Evolutionen

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Strålöga

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 15:41

Visst läser vanliga Svenssons Bibeln., Likssom teologiskt kunnande Präster som är väl insatta i Bibelns historia och tillkomst och vetenskap och ändå tror. Se på olika samfund. Vi har troende inom alla kategorier som läser Bibeln. Sen har vi Fysik forskare som blivit Kristna. Kristna Vetenskapsmän., Oavsett om man känner till Bibelns historia och vetenskapens grunder eller inte så kan man välja. Ateist eller Kristen. Sen hur vi bearbetar informationen om hur Bibeln kom till varierar ju mellan olika personer. Endel ser saker andra inte tänker på och tvärt om. Endel tycker. Det där stämmer inte Bibeln är dikterad. Andra känner Aha men tänker man såhär stämmer det tillsammans alltihop Bibeln är sann. Endel frälser sig och är med om övernaturlig närvaro och känner Jesus vid sin sida dagligen., Varför har vi inte massa anhängare som känt av Bamse och Lille skutts närvaro. Eller ber till Musse Pigg. Varför har vi inga andliga som sett Rosa Panterns Dimensioner ? Och varför skulle så många på olika ställen i världen uppleva liknande övernaturliga Fenomen om det inte var sant. Vill man få uppmärksamhet kan man ju bilda en förening som anser sig tro på Pomperipossa och säger sig ha sett henne. Men nej allt är inom samma Tema. Andlighet. Religion. Väsen osv...... Logiken finns i att Gud existerar.,

Antic

Evolutionen

Inläggav Antic » 14 aug 2014 15:49

Bibeln i sig är nog inget problem, problemet är snarare utövarna av den. Det är alltid de som får folk att vända sig bort och inte ge den en ärlig chans. Jag har själv inte mycket till övers för dessa så kallade kristna då ingen av dem tycks följa boken de säger sig förespråka och predika. Ju mer jag läst Bibeln och ju mer jag förstått, desto mer har den imponerat på mig.

Tänk om folk bara kunde följa nåt av det som Jesus säger, eller nåt av budorden. Du skall icke stjäla, behandla andra som du vill bli behandlad själv, döm inte andra, bemöt ont med gott, osv osv.

Så felet är aldrig Bibeln utan utövarna eller de som valt att inte göra något av ovanstående.

Om fler insåg detta kanske de till och med skulle läsa den. ;)

Waggho

Evolutionen

Inläggav Waggho » 14 aug 2014 16:07

Antic skrev:Bibeln i sig är nog inget problem, problemet är snarare utövarna av den. Det är alltid de som får folk att vända sig bort och inte ge den en ärlig chans. Jag har själv inte mycket till övers för dessa så kallade kristna då ingen av dem tycks följa boken de säger sig förespråka och predika. Ju mer jag läst Bibeln och ju mer jag förstått, desto mer har den imponerat på mig.

Tänk om folk bara kunde följa nåt av det som Jesus säger, eller nåt av budorden. Du skall icke stjäla, behandla andra som du vill bli behandlad själv, döm inte andra, bemöt ont med gott, osv osv.

Så felet är aldrig Bibeln utan utövarna eller de som valt att inte göra något av ovanstående.

Ja tänk om folk bara kunde följa det som står i Bibeln... t ex de här verserna:
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... sages.html

"Felet är aldrig Bibeln", jo tjena...

Waggho

Evolutionen

Inläggav Waggho » 14 aug 2014 17:51

Samhället fick en annan form med åren.

Tack och lov, men sannerligen inte tack vare Bibeln.

Jag förstår inte hur man kan bortförklara alla dessa grymma påbud med att det var en annan tid. Gud den allsmäktige och allvetande har väl inte en föränderlig etik som vänder kappan efter vinden och följer samhällsopinionen som en populistisk politiker? Som uppmanar slavar att finna sig i sin lott för att "samhället inte skulle hålla utan slavar" (samma argument hörde vi från sydstaterna innan slaveriets avskaffande i USA)?

Antingen är det en grym och hänsynslös Gud, eller en kappvändande Gud, eller ett mänskligt påhitt. Välj själv.

Antic

Evolutionen

Inläggav Antic » 14 aug 2014 18:02

Waggho skrev:
Antic skrev:Bibeln i sig är nog inget problem, problemet är snarare utövarna av den. Det är alltid de som får folk att vända sig bort och inte ge den en ärlig chans. Jag har själv inte mycket till övers för dessa så kallade kristna då ingen av dem tycks följa boken de säger sig förespråka och predika. Ju mer jag läst Bibeln och ju mer jag förstått, desto mer har den imponerat på mig.

Det vi skall följa är de lagar som Jesus kom med i NT, plus budorden.

Lagarna i GT var bara för ett visst folk (israeliterna) under en viss tid. De nya lagarna gällde alla människor fram till Jesus återkomst.

Du kan inte mycket om Bibeln? Ändå kritiserar du med länkar?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Evolutionen

Inläggav Algotezza » 14 aug 2014 20:03

Antic skrev:
Waggho skrev:

Vad kan du om evolutionen (rubrik på tråden), förutom att du tycker den är fel?

Etiskt räcker det med att följa sitt samvete och göra det man nänns göra mot omvärlden och inte göra det man inte nänns göra.

Det vi skall följa är de lagar som Jesus kom med i NT, plus budorden.

Lagarna i GT var bara för ett visst folk (israeliterna) under en viss tid. De nya lagarna gällde alla människor fram till Jesus återkomst.

Du kan inte mycket om Bibeln? Ändå kritiserar du med länkar?

Vad kan du om evolutionen (trådens rubrik)?

Etiken kan summeras till att följa sitt samvete och göra det man nänns göra mot andra och inte göra det man inte nänns.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Strålöga

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 20:10

Evolutionen saknar mellanarter. Den har inga svar på hur första Cellen bildades. Teorin att bara en viss art muterade. Varför skulle den det ?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Evolutionen

Inläggav Algotezza » 14 aug 2014 20:17

Strålöga skrev:Evolutionen saknar mellanarter. Den har inga svar på hur första Cellen bildades. Teorin att bara en viss art muterade. Varför skulle den det ?

Hur förklarar kreationisterna alla fossil?
Algotezza aka Algotezza

Antic

Evolutionen

Inläggav Antic » 14 aug 2014 21:25

Algotezza skrev:Vad kan du om evolutionen (trådens rubrik)?

Etiken kan summeras till att följa sitt samvete och göra det man nänns göra mot andra och inte göra det man inte nänns.

Tillräckligt mycket för att veta att den är lika omöjlig som den är ologisk.

För ett antal år sedan diskuterade jag evolutionen ganska flitigt men då hade jag inte de kunskaperna jag har idag. Det var fossiler, mellanformer, den mentala utvecklingen och mycket mera.

Allt var gravt förenklat, så till den grad att det bara blev löjligt.

Människan är precis som när hon lämnade lustgården, en lat livsnjutare som älskar musik, färg, form, god mat, poesi, lyrik, konst och helst att bara ligga och njuta och långt ifrån någon överlevare där alla sinnen är optimertade för njutning istället för överlevnad.

Det står inte när människan skapades i Bibeln, inte exakt vad som skapades heller, inte ens om det gjordes flera försök att skapa samma typ av varelse. Inte ens om varelser togs bort från den färdiga skapelsen.

Användarvisningsbild
Strålöga

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 21:57

Algotezza skrev:
Strålöga skrev:Evolutionen saknar mellanarter. Den har inga svar på hur första Cellen bildades. Teorin att bara en viss art muterade. Varför skulle den det ?

Hur förklarar kreationisterna alla fossil?

Fossiler är bra att ha ur Vetenskaplig synvinkel. Men det är djur som dött ut och förklarar inte Evolutionen. Mellanarter saknas

Anders Hesselbom

Evolutionen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 aug 2014 22:01

Strålöga skrev:Evolutionen saknar mellanarter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_fossil Bevisen är överväldigande även utan mellanarter, och väldigt många finns. Om en man gick 38 steg för att gå från punkt a till punkt b, och 3 av fotspåren har tynat bort, kommer de flesta kunna föreställa sig vad som har hänt ändå.

Strålöga skrev:Den har inga svar på hur första Cellen bildades.

Varför säger du sådant som inte är sant? Hur är det med lekmannakunskaperna egentligen?

Du har inget fossil av någon Gud. Vilken slutsats drar du av det? :roll:

Anders Hesselbom

Evolutionen

Inläggav Anders Hesselbom » 14 aug 2014 22:03

Strålöga skrev:Mellanarter saknas

Kan du redogöra för vilken mellanart som teorin förutspår, men som ändå är saknad, och varför detta ställer till problem för teorin, och hur du ser på t.ex. DNA-markörer?

Användarvisningsbild
Strålöga

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 22:52

Anders Hesselbom skrev:
Strålöga skrev:Evolutionen saknar mellanarter.

[img=http://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_fossil]Bevisen är överväldigande även utan mellanarter, och väldigt många finns.[/img] Om en man gick 38 steg för att gå från punkt a till punkt b, och 3 av fotspåren har tynat bort, kommer de flesta kunna föreställa sig vad som har hänt ändå.

Strålöga skrev:Den har inga svar på hur första Cellen bildades.

Varför säger du sådant som inte är sant? Hur är det med lekmannakunskaperna egentligen?

Du har inget fossil av någon Gud. Vilken slutsats drar du av det? :roll:

Jadu... För det första skriver de tydligt att det bara är en teori. För det andra är de långt framme i cellens skapande inte från början av hur cellen kom till. Alltså hur RNA/DNA/ med sitt avancerade programspråk uppstod. Visst är delarna beroende av varandra för att överleva men "varför" är de det ?? Det kan man ju fråga sig. Här måste återigen finnas något inprogramerat som orsaker detta. Frågan är vart mellanarterna tog vägen ? Borde isåfall finnas många att gräva fram.,

Användarvisningsbild
Strålöga

Evolutionen

Inläggav Strålöga » 14 aug 2014 22:58

Anders Hesselbom skrev:
Strålöga skrev:Mellanarter saknas

Kan du redogöra för vilken mellanart som teorin förutspår, men som ändå är saknad, och varför detta ställer till problem för teorin, och hur du ser på t.ex. DNA-markörer?

DNA markören innefattar mycket information och ämnen. . Ett foster kan producera 250.000 nya hjärnceller per minut. Cellerna kopierar varandras avancerade data. Som programspråk för avläsning av andra celler osv. Angående mellanarterna kika här. Evolutionens fuskbygge http://www.expressen.se/debatt/evolutio ... fuskbygge/

förstår mig själv

Evolutionen

Inläggav förstår mig själv » 14 aug 2014 23:00

Vi konstaterar att vi finns och tex arten. Har ni tänkt på att om detta är nödvändigt? Om ni skulle leva och göra sådant som skulle motverka tex "evolutionsteorin" betraktat som naturlag. Detta innebär då att ni "upphäver" denna naturlag och inte påverkas längre av denna lag.
Varför börjar ni inte först med att upphäva tex gravitationen (vilket borde vara enklare). Att ni inte påverkas av den alls.
Evolutionsteorin är ju en naturlag som "nödvändiggör" att allt måste vara som det är nu. Ingen har kunnat göra något åt det och verkat annorlunda (upphävt den).
En naturlag betyder att det som sker under denna är nödvändigt.
Den bygger på observationer och sedan kan förnuftet tex förstå naturen.
Det är "Gud"/"naturen" som uppvisar oändliga krafter så att naturlagarna gäller. Dragningskraften tex är naturen(Gud) som håller allt kvar vid jorden. Naturens krafter är oändlig och kommer verka så att världen blir logiskt(går att förstå).
Varför behövs det kanske 30 beväpnade poliser till att tex spärra in och binda fast en "psyksjuk" obeväpnad? Ja varför får ibland den spinkige neddrogade galningen så stora krafter? Är det mirakel?
Nej den får krafter av naturen om den inte gör något fel eller bryter (så mycket mot naturlagarna). Naturlagarna är absoluta och gäller alla människor. Tex är det alltid ett brott (anser naturen) att låsa in någon. Är den som man ska låsa in en god människa som förstått detta och naturlagarna i övrigt bra så kommer naturens krafter att se till att detta inte kan drabba den förnuftige. Är den förnuftige extremt god/förstår väldigt bra lagarna och lever efter dem. Ja då kommer naturen hjälpa denne med oändlig styrka. Den som vill den ("förnuftige","kristne") illa måste upphäva naturlagarna och ändra på dem. När naturen sätter in sina krafter åt den gode så ser/märker den hur högt den är älskad med oändligstyrka av (Gud, naturen). När den märker vilka krafter Gud/naturen sätter in för den den älskar så uppstår glädje och man behöver aldrig mer oroa sig för något ont.

Återgå till "Naturvetenskap"