Val 2014

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilket parti tänker du rösta på i Riksdagsvalet?

Omröstningen slutade 27 sep 2014 13:30

Centerpartiet
2
14%
Folkpartiet
1
7%
Kristdemokraterna
0
Inga röster
Miljöpartiet
0
Inga röster
Moderaterna
1
7%
Socialdemokraterna
2
14%
Sverigedemokraterna
0
Inga röster
Vänsterpartiet
3
21%
Feministiskt initiativ
1
7%
Piratpartiet
0
Inga röster
Annat parti
2
14%
Röstar blankt/lämnar ogiltig röst
1
7%
Röstar inte alls
1
7%

Antal röster: 14

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

VAL 2014

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 15:16

aquaticus skrev:De borgerliga partierna har idag stöd av knappt 40% av befolkningen. För att regera ett land krävs 50% av rösterna i riksdagen.

Så länge inte regeringen får stryk i någon principiellt viktig fråga sitter den givetvis kvar. Annars skulle den ju (i ett hypotetiskt fall) tvingas avgå vid en felaktig knapptryckning vid en votering.

Men du har säkert rätt att de rödgröna tillsammans skulle kunna bilda en regering, om det kommer att ske återstår att se.
Moderator

aquaticus

VAL 2014

Inläggav aquaticus » 20 aug 2014 16:06

Jag gissar på att Löfven har tänkt bilda regering med MP, sedan försöker han nå majoritet genom förhandlingar med hoppande majoriteter i riksdagen. Jag tror inte att Löfven vågar släppa in Vänstern. Kanske främst av strategiska skäl. Han vill ha stöd även av borgerliga väljare. Sedan kommer han nog att driva en mittenpolitik för att minimera missnöjet hos borgerliga väljare. En balansakt eftersom han måste driva en inriktning på politiken för att göra det svårt för de borgerliga partierna att utan några problem åter ta över regeringsmakten. Om skillnaden blir för liten krymper också S allt mer och allt färre förstår vad S egentligen står för.

Men det lär nog bli kaos ändå efter valet. SD kommer antagligen att öka ganska rejält från 2010 års val. Inget av blocken har någon säker majoritet och det kan bli ännu jämnare närmare valdagen. Schyman kan ta 3,5% av de rödgrönas röster (vilket hon gör i en del opinionsundersökningar idag, i annat fall skulle nog S ha varit nära 35%). Sannolikheten för att FI ska komma in i riksdagen är ändå ganska liten. Och 9 partier i riksdagen känns rejält mycket.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

VAL 2014

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 16:39

aquaticus skrev:Jag gissar på att Löfven har tänkt bilda regering med MP, [...]

Ja, det ser så ut. Men det är inte så alldeles bra. Svensk företagsamhet skulle omedelbart ställa frågan om våra gamla kärnkraftverk kommer att förnyas, alternativt, med vad skall de ersättas? Kolkraftsgenererad el från Tyskland kanske? MP kommer att göra transportbranschen osäker med sina evinnerliga skattehöjningskrav.

Om MP i stället arbetade för att fartygsfrakter kunde minska sina utsläpp vore det så oändligt mycket mer värt. En enda av de riktigt stora båtarna skitar ner mer än 100 tusen bilar. Alla har inte möjlighet att ta tunnelbanan eller cykeln till jobbet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

VAL 2014

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:41

Räknas blankröster?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

VAL 2014

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 16:49

Algotezza skrev:Räknas blankröster?

Det finns inte något sådant registrerat parti, Blankröstarpartiet.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

VAL 2014

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 16:51

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Räknas blankröster?

Det finns inte något sådant registrerat parti, Blankröstarpartiet.

Man kan lämna lappar utan text i valkuverten. För att visa att man tycker det är OK att rösta men att inget parti duger. Det borde synas i statistiken.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
skwuim

VAL 2014

Inläggav skwuim » 20 aug 2014 17:18

För min del så spelar valet ingen roll eftersom jag ändå är emot det demokratiska systemet. Men om jag tvingades välja sida så skulle nog Socialdemokraterna få min röst eftersom jag är trött på vår tids marknadsfundamentalistiska neoliberalism. Inte för att jag tror att en röst på S skulle förändra saken men ändå.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

VAL 2014

Inläggav Pilatus » 20 aug 2014 17:33

Algotezza skrev:Man kan lämna lappar utan text i valkuverten. För att visa att man tycker det är OK att rösta men att inget parti duger. Det borde synas i statistiken.

De får en egen rubrik "Blanka ogiltiga röster", 65 938 år 2010.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

VAL 2014

Inläggav Algotezza » 20 aug 2014 19:02

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Man kan lämna lappar utan text i valkuverten. För att visa att man tycker det är OK att rösta men att inget parti duger. Det borde synas i statistiken.

De får en egen rubrik "Blanka ogiltiga röster", 65 938 år 2010.

Bra, bara det syns.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zi

VAL 2014

Inläggav Zi » 30 aug 2014 17:02

Annat parti: Klassiskt liberala partiet

http://www.liberalapartiet.se/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

VAL 2014

Inläggav Anders » 30 aug 2014 20:53

skwuim skrev:För min del så spelar valet ingen roll eftersom jag ändå är emot det demokratiska systemet. Men om jag tvingades välja sida så skulle nog Socialdemokraterna få min röst eftersom jag är trött på vår tids marknadsfundamentalistiska neoliberalism. Inte för att jag tror att en röst på S skulle förändra saken men ändå.

Kan du utveckla vad du menar med vår tids marknadsfundamentalistiska neoliberalism?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
David H
Moderator

VAL 2014

Inläggav David H » 04 sep 2014 22:23

Såg av en händelse Jan Björklund stå och prata när jag passera Stortorget i Uppsala idag. Han prata om mer möjligheter till utbildning inom kvinnodominerade yrken. Kanske bra vad vet jag. Men lite skeptisk till fp:s vurmande för utbildning. Som jag ser det tenderar det bli en övertro till förnuftets/tankens överlägsenhet.
Har studerat ganska mycket Jung på sistone, och han beskriver tanke och känsla som två motpoler, där det ena inte är mer rätt eller fel eller andra. Men just inom skolan tenderar ju tanken att helt domineras över känslan, ju högre upp man kommer i utbildningen ju mer dominant blir tankeidealet. I ett vetenskapligt arbete får du inte blanda in tyckande och känslor, får jag höra nu av mina lärare när jag skriver en uppsats. Och lärare kan liksom inte dölja sitt förakt inför de som ändå inte kan låta bli att blanda in känslor.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Anne

Val 2014

Inläggav Anne » 07 sep 2014 12:36

Jag är lite Vlig mellan vänstern och sos-arna. Igår satt jag och blossade utanför en affär. Några vänstermänniskor hade placerat sig där för att dela ut lite papper. Jag hörde hur de diskuterade mat och en sa "men ska jag ta två röda pölser då?". Då kunde jag ju bara inte låta bli att flinka in "det är ju för väl att de inte är blå iallafall..." Då började de skratta och så fick jag lite skojjiga fantasibilder i huvudet. Ja, jösses.... nej, det går vi inte in på. Men jag kommer att rösta. Jag kommer att rösta rött.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

VAL 2014

Inläggav Pilatus » 07 sep 2014 13:07

Zi skrev:Annat parti: Klassiskt liberala partiet

http://www.liberalapartiet.se/

Oj, det verkar avsomnat, jag såg just på Twitter att verksamheten är så låg den kan bli. Och inga valsedlar finns. Så vilka vill i det svenska politiska klimatet ta upp en diskussion om nattväktarstaten?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Val 2014

Inläggav Pilatus » 07 sep 2014 13:25

lynx skrev:Jag är lite Vlig mellan vänstern och sos-arna.

Vänsterpartiet är alldeles för konservativa. Den arbetslöshet som finns skall sugas upp av det offentliga, säger man. Inte ett ord om hur vi skall klara oss i en värld där konkurrensen är mycket hård. Under sovjeteran hade alla jobb, det satt en tant i varje rum på museerna. Alla, om de så bara kunde hålla i en kvast hade jobb. Jo, det var givetvis bra, men är det så vi vill ha det?

Jag ser gärna att Sverige skall kunna hävda sig på en fri marknad, att vi börjar diskutera valutasamarbete igen och att vi satsar på forskning, turism, utbildning och kritiskt tänkande som hade en kort era under en radikal period. 60- och 70-talen förde en betydligt intressantare idédebatt om vänsterpolitik än dagens skattehöjare i V och MP. Även Magdalena Andersson drömmer om att kunna höja skatterna. Resultatet kommer att vara förödande.
Moderator

Återgå till "Politik och samhälle"