Varför är språket så spännande?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 maj 2015 21:38

Mycket sägs om språk inom modern och hyfsat modern filosofi. Lacan, Wittgenstein och en massa moderna filosofer. Men vad är det för fundamentalt spännande eller tjusigt med språket? Och symboler? Ok vi kan inte telepatera, vi kan bara utbyta info med ett spåk. so what?
Jag är själv faktiskt språkbegåvad, kan många språk, och ännu fler dataspråk. Men det är bara nåt man lär sig, som har en viss nödvändig logik. fortfarande, so what? Det är bara ett verktyg. Har inget med intuition och tankekraft att göra. Lika spännande som fjärrkontrollen för tv:n
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 maj 2015 23:11

Anders skrev:Det är bara ett verktyg. Har inget med intuition och tankekraft att göra.

Språk måste fungera med klar grammatikalisk struktur, det måste kunna bilda satser som är entydigt klara och vara formbart för det de skall användas till. Språket behöver vara smidigt och rimligt lätt att lära. Behövs 17 kasus?

Ett gott effektivt språk krävs inom filosofin t ex för begreppsbildning och analys av satser, att bilda mening.

Att generera moln av ord skapar mest dunkelhet, onödigt höga LIX-tal.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 maj 2015 23:45

Pilatus skrev:
Anders skrev:Det är bara ett verktyg. Har inget med intuition och tankekraft att göra.

Språk måste fungera med klar grammatikalisk struktur, det måste kunna bilda satser som är entydigt klara och vara formbart för det de skall användas till. Språket behöver vara smidigt och rimligt lätt att lära. Behövs 17 kasus?

Ett gott effektivt språk krävs inom filosofin t ex för begreppsbildning och analys av satser, att bilda mening.

Att generera moln av ord skapar mest dunkelhet, onödigt höga LIX-tal.

Jo, det förstås, men språket som sådant verkar ha en slags relevans i de akademiska kretsarna som jag inte begriper. Och inget i det du skriver motsäger väl att det bara är ett verktyg, språket?
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 29 maj 2015 00:13

Anders skrev:
Pilatus skrev:Ett gott effektivt språk krävs inom filosofin t ex för begreppsbildning och analys av satser, att bilda mening.

Jo, det förstås, men språket som sådant verkar ha en slags relevans i de akademiska kretsarna som jag inte begriper. Och inget i det du skriver motsäger väl att det bara är ett verktyg, språket?

Är det inte som med dataspråk, vad vill du göra med det? Du väljer kanske ett språk som ADA om du vill skicka folk i en raket som skall landa på Mars. Kanske väljer du ett interpreterande språk för den som skall lära sig de enklaste grunderna. För poesi vill du kanske lyssna på ett språk som är något melodiskt och är lätt att finna en rytm i. För vetenskap krävs skarpt definierade termer, ofta engelska, tidigare latin.

Språk har inneboende egenskaper, liksom alla verktyg. Man kan slå i en skruv med hammare, men jag skulle definitivt valt en skruvmejsel. Det befintliga språket avgör till en del vad slags intellektuella prestationer vi kan utföra.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 maj 2015 06:52

Ja, språket är iofs "bara" ett verktyg, ett tanke- och kommunikationsverktyg. Dess värde ligger i vad vi gör med dess hjälp. Vi tänker effektivare om vi kan hänga upp vårt tänkande på ord/begrepp än om vi försöker tänka ordlöst. Och tills vi lärt oss telepati är språket, talat och skrivet och kroppsspråk, enda möjligheten att överföra till andra vad vi har i vårt inre. Språket kan skapa broar mellan våra medvetanden. Hur "bara" är det?

Å andra sidan kan språket även användas för att dölja våra tankar och vilka vi är, via ordridåer och verbalt kamouflage. Kort sagt, för att utestänga andra från vårt inre, för våra inre processer.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 29 maj 2015 15:21

Varför språket är spännande?

Why poetry? Because we are humans!
Poetry, beauty, romance, love,
these are what we stay alive for.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 29 maj 2015 18:45

Bl.a. pga. ordvitsar ordlekar poesi
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 maj 2015 06:07

Visst. Men musiken är ännu vackrare. De bästa låtarna jag vet, gillar ösig punk, har inte en aning om vad de säger i texten. Nej, det är en helt annan relevans filosoferna av senare datum tycks lägga på språket. Språket som sådant verkar ha en väldig betydelse. De studerar vardagsspråk, har teorier om i vilka faser av uppväxten spädbarnet börjar prata och varför (Lacan). Vovon man nicht sprechen kann... Det var någon i facket som i ett Filosofiska Rummet påstod att språkanalys var det enda som filosofin hade att komma med.

Språket är underordnat. Underordnat intuitionen, förmågan att förstå. Allt som ökar medellivslängd, självklart, men också mer. Själv behärskar jag, får jag påstå, språket väl nog för att få en roman utgiven(en dröm, erkännes), men att få till en handling i klass med Gillian Flynn, det är på en annan planet än den jag är i. De sociala människornas talang är knappast språket, det är förmågan att ta in andra, att hitta lämpliga samtalsämnen, ge kvicka repliker. Lite som med matte. Känns lätt som att det skulle vara en logisk utmaning, men det handlar om att "se" den rätta lösningen. Intuition och tur.

Men det finns ett antal agendor , där språket ges stor plats, och jag vet inte om jag uppskattar dessa agendor. Häraden privatskolor. Och jag antar att de som hamnar på akademiska humaniskiska institutioner nog ofta har sin bakgrund där. Om än i näbbstövlar.
Juli 2026

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2015 13:37

Om jag säger smal. Om jag säger mager. Det är en rejäl tyngdpunkt i skillnad där. Förstår du?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 maj 2015 13:52

lynx skrev:Om jag säger smal. Om jag säger mager. Det är en rejäl tyngdpunkt i skillnad där. Förstår du?

Jag skulle säga att skillnaden är vad vi har för erfarenheter.

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2015 14:06

Ja, det har du helt rätt i. Det menar jag. Bless ya. Kram.
Orkar snart inte prata längre. Får sådana mörka ringar under ögonen.

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 30 maj 2015 14:23

-------

Bild

klorofyll

Inläggav klorofyll » 30 maj 2015 14:24

Det var någon som sa något i stil med: "Jag fick allt först när jag förlorat allt"
Det låter ju sorgligt men det stämmer bra på mig,
jag förlorade allt i tanken och fick allt i verkligheten.

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 30 maj 2015 14:26

klorofyll skrev:Det var någon som sa något i stil med: "Jag fick allt först när jag förlorat allt"
Det låter ju sorgligt men det stämmer bra på mig,
jag förlorade allt i tanken och fick allt i verkligheten.

Här är en låt med samma tema

Anne

Inläggav Anne » 30 maj 2015 15:11

http://www.expressen.se/gt/snigeln-turb ... er-tva-ar/

Jag vet inte om ni har hört det här, men ändå.

Det var två sniglar som var på promenad. Den ena vann en mille. Den andre frågade vad som skulle göras med vinsten. (Kommer inte ihåg riktigt, men ungefär så här) "Jag ska köpa en skåpbil med ett stort s på!" Den andre snigeln svarar "Look at that s car go".

Återgå till "Filosofi"