Sökande
Moderator: Moderatorgruppen
-
Chardonnay
Sökande
Tjena! Jag är ny på det här forumet och inte så van vid att skriva långa filosofiska avhandlingar, så ha överseende med mitt språk ^^
När jag betraktar samhället, mig själv och mina vänner idag så ser jag en grej. Vi lever i en tid av kaos! I stort sett alla väljer sin väg i livet. Det tar vi idag som en självklarhet, men jämför med för hundra år sedan...
Vi förkastar gamla moralläror och skakar på huvudet åt religionen. Fler människor lyckas och lever sina drömliv, fler misslyckas kapitalt och blir deprimerade. Utbrändhet breder ut sig som en epidemi över hela samhället; idag klagar tonåringar över stressrelaterade problem som knappt ens fanns för 30-40 år sedan. Bruket av droger (alkohol, mat, tobak, relationer och annat kompensationsbeteende) ökar dramatiskt.
Kort sagt: Vi är fria, har inte den blekaste aning om vad vi ska göra med livet! Vi testar, utvecklar, misslyckas, blir rädda, lyckas, bränner ut oss, utmanar gamla dogmer (ibland även våra egna dogmer) och under tiden förändras samhället snabbare än någonsin.
Varför? Varför gör vi det? Vad gör vi? Vart leder det?
När jag betraktar samhället, mig själv och mina vänner idag så ser jag en grej. Vi lever i en tid av kaos! I stort sett alla väljer sin väg i livet. Det tar vi idag som en självklarhet, men jämför med för hundra år sedan...
Vi förkastar gamla moralläror och skakar på huvudet åt religionen. Fler människor lyckas och lever sina drömliv, fler misslyckas kapitalt och blir deprimerade. Utbrändhet breder ut sig som en epidemi över hela samhället; idag klagar tonåringar över stressrelaterade problem som knappt ens fanns för 30-40 år sedan. Bruket av droger (alkohol, mat, tobak, relationer och annat kompensationsbeteende) ökar dramatiskt.
Kort sagt: Vi är fria, har inte den blekaste aning om vad vi ska göra med livet! Vi testar, utvecklar, misslyckas, blir rädda, lyckas, bränner ut oss, utmanar gamla dogmer (ibland även våra egna dogmer) och under tiden förändras samhället snabbare än någonsin.
Varför? Varför gör vi det? Vad gör vi? Vart leder det?
- Filosofitrollet
Hej Chardonnay!
Kan hålla med dig om att samhället känns väldigt stressigt. Och pressen på personer är högre idag än vad det var för som du säger 30-40 år sedan. Ekonomin i dagens samhälle styr en hel del hur vi gör våra val i livet. Säg att du vill starta ett eget företag, hur många tror du inte står kvar på sina gamla jobb för att de är rädda att misslyckas och inte klara sig ekonomiskt. Man vill inte släppa det man har av rädsla för att misslyckas.
Bruket av droger och alkohol är ett sätt att för stunden slippa all stress och alla krav som samhället ställer på en, och jag tror att det bara kommer att öka och bli ett större problem.
Vad är det för gamla moralläror som du skriver om.
Kan hålla med dig om att samhället känns väldigt stressigt. Och pressen på personer är högre idag än vad det var för som du säger 30-40 år sedan. Ekonomin i dagens samhälle styr en hel del hur vi gör våra val i livet. Säg att du vill starta ett eget företag, hur många tror du inte står kvar på sina gamla jobb för att de är rädda att misslyckas och inte klara sig ekonomiskt. Man vill inte släppa det man har av rädsla för att misslyckas.
Bruket av droger och alkohol är ett sätt att för stunden slippa all stress och alla krav som samhället ställer på en, och jag tror att det bara kommer att öka och bli ett större problem.
Vad är det för gamla moralläror som du skriver om.
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Re: Sökande
Hej chardonny! Och välkommen.
Du har skrivit ett intressant inlägg.
Jag tror ett land som har en befolkning som inte tror på nåt (de flesta alltså) (liknande ateister). Bryr sig kanske inte om sitt liv på samma sätt troende gör, man tänker väl så här: "livet har ingen mening, man kommer att dö, lika bra och testa så mycket som möjligt innan man dör". Dessa tankar leder till ett sådant samhälle som vi idag lever i (och sämre blir det).

Du har skrivit ett intressant inlägg.
Chardonnay skrev:Varför? Varför gör vi det?
Jag tror ett land som har en befolkning som inte tror på nåt (de flesta alltså) (liknande ateister). Bryr sig kanske inte om sitt liv på samma sätt troende gör, man tänker väl så här: "livet har ingen mening, man kommer att dö, lika bra och testa så mycket som möjligt innan man dör". Dessa tankar leder till ett sådant samhälle som vi idag lever i (och sämre blir det).
Vi gör det vi tror är "frihet" (frihet utan ramar, tror jag inte är frihet).Vad gör vi?
Det får vi seVart leder det?
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
- Filosofitrollet
Guds tjänare skrev:Jag tror ett land som har en befolkning som inte tror på nåt (de flesta alltså) (liknande ateister). Bryr sig kanske inte om sitt liv på samma sätt troende gör, man tänker väl så här: "livet har ingen mening, man kommer att dö, lika bra och testa så mycket som möjligt innan man dör". Dessa tankar leder till ett sådant samhälle som vi idag lever i (och sämre blir det).
På vilket sätt menar du att en troende person lever ett rikare liv än en icke troende? båda vet väl i slutändan lika lite om livet.
vad är det du menar att man testar?? Olika jobb, partners droger??
vill du att man bara ska rätta sig efter religionens regler så man slipper ta egna beslut eller?
-
användaretre
Chardonnay skrev: Bruket av droger (alkohol, mat, tobak, relationer och annat kompensationsbeteende) ökar dramatiskt.
Rökandet minskar väl för tillfället. Alkoholkonsumtionen har varit både högre och lägre. Jag tror att relationer var betydligt mer stressande för i tiden. Samhället/kyrkan såg inte med blida ögon på oäktingar, skilsmässor var skambelagt, homorelationer uteslutet. Dessutom var ju valet av partner något som ens föräldrar bestämde.
Guds tjänare skrev: "livet har ingen mening, man kommer att dö, lika bra och testa så mycket som möjligt innan man dör". Dessa tankar leder till ett sådant samhälle som vi idag lever i (och sämre blir det).
Ironi?
-
Chardonnay
användaretre skrev:Rökandet minskar väl för tillfället. Alkoholkonsumtionen har varit både högre och lägre. Jag tror att relationer var betydligt mer stressande för i tiden. Samhället/kyrkan såg inte med blida ögon på oäktingar, skilsmässor var skambelagt, homorelationer uteslutet. Dessutom var ju valet av partner något som ens föräldrar bestämde.
Det ligger någonting i det du säger, och jag menar absolut inte att det var bättre förr (även om jag är övertygad om att det var mer harmoniskt; alla visste "sin plats"). Syftet med mitt inlägg är inte heller att oja mig över hur stressigt allting är. Det virrvarr vi ser nu och som genomsyrar stora delar av samhället, idévärlden och alla möjliga olika dimensioner av mänsklig samvaro kommer leda till något nytt, det är jag alldeles övertygad om. Allt strävande (och glädje och lidande) är en del i något större sammanhang som jag inte förstår än.
Hmm.
- Filosofitrollet
Chardonnay skrev:användaretre skrev:Rökandet minskar väl för tillfället. Alkoholkonsumtionen har varit både högre och lägre. Jag tror att relationer var betydligt mer stressande för i tiden. Samhället/kyrkan såg inte med blida ögon på oäktingar, skilsmässor var skambelagt, homorelationer uteslutet. Dessutom var ju valet av partner något som ens föräldrar bestämde.
Det ligger någonting i det du säger, och jag menar absolut inte att det var bättre förr (även om jag är övertygad om att det var mer harmoniskt; alla visste "sin plats"). Syftet med mitt inlägg är inte heller att oja mig över hur stressigt allting är. Det virrvarr vi ser nu och som genomsyrar stora delar av samhället, idévärlden och alla möjliga olika dimensioner av mänsklig samvaro kommer leda till något nytt, det är jag alldeles övertygad om. Allt strävande (och glädje och lidande) är en del i något större sammanhang som jag inte förstår än.
Hmm.
Tror du att religion är ett sätt för folk att finna ro i detta virrvarr som nu råder och att stressen i samhället minskar när man känner tillhörighet och mening med livet inom religionen. Men om det är så låter man inte andra styra en då? man är inte längre fri. Vad anser du att man ska göra för att finna harmoni i tillvaron.
Kanske lite OT:
Ateister är inte icke-troende, de är troende i allra högsta grad. De tror att det inte finns någon Gud, vilket väl betyder att de har en trosföreställning om Guds ontologiska status i någon mening, till skillnad från agnostikerna som inte tror varken att Gud finns eller att Gud inte finns.
Att tro icke-x är inte samma sak som att inte tro att X, både "att tro x" och "att tro icke-x" är en form av tro.
Ateister är inte icke-troende, de är troende i allra högsta grad. De tror att det inte finns någon Gud, vilket väl betyder att de har en trosföreställning om Guds ontologiska status i någon mening, till skillnad från agnostikerna som inte tror varken att Gud finns eller att Gud inte finns.
Att tro icke-x är inte samma sak som att inte tro att X, både "att tro x" och "att tro icke-x" är en form av tro.
-
Chardonnay
Filosofitrollet skrev:Chardonnay skrev:användaretre skrev:Rökandet minskar väl för tillfället. Alkoholkonsumtionen har varit både högre och lägre. Jag tror att relationer var betydligt mer stressande för i tiden. Samhället/kyrkan såg inte med blida ögon på oäktingar, skilsmässor var skambelagt, homorelationer uteslutet. Dessutom var ju valet av partner något som ens föräldrar bestämde.
Hmm.
Tror du att religion är ett sätt för folk att finna ro i detta virrvarr som nu råder och att stressen i samhället minskar när man känner tillhörighet och mening med livet inom religionen. Men om det är så låter man inte andra styra en då? man är inte längre fri. Vad anser du att man ska göra för att finna harmoni i tillvaron.
Religion är absolut ett sätt att finna harmoni, liksom många andra "var-nöjd-med-tillvaron"-handlingar. Frågan är om målet är harmoni? Vem som helst kan skapa ett rofyllt liv genom att göra få några enkla insikter och göra några enkla saker. Men är inte den typen av harmoni egentligen bara ett sätt att sätta skygglappar på sig själv och undvika att sträva vidare mot högre sanningar? Är inte målet istället att möta allt som är dåligt i världen, att stå öga mot öga med det som skapar lidande, besegra det och inse sanningen? Nietzsche gjorde väl något liknande, men blev galen till slut...
-
Tomas Brolins målgest
¨Det leder ingenstans... tänk om man hade varit ett djur till exempel som inte är medvetande om sitt tänkande... fan vad de slipper mkt skit som vi med mer förstånd måste ta del av... visst de missar mkt som vi får vara med om t.ex kärlek och en helt annan nivå av glädje fast samtidigt så vet de ju itne vad de går miste om eftersom att de inte kan tänka så...
My conscious is pain.....
-
Tomas Brolins målgest
-
Tomas Brolins målgest