hakkapeliitta skrev:Algotezza skrev:Att vi lever i var sin medvetandebubbla. Tur vi har språket, både det verbala och kroppsspråket, som skapar broar mellan bubblorna där våra ord och bilder och känslor och verbaliserade fantasier kan ta sig över så att vi kan befrukta varandras bubblor.
Är ju detta som är problemet för vissa, att inte kunna komma ur sin bubbla och oförmåga att kunna objektifiera sej själv, alltså förmågan se sej själv med andras ögon.
Narcissisten är präglad av det trotsiga barnets värld. Allt ska vara som jag vill annars blir jag bråkig. Samma beteende till vuxen ålder, noll social kompetens.
När man växer upp och börjar bli vuxen inser de flesta att nu är det dags att lämna det lilla barnet bakom sej. Man lär sej social kompetens, man lär sej kompromissa och förstår att en själv gynnas i slutändan. Detta är inget hastigt beslut, "nu ska jag bli vuxen", utan en självklar, automatisk, utveckling i det sociala samspelet.
Av någon anledning missar narcissisten detta. Jag själv tror det handlar om inlärt beteende som barn, vägvinnande sådant, som de har svårt lösgöra sej från.
Sådant här intresserar mej rent allmänt. Jag tror mången psykisk problematik egentligen har enkla förklaringar.
Det kräver empati, inlevelseförmåga och fantasi för att kunna sig se själv med andras ögon. Inte så lätt...