Går det kommunicera alls?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2014 19:52

klorofyll skrev:Det finns ett ordspråk som lyder: "Lika barn leka bäst." Jag har aldrig gillat det ordspråket, jag skulle vilja justera det en aning och istället säga: De som har någonting gemensamt kommer överens.

Det är just det som avses med ordspråket. Människor med liknande intressen, kulturell bakgrund eller erfarenheter (t ex skolkamrater) har en tendens att sluta sig samman, bilda par.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 31 dec 2014 21:26

Det finns ju också något som kallas opposites attract.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 31 dec 2014 23:38

lynx skrev:Det finns ju också något som kallas opposites attract.

Min far sa att motsatserna hetsar och kyler, annars gäller oftast att "birds of a feather flock together".

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 jan 2015 10:53

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det finns ett ordspråk som lyder: "Lika barn leka bäst." Jag har aldrig gillat det ordspråket, jag skulle vilja justera det en aning och istället säga: De som har någonting gemensamt kommer överens.

Det är just det som avses med ordspråket. Människor med liknande intressen, kulturell bakgrund eller erfarenheter (t ex skolkamrater) har en tendens att sluta sig samman, bilda par.

Det är skillnad på att vara lika och att ha någonting gemensamt. Två personer kan ha ett gemensamt barn men behöver inte vara lika. Jag skulle inte vilja att alla människor var likadana som jag.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jan 2015 11:19

voodoodoll skrev:Kommunikationsproblem är ofta så banalt att vi slänger oss med odefinierade begrepp.

Hur menar du? De begrepp vi använder är ospecifika och vi använder dem som det förefaller oss lämpligt. Visst det förekommer säkert i vart och vartannat inlägg. Vi kan ju ställa frågar till den som skriver. Några vet något om ords definitionsmässiga, etymologiska och lexikala mening och brukar kunna svara.

Eller så är det ett underförstått krav, från din sida, på stringens och klarhet. Att vi tydligt anger begreppets användning och i alla fall använder det för samma sak då vi skriver. Om vi verkligen skulle kräva en sådan ordning skulle forumet dö.

Att ange källa till de faktauppgifter vi hänvisar till är dock rimligt.

Många bra skrivregler finns i böcker som t ex Tore Frängsmyr, Liten handbok för avhandlings och uppsatsskrivning, Uppsala, 1983
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jan 2015 11:36

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det är just det som avses med ordspråket. Människor med liknande intressen, kulturell bakgrund eller erfarenheter (t ex skolkamrater) har en tendens att sluta sig samman, bilda par.

Det är skillnad på att vara lika och att ha någonting gemensamt. Två personer kan ha ett gemensamt barn men behöver inte vara lika. Jag skulle inte vilja att alla människor var likadana som jag.

Jag tolkar ordspråket psykologiskt, likheter som förenar, temperament, begåvning, klassbakgrund, kulturell bakgrund, speciella intressen, ibland även yttre likheter.

Vad menar du med "att vara lika"?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 jan 2015 18:45

Pilatus skrev:Jag tolkar ordspråket psykologiskt, likheter som förenar, temperament, begåvning, klassbakgrund, kulturell bakgrund, speciella intressen, ibland även yttre likheter.

Vad menar du med "att vara lika"?

Jag tror inte att lika barn leka bäst som sagt. Exempelvis tror jag inte att man skall separera barn i olika klasser i skolan beroende på kön, intelligens eller klass, inte heller att intressen, kultur eller religion skall avgöra vilket område man bosätter sig i, för jag tror att resultatet blir sämre, mindre utvecklat och disharmoniskt. Lika är för mig psykologiskt och har inget med bakgrund, trosuppfattning eller smak att göra. Min tanke är att personer som är lika, men saknar yttre gemensamma nämnare, helt enkelt inte har något utbyte av varandra och att utbytet blir störst ifall man är olika och det finns gemensamma nämnare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 01 jan 2015 19:17

klorofyll skrev:Min tanke är att personer som är lika, men saknar yttre gemensamma nämnare, helt enkelt inte har något utbyte av varandra och att utbytet blir störst ifall man är olika och det finns gemensamma nämnare.

Men om jag t ex vill bestiga K2, skall jag då inte söka mig till andra som har god fysik, är väldigt målinriktade och är väl tränade för att vistas på höjder över 5000 meter. Eller om jag är intresserad av Palestinas historia och arkeologiska utgrävningar, bör jag då inte söka kontakt med likasinnade som vet vad det handlar om?

Så till skillnad från dig söker jag mig till personer som är lika mig i flera avseenden. Om jag finner det givande att kunna blanda en cocktail då och då, så har jag ju inte mycket glädje av muslimska eller kristna vänner som tror att Gud ogillar människor som dricker en cocktail, eller tar sig en öl.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 01 jan 2015 20:14

Som sagt, lika är för mig psykologiskt. Ens yttre kan räknas till gemensamma nämnare, men behöver inte räknas till gemensamma nämnare, det beror på situationen och individerna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 01 jan 2015 23:58

Ja, vi kan till och med kommunicera tanken till varandra att kommunikation är en omöjlighet.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 02 jan 2015 00:06

Jag tittade på ett videoklipp på mig själv. Sånt tycker jag är jobbigt. För jag ser ju mig själv inifrån och inte utifrån. Och så ser jag att jag har ett Pernilla Wahlgren leende i ögonen. En stund. Men det var ju tufft att ta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 00:50

Algotezza skrev:Ja, vi kan till och med kommunicera tanken till varandra att kommunikation är en omöjlighet.

Visst, finns bara viljan så kan varje initiativ till kommunikation leda in på varianter av Sandro Key-Åbergs prator.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 19:14

voodoodoll skrev:Så mycket besvikelse när jag återblickar 2014.
Båda föräldrar gick bort. Jag kunde aldrig kommunicera med någon av dem. Vi hade ett fåordigt förhållande, när jag för en gångs skull ett endaste tillfälle ropade på hjälp och var i kris "gå och lägg dej!"
Morsan var handfallen inför sådan här problematik men dock.

Autistiska drag kanske, det du beskriver (här och i förra postningen) skulle kunna vara Aspergers syndrom eller liknande.
Moderator

Anne

Inläggav Anne » 02 jan 2015 19:53

Ge inte upp hoppet, hörru. Det finns kärlek för dig också.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 20:02

voodoodoll skrev:Kan så vara Pilatus.
Kommer ihåg när jag vakade över farsans dödsbädd, vi hade inte så mycket att säga till varandra, men han sa morsan var aldrig kärvänlig mot honom. Detta var plötsligt största problemet. Märkligt att göra detta till stort problem.

Kanske hade han burit på den känslan länge. Uppenbarligen upptog det plats i hans medvetande ända till slutet. Den känslomässiga relationen hade väl inte blivit så kärvänlig som din far önskat. Det är en sorgmodig bekännelse, men han ville väl lätta sin börda.
Moderator

Återgå till "Tankar och känslor"