Pilatus skrev:Illusionen skrev:Konstupplevelsen är sannolikt individuellt förankrad. Konstens kvalitet och värde borde då vara knutet till det egna jaget.
Att någon utomstående skulle kunna bestämma vad som är konst för mig är då uteslutet.
Om du verkligen har rätt i ditt antagande, hur kan det då finnas musikaliska kvaliteter som just du uppskattar mer än andra? Beror inte mycket på din musikaliska och allmänna bildning? Antagligen är det därför du delar smak med många andra som har liknande erfarenheter. Jag tror inte att vi är alldeles unika.
Du säger genom ditt musikval att viss musik som använder dur- och mollskalor är konst. Men allt detta har en lång utvecklingshistoria och bygger på utvecklade musikaliska teorier om harmonilära, vad du finner njutbart är gamla upptäckter. Vissa tonsättare har kunnat (kan) sitt hantverk och lyft(er) det till konst genom sin känsla, kreativitet och begåvning. Begåvningen tillkommer den som komponerade och den eller de som tolkade notbladen och traditionen. Vi lär oss efterhand uppskatta deras genialitet genom att lyssna, jämföra inspelningar och läsa om vad kritiker och historiker har att berätta.
I stort delar jag din uppfattning och beskrivning, men det behöver inte utesluta arvets betydelse.
Personligen tror jag på att arvet inkl tidigare generationers påverkan, ger oss ”operativsystemet”.
De ”program” som ”operativsystemet” innefattar, påverkas och anpassas av våra erfarenheter,
men det är det "ärvda operativsystemet” som överordnat anger/bestämmer våra respektive sinnens
skönhetsupplevelser, via det jag liknar vid ”mönsterigenkänning”.
Denna ”mönsterigenkänning” refererar då sannolikt till ärvda samband symboliserande
t ex negativa och positiva erfarenheter i vår historiska bakgrund.
Mozarts musik ärt ex inget jag lärt mig tycka om, utan det är ett solklart arv som tidigt i livet plötsligt
gav sig till känna i mitt fall. Det krävs inget inlärande, det bara finns där !
Vad gäller skönhetsupplevelser förfaller det även finnas någon form av samband mellan den visuellt
förmedlade bilden och ljudupplevelser som musik, alltså någon form av minsta gemensam nämnare.
Reflex ställer frågan om naturupplevelser är konst. Jag är kanske inte rätt person att besvara frågan,
men om man definitionsmässigt sätter KONST = SKÖNHETSFÖRNIMMELSE anser jag kanske att det
förhåller sig så.