Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 21 okt 2017 22:37

Om man jämför min barndoms bild av verkligheten, med den världsbild jag har idag, så kan man fråga sig hur världen egentligen ser ut...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 okt 2017 23:34

klorofyll skrev:Om man jämför min barndoms bild av verkligheten, med den världsbild jag har idag, så kan man fråga sig hur världen egentligen ser ut...

Det är sig likt, män (och kvinnor) beter sig likadant som de gjorde då jag växte upp. Inte alla naturligtvis.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2017 07:02

lynx skrev:
Algotezza skrev:Jag besöker min mor minst en gång i veckan och har då med en trisslott. Ibland någon kaka till kaffet...

Så småpratar vi om ditt och datt, släkten, hennes barn, barnbarn och barnbarnsbarn, och vad som hänt i världen. Spelar något sällskapsspel. Hon hänger med. Hon blir 94 nästa vecka. Använder rullator, hör lite dåligt, annars rätt klar, men det värsta är nog den bristande stimulansen och tristessen på hemmet vilken lätt bryter ner en människas psyke och känsloliv snabbare än själva åldrandet. Idag har det varit balansgympa, berättade hon, men det går jag inte på. Jag undrade om man inte brukade anordna högläsning av berättelser ibland. Jodå, svarade hon, men det handlar mest om gamla kärringar.

Då tänkte jag, varför är igenkänning alltid det som man tror går hem, att man känner igen sig, och att man ska "möta folk där de är", om de kanske vill ha något nytt, något avvikande och spännande, något exotiskt som de inte alls kan känna igen sig i?

Du tar väl upp din mors önskemål med personalen? Fint av dig att du hälsar på henne, och det så pass ofta. Jag vill ju gärna att tristessen på hemmen minskas så mycket som möjligt.

Jodå. Viktigt också hur man gör det. Inte skriva på näsan och vara kravmaskin. Man ställer frågor. Vänligt men tydligt.

Vi är fem bröder som bor i Skåne som finns där för henne. Två är pensionärer. De har tid. Jag har tid för mor och jag bor i Lund båda.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2017 07:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om man jämför min barndoms bild av verkligheten, med den världsbild jag har idag, så kan man fråga sig hur världen egentligen ser ut...

Det är sig likt, män (och kvinnor) beter sig likadant som de gjorde då jag växte upp. Inte alla naturligtvis.

Men idag är det en del s.k. manligt beteende som tolereras allt mindre. Vilket s.k. kvinnligt beteende kritiseras idag?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 22 okt 2017 11:33

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Men idag är det en del s.k. manligt beteende som tolereras allt mindre. Vilket s.k. kvinnligt beteende kritiseras idag?

Självständighet ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 22 okt 2017 12:16

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Men idag är det en del s.k. manligt beteende som tolereras allt mindre. Vilket s.k. kvinnligt beteende kritiseras idag?

Självständighet ?

Eller tvärtom klorofyll, hjälplösheten, våpigheten, oförmågan att bilda en egen mening, att låta sig bli undanskuffad av manliga bufflar, att stå ut med tafsande händer, att inte kunna säga nej.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 okt 2017 12:28

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Hyckleri alltihop anser jag att det är. Kvinnor har idag en dubbelmoral som gör att män inte längre förstår hur de skall bete sig idag för att göra rätt. Kvinnor vill ha tuffa män, manliga män, förkortat i uttrycket; en riktig man! men så fort han beter sig så så är han en mansgris, en manschauvinist och det i synnerhet om han är en etnisk svensk. Det görs alltså undantag beroende på mannens härkomst, kvinnor i allmänhet är mer förlåtande när det gäller utländska "mansgrisar" än inhemska diton, i klartext förväntar sig ju kvinnorna att utländska män skall vara just sådana, tyvärr går det ju även hem och allt oftare får svennar höra att de inte är riktiga män.

På skolor runtom i landet sprider invandrartonåringar goda rykten om sig själva, att ha sex med en person från Mellanöstern eller Afrika höjs av dem själva till skyarna och flertalet unga tjejer köper detta rakt av, med åldern borde vishet inträda, men icke, sexspalterna i media fylls idag av tårögda kvinnors bekännelser om att de aldrig haft orgasm eller rent ut sagt känner sig som billiga madrasser, inlåsta, övervakade och inte sällan övergivna.

När jag var yngre pratades det om "madonna och horan" komplexet, en inbyggd självmotsägelse i kvinnans natur, samtidigt en gammal insikt som ligger till grund för många kulturers mer udda metoder att behandla kvinnor medelst könsstympningar, oskuldskrav, hedersstrukturer med stening etc.

I flertalet fall kommer ju just dessa seder från just de mäns kulturella bakgrund som idag är så eftertraktade bland våra svenska kvinnor, allt detta äcklar givetvis mig då jag anser att kvinnorna skall hålla käften eller ändra sitt eget beteende först och främst då det handlar om falskhet, utöver det så förefaller kvinnor överlag helt och hållet själva strunta fullständigt i deras egna söners uppfostran vad gäller kvinnosyn, i klartext kan jag med fog hävda att de hellre uppfostrar små svin då de vet att detta beteende ger dem en större chans att bli mormödrar så pojkars uppfostran vilar på om det finns en närvarande fader eller ej, för svenskarnas del så vet vi ju att hälften av alla äktenskap leder till skilsmässa, vilket innebär att den stackars varannan helgpappan kämpar i motvind med att försöka förklara hur man skall bete sig, och med facit i hand så har ju pappan bevisligen redan själv misslyckats.

Vad som sker idag är en utveckling som går emot den svenske mannen, fan vet om han ens vet vilket ben han skall stå på längre, hur han skall flörta med en kvinna, eller ens våga sig på att försöka inleda ett förhållande, utan att bli anmäld för sexuellt ofredande på kuppen, det är ju även troligt att denna risken ökar ju mindre attraktiv han är, utöver det så ökar ju även risken att oövertänkta populistiska sexlagar klubbas igenom, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... -till-mote så mitt råd till svenska män blir tyvärr, skit helt och hållet i svenska kvigor, skaffa er hellre en importerad asiatisk fru och byt ut henne så fort hon lärt sig svenska.

Unga svenska tjejer skall vi skita i, de får skylla sig själva när de blir omringade av 20-30 invandrare som gruppförgriper sig på dem, dessa så kallade killarna, har ju lärt sig från barnsben att en kvinna, (dit räknas oftast även flickor från 7+) utan slöja är en hora och att det på dem är fritt att göra vadsomhelst, eftersom deras intention inte heller är att gifta sig med dessa "horoffer", så kallar killarna detta beteende själva för lek, de leker bara, polisen skiter i detta, sociala myndigheter skiter i detta, media skiter i detta, föräldrar som har drabbade barn får höra att de bäst bör glömma det som hänt så fort som möjligt, så i klartext, vi skall skita i det, blir de tafsade på i skolan, på en festival, på stan, så skall det gömmas undan, blundas för, istället skall vi fokusera på MÄNS beteende mot kvinnor, MÄN alltså överlag, då det oftast är MÄN som begår övergrepp, en förenklad sammanfattning av problemet som jag tror ni alla faktiskt håller med om, eller hur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2017 19:12

Det är en uppdelning av männen i får och getter med sociala media som domare. De goda männen kan nu peka finger åt de uppenbart onda och hävda: Sådana är inte vi. Men vem är även ren i sinnet? Den utan synd må kasta den första stenen.

När kommer #metoo att leda till falska anklagelser och en anklagads självmord? Bara en tidsfråga...

Är detta ett effektivt sätt att få större genomslag för jämställdhet, respekt och patriarkatets nedmontering?

Ett enande gemensamt projekt verkar det vara när miljöproblemen förlorat intresse.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 22 okt 2017 22:23

Algotezza skrev:Det är en uppdelning av männen i får och getter med sociala media som domare. De goda männen kan nu peka finger åt de uppenbart onda och hävda: Sådana är inte vi. Men vem är även ren i sinnet? Den utan synd må kasta den första stenen.

När kommer #metoo att leda till falska anklagelser och en anklagads självmord? Bara en tidsfråga...

Är detta ett effektivt sätt att få större genomslag för jämställdhet, respekt och patriarkatets nedmontering?

Ett enande gemensamt projekt verkar det vara när miljöproblemen förlorat intresse.

Förmodligen är det det, samtidigt tycker jag att det är synd om alla riktiga våldtäktsoffer som buntas samman med en klapp på rumpantyperna, ett jävla hån blir det ju mot dem som verkligen lidit till skillnad från alla dessa lättkränkta karriäristapor som syns och hörs mest i sin efterklokhet.

Sveriges vansinniga avart med sexualbrottsklassningar har ju nu placerat Sverige som det andra mest våldtäktstäta landet i världen, strax efter Sydafrika, jag gissar att de flesta offren i det ledande landet med glädje hade bytt ut sina våldtäkter mot den svenska varianten...

Vad gäller jämställdheten så tror jag på fullt allvar att det numera är kvinnorna som raggar på krogen, de grabbar tag i nån och bara säger till på skarpen att du följer med mig nu, nekar han blir kvinnan kränkt och mannen anmäld för sexuella trakasserier, på nätet ber de männen skicka dickpics, de vill ju inte köpa grisen i säcken, är den för liten blir mannen anmäld för sexuella trakasserier, en win win situation i bägge fallen ovan för KVINNAN.

Vad gäller miljön så nämnde media i förbifartern i en ynka notis att insekterna i Tyskland hade minskat med 80% under de senaste 30 åren, DETTA är en katastrof, detta leder till massvält och undergång, ännu har jag inte sett röken av ett #beetoo, tror inte vi lär se det heller....

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 23 okt 2017 09:17

looping trooping

doping?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 okt 2017 10:28

Jag tycker att metoo är bra, jag är chockad över allt det här och jag måste säga att Sverige FÖRÄNDRAS just i detta nu. Jag var så indoktrinerad i min tro på att ingenting någonsin kunde förändras..

klorofyll

Inläggav klorofyll » 23 okt 2017 12:57

På väggen hemma hos en barndomskompis satt en Thåström-plansch där det stod: 'Det är ni som är dom konstiga. Det är jag som är normal.'

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 23 okt 2017 14:54

man kan fundera på hur man ska ta saker i rätt ordning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Anne

Inläggav Anne » 23 okt 2017 15:07

Konstigt att det inte är fler kvinnor på det här forumet :roll: Hur mår du egentligen, Zokrates? Hur kan du ens sitta och rekommendera att dra hit en asiatisk fru och dumpa henne när hon börjar lära sig språket? Usch. Det är så mycket usch och stackars människa i dina senaste två inlägg att det skulle ta mig minst två timmar att kommentera det. Nej, jag säger inte att kvinnor är helgon.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 23 okt 2017 15:10

jag förstår mig på vissa saker, men kan ändå känna mig som en idiot
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Återgå till "Tankar och känslor"