Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 24 jan 2018 16:53

Vad blir framtidens dom om ca 100 år eller så över vår tid, så som vi ofta dömer och fördömer det förflutna och frågar oss: Hur kunde det? Det kan gälla det mesta, teknik, vetenskap, politik från förr som vi tar avstånd från idag och kallar det primitivt, enfaldigt eller idiotiskt. Eller kommer vi att vara mindre dömande mot det förflutna i framtiden?
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 jan 2018 18:55

Algotezza skrev:Vad blir framtidens dom om ca 100 år eller så över vår tid, så som vi ofta dömer och fördömer det förflutna och frågar oss: Hur kunde det? Det kan gälla det mesta, teknik, vetenskap, politik från förr som vi tar avstånd från idag och kallar det primitivt, enfaldigt eller idiotiskt. Eller kommer vi att vara mindre dömande mot det förflutna i framtiden?

När man är dömande tå tänker man snävt. Jag tror att man om hundra år har mindre info om oss än vad vi har över de som levde för hundra år sedan.

Jag tror att tekniken kör ifrån oss, det är nog inte längre propaganda som är det farligaste. Jag tänker på en sån hör företeelse som rättsväsendet, vad kommer bli deras uppgift i framtiden; haha man kanske riktar in sig på skydda de kriminella, blir billigare så.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 26 jan 2018 15:55

sätt och vis gillar jag alla människor, Trump, Putin... Man behöver inte ta så allvarligt på det.

På sätt och vis tycker jag illa om alla, kanske är det för att de kommer för nära, är sig själva, eller talar högt.

Jag vill inte prata med någon längre, jag har inget att säga, men det är lättare att tala i grupp.

Är det så att jag tappat förtroendet? Jag förstår inte frågan...

Det är ändå lite tråkigt att känna meningslöshet, eller hur, "alla andra" har så mycket att fördjupa sig i.

Å sedan tänker jag att det är tur att jag inte bryr mig! Keep on evolving!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 jan 2018 01:13

Algotezza skrev:Vad blir framtidens dom om ca 100 år eller så över vår tid, så som vi ofta dömer och fördömer det förflutna och frågar oss: Hur kunde det? Det kan gälla det mesta, teknik, vetenskap, politik från förr som vi tar avstånd från idag och kallar det primitivt, enfaldigt eller idiotiskt. Eller kommer vi att vara mindre dömande mot det förflutna i framtiden?

Vi får se vad det blir av vår tid, handelskrig, ny depression och svårhanterliga problem med jobb som inte är anpassade till vad många klarar. Stor bostadsbrist och nu en minskande byggnation. Vi har inte råd med det fina och kostsamma boendet. Det behövs omtänkande och en planering som gör det möjligt för alla att få plats.

Om vi missar detta hur skall då framtiden värdera våra försök? Orkade vi inte? Kanske blev det för jobbigt?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 jan 2018 21:35

Det var en gång två unga män som stiftade bekantskap med spelet schack, den ene av dem blev snart en oerhört duktig världsspelare...; varför tror ni att han då och då fortsatte att spela och vinna mot sin gamle vän, trots att vännen inte var mer än en nybörjare?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 27 jan 2018 21:59

klorofyll skrev:Det var en gång två unga män som stiftade bekantskap med spelet schack, den ene av dem blev snart en oerhört duktig världsspelare...; varför tror ni att han då och då fortsatte att spela och vinna mot sin gamle vän, trots att vännen inte var mer än en nybörjare?

Svar: Man blir aldrig bättre än sin motspelare.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 jan 2018 00:28

Jag tror uppriktigt sagt att man får det man betalar för. Ansträngning är resultat. Misstaget man gör är att felaktigt anta och ta för givet vilket tidsspann någon satsar på. Någon emot?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jan 2018 00:41

klorofyll skrev:Jag tror uppriktigt sagt att man får det man betalar för.

Jaså, ja må dä!

Bild
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 jan 2018 00:53

Tycker du att världen är orättvis?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jan 2018 01:06

klorofyll skrev:Tycker du att världen är orättvis?

Ja vars, det måste man väl anse med tanke på hur den ser ut.

Bild
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 jan 2018 08:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Tycker du att världen är orättvis?

Ja vars, det måste man väl anse med tanke på hur den ser ut.

Bild

Att lägga upp saker är en sak - en annan är att svara på vad man själv gjort idag, igår och varje dag för att göra världen bättre och mer rättvis?
Börjar inte rättvisan med en själv?
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 jan 2018 11:08

Lidandet är en del utav livet, jag tror att meningen är att vi ska behandla varandra med respekt, och att vi lever ett för oss själva rättvist liv om vi gör goda gärningar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jan 2018 11:28

Esther skrev:Att lägga upp saker är en sak - en annan är att svara på vad man själv gjort idag, igår och varje dag för att göra världen bättre och mer rättvis? Börjar inte rättvisan med en själv?

Så om jag inte berättar att jag ger Läkare utan gränser en slant då och då och betalar min skatt, så kan jag hålla tyst?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 jan 2018 11:45

klorofyll skrev:Lidandet är en del utav livet, jag tror att meningen är att vi ska behandla varandra med respekt, och att vi lever ett för oss själva rättvist liv om vi gör goda gärningar.

Det vi kan göra som individer räcker inte så långt. Det skulle behövas en klok familjepolitik i många länder. Ett helt onödigt lidande uppstår då vi (alla som skulle kunna förbättra villkoren och avskaffa korruptionen) inte förmår ge människor rimliga livsvillkor och rent vatten.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 jan 2018 12:38

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Lidandet är en del utav livet, jag tror att meningen är att vi ska behandla varandra med respekt, och att vi lever ett för oss själva rättvist liv om vi gör goda gärningar.

Det vi kan göra som individer räcker inte så långt. Det skulle behövas en klok familjepolitik i många länder. Ett helt onödigt lidande uppstår då vi (alla som skulle kunna förbättra villkoren och avskaffa korruptionen) inte förmår ge människor rimliga livsvillkor och rent vatten.

Jag tror att problemet i utvecklingsländer är just utveckling, det behövs stabilitet, livslängden kanske är låg, 50% kanske är under 20 år. Bristfällig lagstiftning och en kraftfull militär.

I förorter är ofta problemet att arbetsplatsen ligger 1 h bort (och att droger finns precis utanför dörren). Det blir inget levande bostadsområde.

Skolgång är grunden. Det är inte särskilt populärt att jobba som lärare på högstadiet, trots att det finns mängder av människor som skulle passa för jobbet, folk som kan hantera, komma överens och utbilda ungdomar. För mig är svaret enkelt: Högre lön, 1 lärare kan påverka 25 elevers framtid.

Sedan tänker jag att det behövs inspiration, typ att man känner till folk som lyckats. Mentorskap är nog bra.

Återgå till "Tankar och känslor"