betalar skatt för att klara samhällets åtaganden. Det kan delvis motiveras med en liberal (nyliberal?) politik, men i så fall borde politiken följas av en friare lönesättning (med dess följder). De som uttrycker sin skepsis till denna idé (om en i stort sett fria invandring), placeras enkelt i de "främlingsfientligas" fack.
BNP växer förstås ju fler vi blir, det löser en del problem. Men det är inte någon bra politik om vi eftersträvar jämlikhet. Många tänkbara jobb som ställer begränsade krav på kunskaper i skolans grundämnen, utförs inte (endast om de subventioneras eller som svartjobb) på grund av att ingen kan betala för att de skall bli utförda. Fri invandring fungerar om vi även skulle få hit en kader av mycket välutbildade människor. Politiken kräver entreprenörskap, kreativitet och möjlighet att starta en rad nya företag som klarar det svenska företagsklimatet.
Moderator
Fri invandring
Jag blir ju mörkrädd när jag ser hur du resonerar Pilatus, när vi har närapå en halv miljon arbetslösa i dagsläget
så förespråkar du en utökad arbetsinvandring som om det vore lösningen, liksom feltänket att en höjd BNP är
eftersträvansvärt, som om planeten vore gränslös i sin återhämtningsförmåga.
Vi borde införa ett maxtak på invandringen, 0,000001% per år, det är fullt tillräckligt.
så förespråkar du en utökad arbetsinvandring som om det vore lösningen, liksom feltänket att en höjd BNP är
eftersträvansvärt, som om planeten vore gränslös i sin återhämtningsförmåga.
Vi borde införa ett maxtak på invandringen, 0,000001% per år, det är fullt tillräckligt.

Fri invandring
Zokrates skrev:Jag blir ju mörkrädd när jag ser hur du resonerar Pilatus, [...]
Jag ser nu att en sådan tolkning skulle kunna vara möjlig, men det var inte tänkt så. Jag resonerade snarast om den fria invandringens förutsättningar. "Fri invandring fungerar om vi även skulle få hit en kader av mycket ..." Alltså, ett villkor för att en sådan politik skall kunna fungera är att invandringen verkligen leder till minskade samhällsproblem, inte endast en ökad BNP.
Sedan är det ju annan fråga om vi vill att Sveriges befolkning skall växa i snabbare takt än vad den gör naturligt.
Moderator
Fri invandring
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsva ... llrackligt
Precis lagom tid för våra besuttna världsmedborgare att hinna sätta sig i säkerhet utomlands...
Precis lagom tid för våra besuttna världsmedborgare att hinna sätta sig i säkerhet utomlands...
Fri invandring
Vad har ni mot folk som inte försörjer sig själva???
Fick inte ni mjölk av mor?
Vi dog ju nästan ut här i Europa för 20 tusen år sen,
man kunde knappt hitta mat, minns det som om det var igår,
hungrig var jag, inga pantburkar heller.
Glädjen er att ni lever och kan klaga.
Fick inte ni mjölk av mor?
Vi dog ju nästan ut här i Europa för 20 tusen år sen,
man kunde knappt hitta mat, minns det som om det var igår,
hungrig var jag, inga pantburkar heller.
Glädjen er att ni lever och kan klaga.
Fri invandring
Jörgen skrev:Vad har ni mot folk som inte försörjer sig själva???
Citera gärna den och det du är kritisk mot.
Moderator
Fri invandring
Det är väl alldeles uppenbart att vår invandringspolitik till största delen bygger på demagogiska resonemang,
där vi förleds att tro att det handlar om välgörenhet, solidaritet och medmänsklighet vilket skall få oss att
tro att invandring likväl som flyktingpolitik är något positivt, då det i själva verket uteslutande handlar om
att söndra folket, splittra deras solidaritet, homogenitet, så att förmågan att stå emot roffarnas totala
hänsynslöshet försvinner. Vem har hindrat regeringen att sälja ut statens, dvs, folkets egendomar?
Vem står ivägen för skogsbolagen, vem hindrar gruvnäringens nya prospekteringar, vem för talan för nya
satsningar som skyddar miljön? Tvärtom kommer splittringen bara att innebära ett snabbare förfall och det
inom alla områden. När landet är skövlat och folket utsuget så säljs resten av landet ut till Kina, alltid kan
de förgifta oss lite mer när vi i desperation inte längre bryr oss om framtiden och tvingas stå där och
tigga för ett arbete som kanske kan mätta oss för dagen, men detta är som sagt inte endast ett Svenskt
problem, mönstret går igen i hela västvärlden där det ena landet efter det andra dras in i avgrunden.
De etablerade partierna går alla i samma koppel och nationens intressen är = de rikas intressen, därpå är
all övervakning och polisiär verksamhet enbart något som motverkar lösningen på problemet, då de dels
infiltrerar varje form av aktivism samt dels hindrar en politisk nybildning som är fri från mutor och slutligen
genom massmedia som alla i dagsläget är mestadels liberala, dvs. för den väg som leder rakt in i mörkret.
Kapitalismen har blivit det största hotet mot oss alla, organisationer och bolag söker bara en sak, att
maximera sin profit, samtidigt som de inte ens vill inse att jordens resurser faktiskt är begränsade,
därav alla konflikter som leder till flyktingströmmar, som alla enbart återigen får hjulet att rulla fortare
ned i helvetet.
En folkrevolution förefaller i dagsläget i de flesta europeiska länder vara en total omöjlighet, men samtidigt
kanske det är det enda fungerande botemedlet mot dårskapens kartellverksamhet, skulle detta trots allt realiseras
så byter jag gärna ut min nuvarande 7 års långa arbetslöshet mot ett jobb som bödel!
där vi förleds att tro att det handlar om välgörenhet, solidaritet och medmänsklighet vilket skall få oss att
tro att invandring likväl som flyktingpolitik är något positivt, då det i själva verket uteslutande handlar om
att söndra folket, splittra deras solidaritet, homogenitet, så att förmågan att stå emot roffarnas totala
hänsynslöshet försvinner. Vem har hindrat regeringen att sälja ut statens, dvs, folkets egendomar?
Vem står ivägen för skogsbolagen, vem hindrar gruvnäringens nya prospekteringar, vem för talan för nya
satsningar som skyddar miljön? Tvärtom kommer splittringen bara att innebära ett snabbare förfall och det
inom alla områden. När landet är skövlat och folket utsuget så säljs resten av landet ut till Kina, alltid kan
de förgifta oss lite mer när vi i desperation inte längre bryr oss om framtiden och tvingas stå där och
tigga för ett arbete som kanske kan mätta oss för dagen, men detta är som sagt inte endast ett Svenskt
problem, mönstret går igen i hela västvärlden där det ena landet efter det andra dras in i avgrunden.
De etablerade partierna går alla i samma koppel och nationens intressen är = de rikas intressen, därpå är
all övervakning och polisiär verksamhet enbart något som motverkar lösningen på problemet, då de dels
infiltrerar varje form av aktivism samt dels hindrar en politisk nybildning som är fri från mutor och slutligen
genom massmedia som alla i dagsläget är mestadels liberala, dvs. för den väg som leder rakt in i mörkret.
Kapitalismen har blivit det största hotet mot oss alla, organisationer och bolag söker bara en sak, att
maximera sin profit, samtidigt som de inte ens vill inse att jordens resurser faktiskt är begränsade,
därav alla konflikter som leder till flyktingströmmar, som alla enbart återigen får hjulet att rulla fortare
ned i helvetet.
En folkrevolution förefaller i dagsläget i de flesta europeiska länder vara en total omöjlighet, men samtidigt
kanske det är det enda fungerande botemedlet mot dårskapens kartellverksamhet, skulle detta trots allt realiseras
så byter jag gärna ut min nuvarande 7 års långa arbetslöshet mot ett jobb som bödel!
Fri invandring
Zokrates skrev:En folkrevolution förefaller i dagsläget i de flesta europeiska länder vara en total omöjlighet, men samtidigt
Vad slags revolution skulle lösa mer problem än den skapar, menar du? Om det forna Sovjetunionens tvångsmetoder är att föredra för att få folk i arbete är mer än tvivelaktigt. De revolutioner vi ser i dag vänder sig till stor del mot brist på frihet och mot auktoritära metoder.
Sju års arbetslöshet låter förskräckligt trist. Men jag kan inte kommentera just din situation.
(Men jag undrar förstås varför du inte tagit ett jobb vilket som helst för att komma igång. Det finns säkert någon anledning?)
Moderator
Fri invandring
Ta ett jobb, vilket som helst, du menar svartjobb då? Alla sådana jobb kräver kontakter och det bär mig
emot att skattefuska.
emot att skattefuska.

Fri invandring
Zokrates skrev:Ta ett jobb, vilket som helst, du menar svartjobb då?
Jag menar ett jobb som ger den meriten att man visar att man duger till att göra något alls, som någon är villig att betala lön för (inte något kriminellt). Är man frisk kan det knappast vara omöjligt, -om man inte lider av något allvarligt handikapp förstås.
Moderator
Fri invandring
Zokrates skrev:Nej, av den enkla anledningen att ju fler olika kulturer vi får, desto större blir motsättningarna.
smärtfritt liksom det är en fabricerad idé att mångkulturalism är positivt.
Finns det inte redan många olika moraliska och etiska värderingar inom de flesta länder och även sådana som är relativt fredfulla (de flesta västeuropeiska länder, bl. a. Sverige)? Kan inte eventuella motsättningarna accepteras och ses som en utmaning att lösa (förutsatt att man ser tanken om fri invandring som bra om den vore mindre problematisk)?
Fri invandring
Pilatus skrev:Vi har redan fri rörlighet inom EU. Det luriga är att Annie Lööfs (övergivna) idé även skulle omfatta folk från länder där utbildningen inte alls är anpassad till en arbetsmarknad som den svenska.
Är utbildningen inom alla EU-länder anpassad till svensk arbetsmarknad?
Pilatus skrev:Här förväntas alla (det stora flertalet) vara effektiva och motivera ett lönekostnadsläge som är bland de högsta i världen. [...] Många tänkbara jobb som ställer begränsade krav på kunskaper i skolans grundämnen, utförs inte (endast om de subventioneras eller som svartjobb) på grund av att ingen kan betala för att de skall bli utförda. Fri invandring fungerar om vi även skulle få hit en kader av mycket välutbildade människor.
1. Du skriver att det höga lönekostnadsläget skulle kunna skadas vid fri invandring. Samtidigt skriver du att många jobb med begränsande krav på kunskaper inte skulle utföras utan subventionering. Hur hänger påverkan på lönekostnadsläget och fri invandring ihop? (Är det inte bra att varor och tjänster kan produceras billigare?)
2. Är det inte naturligt att mycket välutbildade människor invandrar om vi har fri invandring (det gör det i dag både inifrån och utifrån EU)? Är det inte tillräckligt många?
Återgå till "Politik och samhälle"