Vad utgör medvetandets referens?

Moderator: Moderatorgruppen

xion

Re: Vad utgör medvetandets referens?

Inläggav xion » 20 aug 2017 08:28

mullback skrev:
Jag tror jag snart spyr åt detta äckliga skrytet.

Lyssna och lär från några av världens coolaste skickligaste civilingenjörer istället.

https://youtu.be/NOfwWvd2rR8

Då Nietzsche frivilligt valde att ta värvning och mocka stall istället för att umgås med märkvärdiga akademiker fick jag störst respekt för mannen.

Ja, det är inte lätt att va ödmjuk, som nån sa.
Om någon skulle ha behov av att skryta lite så är väl inte det hela världen. Det går att lära sig av det också.
Dessutom.
Hellre skryt än spyor.

xion

Inläggav xion » 20 aug 2017 08:41

Illusionen skrev: Bevisvärdet i det du skriver citat, ”Vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen”, är (enligt min åsikt)
obefintligt tills dess upplevelsen/förnimmelsen definierats och förklarats.

/ Illusionen

Att vi bygger ju vår verklighet utifrån upplevelsen tycker jag inte kan ifrågasättas.
Om du kan se något annat sätt, så tycker jag du ska redogöra för det.

Synonymer till uppleva
vara med om, pröva på, erfara, delta i, genomleva, se
uppfatta, känna, tycka, reagera på, anse om

Illusionen

Inläggav Illusionen » 20 aug 2017 09:40

mullback skrev:
Illusionen skrev:
xion skrev:Det är samma sak med dig och Antic.
Ni har ett extra finger med i spelet, nämligen Gud, och då blir det inte lätt.
Och hur ska man kunna komma förbi Guds inverkan om man är troende?

Nu tror jag du har dragit en för snabb slutsats. :)
Som du redan förstått har jag utöver båtbyggandet även en ingenjörsexamen från teleteknisk linje,
(radio, vågutbredning, telefon, radar o dyl) samt mångårig yrkeserfarenhet från utveckling av mätsystem.
Mitt sätt att resonera i konceptet och här på FF följer i stort samma mönster som jag alltid tillämpat
med gott resultat.
Och, vilket då kanske bör förtydligas, detta kräver inte Gud, som en kompletterande länk.
Mina funderingar inkl slutsatser ger dock ingen anledning att utesluta Gud, utan tvärt om ger de för
mig öppningar som ateisterna i sin iver förefaller ha missat.

/ Illusionen

Lyssna och lär från några av världens coolaste skickligaste civilingenjörer istället.

Då Nietzsche frivilligt valde att ta värvning och mocka stall istället för att umgås med märkvärdiga akademiker fick jag störst respekt för mannen.

Det kan inte ha undgått dig att det är jag som startat tråden, och samtidigt, som grund för diskussionen presenterat ett koncept.
En återkommande kommentar är att det är svårt att förstå det jag skriver, vilket nu senast Xion påpekat.
I längden blir detta tröttsamt, då jag inte har något alternativ att erbjuda.
Det jag då försökte säga i mitt inlägg var att mitt sätt att skriva har formats av min bakgrund, och det är inte helt lätt att nu,
som pensionär ändra på detta. Om du nu störs av detta, och du anser dig ha något väsentligt att tillföra inom ämnesområdet,
så finns alltid möjligheten att starta en egen tråd.

Du läser tråden av fri vilja men mår dåligt av att läsa mina inlägg.
Jag ställer mig givetvis frågan, varför avstår du inte från att läsa mina inlägg ?

Efter ditt inlägg kan jag inte se att det finns någon rimlig anledning för mig att fortsätta skriva inlägg här på FF.
Om det var ditt syfte har du lyckats.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=nkbuUvZblQQ

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 20 aug 2017 15:17

Illusionen skrev:
mullback skrev:
Illusionen skrev:
Nu tror jag du har dragit en för snabb slutsats. :)
Som du redan förstått har jag utöver båtbyggandet även en ingenjörsexamen från teleteknisk linje,
(radio, vågutbredning, telefon, radar o dyl) samt mångårig yrkeserfarenhet från utveckling av mätsystem.
Mitt sätt att resonera i konceptet och här på FF följer i stort samma mönster som jag alltid tillämpat
med gott resultat.
Och, vilket då kanske bör förtydligas, detta kräver inte Gud, som en kompletterande länk.
Mina funderingar inkl slutsatser ger dock ingen anledning att utesluta Gud, utan tvärt om ger de för
mig öppningar som ateisterna i sin iver förefaller ha missat.

/ Illusionen

Det kan inte ha undgått dig att det är jag som startat tråden, och samtidigt, som grund för diskussionen presenterat ett koncept.
En återkommande kommentar är att det är svårt att förstå det jag skriver, vilket nu senast Xion påpekat.
I längden blir detta tröttsamt, då jag inte har något alternativ att erbjuda.
Det jag då försökte säga i mitt inlägg var att mitt sätt att skriva har formats av min bakgrund, och det är inte helt lätt att nu,
som pensionär ändra på detta. Om du nu störs av detta, och du anser dig ha något väsentligt att tillföra inom ämnesområdet,
så finns alltid möjligheten att starta en egen tråd.

Du läser tråden av fri vilja men mår dåligt av att läsa mina inlägg.
Jag ställer mig givetvis frågan, varför avstår du inte från att läsa mina inlägg ?

Efter ditt inlägg kan jag inte se att det finns någon rimlig anledning för mig att fortsätta skriva inlägg här på FF.
Om det var ditt syfte har du lyckats.

/ Illusionen

Jävlar det var korkat av mig. Det var ett idiotiskt fylleinllägg. För vad det kan vara värt ber jag tusen gånger om ursäkt. :oops: :oops: :oops: :oops: det skall ej upprepas, jag hoppas det går att ta bort det.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Anne

Inläggav Anne » 20 aug 2017 16:18

Jag ser ingen anledning att ta bort det. Jag tycker att du beter dig exemplariskt som ber om ursäkt, mullback :) . Göra dumheter gör vi väl alla ibland, men att be om ursäkt, även om man inser sitt misstag, är inte alls lika självklart.

Illusionen, eftersom jag betraktar det här forumet i allra högsta grad som en plattform för personlig utveckling ser jag det som önskvärt att du, för din egen skull, försöker ruska av dig uppgivenheten. I det här fallet har du dessutom fått en ursäkt, men även om du inte hade fått det... Kontentan: svik inte dig själv.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 20 aug 2017 16:46

Tycker inte heller att man ska be om ursäkt i tid och otid. Bra med äkta åsikter.
Såg en dokumentär om Jan Myrdal, han om någon är provokatör. Jag tror att han tycker det intellektuella klimatet i Sverige är torftigt, jämför med kontinentala, t ex Frankrike. Han försvarade den franska förintelseförnekaren Robert Faurisson och menade att gaskamrar aldrig existerade och judar dog av diverse sjukdomar.
Jan Guillou menade att Jan Myrdal går för lång i sina provokationer. :D
Säga vad man vill om Jan Myrdal med en frisk fläkt är han i den svenska ankdammen.

Anne

Inläggav Anne » 20 aug 2017 17:22

Du drar ju upp ett märkligt exempel kring ärliga åsikter. Provokationer kan väl ha en nyttig funktion gällande "Jag springer mycket fortare än dig!" "Nähä!" "Joho!" "Få se då!" Då rör det sig om kollegial konkurens.
Det här är frågan om uttrycka sig dåligt när man uttrycker att den andre uttrycker sig dåligt. Det är icke-konstruktivt. Kasta sten i glashus kallas sån't.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 20 aug 2017 18:37

”Jag springer fortare än dej” är ingen provokation utan mer som skryt.

Gissar att mullbacks åsikt var ärlig. Men sen fick han ågren och som typisk svensk ångrar han.
Jag som finne är van vid raka åsikter, passar kanske inte i mellamjölklandet Sverige.
Läste en gång om utländska företagare som gick en kurs i finsk mentalitet.
Gör du affärer med en finne och tar näve på det så är handslaget mer värt än alla papper.
Finnarna är stenhårda på detta, sviker du detta är du körd.
Har väl ärvt detta, min morbror var finsk mästare i boxning. Kort stubin. Om ni googlar på namnet Rantasalmi så är det min släkt på morsans sida. De var fruktade knivmän, finns en känd sång om deras framfart.

Anne

Inläggav Anne » 20 aug 2017 18:45

Jag gillar din uppriktighet. Din uppriktighet får mig ofta att känna mig lugn. Mitt råd är dock att du borde välja dina ord i din uppriktighet. Oförskämdhet och bristande hänsyn är bara tecken på dåligt omdöme. Det kan du säkert räkna ut. Läs sakta igen det jag skrev om provocerande. Exemplet jag gav är ett sätt att sporra varann i uppbyggligt syfte. Man hjälps helt enkelt åt genom att pusha varann framåt.

Antic

Inläggav Antic » 21 aug 2017 10:38

Pilatus skrev:Det finns flera startpunkter som man kan diskutera från.

4.) Om medvetandet är något mer än materia, kan det då alls diskuteras utifrån vetenskapliga utgångspunkter?

Nej.

Det finns bara ett enda verktyg som kan ta oss någon vart, tankar. (filosofi och logik)

xion

Inläggav xion » 30 aug 2017 06:35

Nu kom jag på hur jag ska besvara Illusionens frågor men jag hittar dom inte. Kanske är dom borttagna.
Hur som helst:
Medvetandets referens = Det är helt enkelt upplevelsen som är medvetandets referens.
Vad är tid = Den enda tid som finns är den upplevda tiden.
Rumtid = Upplevelsen av händelseförlopp (då,nu och sen)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 aug 2017 09:58

xion skrev:Medvetandets referens = Det är helt enkelt upplevelsen som är medvetandets referens.

Alltså det subjektiva innehållet i det du erfar? Innebär det att du utesluter verkligheten bakom din upplevelse. T ex X tar upp en bok som ligger på bordet. Refererar inte upplevelsen till vad som tilldrar sig och som dina sinnen mottar. Upplevelsen blir då en syntes av allt det som gjorde dig medveten om att X sträcker sig efter en bok och tar den.
xion skrev:Vad är tid = Den enda tid som finns är den upplevda tiden.

Det finns en tråd om vad som är tid. Varför skulle tid inskränka sig till av vara något som du upplever. Händer ingenting i världen då du sover och inte erfar tiden?
xion skrev:Rumtid = Upplevelsen av händelseförlopp (då,nu och sen)

Så tid och plats existerar inte, bara upplevelsen av en ordningsföljd?
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 30 aug 2017 10:54

.
www.deltakonceptet.se

Min nuvarande hemsida ersätts av en ny.
Den nya adressen är http://www.deltakonceptet.se/
Hemsidan kommer successivt att uppdateras och kompletteras under hösten.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

xion

Inläggav xion » 30 aug 2017 16:16

Pilatus skrev:
xion skrev:Medvetandets referens = Det är helt enkelt upplevelsen som är medvetandets referens.

Alltså det subjektiva innehållet i det du erfar? Innebär det att du utesluter verkligheten bakom din upplevelse. T ex X tar upp en bok som ligger på bordet. Refererar inte upplevelsen till vad som tilldrar sig och som dina sinnen mottar. Upplevelsen blir då en syntes av allt det som gjorde dig medveten om att X sträcker sig efter en bok och tar den.

All upplevelse är "verklig".
xion skrev:Vad är tid = Den enda tid som finns är den upplevda tiden.

Pilatus skrev:Det finns en tråd om vad som är tid. Varför skulle tid inskränka sig till av vara något som du upplever. Händer ingenting i världen då du sover och inte erfar tiden?

Tid är ett sätt att mäta varaktigheten hos händelseförlopp. Om ingen mäter finns den bara i upplevelsen.
xion skrev:Rumtid = Upplevelsen av händelseförlopp (då,nu och sen)

Pilatus skrev:Så tid och plats existerar inte, bara upplevelsen av en ordningsföljd?

Ja tid och plats måste upplevas för att existera.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 aug 2017 16:47

xion skrev:
Pilatus skrev:Så tid och plats existerar inte, bara upplevelsen av en ordningsföljd?

Ja tid och plats måste upplevas för att existera.

Det var ett otydligt svar. Menar du att det är ett villkor för existensen av boken på bordet att den upplevs för att kunna tillskrivas egenskapen existens? Esse est percipi - att vara är att varseblivas, (Berkeley).
Moderator

Återgå till "Filosofi"