Döden och det absurda - Låt oss bli experter!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Caasi

Döden och det absurda - Låt oss bli experter!

Inläggav Caasi » 06 jun 2016 21:56

Syftet med den här trådstarten är att ta hjälp av varandra för att gräva djupare i frågan om döden. I den bästa av världar kanske vi kan skapa en heltäckande bild av vad döden egentligen kan vara. Jag kommer börja med att presentera mina tankar. Ni är sedan hjärtligt välkomna att fylla i eller dela med er av något som är oberoende från det jag sagt.

Ett metafysiskt mysterium

Här utesluter jag personligen reinkarnation. Anledningen till det är empirism. Du kan bara utgå ifrån den informationen du har tagit emot ifrån det här universumet när du bygger en tanke. Därför är det omöjligt att härleda en högre instans genom tankebasen du tagit emot.

Vi kan inte objektifiera döden (ingentinget) men vi kan känna det genom ångest. Det är en transcendental kraft som tar bort alla världen i tillvaron. Hur kan det då ligga i det varande, levande? Det blir som att ställa två motsatser mot varandra som omöjligt kan genereras.

Dödens inhumana ondska

Den universala lagen om att det är lättare att förstöra än att skapa leder oss till tragedi.

Vi människor offrar blod svett och tårar för en rik tillvaro och ett gott liv. Trots det går vi förgäves samma öde tillmötes. På några sekunder dräneras vi på det som tagit en livstid att bygga. Vi har också förlust och flykt i oss. En flykt från det monster, den kraften som hela tiden är oss hack i häl och vill sabotera. Livets resa är alltså ett krig mot döden som aldrig kan vinnas.

Avslutar med en aforism och frågeställning

Döden är vår enda sanning. Därför finns det ingen sanning.

Är döden faktorn till det absurda?
(https://en.wikipedia.org/wiki/Absurdism)

Förväntar mig en givande diskussion / Kram! :)

xion

Re: Döden och det absurda - Låt oss bli experter!

Inläggav xion » 07 jun 2016 08:57

Om döden har jag en betydligt mer "jordnära" uppfattning.
Döden är helt enkelt naturens sätt att förnya sig och anpassa sig till en föränderlig värld.
Om vi inte vi inte hade denna inneboende förmåga till anpassning, så skulle inte kunna leva vidare,
Vårt liv varar bara i en kosmisk sekund och är bara en obetydlig länk i en kedja bland oräkneliga andra kedjor.

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 12:09

xion skrev:Om döden har jag en betydligt mer "jordnära" uppfattning.
Döden är helt enkelt naturens sätt att förnya sig och anpassa sig till en föränderlig värld.
Om vi inte vi inte hade denna inneboende förmåga till anpassning, så skulle inte kunna leva vidare,
Vårt liv varar bara i en kosmisk sekund och är bara en obetydlig länk i en kedja bland oräkneliga andra kedjor.

Naturen förnyar sig väl alltid ifrån vårat perspektiv. Frågan är bara hur den kan återuppstå från dödsriket. Vad väcker den till liv och vad anpassar?
Tänker på Heideggers fråga; "Hur kan någonting uppstå från ingenting?"

xion

Inläggav xion » 07 jun 2016 13:38

Caasi skrev:

Naturen förnyar sig väl alltid ifrån vårat perspektiv. Frågan är bara hur den kan återuppstå från dödsriket. Vad väcker den till liv och vad anpassar?

Tyvärr så kan jag inte bidra med så mycket i din frågeställning, på sin höjd lite "sunt förnuft". Jag har inte studerat så mycket filosofi, mera "skummat".
Vi får väl hoppas att mer "lärda" deltagare klargör hur det ligger till.
Heideggers fråga: Nej, ingenting kan uppstå från ingenting, om du frågar mig.
Det finns inget "dödsrike". Det är ett mänskligt påfund, om du frågar mig.
"Vad väcker den till liv och vad anpassar?": Om du tänker dig hur vattnet söker sin väg och övervinner alla hinder. Så fungerar också "livets ström", om du frågar mig.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 jun 2016 17:37

Döden är till att börja med underordnad evigheten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 19:48

Anders skrev:Döden är till att börja med underordnad evigheten.

-

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 19:51

Caasi skrev:
Anders skrev:Döden är till att börja med underordnad evigheten.

Ja, eftersom den inte har någon entitet.

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 20:05

xion skrev:
Caasi skrev:

Tyvärr så kan jag inte bidra med så mycket i din frågeställning, på sin höjd lite "sunt förnuft". Jag har inte studerat så mycket filosofi, mera "skummat".
Vi får väl hoppas att mer "lärda" deltagare klargör hur det ligger till.
Heideggers fråga: Nej, ingenting kan uppstå från ingenting, om du frågar mig.
Det finns inget "dödsrike". Det är ett mänskligt påfund, om du frågar mig.
"Vad väcker den till liv och vad anpassar?": Om du tänker dig hur vattnet söker sin väg och övervinner alla hinder. Så fungerar också "livets ström", om du frågar mig.

Vi alla kan bidra med något kompis. :)
Om jag förstått det rätt tänker du att livet är en kraft i sig som sprider sig på osynlig väg i naturen?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2016 20:18

Det enda liv jag med rätta och trovärdighet kan säga att jag känner till är livet där man är/har en fysisk organism, som börjar bli till vid en viss tidpunkt - konceptionen - och sedan föds man, växer, lever och andas, skapar något, arbetar kanske, upplever, älskar och hatar - och dör - avslutningen på detta fysiska liv kallar vi döden.
Algotezza aka Algotezza

scirocco

Inläggav scirocco » 07 jun 2016 20:32

På samma sätt funderar de döda. -Vi vet inget om livet. Vi vet bara att vi alla kommer att födas. Ingen har någonsin hört något berättas ifrån livet.

Ingen vet hur lite alla vet överallt.

Alla vet hur mycket alla vet ingenstans

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2016 20:34

Sömnen och drömmen kan vara en personlig försmak av ett eventuellt postmortalt tillstånd...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 20:40

Algotezza skrev:Det enda liv jag med rätta och trovärdighet kan säga att jag känner till är livet där man är/har en fysisk organism, som börjar bli till vid en viss tidpunkt - konceptionen - och sedan föds man, växer, lever och andas, skapar något, arbetar kanske, upplever, älskar och hatar - och dör - avslutningen på detta fysiska liv kallar vi döden.

Fint skrivet. I likhet med din poesi.
Du ser det alltså som att organismen försvinner?
Tror du att det djuriska livet är skilt från våran nutida komplexa tillvaro?

Om så är fallet. Undra hur mycket av vardera som dör.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2016 20:44

Caasi skrev:
Algotezza skrev:Det enda liv jag med rätta och trovärdighet kan säga att jag känner till är livet där man är/har en fysisk organism, som börjar bli till vid en viss tidpunkt - konceptionen - och sedan föds man, växer, lever och andas, skapar något, arbetar kanske, upplever, älskar och hatar - och dör - avslutningen på detta fysiska liv kallar vi döden.

Fint skrivet. I likhet med din poesi.
Du ser det alltså som att organismen försvinner?
Tror du att det djuriska livet är skilt från våran nutida komplexa tillvaro?

Om så är fallet. Undra hur mycket av vardera som dör.

Jag tror på reinkarnation - men kan inte bevisa det medan jag lever. Och när jag dött kan jag inte motbevisa reinkarnationen. Men alltså eventuellt bevisa den för mig.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Caasi

Inläggav Caasi » 07 jun 2016 20:45

scirocco skrev:På samma sätt funderar de döda. -Vi vet inget om livet. Vi vet bara att vi alla kommer att födas. Ingen har någonsin hört något berättas ifrån livet.

Ingen vet hur lite alla vet överallt.

Alla vet hur mycket alla vet ingenstans

På vilket sätt funderar de döda? Kan du förklara närmre? :)

Ingen har någonsin hört något berättas ifrån livet.

Fint sagt!

scirocco

Inläggav scirocco » 07 jun 2016 21:02

Övergången mellan död och liv är odramatisk och sker peu å peu. Fostret är mycket litet till att börja med och befinner sig i en drömvärld. Får vi åldras naturligt utan plågsam sjukdom kommer övergången bli likadan när vi ändrar tillstånd igen.

Det är som vi lätt passerar mellan världarna men kan inget berätta om det andra. Minnet suddas ut. Vi är desamma. Det har H C Andersen berättat,han kan.

Återgå till "Filosofi"