Hej Sigurd!
Det är en intressant och något komplicerad fråga du ställt, som jag redan besvarat på Cognito.se, när jag fick se att du även hade ställt frågan här på Filosofiforum.
Jag vill försöka kommentera frågeställningen helt kort och principiellt.
Mitt resonemang avser kommunikation/växelverkan mellan atomer.
Placeras en av dina klockor i en centrifug kommer olika atomer, p g a deras avstånd till rotationscentrum att ha olika hastighet. Du kommer alltså bl a att observera en förvrängd/förskjuten bild av klockorna och deras inbördes delar. Då det rör sig om en rotation, får jag intrycket av att du även kommer att få en separationseffekt (uppspaltning p g a ”dubbel-rotation-töjning”) som bör beaktas. Det jag saknar här är fortfarande din definition av fenomenet tid.
Vi behöver även bli överens om hur relativitetsbegreppet ska tolkas.
Den ”interna” negativa rörelsen –C i resp klockas atomer, förklarar jag i ett tidigare inlägg, ställt till Fredrik. Från kapitel 15, RELATIVITET, i mitt koncept, är följande koncentrat i vissa delar hämtat.
Relativrörelse: V
RE- axelns medelvärde ges av √ (+ C• –C) = ±jC
IM- axelns medelvärde ges av √ (+jC•–jC) = ±C
KOORDINAT- avvikelsen för/från normerade produktmedelvärden, p g a V, ges då av,
REELLT...... (”externt”): √((+C + V)(–C + V)) /jC = ±
√ (1– (V/C)^2) IMAGINÄRT (”internt”): √((+jC + V)(–jC + V)) / C = ±
√ (1+ (V/C)^2) Det jag hävdar här är att relativitetsbegreppet (Lorentz-transformationen) enbart refererar till vår verklighets reella egenskaper. Det ”finns” därutöver (enligt min personliga uppfattning ovan) en universellt balanserande imaginär statusförändring ”internt”, i den observerade atomen, som är maskerad. Dina klockors atomer skall m a o EJ betraktas som statiska referenser, utan deras interna dynamik (-C via kontraktionen) påverkas av relativrörelsen, V, vilket bör tas med i resonemanget.
Klockorna observeras av dig i överensstämmelse med den tid ditt eget stoppur anger.
Klockornas växelverkanmekanism med dig (dina sinnens atomer) skiljer sig dock åt, p g a den påverkan V har på klockornas interna rotationsdynamik inkl relationsförskjutning RE - IM. Universellt förekommer det dock ingen relativitet, utan reellt och imaginärt balanserar varandra. I övrigt, v g se
http://www.maticweb.comHälsar
Bengt / Illusionen