Jag ska utöka mitt bokförråd lite och istället för att läsa sammanfattningarna av många texter hade jag tänkt ge mig på originalen i översatt form.
De böcker som jag har på listan är hitills är följande (ni får ursäkta blandningen av versaler och gemener, klipper och klistrar från adlibris):
MACHIAVELLI, NICCOLÒ:FURSTEN
HOBBES, THOMAS:LEVIATHAN
MILL, JOHN STUART:UTILITARISM
Marx K:Kommunistiska manifestet
Platon:Staten
Vad finns det mer för aktuella författare? Nietzsche har jag funderat på men vilket verk ska man titta på? Rekommendationer tack!
Litteratur för filosofiintresserad?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Tomas Brolins målgest
Jag vet inte vad du vill ha ut av Nietzsche, men... vill du lära dig den inom de filosofiska disciplinerna relativt accepterade systematiska tolkningen av honom så är mitt tips att du börjar med någon typ av introduktionsbok, t.ex Arne Melbergs Försök att läsa Nietzsche eller Rüdiger Safranskis Nietzsche (vilken i det stora hela är mer en biografi än en introduktion till teorierna, visserligen, men ändå).
Är du intresserad av Nietzsche som person finns ju förutom Safranskis bok även Carl-Göran Ekerwalds Nietzsche - Liv och tänkesätt, vilken nog är den mest lättillgängliga biografin på svenska (och även relativt billig om jag inte missminner mig).
Vidare läsning är även t.ex Gianni Vattimos Nietzsche - en introduktion, vilken enligt min mening faktiskt inte är introduktion utan snarare en fördjupning - liksom Gilles Deleuzes Nietzsche och filosofin; en bok som du antagligen inte kommer förstå speciellt mycket av om du inte redan har satt dig in i Nietzsches texter.
Utöver dessa finns det ju miljontals flera böcker att välja mellan, och då i synnerhet de på engelska (Walter Kaufmanns Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist. för att bara nämna en).
Fast vill du inte lära dig den inom de filosofiska disciplinerna relativt accepterade systematiska tolkningen av honom, så är det väl bara att ta vilken bok som helst skriven av honom (även om jag själv här inte skulle rekommendera det han skrev innan Mänskligt-Alltförmänskligt - bibliografi finns på http://www.geocities.com/thenietzschechannel/ntexteng.htm).
Är du intresserad av Nietzsche som person finns ju förutom Safranskis bok även Carl-Göran Ekerwalds Nietzsche - Liv och tänkesätt, vilken nog är den mest lättillgängliga biografin på svenska (och även relativt billig om jag inte missminner mig).
Vidare läsning är även t.ex Gianni Vattimos Nietzsche - en introduktion, vilken enligt min mening faktiskt inte är introduktion utan snarare en fördjupning - liksom Gilles Deleuzes Nietzsche och filosofin; en bok som du antagligen inte kommer förstå speciellt mycket av om du inte redan har satt dig in i Nietzsches texter.
Utöver dessa finns det ju miljontals flera böcker att välja mellan, och då i synnerhet de på engelska (Walter Kaufmanns Nietzsche: Philosopher, Psychologist, Antichrist. för att bara nämna en).
Fast vill du inte lära dig den inom de filosofiska disciplinerna relativt accepterade systematiska tolkningen av honom, så är det väl bara att ta vilken bok som helst skriven av honom (även om jag själv här inte skulle rekommendera det han skrev innan Mänskligt-Alltförmänskligt - bibliografi finns på http://www.geocities.com/thenietzschechannel/ntexteng.htm).
Re: Litteratur för filosofiintresserad?
thomast skrev:Vad finns det mer för aktuella författare? Nietzsche har jag funderat på men vilket verk ska man titta på? Rekommendationer tack!
Så talade Zarathustra är underhållande. Ecce Homo är ännu bättre, om jag inte missminner mig är rubrikerna i stilen: Därför är jag bäst och Därför skriver jag så bra böcker.
Annars verkar du intresserad av politisk filosofi/idéhistoria, så då är väl Augustinus (Guds stad?), Locke, Rousseau, More (Utopia), Bacon (Det nya Atlantis), Wollstonecraft (Till försvar av kvinnans rättigheter) av intresse. Kan inte titlarna på alla de politiska verken men det kan säkert någon annan eller så kan jag kanske kolla upp det om jag orkar.
Om du ska läsa Fursten rekommenderar jag att du även införskaffar Discorso som behandlar republiken som statsskick.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"
Jag tycker bäst om att först läsa filosofen och göra min egen tolkning innan jag läser någon annans. Det är lättare att läsa utan förutfattade meningar då. Sedan brukar jag fortsätta med att läsa några olika tolkningar för att få in lite olika perspektiv, förutsatt att jag fann nåt av intresse hos filosofen.
Just när det gäller Nietzsche så började jag med Moralens geneologi och fortsatte sedan med Glada vetenskapen, och sen resten i varierande ordning, jag tror att det är bra att läsa Nietzsches verk i kronologisk ordning men det är min åsikt att man kan hoppa över det skrivet innnan mänskligt, alltför mänskligt om man inte vill fördjupa sig i Nietzsches tidiga tänkande.
Just när det gäller Nietzsche så började jag med Moralens geneologi och fortsatte sedan med Glada vetenskapen, och sen resten i varierande ordning, jag tror att det är bra att läsa Nietzsches verk i kronologisk ordning men det är min åsikt att man kan hoppa över det skrivet innnan mänskligt, alltför mänskligt om man inte vill fördjupa sig i Nietzsches tidiga tänkande.
-
Cassius Clay
Russell vann ju nobelpriset i litteratur.. vet iofs ingen roman han har skrivit.. men han kanske fick det för beskrivningen av filosofihistorien..
annars..
Nietzsches Den glada vetenskapen är den bästa Nietzsche-bok jag läst.. den är skitbra.. läs den!
Annars så tycker jag Albert Camus kvalar in, även om han inte var någon renodlad filosof...
Fanons Jordens fördömda är intressant i ett mer idéhistoriskt perspektiv, och kanske för att Sartres förord..
väl inne på Sartre, så Äcklet!
så:
Nietzsche - Den glada vetenskapen
Camus - Myten om Sisyfos
lycka till!
annars..
Nietzsches Den glada vetenskapen är den bästa Nietzsche-bok jag läst.. den är skitbra.. läs den!
Annars så tycker jag Albert Camus kvalar in, även om han inte var någon renodlad filosof...
Fanons Jordens fördömda är intressant i ett mer idéhistoriskt perspektiv, och kanske för att Sartres förord..
väl inne på Sartre, så Äcklet!
så:
Nietzsche - Den glada vetenskapen
Camus - Myten om Sisyfos
lycka till!
Återgå till "Kultur - konstarterna"