Antic skrev:Fast det finns en gemensam sak som är exakt densamma vare sig det gäller fysik eller metafysik.
Logik
Den kommer vara exakt densamma, oavsett var, oavsett hur, oavsett om det gäller metafysiskt eller fysiskt. Logik är enda sättet att kunna veta något på. Sedan kan logiken gälla oss, universum eller till och med Gud, den kommer vara exakt densamma.
Fungerar det så på ett ställe, kommer det fungera exakt likadant på alla andra ställen, oavsett var, oavsett vem, det kan du vara 100% säker på.
Varför?
* ALLT utanför logik har inget värde lika mycket som det är helt omöjligt att begripa något av.
* Funnes det ett enda logiskt undantag eller fel så skulle logiken i samma stund upphäva sig själv som "ologisk".
Detta har jag aldrig skrivit fast jag skrivit det. Egentligen gjorde jag något helt annat, som jag heller aldrig gjort, baklänges fast framlänges baklänges.
Vet inte riktigt vad du menar med logik, tror du har missuppfattat.
Logik är enda sättet att kunna veta något på. Sedan kan logiken gälla oss, universum eller till och med Gud, den kommer vara exakt densamma.
Logiken tillför ingen ytterligare kunskap utan är mer ett regelverk hur bör man dra (formella) slutsatser, logiken prövar inte sanningshalten i påståenden.
* ALLT utanför logik har inget värde lika mycket som det är helt omöjligt att begripa något av.
Samma här, att inhämta kunskap är utanför logikens område.
Dessutom är logiken ett inkonsistent system, dvs motsägelsefullt, googla på logiska paradoxer! Logiken blir ibland som ett försök att lyfta sej själv i håret.