Är ni medveten om varför ni gör det ni gör?

Moderator: Moderatorgruppen

monstret

Inläggav monstret » 12 apr 2013 10:05

Jag lyssnade precis på Morgonpasset genom SVT Play, jag hade videon i en flik i webbläsaren som för tillfället var dold. De sa något som fick mig att le och jag – utan att tänka på det – öppnade videofliken. Precis efter jag gjort det tänkte jag: Varför gjorde jag så? Jag tänker att det måste ha varit därför att jag som människa och social varelse sökte möta ett ansikte i mitt leende – jag ville le mot någon naturligtvis.

Denna typ av efterinsikt i varför jag gör vissa typer av saker som till största delen sker autonomt kan ses som ett exempel på hur känslan styr över förnuftet, men också hur förnuftet kan tala med känslan. Jag har hört någon gång att människor med mycket grå hjärnsubstans har lättare för denna typ av insikt, men vad jag är intresserad av är era erfarenheter kring detta. Jag tycker det är ganska fascinerande och det lär mig mycket om mig som människa.

Anne

Inläggav Anne » 12 apr 2013 10:09

Det är snarare regel än undantag för min del att jag förstår först i efterhand varför jag gjorde som jag gjorde.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 12 apr 2013 12:53

Bra rubrik viktigt. När man lägger märke till vad man gör så förstår man bättre varför och man noterar händelser som sker i naturen. Man lägger märke till hur känslorna förhåller sig till det som sker bland annat.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 apr 2013 14:25

Ibland fattar jag efteråt varför jag utförde en viss handling. Ibland före. Ibland tror jag att jag utför något av en viss anledning men fattar efteråt att det berodde på en annan.

Exempel

Jag blir irriterad på någon, känner mig kränkt men fattar inte varför - på ett vis tyckte jag väl att det bara var en bagatell. Efteråt kan jag plocka upp ett gammalt barndomsminne med en liknande situation och fattar att det var ett gammalt minne som spökade. Sexåringen i mig väcktes till liv och blev putt i blåbärsskogen.

Gör jag en macka har jag ju varit hungrig före och det är inte så svårt att då att varför jag behöver ett mellanmål. Så är det ju med många enkla vardagsgrejor.

Jag kan ta en cykeltur på jogging-, promenad och cykelspåret nära där jag bor och tror att det berodde på att jag behövde frisk luft. När jag kommer dit och ser alla joggande tjejer i tajts fattar jag att det var lite "ögonsex" jag behövde. :oops:

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

monstret

Inläggav monstret » 12 apr 2013 14:28

Ja, lynx, det måste nog ske i efterhand, men det jag tycker är häftigt är att det sker överhuvudtaget. Annars är ju denna insikt ofta förbehållen de handlingar som förnuftet utför (det vill säga insikt före) och det är inte alltid man får denna insikt om känslans handlingar heller – men när den kommer är det väldigt intressant.

Återgå till "Psykologi"