Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 02 sep 2019 14:59

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Att vi lever i var sin medvetandebubbla. Tur vi har språket, både det verbala och kroppsspråket, som skapar broar mellan bubblorna där våra ord och bilder och känslor och verbaliserade fantasier kan ta sig över så att vi kan befrukta varandras bubblor.

Är ju detta som är problemet för vissa, att inte kunna komma ur sin bubbla och oförmåga att kunna objektifiera sej själv, alltså förmågan se sej själv med andras ögon.
Narcissisten är präglad av det trotsiga barnets värld. Allt ska vara som jag vill annars blir jag bråkig. Samma beteende till vuxen ålder, noll social kompetens.
När man växer upp och börjar bli vuxen inser de flesta att nu är det dags att lämna det lilla barnet bakom sej. Man lär sej social kompetens, man lär sej kompromissa och förstår att en själv gynnas i slutändan. Detta är inget hastigt beslut, "nu ska jag bli vuxen", utan en självklar, automatisk, utveckling i det sociala samspelet.
Av någon anledning missar narcissisten detta. Jag själv tror det handlar om inlärt beteende som barn, vägvinnande sådant, som de har svårt lösgöra sej från.

Sådant här intresserar mej rent allmänt. Jag tror mången psykisk problematik egentligen har enkla förklaringar.

Det kräver empati, inlevelseförmåga och fantasi för att kunna sig se själv med andras ögon. Inte så lätt...
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 14:59

hakkapeliitta skrev:
Algotezza skrev:Att vi lever i var sin medvetandebubbla. Tur vi har språket, både det verbala och kroppsspråket, som skapar broar mellan bubblorna där våra ord och bilder och känslor och verbaliserade fantasier kan ta sig över så att vi kan befrukta varandras bubblor.

Är ju detta som är problemet för vissa, att inte kunna komma ur sin bubbla och oförmåga att kunna objektifiera sej själv, alltså förmågan se sej själv med andras ögon.
Narcissisten är präglad av det trotsiga barnets värld. Allt ska vara som jag vill annars blir jag bråkig. Samma beteende till vuxen ålder, noll social kompetens.
...

Känner igen mig idet.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 15:01

Men det här snacket med social kompetens, det ligger ju något i det att man kan fungera bra socialt, men samtidigt så tycker jag att det är ungefär som att snacka om hög iq...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 sep 2019 15:05

Larm i Lund. Det var tredje månad. Avblåst. Blev ej krig denna gång heller.
Algotezza aka Algotezza

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 15:09

hakkapeliitta skrev:Är ju detta som är problemet för vissa, att inte kunna komma ur sin bubbla och oförmåga att kunna objektifiera sej själv, alltså förmågan se sej själv med andras ögon.

Tror att man har större möjlighet till detta om dricker mycket alkohol.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2019 15:28

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Är ju detta som är problemet för vissa, att inte kunna komma ur sin bubbla och oförmåga att kunna objektifiera sej själv, alltså förmågan se sej själv med andras ögon.

Jaså, jag tror inte det.
Du förstår nog inte problematiken öht.
Handlar om personlighetsstörning, har inget med psykisk sjukdom att göra.
Ett personlighetsdrag som i sociala sammanhang leder till konflikt. Beteendet är ingrott i en sådan människa.
Därför skrev jag om den självreflekterande människan. De flesta av oss har förmågan att gå utanför oss själva, och betrakta oss som tredje part, men hos några saknas förmågan, egoisten som tror världen snurrar kring hen.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 15:48

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:

Ett personlighetsdrag som i sociala sammanhang leder till konflikt. Beteendet är ingrott i en sådan människa.

Jag tror att jag har en störning. Men jag kan liksom inte ta det på allvar riktigt.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2019 16:24

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Tror att man har större möjlighet till detta om dricker mycket alkohol.

Jag tror att jag har en störning. Men jag kan liksom inte ta det på allvar riktigt.

Finns olika grader av störning och olika sätt att reagera.
Vissa blir eremiter när sociala sammanhang blir jobbiga. Såg en serie på tv om folk som bodde avsides i Alaska. Många av dessa var inte socialt handippade men valde det livet ändå.
Det är först när ens beteende blir ett handikapp som problem uppstår. Menar ett oacceptabelt socialt beteende.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 16:25

I slutändan är det upp till mig om jag är störd eller inte. Jag är inte störd. :D

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2019 16:43

klorofyll skrev:I slutändan är det upp till mig om jag är störd eller inte. Jag är inte störd. :D

Jag har inte anklagat dej för att vara störd.

Sen en narcissist förstår inte att hen är störd, tillhör liksom sjukdomsbilden.
En paranoid person förstår inte heller att hens tankar är vanföreställningar.
Saknas självinsikt.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 02 sep 2019 16:50

Funderade efter studenten att välja läkarlinjen. Hade såpass bra betyg att välja fritt.
Valde dock traditionellt.
Hade nog blivit bra psykiatriker. Är bra på att analysera sönder andras hjärnor.

Leker fortfarande amatörpsykolog på fritiden.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 sep 2019 17:46

Oj vad ni debatterat i den här tråden, och intressanta grejer. Hade tusen gånger hellre gjort det än att ta med hustrun på 50-årsfest i Karlstad. Jäkla kul att ligga bakom värdens garage i fosterställning på en dyna man hittat med social ångest. Men vad gör man inte för kärlekens och vänskapens skull.
Vad kom ni fram till?

Ang. Kriminalitet, det är helt och hållet akademisk vänster som har ansvaret. Och en stor del av flummitten. Löfven? Kom-igen!!! Reinfeldt är fan så mycket mer skyldig. Och han är ju Lzzdingöpojk, that figures.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Ben

Inläggav Ben » 02 sep 2019 18:22

Jag vill ha ett hus nånstans ibland.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 18:57

hakkapeliitta skrev:Leker fortfarande amatörpsykolog på fritiden.

Jag träffar en psykolog rätt ofta... vi går till samma cafe och det är väl tur, för jag är sjuk. :)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 02 sep 2019 19:05

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:I slutändan är det upp till mig om jag är störd eller inte. Jag är inte störd. :D

Jag har inte anklagat dej för att vara störd.

Sen en narcissist förstår inte att hen är störd, tillhör liksom sjukdomsbilden.
En paranoid person förstår inte heller att hens tankar är vanföreställningar.
Saknas självinsikt.

Det är givetvis sant/(bedrägligt)... men alla har en fri vilja och ansvar för sina handlingar. Man kan väl säga att det sitter olika djupt... Sannolikheten kan vara emot en ibland. Läkare gör sin bedömning. Egentligen tror jag det störda är att medvetet ställa till problem för andra...

Återgå till "Tankar och känslor"