Det finns ju väldigt många former av poesi och jag tycker om flera. Vad gäller rim är jag inte på din linje reflex. Jag blir alltid misstänksam att orden hamnat där för den skull att de rimmar,att författaren glider lite och får inte sagt det viktiga på ett direkt sätt. Man kan om man improviserar ändra inriktning allteftersom rimorden faller in. Rytmen är viktigare för mig och vad som sägs.
En del lägger in vardagligt prat,trivialiteter,tänjer på gränserna,låter rytmen sväva..
Att grubbla och uttrycka osäkerhet
Moderator: Moderatorgruppen
scirocco skrev:Det finns ju väldigt många former av poesi och jag tycker om flera. Vad gäller rim är jag inte på din linje reflex. Jag blir alltid misstänksam att orden hamnat där för den skull att de rimmar,att författaren glider lite och får inte sagt det viktiga på ett direkt sätt. Man kan om man improviserar ändra inriktning allteftersom rimorden faller in. Rytmen är viktigare för mig och vad som sägs.
En del lägger in vardagligt prat,trivialiteter,tänjer på gränserna,låter rytmen sväva..
En dikt kommer ur en tanke, en känsla. Sen försöker "poeten" att klä denna tanke i ord. Att göra det på rim innebär en ytterligare svårighet, och kräver mer språklig ansträngning. Orden måste förmedla tanken men ändå rimma. Genom rimmet tvingas man kanske "fördunkla" budskapet, men det är i så fall bara bra, för dikten ska fullbordas först via de accosiationer den skapar i läsarens hjärna.t.ex
"därute började morgonen alla ängar i grånad klä"
eller
"det var i den skummande natten"
filosofi är att göra det begripliga obegripligt
Min sista mening i förra inlägget kan visst förstås på två sätt. Som att jag inte gillar eller som att jag gillar. Jag menade att det för mig var ok det jag skrev. Det finns ju som bekant många stilar att skriva dikt,en del former är väldigt fria.. Du har rätt i att det tolkas hos läsaren. Varje ord ger annorlunda bilder i huvudet hos olika personer. Det kan va meningen att skriva diffust eller klart.Det kan va meningen att färga texten mycket eller litet. Jag tror att jag är allergisk mot rim. Om jag skall behöva ta in ett ord i sammanhanget bara för att det rimmar och till nöds hör dit är inte vackert för mig. Jag talar nu endast för mig själv och förstår andras smak.