Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Inläggav klorofyll » 13 nov 2013 11:02

Zokrates skrev:Går det kommunicera alls?
Inte här.

what was the meaning of life and this world?

you were there, and you played a part!

just a word from the wise.. :)

Anne

Inläggav Anne » 14 nov 2013 10:25

Visst går det att kommunicera, men det är inte alltid helt enkelt. Visst är det lätt hänt att bli bitter eller nedlåtande av, i grunden, sårade känslor för att kommunikationen inte fungerar.

Jag tittade på dina videos, Algot. Jag blev helt ärligt djupt berörd av några bildsekvenser (kunde t o m finna det förskräckliga ljudet du kallar musik ;) på sin plats i sammanhanget). Det är någonting där, framförallt med fåglarna och träden som... Ludde får säga vad han vill. Jag är rätt säker på att jag förstår även om det är för mycket för att kunna säga bara.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 nov 2013 10:42

lynx skrev:1. Visst går det att kommunicera, men det är inte alltid helt enkelt. Visst är det lätt hänt att bli bitter eller nedlåtande av, i grunden, sårade känslor för att kommunikationen inte fungerar.

Jag tittade på dina videos, Algot. Jag blev helt ärligt djupt berörd av några bildsekvenser (kunde t o m finna det förskräckliga ljudet du kallar musik ;) på sin plats i sammanhanget). Det är någonting där, framförallt med fåglarna och träden som... Ludde får säga vad han vill. Jag är rätt säker på att jag förstår även om det är för mycket för att kunna säga bara.

1. Man får vara lyhörd live när folk pratar och "lysynt" när man läser vad andra skriver. Det är ju lätt att låta elak fastän man tror man är neutral.

Jag vet också att jag kan se sur och barsk ut när jag tror mig se neutral ut. Rörelser man tror är nätta och fina kan se helt absurda ut om någon filmat den så man kan se sig med andras ögon.

2. :D :D :D

Jag gör sådan musik jag själv gillar och bryr mej inte alls om konventioner och andras smak eller "allmänna åsikten" - vilken det nu är. Det kan jag unna mej eftersom jag inte behöver tjäna pengar på det jag gör, varken vad gäller musik, texter eller bilder. Jag gillar alla låtar och videor jag gjort och jag är nöjd med dem alla - annars hade de inte "kommit ut" på nätet. Sedan får andra tycka vad de vill och de behöver inte tycka något alls om de inte vill. Vad man gillar för musik är delvis beroende på vad örat vant sig vid vad gäller ljud i allmänhet, beat/rytmer, skalor, melodier, ackord...

Kul att videorna gav dig något...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 14 nov 2013 12:05

Klart jag tycker att du ska fortsätta med din musik!
Din Wood Anemone fick mig dessutom (det förstår du väl bara av titeln) - ja, det här låter totally wacko, att googla runt på fakta kring vitsippor. Jag visste inte ens att de hette så på engelska. På ett barndomsfotografi tittar jag väldigt fokuserat på en sådan.

Inte alltid enkelt för mig att avgöra vad som rör en själv eller den andre eller när det är ett gemensamt "förstånd". Perspektivfråga kanske? Igår pratade jag med en vän som flinade till plötsligt och sa att han fick en bild i huvudet, sa (ungefär): "Jo, du vet såna där stolpar, ja, om du tänker dig som i bröderna Dalton och därinnanför går en figur ensam i buren, gnuggandes händerna med ett belåtet leende "Ha! Nu har jag låst in dem allihop!" " Så kan man ju också se på saker och ting :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 nov 2013 12:42

lynx skrev:Klart jag tycker att du ska fortsätta med din musik!
Din Wood Anemone fick mig dessutom (det förstår du väl bara av titeln) - ja, det här låter totally wacko, att googla runt på fakta kring vitsippor. Jag visste inte ens att de hette så på engelska. På ett barndomsfotografi tittar jag väldigt fokuserat på en sådan.

Inte alltid enkelt för mig att avgöra vad som rör en själv eller den andre eller när det är ett gemensamt "förstånd". Perspektivfråga kanske? Igår pratade jag med en vän som flinade till plötsligt och sa att han fick en bild i huvudet, sa (ungefär): "Jo, du vet såna där stolpar, ja, om du tänker dig som i bröderna Dalton och därinnanför går en figur ensam i buren, gnuggandes händerna med ett belåtet leende "Ha! Nu har jag låst in dem allihop!" " Så kan man ju också se på saker och ting :)

Nemas problemas. Jag slutar inte med några av mina hobbies i första taget, fastän familjen är tämligen kallsinnig för det mesta. Det har egenvärde för mej att syssla med mina intressen. Men det finns ju oxå resten av världen man kan vända sej till idag via nätet. Ska fota några av mina bilder och lägga dem på avd Galleri här. Tänkte jag.

Det är lite kul tycker jag när man säjer sådant andra inte fattar - även om det inte är nåt svårt- och de får frågetecken i blick och runt huvet och svarar goddag yxskaft... Ofta har de tänkt på annat då...gjort en mindtrip...

Man kan undra vad som finns i folks skallar när man snackar med dem - man har ju någorlunda koll på vad som surrar i den egna skallen - fast inte helt förstås... 666 hela tiden?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 30 nov 2013 12:00

Jag upplever att det är en dimension i varat som jag uppfattar som i högsta grad väsentlig som det helt enkelt inte "bara går att snacka om sådär". Börjar undra om Ingemar Stenmark var klokare än jag förstått. "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip." , "Hä ä bar å´ åk´". Det är totalt meningslöst, väldigt frustrerande att titta på en tavla tillsammans med någon och denne utbrister "Men guuud! Den där gröna nyansen går så perfekt ihop med min soffa! Hur stor är den? 200x73?! Ja, men det blir ju super!" Eh, såg du tavlan, liksom :roll: ?

Anne

Inläggav Anne » 29 dec 2014 23:35

Jag fick mig en riktig tankeställare idag.

Detta är ju personligt, ingen allmängiltig lag, så vitt jag vet. Men för att göra er mer uppmärksammade på detaljer som sker i era liv.

För kring tio år sedan pratade jag med en spågubbe som var så ögonbrynshöjande korrekt i sina sakliga framförande. Nu menar jag inte av karaktären "Du är en väldigt väldigt vänlig människa, men jag ser att du har haft en del motgångar i livet..." osv. Som alla känner igen sig i.

Nixelepixel, här var det betydligt (skrämmande) mer konkret och precist. Jag var tyst och han såg inte min mimik (och därmed inte kunde läsa av den ur allmängiltigt perspektiv) eftersom vi pratade i telefon. Men så sa han att min man körde traktor, jobbade på marken och ledningar. Det här stämmer ju inte alls, tänkte jag. Min dåvarande man pysslade med något helt annat. En bonde? Det är vad jag tänker när jag hör traktor. Känner inga sådana. Undrat över det ändå.

Jag har lärt känna någon som jobbar som signalare i tågtjosan. Så jag tänkte kolla upp vad han pysslar med och kanske rita en lämplig tavla på ljussymboler som han förstår. Då förstod jag att han jobbar ju på marken. Ledningar är ju inte helt fel koppling heller. Var tvungen att kolla wiki på traktor och dess funktion är ju att dra; som ett lok. Det tänkte jag inte alls på! Nu är ju inte han någon lokförare, men han styr ju lokförarens ageranden!

Jag slog dövörat till så jag lyssnade inte vidare på detta. Hur denna relation artar eller urartar sig... tja. Men det känns som jag har lärt mig en läxa.

Anne

Inläggav Anne » 30 dec 2014 18:33

Och Liftarens guide till galaxen. Huvudpersonen där. Arthur Dent. Art thou dent?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 31 dec 2014 11:51

Algotezza skrev:Är kommunikation bara möjlig genom att vi suggererar oss att tro det och genom att samtalet ibland kan få synliga, materiella konsekvenser?

Är filosofiska samtal kring metafysik möjliga utan att man hamnar i diskussioner om definitioner som ju riskerar bli utan ände för när har man definierat färdigt? Och vem bestämmer det och utifrån vilka kriterier?

Filosofi kanske mest bara är ett alternativ som omväxling till sudoku och dataspel... Eller till fia med funk. Eller därför att man är impotent eller frigid...

/Algotezza

Jag tror att lösningen på detta är att ha en frågande attityd. Själv är jag väldigt dålig på det. Man behöver inte vara så säker på allting.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2014 12:47

René Magritte kallade en målning som föreställer en pipa för "Ceci n'est pas une pipe". Detta är inte en pipa. Är det inte en pipa då, eller vad är det? En slags representation av en pipa, en bild av en pipa, men inte en pipa man kan använda att för tobaksrökning. Visst är kommunikation möjlig, men ibland har vi litet olika avsikter med det vi vill säga.

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 31 dec 2014 13:33

Våra hjärnor generaliserar ganska mycket, man kan också fråga sig om det är så att vi bara ser det vi kan sätta ord på?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 dec 2014 13:43

Man kan fråga sig allt möjligt, men det som är sant förblir det oavsett individuella tolkningar.

Här är ett typexempel på när en person, historieprofessor till råga på allt, begår ett kardinalfel,
han jämför invandrare som kom hit till Sverige under medeltiden som hade i stort sett samma
kulturella, religiösa bakgrund som de som levde här med dagens invandrare som kan komma
ifrån vitt skilda ställen som länder i Asien, Afrika, mellanöstern samt ofta med en helt annan
trosbekännelse, som om invandrare och invandrare oavsett bakgrund är likvärdigt enbart på
grund av de är invandrare.

"Så varför envisas Sverigedemokraterna med att betrakta invandring som ett bekymmer? Jag kan tänka mig tre svar:
(1) Usla historiekunskaper.
(2) En rasistisk vilja att ”bevara Sverige svenskt”.
(3) En dumhet som grundar sig i kortsiktighet, i en tendens att inte tänka längre än näsan räcker och därför stirra sig
blind på de kostnader som en human flyktingpolitik uppgår till i nuläget."

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/in ... 223101.svd

klorofyll

Inläggav klorofyll » 31 dec 2014 14:48

Zokrates

Sanningen säger ingenting om vad vi skall göra...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 31 dec 2014 15:03

klorofyll skrev:Zokrates

Sanningen säger ingenting om vad vi skall göra...

Det gör den ju.

Exemplet jag tog var för att visa på kommunikationssvårigheter som grundar sig i vanföreställningen
att rasism och främlingsfientlighet skulle vara ett etniskt svenskt dilemma, men rasism förekommer
överallt, så gott som oavsett folk och deras etnicitet. Därmed borde det inte svårt att förstå att
det finns invandrare här som är rasister mot svenskar och vår kultur, som vägrar att assimileras
då de dels ser oss som lägre stående, trots att de flesta av dem på sin höjd kan räkna fåraherdar
i bästa fall som sin ätts ana. Det är en oerhörd stor skillnad på invandrae som självmant vill komma
hit, och personer som flytt till första bästa land, vilket avspeglar sig i deras barns attityder.

Häromdagarna kunde man läsa om en kvinna och hennes man som blev nedslagna i Köpenhamn,
hon rappades med en motorcykelkedja rätt över huvudet och tuppade av. Ganska snabbt kom de
invandrarfientliga kommentarerna och kvinnan backade och sa att det inte var hennes mening att
göra det till en rasistisk kampanj, men för helvete, det var ju hon som var utsatt för Rasister!!

Därpå började hon dravla om de stackars invandrarna som hade det svårt och redan befann sig i ett
tufft utanförskap, därmed drog hon själv alla invandrare över en kam, utan att veta vilken bakgrund
var och en av dem som attackerade henne har, utgår hon från att de alla är arbetslösa och missanpassade,
vad om någon av dem har en far som äger en grossiströrelse, en av dem har en släkting som driver
en bank i hemlandet, skulle de då vara ekonomiskt utsatta?

Läs följande citat, här dras en slutsats som verkligen kan ifrågasättas, det finns genuint onda kulturer.

"Jag är övertygad om att det knappast varken är etnicitet, kön eller socioekonomisk bakgrund som avgör en
människas moral. Att skilja gott från ont, att inte skada sin nästa, är ett val som alla människor kan göra.
De som väljer det onda ska aldrig urskuldas med sin bakgrund. Varje gång det sker, i all välmening sannolikt,
bekräftas de mörka krafternas utgångspunkt om att vissa människor, grupper eller folk är predestinerade att
agera på ett visst sätt." Alice Teodorescu
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0090361.ab

klorofyll

Inläggav klorofyll » 31 dec 2014 18:18

...sanningen säger ingenting om framtiden. Om framtiden kan vi bara tro och sannolikhetsberäkna.

Vi har ett val. Under vissa omständigheter är det svårare att göra val.

Det finns ett ordspråk som lyder: "Lika barn leka bäst." Jag har aldrig gillat det ordspråket, jag skulle vilja justera det en aning och istället säga: De som har någonting gemensamt kommer överens. Jag menar alltså att, människor behöver inte vara ett dugg lika för att komma överens (inte mer än den mänskliga naturen), det gäller bara att de har någonting gemensamt. Det kan vara humor, erfarenheter, drivkrafter, mål (nu menar jag inte exakt samma typ av skämt, tidigare upplevelser och så, men någonstans där man kan mötas och få förståelse för varandra.) Det är tvärt om en fördel att folk är olika när man skall komma överens och samarbeta, så tror jag. Res till andra sidan jordklotet och börja prata med någon så kanske du märker att ni har åtskilligt mer än du tror gemensamt!

Återgå till "Tankar och känslor"