Vad är en människa?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Re: Vad är en människa?

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 09:40

Esther skrev:Det är väl bara inte en enda person som uppfostrar en människa? Vad är det för ett märkligt påstående? Tvärtom --- brukar det vara så att när fadern är våldsam och begår övergrepp och annat - brukar sonen välja att inte bli som sin far. När och om denne son är en anständig människa (det är ju där valet är).

Att sedan människor som kommer hit med intentionen att begå brott här - tex terrorbrott och annat - eller uppvigla till detta via statsunderstödd undervisning till muslimska barn i skolor via statsunderstödd skolundervisning och skolmaterial där man uppviglar till hat mot judar, död av judar och att utplåna Israel - från klass ett till nio --- så tycker i alla fall jag att mina skattepengar inte ska användas till sådant.
Det är redan vidrigt att vi via skattepengar ger stöd till terrororganisationer som inget annat anständigt land vill stödja - men att vi dessutom utbildar dem till terrorister med våra skolsystem är väl lite VÄL... att ta i? Svenska staten räknar väl inte med att de ska döda oss - men att utbilda dem här för att döda judar --- tycker jag är vidrigt.
Eller?

Att hata judar är verkligen världsfrånvänt, fullständigt orealistiskt. Vad beror det på? Människan är mycket feg skulle jag säga... Tror du att människor var bättre förr?

Min granne är jude. Han har studerat vid Harvard.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 09:47

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jaså, varför då?

Det vore samma sak som att bestraffa fadern när sonen begår brott, därför att fadern har uppfostrat sonen... Tycker du inte det?

Hänger inte med på den här Klorofyll, kan du förklara?

Jag vet inte, men låter det inte konstigt att förflytta kriminella geografiskt till en annan nation? Det betyder att invandrare inte har samma rättigheter som svenskar? Ska vi skicka tillbaka alla som blir sjuka också?

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 09:55

klorofyll skrev:
Esther skrev:Det är väl bara inte en enda person som uppfostrar en människa? Vad är det för ett märkligt påstående? Tvärtom --- brukar det vara så att när fadern är våldsam och begår övergrepp och annat - brukar sonen välja att inte bli som sin far. När och om denne son är en anständig människa (det är ju där valet är).

Att sedan människor som kommer hit med intentionen att begå brott här - tex terrorbrott och annat - eller uppvigla till detta via statsunderstödd undervisning till muslimska barn i skolor via statsunderstödd skolundervisning och skolmaterial där man uppviglar till hat mot judar, död av judar och att utplåna Israel - från klass ett till nio --- så tycker i alla fall jag att mina skattepengar inte ska användas till sådant.
Det är redan vidrigt att vi via skattepengar ger stöd till terrororganisationer som inget annat anständigt land vill stödja - men att vi dessutom utbildar dem till terrorister med våra skolsystem är väl lite VÄL... att ta i? Svenska staten räknar väl inte med att de ska döda oss - men att utbilda dem här för att döda judar --- tycker jag är vidrigt.
Eller?

Att hata judar är verkligen världsfrånvänt, fullständigt orealistiskt. Vad beror det på? Människan är mycket feg skulle jag säga... Tror du att människor var bättre förr?

Min granne är jude. Han har studerat vid Harvard.

Varför skulle det vara världsfrånvänt? Det är tvärtom --- VÄRLDSvarandet. Det är den (inom religiös terminologi) köttsliga människan (oavsett om de kallar sig kristna eller vad de kallar sig) som känner hat mot den andliga människan. Avunden som kommer från djävulen som är osynlig för den som lider av detta... avund att inte tillhör de "utvalda" och därmed hatet och därmed önskan att utplåna dem.
Vi kan se detta i alla länder - USA hade länge bara protestantiska goda medborgare som fick sitta i styrelser och i högre tjänster inom stat och annat - där svarta och judar och kvinnor och annat "löst folk" inte hade tillträde :) - så var det i Europa alltid också i de flesta länder och man trodde sig vara en god kristen när man skyllde judarna för Kristi Död - när HAN SJÄLV SA: INGEN --- INGEN TAR MITT LIV JAG GER DET FRIVILLIG... (inga judar var därmed skyldiga till något --- utan de gjorde Guds Vilja - som vanligt... :)) och Kajafas sa: det är bättre att en man dör än hela folket går under (Gud som ville detta - det var profetiskt ) - allt detta har man kunnat läsa i Johannes evangelium alla tider --- sedan till på råga på allt - Jesus på korset ber inte om att han ska förlåta dem - utan ber Gud - TOTAL FÖRLÅTELSE.... - Fader, förlåt dem...

Så judarna har aldrig - inte på 2000 år haft någon skuld - de är och förblir det utvalda folket - se Romarbrevet...

Detta framkallar avund hos den köttsliga individen --- för man vill ha det de har (vilket man får om man VERKLIGEN blir kristen) --- :) ---
Och människan har aldrig varit bättre --- aldrig - det enda som kan göra oss bättre är när vi verkligen älskar Gud mer än allt annat... vilket mycket få gör...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 maj 2018 10:16

Esther skrev:Avunden som kommer från djävulen som är osynlig för den som lider av detta... avund att inte tillhör de "utvalda" och därmed hatet och därmed önskan att utplåna dem.
Vi kan se detta i alla länder - USA hade länge bara protestantiska goda medborgare som fick sitta i styrelser och i högre tjänster inom stat och annat - där svarta och judar och kvinnor och annat "löst folk" inte hade tillträde :) - så var det i Europa alltid också i de flesta länder och man trodde sig vara en god kristen när man skyllde judarna för Kristi Död -

Du tycks inte kunna hålla isär dina teologiska spekulationer med verkliga förhållanden.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 10:57

Pilatus skrev:
Esther skrev:Avunden som kommer från djävulen som är osynlig för den som lider av detta... avund att inte tillhör de "utvalda" och därmed hatet och därmed önskan att utplåna dem.
Vi kan se detta i alla länder - USA hade länge bara protestantiska goda medborgare som fick sitta i styrelser och i högre tjänster inom stat och annat - där svarta och judar och kvinnor och annat "löst folk" inte hade tillträde :) - så var det i Europa alltid också i de flesta länder och man trodde sig vara en god kristen när man skyllde judarna för Kristi Död -

Du tycks inte kunna hålla isär dina teologiska spekulationer med verkliga förhållanden.

:)
Nja käre Pilatus --- Sanningen (som du frågat efter nu i 2000 år) är just att det inte är spekulationer - utan den underliggande realitet som alla människor har att leva på det omedvetna planet (som Jung hade sagt)... så det är ofta oss förborgat vad som triggar igång olika känslor i oss... - vi kan alltid rationalisera dem genom att säga att dessa tillhör olika saker vi har lärt oss och som vi tror på - och håller för sant.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 28 maj 2018 11:16

Esther skrev:Nja käre Pilatus --- Sanningen (som du frågat efter nu i 2000 år) är just att det inte är spekulationer - utan den underliggande realitet som alla människor har att leva på det omedvetna planet (som Jung hade sagt)... så det är ofta oss förborgat vad som triggar igång olika känslor i oss... - vi kan alltid rationalisera dem genom att säga att dessa tillhör olika saker vi har lärt oss och som vi tror på - och håller för sant.

Läste du verkligen igenom vad du skrev, innan du tryckte iväg ditt meddelande? En "underliggande realitet som alla människor har att leva på det omedvetna planet"? Oavsett om Jung har skrivit något sådant, så beskriver det inte något för alla människor gemensamt.
Moderator

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 12:46

Pilatus skrev:
Esther skrev:Nja käre Pilatus --- Sanningen (som du frågat efter nu i 2000 år) är just att det inte är spekulationer - utan den underliggande realitet som alla människor har att leva på det omedvetna planet (som Jung hade sagt)... så det är ofta oss förborgat vad som triggar igång olika känslor i oss... - vi kan alltid rationalisera dem genom att säga att dessa tillhör olika saker vi har lärt oss och som vi tror på - och håller för sant.

Läste du verkligen igenom vad du skrev, innan du tryckte iväg ditt meddelande? En "underliggande realitet som alla människor har att leva på det omedvetna planet"? Oavsett om Jung har skrivit något sådant, så beskriver det inte något för alla människor gemensamt.

Åjo... det gör det nog...
Det kan du googla på : kollektiva undermedvetandet --- och Jung (min vän) hade över 80 klinisk erfarenhet av det han skrev.
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 12:55

Esther skrev:
Pilatus skrev:

Åjo... det gör det nog...
Det kan du googla på : kollektiva undermedvetandet --- och Jung (min vän) hade över 80 klinisk erfarenhet av det han skrev.

Jag hämtade lite Wiki till dig:

Teorin om det kollektiva omedvetna, det kollektiva undermedvetna, eller det objektiva psyket, lanserades av Carl Gustav Jung, och ingår i dennes analytiska psykologi.

Enligt Jung finns ett medfött omedvetet psyke som är universellt och för alla människor lika, vilket kallas det kollektiva omedvetna eftersom det inte kan uttryckas utan att bli subjektivt och medvetet. Det omedvetna har med andra ord karaktären av struktur till skillnad från symboler eller manifestationer.

Detta kollektiva omedvetna består bl a av en uppsättning universella arketyper (jämför Platons idévärld). Skillnaden mellan det omedvetna och det medvetna liknar distinktionen mellan det generella och det specifika.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 maj 2018 13:06

Judehatet är väl inget konstigt? Stark, mäktig grupp i en grupp där de flesta har annan etnicitet?

Tror inte, Esther, att man behöver röra till det med Guds egendomsfolk. De är helt enkelt en kapabel grupp. Och därmed ett hot. På det lokala planet kan det väl snarare sägas vara så, att en del namnkunniga judiska tillhör etablissemanget, och då de identifieras som Judiska blir det etablissemangets åsikter som blir judiska, så att säga. Lite som då Wolodarski kommer in som ledarredaktionens redaktör och allt över en dag som har att göra med svensson försvinner, skola, vård, omsorg, barnfamiljer, jobb, that kind of shit och ersätts med storpolitiska spörsmål, så långt ifrån förhållandena här man kan komma. Troligt då man är en östermalmspojke med lite PK-varning. Men det är ju inte pga att han är judisk, utan att han är bortkopplad från svensson. Sånt skapar ont blod. Och att han blir guldgossen hos Bonniers största blaska...

Men det är väl få människor som har nåt ont att säga om nån som Stefan Einhorn?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 13:14

Anders skrev:Judehatet är väl inget konstigt? Stark, mäktig grupp i en grupp där de flesta har annan etnicitet?

Tror inte, Esther, att man behöver röra till det med Guds egendomsfolk. De är helt enkelt en kapabel grupp. Och därmed ett hot. På det lokala planet kan det väl snarare sägas vara så, att en del namnkunniga judiska tillhör etablissemanget, och då de identifieras som Judiska blir det etablissemangets åsikter som blir judiska, så att säga. Lite som då Wolodarski kommer in som ledarredaktionens redaktör och allt över en dag som har att göra med svensson försvinner, skola, vård, omsorg, barnfamiljer, jobb, that kind of shit och ersätts med storpolitiska spörsmål, så långt ifrån förhållandena här man kan komma. Troligt då man är en östermalmspojke med lite PK-varning. Men det är ju inte pga att han är judisk, utan att han är bortkopplad från svensson. Sånt skapar ont blod. Och att han blir guldgossen hos Bonniers största blaska...

Men det är väl få människor som har nåt ont att säga om nån som Stefan Einhorn?

:) - ja då hamnade vi ändå med ditt "ont blod" på avunden... har mer, är mer, fått mer - rätt grupp...
Som jag sa redan inledningsvis --- är detta elände i botten på människorna som inte ser varifrån det kommer - egentligen.
Ser vi rent historiskt på saken - är den så att judarna som kom från sitt land Israel --- därifrån de fördrevs för 2000 år sedan till bland annat Europa --- inte fick äga land. Då de inte fick äga land i Europa (det fick bara de som var infödingar här) så var de ju tvingade att försörja sig. De drev då handel - och blev så klart rika - då tog vi av samma avund som du redan beskrev - livet av dem (i Spanien i enorma judeutrensningar, i Ryssland och överallt till slut i modern tid i Tyskland) - och tog ifrån dem också detta - då började de hantera pengarna till de rika köpmännen som nu inte mer var judar och öppnade banker :) - och blev Ännu rikare - och vi hatade dem ännu mer... av samma skäl.
Men skälen Anders är vi själva - som inte gav dem samma villkor från början - att äga land - och att de istället för att sura och gråta och tycka synd om sig själva öppnade eget och gjorde något av orättvisan vi utsatte dem för och varje gång vi ökade på eländet och avunden - tog de nya tag och vi hatade dem ännu mer...
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 13:37

Anders skrev:Judehatet är väl inget konstigt?

Det är inte helt enkelt vad "konstig" betyder.

Betydelse: anmärkningsvärd, underlig, överraskande, märkvärdig.

Är det något att anmärka på? Ja.
Är det underligt? Ja.
Är det överraskande? Ja.
Är det märkligt? Ja.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 16:47

Esther skrev:Varför skulle det vara världsfrånvänt? Det är tvärtom --- VÄRLDSvarandet. Det är den (inom religiös terminologi) köttsliga människan (oavsett om de kallar sig kristna eller vad de kallar sig) som känner hat mot den andliga människan. Avunden som kommer från djävulen som är osynlig för den som lider av detta... avund att inte tillhör de "utvalda" och därmed hatet och därmed önskan att utplåna dem.
Vi kan se detta i alla länder - USA hade länge bara protestantiska goda medborgare som fick sitta i styrelser och i högre tjänster inom stat och annat - där svarta och judar och kvinnor och annat "löst folk" inte hade tillträde :) - så var det i Europa alltid också i de flesta länder och man trodde sig vara en god kristen när man skyllde judarna för Kristi Död - när HAN SJÄLV SA: INGEN --- INGEN TAR MITT LIV JAG GER DET FRIVILLIG... (inga judar var därmed skyldiga till något --- utan de gjorde Guds Vilja - som vanligt... :)) och Kajafas sa: det är bättre att en man dör än hela folket går under (Gud som ville detta - det var profetiskt ) - allt detta har man kunnat läsa i Johannes evangelium alla tider --- sedan till på råga på allt - Jesus på korset ber inte om att han ska förlåta dem - utan ber Gud - TOTAL FÖRLÅTELSE.... - Fader, förlåt dem...

Så judarna har aldrig - inte på 2000 år haft någon skuld - de är och förblir det utvalda folket - se Romarbrevet...

Detta framkallar avund hos den köttsliga individen --- för man vill ha det de har (vilket man får om man VERKLIGEN blir kristen) --- :) ---
Och människan har aldrig varit bättre --- aldrig - det enda som kan göra oss bättre är när vi verkligen älskar Gud mer än allt annat... vilket mycket få gör...

Menar du att judar är bättre människor än andra??

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 17:08

klorofyll skrev:

Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...
Veritas vos liberabit

Esther

Inläggav Esther » 28 maj 2018 17:15

Esther skrev:
klorofyll skrev:

Sa jag det?
Nej - det sa jag inte... vad jag sa är det som är saken: de är Guds utvalda folk.
Det är ett faktum. Detta faktum avspeglar sig i allt --- de är världens i särklass mest förföljda folk i alla tider...
Att vara utvald av Gud innebär inte att de är bättre än andra - det innebär snarare ett slags kärleksförhållande. Det kan de välja ha eller inte - precis som alla döpta kan välja ha ett förhållande med Gud som är intimt - eller inte. Gud valde dem. De sa ja... men det finns bland dem som bland alla - goda och onda. Det har föga eller inte med utvaldheten att göra - de har fått löftet... vad de gör med det - är deras sak...

Du kan ju alltid roa dig med att läsa Hosea... - eller ... varför inte Romarbrevet -- där det står om Israels folk...
Veritas vos liberabit

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 maj 2018 17:19

Esther skrev:
klorofyll skrev:

Sa jag det?

Okej... Då förstod jag fel.
Har inget emot att de skulle vara utvalda.
Det är deras relation. Det krävs inget speciellt för att människan skall bli behandlad annorlunda. Kan man säga att gud är det perfekta motstycket? Vad exakt består utvaldheten i??

Återgå till "Filosofi"