Allsmäktighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 21 aug 2019 08:35

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:

Juridik förutsätter fri vilja. Den fria viljan som idé är snarare något väldigt praktiskt - för att kunna kräva ansvar av varandra för det vi gör.

Juridiken har kryphål som t.ex. inte vid sina sinnes fulla bruk. Där fråntas personen fri vilja.
Juridiken förutsätter vidare att alla medborgare är införstådda med gällande regler. Är man inte det, som exv. många invandrare som får medborgarskap trots noll kunskap i svenska och svenska sedvänjor, hur applicera fri vilja på dessa personer? Vilken fri vilja har dessa som sitter cementerade i ålderdomlig kultur? Har Abdullah och hans hustru fri vilja?

Man kan avsäga sig sin fria vilja för att bli ansvarsfri - och skylla på Gud eller Satan.

Det var väl att ta i. Mer att man gör mer robotmässigt det som förväntas av en i läran. Och är lärorna olika blir det problem. Det är ett problem att människor skall ges frizoner. Men lagen gäller för alla i landet. Trots att vissa vill slippa undan det. Det lagen säger är tillåtet är tillåtet och det lagen säger är förbjudet är förbjudet oavsett religion. Vissa utifrån kan nog behövas tränas in i det och att det kommit så pass många från andra kulturer på så kort tid ställer till problem.

Juridiken förutsätter fri vilja. Men alla vill inte hipp happ vadsomhelst. Viljans frihet är klart begränsad. Av våra gener, vår personlighet, vår uppväxtmiljö och kultur. Jag håller till viss del med om kopplingen mellan fri vilja och juridik. Men juridiken tar också i viss mån hänsyn till att människor är olika. Och det är inte lika lätt för mej att undvika att stjäla som det är för en knarkberoende.
Som Idé, ja. Men praktiken är inte så enkel.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 aug 2019 08:50

Anders skrev:
Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Juridiken har kryphål som t.ex. inte vid sina sinnes fulla bruk. Där fråntas personen fri vilja.
Juridiken förutsätter vidare att alla medborgare är införstådda med gällande regler. Är man inte det, som exv. många invandrare som får medborgarskap trots noll kunskap i svenska och svenska sedvänjor, hur applicera fri vilja på dessa personer? Vilken fri vilja har dessa som sitter cementerade i ålderdomlig kultur? Har Abdullah och hans hustru fri vilja?

Man kan avsäga sig sin fria vilja för att bli ansvarsfri - och skylla på Gud eller Satan.

Det var väl att ta i. Mer att man gör mer robotmässigt det som förväntas av en i läran. Och är lärorna olika blir det problem. Det är ett problem att människor skall ges frizoner. Men lagen gäller för alla i landet. Trots att vissa vill slippa undan det. Det lagen säger är tillåtet är tillåtet och det lagen säger är förbjudet är förbjudet oavsett religion. Vissa utifrån kan nog behövas tränas in i det och att det kommit så pass många från andra kulturer på så kort tid ställer till problem.

Juridiken förutsätter fri vilja. Men alla vill inte hipp happ vadsomhelst. Viljans frihet är klart begränsad. Av våra gener, vår personlighet, vår uppväxtmiljö och kultur. Jag håller till viss del med om kopplingen mellan fri vilja och juridik. Men juridiken tar också i viss mån hänsyn till att människor är olika. Och det är inte lika lätt för mej att undvika att stjäla som det är för en knarkberoende.
Som Idé, ja. Men praktiken är inte så enkel.

Hur ens vilja ser ut, vilekt innehåll och vilken inriktning den har, har ju sin orsaker i erfarenheter, t.ex. uppfostran, skolgång, och i en förmågor. Vilja och kunna är ju sällan samma sak. Vi vill ju inte vad som helst i regel, även om en sådan som Trump tycks göra det ibland.

Det är väl skönt för de flesat att slippa ansvar. Om det händer något som inte är bra och någon annan säger Det var mitt fel, för det var mitt ansvar, blir de flesta lättade.

Gud och Satan står mer för instanser att skylla på när det skiter sig. Som jag skrev till Esther... ja, det kan du läsa själv.

Iofs är det vill väl ingen bli fri från sin frihet i form av fri vilja, men många vill slippa känna ansvar - och den åtföljande skulden om man imisslyckas med något man har ansvar för.

Ämnet var dock allsmäktighet. Och om vi nu kommit in på fri vilja... Har Gud helt fri vilja eller är hen bunden av både logik och sin kärlek till sin skapelse?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 21 aug 2019 12:13

Ni räknar inte med något mörker så vad kommer ni fram till för nåt egentligen...

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 21 aug 2019 13:40

Algotezza skrev:Fast är det inte konstigt att ämnet är Allsmäktighet och ändå kom att handla om viljas frihet? Var det förutbestämt?

Om Gud är allsmäktig och styr allt hur går det till rent tekniskt, hur ser det allsmäktiga maskineriet ut?

Eller Guds vilja genomförs genom att alla indidivers viljor kämpar med varandra, varvid Guds vilja blir resultatet, dvs. ingenenskild mänsklig individs vilja... Varvid Guds vilja förutsätter och är resultatet av den dialektiska kampen mellan allas viljor...

Regler/lagar blir synliga genom att man kan bryta mot dem, inte följa dem. Guds vilja genomförs via kampen mellan dem som följer reglerna och dem som ej göra det.

Vad man har makt till avser vad som är möjligt. Utan vilja vore det möjliga egalt. Makten härör i så mån viljan. Politik är att vilja menade Olof Palme, dock utan att beröra viljans opolitiska karaktär. Ett grundläggande villkor för makt är att den begränsas av makt, så kommer iden om allmakt. Allmakten befinner sig alltså i ett medium som är främmande för makt, man skulle kunna säga att allmakt förhåller sig till makt på samma vis som oändligheten förhåller sig till angivna värden, oändligheten återfinns som bekant inte på tallinjen. Kyrkan löser denna apori genom att låta Gud dela med sig av makten, man tror helt enkelt sina ögons vittnesbörd, och ger därmed allmakten den plats den rimmligtvis kan ta nämligen som att Herrens kännetecken.

Att Gud skulla ha iscensatt din föreslagna dialektiska kamp räddar möjligen allmakten men är svår att kombinera med Guds godhet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 aug 2019 16:28

Ben skrev:Ni räknar inte med något mörker så vad kommer ni fram till för nåt egentligen...

Det är viktigt att lägga problem bakom sig (bearbeta, revidera, glömma), eller hur? Den "religion" jag praktiserade förr var väldig hård och realistisk... Nu kan vad som helst vara möjligt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 aug 2019 17:55

Ben skrev:Ni räknar inte med något mörker så vad kommer ni fram till för nåt egentligen...

Mörker finns för att göra ljuset synligt. Och ljuset finns för att göra mörkret uthärdligt att genomleva.
Algotezza aka Algotezza

Esther

Inläggav Esther » 21 aug 2019 23:18

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:

Det har jag aldrig någonsin hört! Säger människor sådant?
Det var inte jag - det var Gud. Det var inte jag det var satan?

När de körde fulla och dödade någon? När de har sex med män de inte känner och sedan dödar barnet? När de ljuger om det de stal på jobbet, när de lurar både barn, hustru/man, chef/stat och alla?
Sa Hitler det?
Han var ju inte troende och hatade kristna och judar - så han tog väl ansvar och lät sig ställas inför rätta? Eller kanske Stalin?
Jag har då aldrig någonsin - förutom han som mördade Anna Lindh säga att det var röster som sa att han skulle döda henne. Men dessa röster sa inte han var Gud eller satan.
Inte vad jag vet.

Men håller du inte med om att människor gärna skyller ifrån sig? Beteckningarna Gud och Satan är bara symboler för makter som vi anser finns bortom människan, makter vi ej kan styra men som vi menar styr oss. Du kan ersätta dem med "samhället", "politiken", "min uppfostran", "utvecklingen kräver"... listan kan göras lång.

Jag kan hålla med om att inte alla vill ta ansvar för sina egna handlingar och att samhälle och andra (som gör samma sak) lär gärna ut att vi inte behöver ta ansvar för våra handlingar... vilket ökar på saken.
De som tror på Gud biktar ju. De tar ansvar till och med för saker som andra anser som småsaker - som lögner eller annat.
De enda jag känner som verkligen i alla lägen tar ansvar för sina handlingar - ord, tankar och känslor som inte är bra är troende. De skyller aldrig på någon annan - utan står för det de gör.
Sedan finns ju de inom religiösa sammanhang som också är usla på att ansvar och de som inte - fast de är undantag - tror men tar ansvar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 08:21

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Det har jag aldrig någonsin hört! Säger människor sådant?
Det var inte jag - det var Gud. Det var inte jag det var satan?

När de körde fulla och dödade någon? När de har sex med män de inte känner och sedan dödar barnet? När de ljuger om det de stal på jobbet, när de lurar både barn, hustru/man, chef/stat och alla?
Sa Hitler det?
Han var ju inte troende och hatade kristna och judar - så han tog väl ansvar och lät sig ställas inför rätta? Eller kanske Stalin?
Jag har då aldrig någonsin - förutom han som mördade Anna Lindh säga att det var röster som sa att han skulle döda henne. Men dessa röster sa inte han var Gud eller satan.
Inte vad jag vet.

Men håller du inte med om att människor gärna skyller ifrån sig? Beteckningarna Gud och Satan är bara symboler för makter som vi anser finns bortom människan, makter vi ej kan styra men som vi menar styr oss. Du kan ersätta dem med "samhället", "politiken", "min uppfostran", "utvecklingen kräver"... listan kan göras lång.

Jag kan hålla med om att inte alla vill ta ansvar för sina egna handlingar och att samhälle och andra (som gör samma sak) lär gärna ut att vi inte behöver ta ansvar för våra handlingar... vilket ökar på saken.
De som tror på Gud biktar ju. De tar ansvar till och med för saker som andra anser som småsaker - som lögner eller annat.
De enda jag känner som verkligen i alla lägen tar ansvar för sina handlingar - ord, tankar och känslor som inte är bra är troende. De skyller aldrig på någon annan - utan står för det de gör.
Sedan finns ju de inom religiösa sammanhang som också är usla på att ansvar och de som inte - fast de är undantag - tror men tar ansvar.

Bikten är en bra och nyttig institution i katolska kyrkan. Jag har iofs pratat med präster i svenska kyrkan via enskilt samtal, tror jag termen är, men jag har liksom aldrig litat på deras tystnadsplikt. De har verkat alltför nyfikna och sensationssugna.

Vissa saker kan vara svåra att berätta för andra men man vill få det ur sig ändå. Den vikiga delen - få det ur sig. Förlåtelsen från Gud är väl ett slags bonus, dock viktig för många, som ett led i att förlåta sig själv. För vad vad hjälper Guds förlåtelse om man fördömer sig själv?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2019 08:33

Har mycket nära släktingar som springer och biktar sig. Men även om jag haft min barnatro kvar skulle det känts helt vansinnigt. Ens handlingar är ett resultat av så många tillfälligheter, mentala tillstånd och annat. Ser jag ett för mig vackert kvinnobröst kommer jag alltid åstunda det. Det sa som fjong nån gång då jag var 16. Inte charmerande men så är det och har varit. Visst, jag har aldrig ens varit i närheten av att röra en kvinna på ett sätt hon inte vill, har till och med fått gnäll för att jag gör det för lite, men begäret finns där och det kommer inte att springa och gömma sig. Skulle jag blivit full nog och haft en annan uppfostran hade jag säkert gjort mycket dumt. Så inte är jag "oskyldig" här.

Ju mer jag hör om Koranen och islam, ju mer imponerad blir jag av tankarna bakom. Det här med burka, ja, det är kvinnoförtryck, men det tar verkligen hänsyn till att en man är en man.

Vi är inte robotar, och vår vilja är ingen ratt man skruvar på lite hur man vill.

Skulle i och för sig kul att göra en ordentlig bikt om något halvdumt man gjort. Jag skulle kunna hålla på i 4 timmar för att reda ut handlingen. Man borde pluggat juridik och psykologi.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2019 08:48

Anders skrev:1. Har mycket nära släktingar som springer och biktar sig. Men även om jag haft min barnatro kvar skulle det känts helt vansinnigt. Ens handlingar är ett resultat av så många tillfälligheter, mentala tillstånd och annat. Ser jag ett för mig vackert kvinnobröst kommer jag alltid åstunda det. Det sa som fjong nån gång då jag var 16. Inte charmerande men så är det och har varit. Visst, jag har aldrig ens varit i närheten av att röra en kvinna på ett sätt hon inte vill, har till och med fått gnäll för att jag gör det för lite, men begäret finns där och det kommer inte att springa och gömma sig. Skulle jag blivit full nog och haft en annan uppfostran hade jag säkert gjort mycket dumt. Så inte är jag "oskyldig" här.

2. Ju mer jag hör om Koranen och islam, ju mer imponerad blir jag av tankarna bakom. Det här med burka, ja, det är kvinnoförtryck, men det tar verkligen hänsyn till att en man är en man.

3. Vi är inte robotar, och vår vilja är ingen ratt man skruvar på lite hur man vill.

Skulle i och för sig kul att göra en ordentlig bikt om något halvdumt man gjort. Jag skulle kunna hålla på i 4 timmar för att reda ut handlingen. Man borde pluggat juridik och psykologi.

1. Se bikt som en form av terapi med religiösa förtecken.

2. Finns nog olika slags män liksom det finns olika slags kvinnor. Och allt däremellan idag. Alla reagerar inte på samma sätt inför samma stimuli.

3. Fast lite låter det som om du vore en sexrobot om du regarera per automatik.

Jag har för övrigt som extraknäck att fylla i enkäter för olika firmor. Jag kallas idag influencer. Hehehe. För några år sedan när man skulle fylla i kön fanns två alternativ. Man. Kvinna. Sedan kom Vill ej uppge. Nu finns också alternativet Annat. Utveckling eller avveckling?
Algotezza aka Algotezza

Smisk

Inläggav Smisk » 28 aug 2019 10:13

Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Allsmäktig betyder väl att man har makt över och styr allt?

Om skaparen är komplett, varför har det skapats något som inte är komplett?
Om skaparen inte saknar något, varför har det skapats något som behövs?
Om skaparen är helt god, varför har det skapats ondska?

Filosofiskt sett indikerar dessa frågor olika värderelationer. Relationen mellan det som kan saknas och det som kan uppfyllas.
Det är ett faktum att värden existerar och att vi är tvingade att förhålla oss till dem. Vi är som gjorda för att drivas av motiv, intentioner och mening. Det genomsyrar oss helt genom våra behov och hur vi och världen fungerar. Med andra ord, utifrån hur vi och världen är skapade/manifesterade. En hjärna kommer generera tankar, känslor, värderingar och beteenden.

Varför behövs regler?

För att vi skall kunna förhålla oss till mening och värde.

Vi tänker oss att det finns en meningsfull skapare för att kunna förhålla oss till mening, värde och beteenden. Regler har vi för att motivera och stabilisera dessa.

En religionslärare sa att man kan tänka sig att dessa mänskliga värden är givna oss av skaparen som bonuspoäng. Skaparen och vi är redan 100% gudomliga av vår natur men så länge vi finns i världen kan vi samla lite extrapoäng som bonus om vi följer skaparens budskap ;)

Det är lite så jag förhåller mig till saken tror jag.

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 28 aug 2019 10:48

Algotezza skrev:En av mina elever i religionskunskap hade en fudnering kring Guds allsmäktighet. Om Gud är allsmäktig, varför behövs då regler/lagar givna av Gud?

Det är mörka gudar som skriver regler och lagar. dumbarn. Ljuset ger endast råd och förslag. Det enda vi har som tillhör Gud är själen så allt cirkulerar kring det.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2019 10:54

Ben skrev:

Det är mörka gudar som skriver regler och lagar. dumbarn. Ljuset ger endast råd och förslag. Det enda vi har som tillhör Gud är själen så allt cirkulerar kring det.

Själen är det som blir resultatet när anden möter kroppen, när Gud andas i leran. När vi dör sticker anden tillbaka till Gud och kroppen blir lera igen. Vart själen tar vägen är den stora frågan.. Går till Gud eller leran?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 28 aug 2019 10:55

Algotezza skrev:
Ben skrev:

Själen är det som blir resultatet när anden möter kroppen, när Gud andas i leran. När vi dör sticker anden tillbaka till Gud och kroppen blir lera igen. Vart själen tar vägen är den stora frågan.. Går till Gud eller leran?

Strötankar? Magiskt tänkande som ett barn? Nej påhitt då. Ska jag svara till det här seriöst? Jag läser Harry Potter Fenixorden just nu och det passar där.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 aug 2019 11:37

Ben skrev:
Algotezza skrev:
Ben skrev:

Strötankar? Magiskt tänkande som ett barn? Nej påhitt då. Ska jag svara till det här seriöst? Jag läser Harry Potter Fenixorden just nu och det passar där.

Svara precis som du vill. Anything goes.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"