Pseudovetenskap

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 apr 2006 17:34

Kiifen skrev:Du säger att min tråd tyder på New Age förakt, jag säger att New Age tyder på människoförakt.

Tja, dagens situation skapar ju en motpolernas kamp där både försöker underträffa varandra. Övertro på vetenskapen skapar vanvett i andra riktningen och så går det åt helvete med mörkrets hastighet.

Kiifen skrev:Dessutom så spelar inte min inställning till New Age så stor roll i sammanhanget, det var "true believer syndrome" vi talade om.

När jag läser dig får jag intrycket att New Age-människor, enligt din mening, är just sådana som lider av TBS, vilket inte är hur jag använder New Age-begreppet. Men vi kan skita i det och bara prata om TBS om du vill. Vad ska man säga om det? Att det är dåligt är väl en ganska trivial slutsats, hade du någon annan poäng?

Läste förresten några av Steiner-texterna, och jag kan förstå att man tycker det är en smula magstarkt om man inte är van vid hans bildspråk. Framförallt känner jag igen mig själv i den konflikt som jag alltid tycker uppstår när jag samtalar med någon som fortfarande ser världen i bra/dåligt. En sådan person skulle t.ex. kunna tolka den föregående meningen som nedsättande, där jag är bättre för att jag tycker mig utvecklats till en högre nivå där jag inte är lika bunden av bekvämlighetsoket. Medan jag inte alls gör en sån distinktion. Då är det klart att det blir konflikter när man yppar sina iakttagelser! Vare sig man heter Steiner eller något annat.

-narr-

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 apr 2006 17:40

Kiifen skrev:På vilket sätt vill du att bl.a. jag ska nyansera min bild? Vad är det jag ska nyansera?
Men det är ju det jag menar. Du förstår ju inte vad du behöver nyansera.

Behaviourism är en teori som medvetet har valt att fokusera på just människans beteendemönster,
Ja, för att detta ansågs vara det mest fundamentala.

det finns ingen behaviourist som säger att man inte får studera andra aspekter av människan och det har heller inte så skett. Det finns många grenar inom psykologin som går utanför behaviourism.
Det är klart att jag vet att jag vet att det finns andra grenar av psykologi som utanför behaviourism. Om du skulle läst vad jag skrivit så har jag i tråden redan nämnt psykoanalys, humanistisk psykologi, social psykologi, transpersonell psykologi och kognitiv psykologi. Men poängen är fortfarande att det var behaviourismen som antagligen ansetts som mest "vetenskaplig", eftersom de höll på med lab expriment i sann "vetenskaplig" anda. Man forskade på råttor och drog slutsatser om människor. Psykoanalysen och den humanistiska psykologin som däremot försökte undersöka människan, ansågs inte vara lika "vetenskapliga". De kanske skulle gått och pratat med råttorna istället?

Ifall du tycker att västerlandet är allt för materiellt så kan jag bara hänvisa dig tillbaka till den tradition som vetenskapen kommer ifrån, nämligen de gamla grekerna. Läs om Platon och Aristotle och nyplatonismen (Plotinus, Proclus, Iamblichus) och se hur kontroversiellt det egentligen är med andlighet. Det är nämligen inte ett smack kontroversiellt,
Det är klart att det inte var kontroversiellt. Detta är ju innan den vetenskapliga revolitionen. Varför skulle detta vara kontroversiellt?

det handlar i dagsläget om författare som antingen medvetet luras för att tjäna pengar på att verka vara spännande rebeller eller helt enkelt sjuka människor som inte begriper bättre.
Den transpersonella psykologin har rötter i den humanistiska psykologin. Men jag antar att du som tycker att transpersonell psykologi är samma sak som New Age, också förkastar den humanistiska psykologin. Vad säger du om Maslow som undersökte peak experiences? Är detta New Age? Eller William James "Varieties of religious experience"? Är detta New Age. Eller Bucks "Cosmic consciousness"? Är detta New Age?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 apr 2006 17:47

Du kan ju i passa på erkänna att du anser att vetenskapsmän som Newton, Maxwell och Tesla också skulle anses som New Agare och de levde i dages klimat. Eller varför inte Einstein när du ändå är igång?
Albert Einstein skrev:A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.
Albert Einstein skrev:If there is any religion that would cope with modern scientific needs it would be Buddhism.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 apr 2006 17:58

Sen om Steiner hade problem med sin moraliska utveckling och fastnade i ett entocentriskt dike, som Griffith (fast inom filmen), så innebär det inte att han inte är ett geni på sitt egna lilla sätt. Griffith anses vara en av de största genierna i filmteorins historiska, även fast han ville göra melodramisk smörja om sydstatare som blir trakasserade av livsfarliga negrer, som sedan kom att användas som värvningsmaterial för KKK.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 19 apr 2006 18:03

hovnarr skrev:Tja, dagens situation skapar ju en motpolernas kamp där både försöker underträffa varandra. Övertro på vetenskapen skapar vanvett i andra riktningen och så går det åt helvete med mörkrets hastighet.
Haha, det där var det roligaste jag hört på länge.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 19 apr 2006 20:55

Hovnarr

Nja min poäng var ju enbart att diskutera detta fenomen, fast istället har det blivit väl mycket osaklig debatt snarare än att diskutera kärnfrågan om vad som TBS egentligen är för nåt. Men du kanske inte är intresserad av att föra någon sådan diskussion vidare?

PopJimmy

Alltså jag vet inte vad jag ska nyansera, och jag blir inte klokare för att du säger åt mig att jag inte vet nåt jag inte vet. :)

Reduktionen till materialism vet jag inte vem jag ska beskylla för, möjligtvis pop-vetenskapen, för där florerar ständigt en massa myter, men det är ju inte så konstigt egentligen.

Men hur så? Ska man avfärda journalism för att vissa journalister kommer med konspirationsteorier? Eller kanske man kan ifrågasätta dessa oseriösa arbeten med egna bättre reportage? Det är den processen som sker inom vetenskapen. Jag måste faktiskt säga att ditt konspirationstänkande kring vad vetenskapen är för något är orealistiskt.

Angelina

Inläggav Angelina » 19 apr 2006 22:03

Vissa new-agare verkar lida av dåligt själförtroende och låtsas därför ta avstånd från något de egentligen känner tillhörighet med , eftersom de coola grabbarna inte ska tycka att de är töntiga, typ. :lol:

Jag är ungefär så new-age man kan bli och står för det.
New-age är inte en homogen grupp där alla måste tycka likadant, det är en folkrörelse för ett öppet hjärta.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 apr 2006 06:39

Kiifen skrev:Men hur så? Ska man avfärda journalism för att vissa journalister kommer med konspirationsteorier? Eller kanske man kan ifrågasätta dessa oseriösa arbeten med egna bättre reportage? Det är den processen som sker inom vetenskapen. Jag måste faktiskt säga att ditt konspirationstänkande kring vad vetenskapen är för något är orealistiskt.
Alltså jag förstår inte vad du får alla dina ideer om konspiraionstänkare och journalister om. Det handlar ju om att jag är kritiskt till alla former av världsbilder och i detta specifika fall, en världsbild som försöker reducera allt till materia, eftersom att i detta reducerande förträngs ett bortfall av människans (och andra varelsers) inre liv. På vilket sätt skulle detta eller nått annat jag försöker säga vara en konspirationsteori? Jag ser detta som ett historisk faktum. Är det en konspierationsteori att jag försöker säga att vi inte fundamentalt bör utgå från att alla fenomen måste ha en materiell koppling för att vi ska kunna acceptera deras existensberättingande, utan att vi istället, trots fenomenens komplexa förhållningsätt till våran reducerande världsbild, bör acceptera att de existerar?

Det är inte jag som har konspirationsteorier, det är du, eftersom du tror att jag har konspirationsteorier vilket är helt falskt (utanför din begränsade konceptuella världsbild). Din konspirationsteori är att mitt förhållningsätt går att bunta ihop in en förenklad tankemässig abstraktion du har om en grupp av människors som har en någotsomnär distinkt samling trosföreställningar (som vi gemensamt, lite praktiskt, kallar New Agare). Du upplever att mina tankar i tillräcklig utsträckning intersekterar med populära New Age idéer. Men jag tror inte på det New Ageare tror på, vilket jag försökt att förklara genom hela trådens historia. Däremot har jag referenser till bl.a. österländsk litteratur som även råkar vara vanligt bland (det vi genom förenklande abstraktioner benämner som) New Agare. Jag tror på något som är väldigt komplext, och som i första ögonkastet går att förväxla med New Age, men som är mycket mer komplext. Jag förkastar förenklande New Age idéer, just eftersom jag har ett extremt utbrett tvivel, som sträcker sig över alla former av världsbilder. New Age går alltså grovt att klassa som en världsbild, men det jag tror på är fragment, inte världsbilder. Alla världsbilder har i grund och botten varit tankefragment som sedan, urholkats till världsbilder. Men jag rör mig heldre på en fragmentarisk nivå, eftersom jag upplever att det blir ett stort bortfall av "sanning", eller "komplexitet", så fort en världsbild accepteras. Jag vill röra mig friare, eftersom jag undersöker saker själv.

Jag är extremt öppen med det jag tror och tycker, men det jag tror och tycker är extremt komplext. Jag har inte köpt en världsbild, och då kan det vara svårt för att människor att greppa och abstrahera vad jag tror på. Anledningen att människor använder sig av förenklande generell abstraktioner är för att är så tänkandet fungerar, men människor förstår inte hur tänkandet fungerar när de bekvämt valt sig att vagga in sig i deras abstraktioner. Det handlar om att uppleva en slags bekväm psykologisk trygghet. Men jag är skeptiker, så jag köper inte världsbilder och är försiktig hur jag appclicerar mina abstraktioner.

Det jag vill säga är inte att jag är övertygad om det finns icke-materiella krafter som som vi inte ännu upptäckt. Jag kan mycket väl tänka mig att allt består (eller snarare, har ett förhållningsätt till) materia (sådan vi ser och inte ser), men jag vill inte försöka förtränga fenomen bara för att vi ännu inte råkat förstå dessa fenomens materiella sammanhang. Medvetandet är något som förnekats, just precis, eftersom det är ett fenomen som är så svårt att reducera till materia. Det är även därför det just nu kallas för "the hard problem" inom medvetandeforskning. Och då har vi tidigare vänt oss till våran heliga graal, våran världsbild (som är en idéhistorisk konstruktion) som säger att allt som inte har en uppenbar materiell koppling, helt enkelt inte existerar - dock är det en trend vi i senaste tiden, och då menar jag verkligen senaste tiden, kanske börjat inse att det inte håller i längden. Men så blir det när man har världsbilder, dvs ett fixerat sätt att tänka kring världen, man förnekar fenomen som ännu inte har en logiskt förhållningsätt till världsbilden. Det finns en tendens att förtränga att fenomen existerar, så fort de inte, genom en icke komplext led går att härleda till materia. Vi säger alltså hellre att fenomen inte existerar än att vi ännu inte förstår dem - och jag tycker att detta beteende är något extremt naivt, som just växt fram som bieffekt av de grundantaganden vi utgår ifrån (men inte skeptiskt undersöker och ifrågasätter i vissa sammanhang). Det är jättebra att vi har en kritiskt, skeptisk förhållningsätt, men det vi måste förstå och erkänna för oss själva, är att så fort vi är kritiska mot någonting - överhuvudtaget så har vi acceperat något annat. Varför inte erkänna att det kanske finns fenomen som vi i dagens läge ännu kanske inte kan se ett materiellt samband med, men att vi fortfarande bejakar dessa fenomens existensberättigande? Vi kanske en dag kan förstå hur dessa fenomen förhåller sig till materia, men hittils finns en trend att istället förneka fenomens (som t.ex. cosmic consciousness) existensberättigande. Och nej, jag pratar fortfarande inte om spöken (eller andra former av önsketänkande), jag pratar om fenomen som människor genom flera generationer faktiskt har upplevt och som inte bör förnekas, bara för att vi ännu inte förstår dess materiella samband.

Jag tycker även att det är befängt att vi i våra kemi och fysikböcker (och även historia och andra ämnenn) inte är försiktigare och är tydligare i det vi skriver. Vi skriver hur saker är, det skapar en slags indoktrinering av att vi förstår saker, vilket är extremt naivt. Varför säger vi inte till våra barn, när de växer upp, att vi ännu inte förstår fysiken, men att det är såhär långt vi kommit i våra systematiska försök att försöka förstå den? Vi har alltså en tendens att tro att vi förstår universum, vilket vi naturligtvis inte gör. Vi närmar oss förståelse vilket är en helt annan sak. Konsekvenserna blir att människor får ett fundamentalt förhållningsätt till det de läst i böcker, och blir obenägna att undersöka saker själva. De vill få allt att gå ihop vilket medför att de istället förnekar en större komplexitet. Och det är även något som är väldigt kännetecknande för alla former av fundamentalism. Det är därför jag blir så kritisk mot det du säger, eftersom du i grund och botten inte har ett ödmjukt förhållningsätt till de komplexa möjligheter jag försöker lyfta fram, men som inte känns uppenbara när man accepterat de begränsingar tänkandet utifrån en materiell världsbild för med sig.

Sen har du har fortfarande inte svarat på min fråga om Maslow, James, Bucke, Newton, Maxwell, Tesla och Einstein är New Agare precis som Wilbur (Wilber). Eftersom du, genom ditt svartvita tänkande, är så benägen att dela upp människor i två läger: Vetenskap/New age, så tycker jag att det borde kännas uppenbart enkelt för dig att förklara i vilket läger de nämda personerna ska plasceras in i. Men jag antar att du inte vågar yttra dig om dessa, eftersom det blir för komplext i förhållande dina abstrakt generaliserande fördomar.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 apr 2006 08:55

Angelina, syftar du på mig?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 apr 2006 09:42

Kiifen skrev:vad som TBS egentligen är för nåt. Men du kanske inte är intresserad av att föra någon sådan diskussion vidare?

Jodå, det gör jag gärna. Jag skulle gärna utvidga frågeställning till hur dogmatism/fundamentalism etableras överhuvudtaget. Eller ser du en särskild skillnad mellan "true believers" och dogmatiker, bokstavstroende etc. generellt, som du tycker bör tas hänsyn till?

Jag tror i alla fall att sådana "oantastliga" troskomplex uppkommer på grund av någon slags brist eller avsaknad i människan. Det kan vara lätt att bli berusad av "andlighet", om vi nu kallar det för det. Dörren till en helt ny värld kan överväldiga. Det kan också vara en fråga om lättja, alltså att man tar en färdig världsbild så att man ska slippa ställa sig de jobbiga frågorna. Då kan en karismatisk ledare med alla svaren, eller t.o.m. en hel fundamentalistisk kultur, vara en kraftfull språngbräda in i oantastligheten. Sist men inte minst tror jag det är frågan om rädsla för det okända. Detta ser man inte minst hos vetenskapliga dogmatiker, som kanske upplever både sig själva och sin auktoritet hotade av sådant som vetenskaplig konsensus idag vänder ryggen.

Vad är lösningen? För att parafrasera Kirkegaard skulle jag gärna vilja återinföra vetenskapen i vetenskapligheten, tilltron i tron och andligheten i religionen. Öppna ögon, öppet hjärta, öppet sinne - det är inte dumt, men det kräver att man kan smälta det man tar in.

-narr-

Kiifen

Inläggav Kiifen » 20 apr 2006 10:29

Hovnarr

Jag vet inte exakt hur en skillnad mellan en dogmatiker/fundamentalist och en true believer ser ut... möjligen den att en med TBS hela tiden söker efter nya saker att tro på, så länge som det är irrationella saker. En med TBS kan tro på UFO:n och telepati och astrologi och det kollektiva undermedvetna, att man kan böja skedar med tankekraft osv. En som är dogmatiker eller fundamentalist är mycket mer restriktiv till vad denne tror på, t.ex. en kanske tror på Islam och kan därför inte tro på Kristendomen, eller tvärtom.

Även om kärnan för båda handlar om att bygga upp och integrera en oantastlig eller okritiserbar uppfattning. Jag vet inte heller om det varit så alltid och det är heller inget som är universellt bland just andliga människor. Men det är förbaskat vanligt bland dom som tror på telekenesi, tidigare liv, UFO:n och så vidare. Kort och gott New Age:are.

Om jag personligen skulle utnämna dom falskaste människorna så skulle dom med TBS rankas högst. Dom som är fundamentalister går oftast att lita på, för dom vet vad dom tror, en med TBS har egentligen ingen aning om vad han håller på med. TBS är mycket mera traumalikt än fundamentalism. Inte för att jag gillar fundamentalister heller men de har iallafall definierat sin tro. Sen så kan jag ju tycka dom är otroligt trångsynta. Fast dom accepterar oftast kritik och säger "take it or leave it" medan TBS typer inte klarar av kritik eftersom de ofta försöker att härma vetenskapen utan att veta vad dom håller på med och de har heller inte några förklaringsmodeller för sina teorier.

TBS karaktäriseras av svammel, grandiositet, oförmåga att ta kritik, oförmåga att sakligt bemöta kritik, brist på saklighet i allmänhet, brist på argumentunderbyggnad och deras teorier består främst i brister på förklaringsmodeller och brist på empiriskt underlag.

De få fundamentaliser jag mött har haft en mycket mer ödmjuk framtoning faktiskt.

Kiifen

Inläggav Kiifen » 20 apr 2006 10:36

PopJimmy

Jag orkar inte snacka mer med dig, du är så jävla barnslig och det blir en mental påfrestning för mig att behöva bemöta allt ditt svammel. Det blir inte roligt helt enkelt. Du har gång efter gång undvikit saklighet och istället försökt att driva denna diskussion till att bli uteslutande personlig. Du har aldrig kunnat besvara det jag sagt, även fast jag bemödat mig om att besvara dina inlägg. Du har istället konsekvent bemött min kritik med personliga påhopp och allmänt bitter jargong och extrem självupptagenhet. 90% av dina inlägg handlar om dig själv och resten handlar om hur korkad jag är. Jag vill inte längre, sök dig till nån annan som du kan larva dig med.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 apr 2006 11:13

Kiifen skrev:Du har gång efter gång undvikit saklighet och istället försökt att driva denna diskussion till att bli uteslutande personlig. Du har aldrig kunnat besvara det jag sagt, även fast jag bemödat mig om att besvara dina inlägg. Du har istället konsekvent bemött min kritik med personliga påhopp och allmänt bitter jargong och extrem självupptagenhet.
Haha, vad pratar du om? Det är ju du som har hoppat på mig med dina fördomar och anlagat mig för att vara New Agare. Och vad menar du att jag inte svarat på dina sakfrågor? Att jag inte erkänner att jag har konspirationsteorier? Eller vilka sakfrågor menar du? Det är klart att jag hoppar på dina personliga uttalanden (om mig som konspirationsteoretiker och naiv New Agare), eftersom uttalanderna är fördomsfulla. Du erkände ju det själv t.o.m.
Jag orkar inte snacka mer med dig, du är så jävla barnslig och det blir en mental påfrestning för mig att behöva bemöta allt ditt svammel. Det blir inte roligt helt enkelt.
Jag förstår att det är påfrestande att tänka och sätta saker i komplexa sammanhang, om man i vanliga fall kanske hellre håller sig till simplistiska onyanserade svartvita abstraktioner, ála, vetenskap kontra new age.
90% av dina inlägg handlar om dig själv och resten handlar om hur korkad jag är. Jag vill inte längre, sök dig till nån annan som du kan larva dig med.
Haha, du är så rolig. Det var ju du som började med barnsliga utfall som tapper vetenskapsriddare, som, så att säga, var på korståg för att "skeptiskt" ifrågasätta mitt icke-skeptiska och naiva New Age "snack", som du "kände igen".

Kiifen, jag tror att du får ta och erkänna att ditt "vetenskapliga" och "rationella" förhållningsätt, kanske, inte är så "rationellt" i alla bemärkelser. Jag menar, det är ju tydligt hur irrationella känslokomplex skiner igenom i det du skriver.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 20 apr 2006 11:17

Kiifen skrev:TBS karaktäriseras av svammel, grandiositet, oförmåga att ta kritik, oförmåga att sakligt bemöta kritik, brist på saklighet i allmänhet, brist på argumentunderbyggnad och deras teorier består främst i brister på förklaringsmodeller och brist på empiriskt underlag.

De få fundamentaliser jag mött har haft en mycket mer ödmjuk framtoning faktiskt.

Vi tycks ha motsatta upplevelser av "New Age:are" och dogmatiker, även om de sinsemellan verkar vara grenar på det oantastliga trädet. De kännetecken du tar upp har jag t.ex. mött hos kristna bokstavstroende. Jag har även mött ateistiska fundamentalister, och de var långt ifrån ödmjuka.

Vad kan man dra för slutsats av detta? Jo, att egenskaperna du nämner inte verkar vara typiska för vare sig TBS eller dogmatism, men kan uttrycka sig hos olika människor, särskilt de som rör sig sådana kulturer. Om vi släpper alla beteckningar för ett slag och helt enkelt tittar på de "symptom" du tar upp: Vad får en människa att acceptera osakligheter, irrationella uppfattningar, får henna att stänga av förnuft och ifrågasättande och svälja svammel rakt av?

-narr-

Kiifen

Inläggav Kiifen » 20 apr 2006 12:16

hovnarr

Intressant och roligt att du verkar intresserad av detta ämne. Visst så kanske det inte går att begränsa sig till enbart de med TBS eller kristna eller nåt sådant, det är ett fenomen som är större än new age och kristna. Det var lite därför som jag inledningsvis ville poängtera att jag inte ville belasta just new age:are med detta symptom. Oantastlighet är inte så dåligt begrepp för det kanske är delvis det man strävar efter. Frågan är varför. Det finns ju ingen direkt social vinning av att vara oantastlig och perfekt, snarare verkar "normala" människor hellre störa sig på sådana personer. De uppfattas som besserwissers, rättshaverister, paragrafryttare, fundamentalister, dogmatiker, trångsynta och liknande.

Många ateister jag mött och den ateistiska litteratur som finns, har också ofta en mycket naiv föreställning kring dels vad andlighet kan handla om men också att de sällan ifrågasätter sitt eget ställningstagande. De verkar dessutom sällan särskilt kunniga om andlighet, istället attackerar dom andra TBS-typer.

Så till den stående frågan, varför vissa måste samla på sig just det irrationella. Jag har inget heltäckande svar på varför. Min gissning är att det handlar om individuella öden och varje individs öde ser olika ut, men en gemensam nämnare är att det är en process som tar en viss tid innan man blivit en fullfjädrad TBS-typ.

De jag känner som läser t.ex. David Icke och liknande har också någon form av missbruksproblematik i bagaget. TBS liknar på många sätt ett missbruk. Du skrev tidigare att man kan berusas av det andliga, jag håller delvis med om det. För mig så är andlighet inte berusande i sig, utan det är livskvalitén man får som blir berusande. Men för TBS-typen skapas berusningen av att läsa litteraturen och leva sig in i den irrationella idévärlden. Det skapas ett beroende till idéerna och därför kan man lätt tro att de är "idealister", men det anser inte jag att de är.

Så därför tror jag att den som har TBS så består berusningen i känslan av att komma ifrån vardagsproblemen och de djupa känslomässiga såren, om än för en liten stund. Ungefär av samma anledning som vissa använder alkohol eller droger för att sätta förnuftet ur spel för ett tag.

Förnuftet verkar spela avgörande roll för en som missbrukar, åtminstone det som missbrukaren eller TBS-typen uppfattar som förnuftigt. Jag gissar därför att för att bli en TBS-typ så har man redan sedan tidigare oeralistiskt höga krav på sig själv, en problematik som kan uppstå i problematiska familjeförhållanden. Barn brukar ofta förminska sig själva ifall föräldrarna är känslomässigt instabila och ta på sig en roll av att vara den förnuftige.

Teoretiskt sett utvecklar de då ett mycket starkt överjag som de ser som den "förnuftiga rösten" och genom att då senare i livet läsa irrationella idébyggen så kan dom skingra denna röst och uppleva ruset av tillfällig frihet. Detta skulle kunna ge en förklaring till varför de så passionerat attackerar folk som kritiserar deras vanföreställningar, då de associerar dessa direkt till sitt överjag och det olösta barndomstraumat, plus att de upplever det som att dessa personer vill ta ifrån dom deras enda källa till känslomässig tillfredställelse.

Återgå till "Psykologi"