Livets syfte för individen?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 mar 2013 13:39

förstår mig själv skrev:En mening med livet är tex att andas.

Om meningen med tillvaron i stort sett kan reduceras till att hålla sig vid liv en tid, så har du givetvis uppnått ett slags livsmål.

Men det är knappast det som frågan brukar syfta på. Många utgår från att de har del i något högre syfte. Att bidra med något, att åstadkomma något bestående, att delta i en religiös sekt, eller något som sträcker sig utanför den egna personen. Andra anser att när vi summerar våra liv så får vi inte något bra svar på om det finns något som förtjänar att kallas livets syfte. Spelar det någon roll att livet saknar ett syfte? Kan vi inte nöja oss med att vi lever i ett mycket välordnat land, att vi gör det som folk gör mest, försöker ha litet trevligt och i bästa fall kan sitta på verandan en eftermiddag och titta ut på blommande träd, rosenbuskar och läppja på en Sazerac?

Frågan och även svaret kan framstå som absurd om vi tänker på hur illa ställt många människor har det. Att många bokstavligen måste fly för sina liv, eller att flickor vid unga år smittas av HIV, all slags omskärelse, kort sagt all slags elände som det skulle gå att göra något åt. Om vi gör vad vi kan och försöker bidra till att minska lidandet i världen så kan det spela roll för dem som blir hjälpta. Även om det inte kan vara livets stora syfte, så är det dock ett syfte som känns mindre narcissistiskt än att reducera frågan till personen.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 mar 2013 14:30

Ja jo tycker det låter vettigt. Jag känner att du är en fin människa. Väldigt begåvad och lärd också. Människan "styrs" strävar efter att uppnå olika mål/planer. Detta kan aktivera och driva människan. Våra föreställningar/idéer om det vi uppnår skapar känslor. Pengar, teorin om pengar är något som ger goda känslor och leder till aktivitet hos människan. Det som tyvärr händer när människorna handlar/rör sig så att målet uppnås är att även andra resultat uppstår och dessa är som regel av ondo. Det är viktigt att förstå att vi med känslorna värderar våra mål och att det är denna känsla som vi egentligen strävar efter.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 17 mar 2013 15:52

förstår mig själv skrev:Ja jo tycker det låter vettigt. Jag känner att du är en fin människa. Väldigt begåvad och lärd också. Människan "styrs" strävar efter att uppnå olika mål/planer. Detta kan aktivera och driva människan. Våra föreställningar/idéer om det vi uppnår skapar känslor. Pengar, teorin om pengar är något som ger goda känslor och leder till aktivitet hos människan. Det som tyvärr händer när människorna handlar/rör sig så att målet uppnås är att även andra resultat uppstår och dessa är som regel av ondo. Det är viktigt att förstå att vi med känslorna värderar våra mål och att det är denna känsla som vi egentligen strävar efter.

Förlåt mig, men ÄR det verkligen så viktigt att vi förstår?
Är inte känslan viktigast enligt din mening?
Jag undrar om du inte känt fel nånstans?
Hur känner du inför tvivel?

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 mar 2013 17:21

Jo känslan är viktigast. Då blir den ett mål, något att drivas av och sträva efter. Då används våra krafter till detta. Tvivlet ja. När det gäller filosofin är jag100% säker. Anta att hitler förstod helt plötsligt med någon logik att judarna borde vara tyskarnas herrar och att han skulle vara butiker åt någon rik jude. Anta att alla fakta och att information fanns för att dra denna slutsats. Tror du att det skulle vara enkelt för hitler att ändra sig och följa förnuftet?. Tror du att någon tex slutar vara muslim. Byter lag, ideologi osv. Ofta tar det imot kraftigt för en människa att ändra teorier. Man vill inte. Så var det även med mig. Vi är bundna, begränsade på olika sätt. Tanken blir begränsad pga detta. En tanke som ger olust och eländiga varianter och personliga problem uppstår inte. Tur är väl det på sätt och vis men förståelsen hindras.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 17 mar 2013 18:44

förstår mig själv skrev:Jo känslan är viktigast. Då blir den ett mål, något att drivas av och sträva efter. Då används våra krafter till detta. Tvivlet ja. När det gäller filosofin är jag100% säker. Anta att hitler förstod helt plötsligt med någon logik att judarna borde vara tyskarnas herrar och att han skulle vara butiker åt någon rik jude. Anta att alla fakta och att information fanns för att dra denna slutsats. Tror du att det skulle vara enkelt för hitler att ändra sig och följa förnuftet?. Tror du att någon tex slutar vara muslim. Byter lag, ideologi osv. Ofta tar det imot kraftigt för en människa att ändra teorier. Man vill inte. Så var det även med mig. Vi är bundna, begränsade på olika sätt. Tanken blir begränsad pga detta. En tanke som ger olust och eländiga varianter och personliga problem uppstår inte. Tur är väl det på sätt och vis men förståelsen hindras.

Du förstår ju NÄSTAN problemet:
Vad händer om vi tar bort förståndet helt och hållet?
Borde inte allt bli bättre då? Då skulle Hitler inte förstått vad han gjorde.
Och inte vi heller... Men... Nåja...nåt får vi väl offra för lyckoriket?
NÅ? Ska vi bestämma oss i frågan? Ska vi känna efter, eller tänka på saken?
Vore det inte skönt att slutgiltigt få slippa svara på dumma frågor!
Låta känslorna sköta det ensamma i fortsättningen?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 17 mar 2013 19:31

SigurdV skrev:
förstår mig själv skrev:Ja jo tycker det låter vettigt. Jag känner att du är en fin människa. Väldigt begåvad och lärd också. Människan "styrs" strävar efter att uppnå olika mål/planer. Detta kan aktivera och driva människan. Våra föreställningar/idéer om det vi uppnår skapar känslor. Pengar, teorin om pengar är något som ger goda känslor och leder till aktivitet hos människan. Det som tyvärr händer när människorna handlar/rör sig så att målet uppnås är att även andra resultat uppstår och dessa är som regel av ondo. Det är viktigt att förstå att vi med känslorna värderar våra mål och att det är denna känsla som vi egentligen strävar efter.

Förlåt mig, men ÄR det verkligen så viktigt att vi förstår?
Är inte känslan viktigast enligt din mening?
Jag undrar om du inte känt fel nånstans?
Hur känner du inför tvivel?

Ni kanske aldrig har hört det här tidigare, men jag tror att det är väldigt viktigt att förstå vad man står för, man kan stå för saker för att det känns rätt, men det är väldigt viktigt att förstå varför man känner på ett visst sätt, annars kan man inte vara stolt över sig själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 mar 2013 19:46

förstår mig själv skrev:Jo känslan är viktigast. Då blir den ett mål, något att drivas av och sträva efter. [...] Tror du att någon tex slutar vara muslim. Byter lag, ideologi osv. Ofta tar det imot kraftigt för en människa att ändra teorier. Man vill inte. Så var det även med mig. Vi är bundna, begränsade på olika sätt. Tanken blir begränsad pga detta. En tanke som ger olust och eländiga varianter och personliga problem uppstår inte. Tur är väl det på sätt och vis men förståelsen hindras.

Du säger att känslan är viktigast. Sedan säger du att det tar emot att ändra [teori, enligt dig] uppfattning, eller livshållning. Det är då trots allt information och argument som perforerat en ohållbar fiktion, en värmande känsla av att tillhöra en speciell krets, en identitet som vi iklädde oss.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 17 mar 2013 19:48

klorofyll skrev:Ni kanske aldrig har hört det här tidigare, men jag tror att det är väldigt viktigt att förstå vad man står för, man kan stå för saker för att det känns rätt, men det är väldigt viktigt att förstå varför man känner på ett visst sätt, annars kan man inte vara stolt över sig själv.

Hört har jag men begriper gör jag inte.
Om du berättar vad du står för så kanske det klarnar?
Till saken hör att jag inte bryr mig mycket om mig själv
och (kanske tyvärr) nästan inte alls om hur min omgivning uppfattar mig.

Jag minns att jag en gång var utan flickvän så jag handlade kläder:
Tog en liten stund på mig. Vita jeans, knallröd skjorta svart väst ...tror jag det var.
Jag skulle träffa min bror på Odenplan och kunde faktiskt gå ett helt varv runt honom innan han spärrade upp ögonen och kände igen mig ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 17 mar 2013 20:22

SigurdV skrev:Vita jeans, knallröd skjorta svart väst ...tror jag det var. Jag skulle träffa min bror på Odenplan och kunde faktiskt gå ett helt varv runt honom innan han spärrade upp ögonen och kände igen mig ;)

Det var väl att stå för något med mycket attityd? Inte klär man sig så om man är likgiltig inför den andre.

(Det fanns en tid då jag klädde jag mig i en orange Mahjong-jacka och tegelröda manchesterjeans och träskor.)
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 17 mar 2013 22:26

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Jo känslan är viktigast. Då blir den ett mål, något att drivas av och sträva efter. [...] Tror du att någon tex slutar vara muslim. Byter lag, ideologi osv. Ofta tar det imot kraftigt för en människa att ändra teorier. Man vill inte. Så var det även med mig. Vi är bundna, begränsade på olika sätt. Tanken blir begränsad pga detta. En tanke som ger olust och eländiga varianter och personliga problem uppstår inte. Tur är väl det på sätt och vis men förståelsen hindras.

Du säger att känslan är viktigast. Sedan säger du att det tar emot att ändra [teori, enligt dig] uppfattning, eller livshållning. Det är då trots allt information och argument som perforerat en ohållbar fiktion, en värmande känsla av att tillhöra en speciell krets, en identitet som vi iklädde oss.

Kan låta motsägelsefullt ja. Det primära är att det vi registrerar (ser hör känner) alltid tolkas som sant. Det människan gör är att undvika information som ger olust. Våra idéer, fantasier är våra lösningar och utsätts vi för information som inte är förenlig med våra fantasier återkommer problemen som gav oss lidande. Den andra faktorn är att om man styrs av glädjen kan man på vägen möta sina hinder och göra det vinte skulle kunna utan orsak.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 18 mar 2013 02:38

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Vita jeans, knallröd skjorta svart väst ...tror jag det var. Jag skulle träffa min bror på Odenplan och kunde faktiskt gå ett helt varv runt honom innan han spärrade upp ögonen och kände igen mig ;)

Det var väl att stå för något med mycket attityd? Inte klär man sig så om man är likgiltig inför den andre.

(Det fanns en tid då jag klädde jag mig i en orange Mahjong-jacka och tegelröda manchesterjeans och träskor.)
Jag SA ju att jag var utan flickvän! Vad tror du man vill då? Vill man inte ha en ny? Skulle man strunta i denna sin önskan att bli sedd av sin nästa flickvän? Så jag klär mig som ett lejon!

Min bror ser ett lejon en meter ifrån sig och känner inte igen sin bror! Jag går runt och tittar på honom ...han tittar hit...han tittar dit ...var är sigurd?
Inte här... inte där... där är modelejonet... varför ler lejonet? VAFFAN!? DET ÄR JU SIGURD!

(Sigurd ser ut som ett fyllo, inte så där! Jag brukar skämmas när vi går tillsammans!)

Min lättlästa bror bryr sig om omgivningen hela tiden...jag struntar i den tills jag är hungrig...
Tror du jag sov ensam den natten? Nej Pilatus du får ursäkta men du är ett får, inte ett lejon. Vad är jag?...vet inte...Vad vill jag vara? Finns det några dumma djur här? Säg"bää"!

Det är jag som är sigurd ... jag håller med om det:

Men Sigurd struntar normalt i sigurD. Framför allt vilken sigUrd som andra ser.
Men sigurd tyckte livet var intressantast tillsammans med intelligenta flickor.
Känsligt intelligent lejon? Finns det nåt sånt? Kanske sigurD?

Som ibland är SIGURd ...Vad får jag då höra? : Åhhh Åh Siiiiiiiigurd!
Tänk gärna på det gamla ordspråket: Mångveteri lär inte ut FörSTÅND!

SigurdV

Inläggav SigurdV » 18 mar 2013 03:11

förstår mig själv skrev:Kan låta motsägelsefullt ja. Det primära är att det vi registrerar (ser hör känner) alltid tolkas som sant. Det människan gör är att undvika information som ger olust. Våra idéer, fantasier är våra lösningar och utsätts vi för information som inte är förenlig med våra fantasier återkommer problemen som gav oss lidande. Den andra faktorn är att om man styrs av glädjen kan man på vägen möta sina hinder och göra det vinte skulle kunna utan orsak.

Du har rätt i sak. Du säger inget osant. Fattar du?
Men jag håller ändå inte med dej! Kan du tänka dej?!
Du förstår du utelämnar något viktigt när du tänker om din omgivning...
Jag förstår att du inte gissar vad: Vad har fått dig att tänka dig själv utanför den?

Anne

Inläggav Anne » 18 mar 2013 16:53

Vet inte om jag ska säga bäää eller bu nu riktigt. Ack, denna beslutsångest *gör en melodramatisk handsvepning över pannan blundades i mitt inre* :) ! Jag tycker om får. Jag fick ett sååå gulligt mjukisfår häromdagen med en vetevärmare i magen. Han heter Schnuggles. Just nu sitter han i min fåtölj och ser på TV för att lära sig svenska ;)

SigurdV

Inläggav SigurdV » 18 mar 2013 20:21

lynx skrev:Vet inte om jag ska säga bäää eller bu nu riktigt. Ack, denna beslutsångest *gör en melodramatisk handsvepning över pannan blundades i mitt inre* :) ! Jag tycker om får. Jag fick ett sååå gulligt mjukisfår häromdagen med en vetevärmare i magen. Han heter Schnuggles. Just nu sitter han i min fåtölj och ser på TV för att lära sig svenska ;)

Det är ungefär så här jag upplever ditt BÄ/BU : :-({|=
Jag är glad att du brukar uppskatta de ord jag så mödosamt präntar.
Om vi bortser från de som är personligt riktade just till dig,
vilka andra mina ord har du intresserat dig för?

Jag menar att vi kanske kunde intressera oss för vår omgivande verklighet
och bortse från det som intresserar oss allra mest?
Till exempel skillnaden mellan att vara och att bli?
Det är ju som det är men så behöver det kanske inte alltid vara

Jag menar nog att vi inte kan säga som det är...antingen därför att det är för komplicerat för att rymmas i en överblickbar serie av ord...eller för att det ständigt ändrar sig i ett tempo vi inte både kan följa och beskriva. (Får jag lov?)

Jag vill nog visa dessa "ekvationer" då och då igen
till någon här fattar vad de innebär och ger mig lite feedback:
1 x=x (Identitetslagen: Känd.)
2 x="x"(Kontinuitetslagen: Okänd.)

Eftersom bara ett litet fåtal (på cognito) följer med i svängarna här,
så ska du inte bekymra dej om du inte förstår det där...
Jag vill inte så gärna förklara... Jag vill mycket hellre besvara!
Det blir ett kärt besvär ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2013 20:22

lynx skrev:Vet inte om jag ska säga bäää eller bu nu riktigt. Ack, denna beslutsångest *gör en melodramatisk handsvepning över pannan blundades i mitt inre* :) ! Jag tycker om får. Jag fick ett sååå gulligt mjukisfår häromdagen med en vetevärmare i magen. Han heter Schnuggles. Just nu sitter han i min fåtölj och ser på TV för att lära sig svenska ;)

Får är smarta. Inga dumhuvuden. Uttrycket "fårskalle" bygger på ett missförstånd, på förtal...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"