holoteist skrev:Audi TT A4
John Wheeler hypotesen.![]()
![]()
Tror Jagg.
Var det du som körde ?
/Illusionen
Moderator: Moderatorgruppen
holoteist skrev:Audi TT A4
John Wheeler hypotesen.![]()
![]()
Tror Jagg.
Illusionen skrev:När Kant kom till slutsatsen att tiden och dess gång inkl rummet, är subjektiva "a priori" begrepp som ger oss möjlighet
att begripa omvärlden, men som egentligen inte existerar utanför vår inre tankevärld,
reflex skrev:Det jag ser som grundläggande när det gäller tiden är frågan:
Om ingenting rörde sig, skulle tiden ändå "rulla på"?
Mitt svar är nej. Tiden behöver rörelsen för sin existens.
förstår mig själv skrev:Pilatus du säger att det är självklart att tiden kan förnimmas. Jag säger att det är självklart att den inte kan förnimmas.
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Pilatus du säger att det är självklart att tiden kan förnimmas. Jag säger att det är självklart att den inte kan förnimmas.
Nöj dig med det då! Om jag kan förnimma tiden då jag väntar på någon, så kan jag det. Eller då du sitter i tandläkarens väntrum så är tidens gång mycket påtaglig. Jag känner ingen utanför detta forum som har problem med att förnimma tid.
Du skriver att det är förnuftet som bildar tiden. Och, fortsätter du, detta bygger på att allt följer naturlagarna. Jag har på känn att du inte kan redovisa vilka naturlagar du hade i åtanke när du skrev. Eller hur "förstår mig själv"?
förstår mig själv skrev:Pilatus skrev:Jag har på känn att du inte kan redovisa vilka naturlagar du hade i åtanke när du skrev. Eller hur "förstår mig själv"?
Naturlagar är reaktioner på något. [...]
reflex skrev:Det jag ser som grundläggande när det gäller tiden är frågan:
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Pilatus skrev:Jag har på känn att du inte kan redovisa vilka naturlagar du hade i åtanke när du skrev. Eller hur "förstår mig själv"?
Naturlagar är reaktioner på något. [...]
Reaktioner på något ... är det vad du tror?
I René Descartes Principia Philosophiae från 1644 beskriver han tre naturlagar enligt vilka de materiella kropparna måste röra sig. Var det dessa fundamentala lagar du tänkte på? Eller Isaac Newtons Principia mathematica från år 1687?
Vad är naturlagar reaktioner på? Det kan väl ändå inte vara det normala sättet att beskriva människans upplevelser? Så varför hänvisa till naturlagar? Är det inte dags att friska upp naturkunskaperna så du kan skilja mellan perceptionspsykologi och Newtons fysik?
Illusionen skrev:reflex skrev:Det jag ser som grundläggande när det gäller tiden är frågan:
SigurdV brukar tycka om mina liknelser/metaforer, så jag testar med en ny sådan.
Tänk dig att du har en kortlek.
Du bygger ett korthus av korten (kort = perspektiv), genom att stapla och arrangera dem i olika vinklar.
Du har nu ett stort ”statiskt” korthus i balans, som vi benämner universum.
Detta (huset) låter vi representera universum i det jag kallar det ”universella” tidlösa perspektivet.
I mitt Delta-koncept ingår medvetandets struktur som en del i det vi förnimmer som universum.
När medvetandets interna struktur (= ett separat kort) länkas in i balanskedjan/loopen (= tas bort) rubbas balansen i korthuset.
Det universum vi förnimmer är vi således delaktiga i, via obalansen, och benämns det ”atomära” perspektivet.
Om du nu tar bort ett kort ur korthuset kommer korthuset att haverera och rasa samman.
Det som hände när kortet avlägsnades var att du introducerade en obalans, en obalans som genererade rörelse när huset föll samman.
Detta korthus i rörelse symboliserar vårt atomära perspektiv inkl bl a dess tidsbegrepp.
Skälet till min fråga, VAD ÄR DET VI FÖRNIMMER ? ges då av följande.
Det som här är principiellt viktigt att förstå, är att kortet du tog bort är likvärdigt med ditt eget medvetandes interna struktur.
Detta beskrivs mer ingående i konceptet om du är intresserad.
Pilatus skriver citat,
”Enligt Kant är rum och tid åskådningsformer som vårt förstånd tillför vårt medvetande.
Väsentligt här är att han förnekar att dessa begrepp härletts ur sinnesdata.
Det kallas för kunskap a priori.
Med detta menas att kunskapen kommer före erfarenheten och att denna kunskap gör erfarenhet möjlig.
Och enligt dessa principer hämtar vi åskådningsformerna, rummet och tiden.”
Här blir det intressant värre, för hur ska vi se på detta, om vi egentligen själva, via vår egenstruktur,
är delaktiga i genereringen av en transformerad fiktiv förnimmelse, som vi benämner verklighet ?
Håller verkligen Kants resonemang ?
Jag kan för lite om filosofi för att kunna bedöma var mina funderingar ev passar in, men här tror jag ni
skulle kunna hjälpa mig att reda ut och förstå om filosofin ger/lämnar utrymme för mina tankar.
Hälsar
Illusionen
förstår mig själv skrev:Du får inte hänga upp dig på ord.
Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster