Fysiskt - andligt

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Fysiskt - andligt

Inläggav Illusionen » 08 aug 2015 07:45

Algotezza skrev:Vad menar ni kännetecknar det s.k. fysiska och vad kännetecknar det s.k. andliga?

Söks ett enkelt svar, och en tydlig skiljelinje, är mitt förslag att det fysiska representerar/kännetecknar det som
definitionsmässigt i någon mening är hemmahörande inom rum-tid (= beskrivbart via rum-tidens/verklighetens
egenskaper/storheter), medan det ”andliga”, i motsats till detta, då representerar det som inte går att förklara
inom rum-tidens ramverk.

/ Illusionen
https://www.youtube.com/watch?v=HMjQygwPI1c

klorofyll

Fysiskt - andligt

Inläggav klorofyll » 08 aug 2015 16:27

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Vad menar ni kännetecknar det s.k. fysiska och vad kännetecknar det s.k. andliga?

Fysiken påverkar människor direkt och vi kan sätta ord på känslan den ger oss.

Det andliga döljer sig för människans tanke och vi upplever det omedvetet.

Räcker det?

Hur upplever man något omedvetet exempelvis? Enligt mig sker mycket omedvetet. Man kan säga att man bara bryr sig om sin mamma om man är ett litet barn, men inte ens det är sant, eller hur? Mycket gör vi omedvetet!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 08 aug 2015 20:04

Både begreppet fysiskt och begrppet andligt utgår från något av människan upplevt. Båda är därför i grunden kvalitativa. På intersubjektiv konsensusgrund har den del vi kallar fysiska gjorts kvantifierbart genom intersubjektivt överenskomna mått och mätmetoder. Detta ligger till grund för den intersubjektiva konstruktionen objektivitet. Det andliga-mentala-psykiska är sådant som fortfarande är kvalitativt och som vi ännu inte kommit överens om hur vi ska kvantifiera och införliva i det vi kallar det objektiva.

Men är mätbarhet och det objektiva mer än behändiga fiktioner som möjliggör vetenskap och tekniska uppfinningar? Mycket nog...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Fysiskt - andligt

Inläggav klorofyll » 09 aug 2015 12:39

Algotezza skrev:Men är mätbarhet och det objektiva mer än behändiga fiktioner som möjliggör vetenskap och tekniska uppfinningar? Mycket nog...

Jag tror att man gör något medvetet för sig själv genom att sätta ord på känslan man har, och jag tror egentligen inte att det är någon skillnad på det fysiska och det andliga, det är bara det att vi inte upplever det andra medvetet, d.v.s, därför att vi inte sätter ord på känslan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 10 aug 2015 16:21

Ja, både det vi kallar fysiskt och det vi kallar andligt utgår från vad vi upplevt, är hypostaseringar utifrån vårt upplevande. Allt vi upplever, synintryck, hörselintryck - allt våra sinnen förmedlar, tankar, känslor, fantasier, inklusive "min fysiska kropp i en omgivande fysisk värld" är något vi konstruerat i vårt medvetande. Frågan är hur...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Fysiskt - andligt

Inläggav freddemalte » 11 aug 2015 10:31

Algotezza skrev:Ja, både det vi kallar fysiskt och det vi kallar andligt utgår från vad vi upplevt, är hypostaseringar utifrån vårt upplevande. Allt vi upplever, synintryck, hörselintryck - allt våra sinnen förmedlar, tankar, känslor, fantasier, inklusive "min fysiska kropp i en omgivande fysisk värld" är något vi konstruerat i vårt medvetande. Frågan är hur...
Det är mystik, och kommer nog alltid vara det.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 11 aug 2015 12:10

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Ja, både det vi kallar fysiskt och det vi kallar andligt utgår från vad vi upplevt, är hypostaseringar utifrån vårt upplevande. Allt vi upplever, synintryck, hörselintryck - allt våra sinnen förmedlar, tankar, känslor, fantasier, inklusive "min fysiska kropp i en omgivande fysisk värld" är något vi konstruerat i vårt medvetande. Frågan är hur...
Ja, för att förstå det krävs nog en position utanför livet och medvetandet men då vore man både död och medvetslös och hade inte upplevt eller kunnat tänka ett skvatt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Fysiskt - andligt

Inläggav freddemalte » 11 aug 2015 12:11

Algotezza skrev:
freddemalte skrev:
Ja, för att förstå det krävs nog en position utanför livet och medvetandet men då vore man både död och medvetslös och hade inte upplevt eller kunnat tänka ett skvatt.
=D>
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates

Fysiskt - andligt

Inläggav Zokrates » 11 aug 2015 14:29

Extremt svårt att logga in, är forumet kapat eller?

Användarvisningsbild
FFAdmin/Mod
Administratör

Fysiskt - andligt

Inläggav FFAdmin/Mod » 11 aug 2015 15:13

Zokrates skrev:Extremt svårt att logga in, är forumet kapat eller?
Vänligen ta upp sådana frågor i avdelningen Feedback. Ska undersöka saken.

/FFAdmin/Mod

klorofyll

Fysiskt - andligt

Inläggav klorofyll » 13 aug 2015 14:33

Kanske är det så att man utvecklar det man fokuserar på. Sitter du och stirrar på en sten i tre år så kanske...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 13 aug 2015 14:38

klorofyll skrev:

Kanske är det så att man utvecklar det man fokuserar på. Sitter du och stirrar på en sten i tre år så kanske...

Så här kanske:

Bild
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Fysiskt - andligt

Inläggav Algotezza » 13 aug 2015 14:39

klorofyll skrev:

Eller: utveckla dig genom att ta selfies!
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Fysiskt - andligt

Inläggav klorofyll » 19 aug 2015 14:41

Eller så försöker man bara se världen ur den andres perspektiv! :D Är det inte vad livet går ut på...?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Fysiskt - andligt

Inläggav Pilatus » 20 aug 2015 18:33

freddemalte skrev:jag vet inte riktigt vad de som använder sig av orden andlig och andlighet egentligen avser. Vad gäller definitionen av fysisk beror det väl på hur detaljerad man vill va. Man kan naturligas presentera allt som vetenskapen och våra sinnen har observerat, men det blir ju ett lite väl tungrott material.

Den enkla definitionen handlar om sinnlig respektive osinnlig. Det sinnliga har egenskapen att det kan beskrivas, oftast matematiskt. Det osinnliga är endast det tänkta. Ofta av religiöst ursprung.
Moderator

Återgå till "Filosofi"