Vad tänker du på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Vad tänker du på?
filosofiforum funkar med tankens kraft
hakkapeliitta skrev:Har alltid samlat glas, papper etc för återvinning. Sen ett par år tillbaka började med plaståtervinning. Tänkte då att det tar lång tid att fylla en soppåse men helskotta heller. Förvånansvärt mycket plast man använder, blev en överraskning hur snabbt en påse fylldes.
Köpte på WIllys en kasse för en tia, den är gjord av nåt plastmaterial, nylonaktigt, hursom har klarar mej med den kanske ett år nu. Bra investering.
Jag brukar ha med mig påse av något slag men ibland glömmer jag det. Vi sopsorterar i Lund där jag bor. Plast, papp, färgat glas, ofärgat glas, metall, papper, matavfall och "övrigt". Trä har vi inget fack för t.ex.
Algotezza aka Algotezza
var ska vi kasta oss själva. Vi får ju inte förstöra miljön. då blir det ju omöjligt. De pratar om päronrost på radion. jag tänker på lille prinsens får. Men han själv tänkte på bilreparattioner. flygplanschraschen var ett faktum. en fransman hade störtat. lille prinsen ställde frågor som bara ett barn kan.
jag skall nu tillaga färdigköpta vegetariska vårrullar. det blir gott
man får inte bränna vid dom.
snart är dom klara. jag har soya i kylen. frysen i källaren är full av glasspinnar
jag har inte ätit nåra glasspinnar.
Jag dricker inte alkohol. Har en känsla av att vissa använder droger för att kunna koncentrera sig. Men jag kom på en sak, kanske blir det lite av samma effekt om man dricker kaffe och inte går å lägger sig.. Tankar?
Fast alkohol har väl aldrig varit bra om man vill ha koncentration.
klorofyll skrev:Jag dricker inte alkohol. Har en känsla av att vissa använder droger för att kunna koncentrera sig. Men jag kom på en sak, kanske blir det lite av samma effekt om man dricker kaffe och inte går å lägger sig.. Tankar?
De flesta får nog svårt att sova om de dricker kaffae på kvällen...
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:klorofyll skrev:Jag dricker inte alkohol. Har en känsla av att vissa använder droger för att kunna koncentrera sig. Men jag kom på en sak, kanske blir det lite av samma effekt om man dricker kaffe och inte går å lägger sig.. Tankar?
Ja det fungerade inte så bra.. Har du en positiv syn/upplevelse av alkohol?
klorofyll skrev:Algotezza skrev:De flesta får nog svårt att sova om de dricker kaffae på kvällen...
Man dricker inte alkohol, klorofyll. Man dricker öl och vin. Och kaffe förstås.

Moderator
klorofyll skrev:Algotezza skrev:klorofyll skrev:Jag dricker inte alkohol. Har en känsla av att vissa använder droger för att kunna koncentrera sig. Men jag kom på en sak, kanske blir det lite av samma effekt om man dricker kaffe och inte går å lägger sig.. Tankar?
Nej, jag blir mörk och kolerisk av det. Känner mig inte det minsta euforisk. Tar ibland en öl till maten för smakens skull.
Algotezza aka Algotezza
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Algotezza skrev:De flesta får nog svårt att sova om de dricker kaffae på kvällen...
Man dricker inte alkohol, klorofyll. Man dricker öl och vin. Och kaffe förstås.
Alkoholhaltiga drycker..
Algotezza skrev:klorofyll skrev:Algotezza skrev:
Nej, jag blir mörk och kolerisk av det. Känner mig inte det minsta euforisk. Tar ibland en öl till maten för smakens skull.
Märkligt. Jag får förhöjt självförtroende och inre lugn, jag kan springa dubbelt så fort med hälften upplevd ansträngning (vilket antagligen är mycket negativt för hjärta ex.v.) Men den negativa effekten kommer den också när hjärnan är tömd på ämnen som krävs för att framkalla lycka.
Kaffe har bara effekten att pigga upp mig lite och få igång tarmen. Sedan kan jag inte dricka kaffe senare en efter lunchen. Då kan det störa sömnen.
Mer än om man då druckit lite och tar kaffe och konjak på kvällen. Då sover jag bra.
Alkoholen gör väl inte att man sover eller vaknar bättre. Under själva intaget kan alkoholen ha väldigt olika verkan, både under resans gång och från gång till gång.
Mer än om man då druckit lite och tar kaffe och konjak på kvällen. Då sover jag bra.
Alkoholen gör väl inte att man sover eller vaknar bättre. Under själva intaget kan alkoholen ha väldigt olika verkan, både under resans gång och från gång till gång.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Återgå till "Tankar och känslor"