Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 07 mar 2020 21:42

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ingen aning?

Vargen handlar inte riktigt enligt maximen att han rimligen kunde vilja att den skulle upphöjas till allmän lag. Helst skulle han vilja se någon av grisarna (Practical Pig, Fifer Pig och Fiddler Pig) tillagad på spett och serverad på sitt matbord. Kanske är Kants moral tillämpbar om man tänker sig dessa figurer personifierade som de människor vi möter som barn (i fabelns form). Litet grymma, som söker fördelar, roar sig på barnets bekostnad osv. Vännerna är förstås vänner och Bror Duktig vet alltid råd.

Att vilja framhäva sina fördelar är ett slag i luften... Helt verkningslöst, man imponerar endast på sina gelikar. Så jag tänker att det gäller att kunna ta mycket kritik bara... Man behöver inte anstränga sig för att få andra att förstå, det vore överambitiöst.

Det är väl just sina fördelar man skall framhäva? Det är med dem man hjälper världen bäst?
Bror duktig kommer jag ihåg det var han med blå kepsen, vad hette de andra?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 22:14

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Vargen handlar inte riktigt enligt maximen att han rimligen kunde vilja att den skulle upphöjas till allmän lag. Helst skulle han vilja se någon av grisarna (Practical Pig, Fifer Pig och Fiddler Pig) tillagad på spett och serverad på sitt matbord. Kanske är Kants moral tillämpbar om man tänker sig dessa figurer personifierade som de människor vi möter som barn (i fabelns form). Litet grymma, som söker fördelar, roar sig på barnets bekostnad osv. Vännerna är förstås vänner och Bror Duktig vet alltid råd.

Att vilja framhäva sina fördelar är ett slag i luften... Helt verkningslöst, man imponerar endast på sina gelikar. Så jag tänker att det gäller att kunna ta mycket kritik bara... Man behöver inte anstränga sig för att få andra att förstå, det vore överambitiöst.

Det är väl just sina fördelar man skall framhäva? Det är med dem man hjälper världen bäst?
Bror duktig kommer jag ihåg det var han med blå kepsen, vad hette de andra?

Ja om framhäva och praktisera är samma sak..!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 07 mar 2020 22:59

beställde henri matisse : om konst, på svenska alltså

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 09 mar 2020 21:45

Ben skrev:
xion skrev:Tittade på en film om en ung tjej som blev nunna när hon var nitton år. Det anknyter svagt till tråden "Guds mening.."
Uppenbarligen en mycket intelligent tjej uppväxt i en harmonisk stor familj. Hennes bror ansattes av tvivel enligt följande:
Varför räddade Gud Hitlers liv då han utsattes för mordförsöket?
Varför räddade han inte istället de millioner judar som gasades ihjäl därför att kriget fick fortsätta?

Så Gud är den enda spelaren alltså? Ja då mynnar det ju inte ut i något svar alls ska du se...

Hur kan det här bli off-topic?

Det skrivs ju böcker till och med om samma dumma sak. Att Gud står för skiten. Och ingen jävel kommer på det - att det finns mörka krafter. Och att Gud inte vill utplåna mörkret. Han respekterar mörka begär. Jesus skickade demoner in i grisar. Varför? Man möter (ju) alla väsen med kärlek och respekt. För att han hade ingen RÄTT att skicka demonerna till Ljuset. Det är människans själsuppgift [att utplåna mörkret, skicka demoner till Ljuset, etc], inte Guds.

Anne

Inläggav Anne » 10 mar 2020 10:09

Och så kommer någon italiensk fotbollsspelare upp i rutan med en skylt där det stod något i stil med "Allting kommer ordna sig. Stanna hemma". Det oroväckande var att han hette ungefär Kaputti. Herregud. Nu är det konstigt igen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 mar 2020 15:52

Man undrar vad som händer i världen och vem som tjänar på vad...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 mar 2020 16:12

Algotezza skrev:Man undrar vad som händer i världen och vem som tjänar på vad...

Det går att tjäna på folks uppskärrade sinnesstämning. Filtermask FFP2 är hårdvaluta och effektiv mot virus och bakterier. Vill man gardera sig så skall man proppa i sig fänkål och vitlök, enligt en skäggig guru på http://www.loveandlighthealing.se/. Ät nu inte för mycket vitlök, det har vid sidan av att vara antiviralt en del andra effekter på kroppen. Vitlök är väldigt starkt för magen. :)
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 11 mar 2020 00:44

Så ni blockerar alla VPN?
Skickade ett inlägg men blev blockerad.
Om inte ni ändrar er om block så är detta mitt sista inlägg på det här stället.
Jag och Lynx hittar nya ställen, var så säker.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 mar 2020 01:02

hakkapeliitta skrev:Så ni blockerar alla VPN? Skickade ett inlägg men blev blockerad.

Behöver du använda VPN-tjänster för att kommunicera med Filosofiforum? Såvitt jag vet har ingen moderator blockerat det. Om det ligger på phpBB kan jag för litet om för ögonblicket. Förklara gärna varför du anser dig behöva det.
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 11 mar 2020 01:23

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Så ni blockerar alla VPN? Skickade ett inlägg men blev blockerad.

Behöver du använda VPN-tjänster för att kommunicera med Filosofiforum? Såvitt jag vet har ingen moderator blockerat det. Om det ligger på phpBB kan jag för litet om för ögonblicket. Förklara gärna varför du anser dig behöva det.

Behöver inte använda VIP mot Filosofiforum speciellt men har den som standard när jag surfar.
Onödigt av er att blockera. Jag gör inget undantag för er.

Användarvisningsbild
Severus Snape

Inläggav Severus Snape » 12 mar 2020 09:51

Jag använder Mullvads VPN hela tiden och filosofiforum flyter på fint.

Anne

Inläggav Anne » 12 mar 2020 18:31

Pilatus skrev:Vitlök är väldigt starkt för magen. :)

Men håller vampyrer borta ;) Vitlök är bra, tror jag. Min pappa var ingefära-förespråkare. Mamma propsade på vikten av B-vitamin. Redan på 70-talet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 mar 2020 00:20

lynx skrev:

Men håller vampyrer borta ;) Vitlök är bra, tror jag. Min pappa var ingefära-förespråkare. Mamma propsade på vikten av B-vitamin. Redan på 70-talet.

I så fall väljer jag D-vitamin. Det är viktigt att vistas ute litet varje dag, vi bor i ett mörkt land och att täcka sig med kläder mer än vad vädret tvingar oss till är inte så vist. Muhammed må ha haft en avvikande åsikt om hur vi skall vara dolda av täckande klädesplagg (och icke-rakade). Risken att drabbas av rakitis (mjukt och missformat skelett), benskörhet, cancer, depression och hjärtsjukdom var kanske inte överhängande i hans trakter, men i de mörka nordiska länderna är risken reell. Så jag äter vitaminer och mineraler ACO 50+. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Coronabluffar

Inläggav Algotezza » 13 mar 2020 09:35

Algotezza skrev:Man undrar vad som händer i världen och vem som tjänar på vad...

Vissa bedragare försöker göra det, i varje fall. De låtsas skicka sms från PostNord om ett paket som är på väg men som kräver en slant för att levereras. De berättar bl.a. om hur PostNord på olika sätt tar ansvar för att coronoviruset ej skk spridas. Det verkar rätt trovärdigt. Men är en bluff. Kanske från någon östtatlig trollfabrik. Jag fick ett sådant sms.
Algotezza aka Algotezza

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 13 mar 2020 10:05

lynx skrev:

Apropå vitlök, såg en nymodighet (?) i butiken med inlagda vitlöksklyftor. Priset 25:- och flaskan innehöll säkert 30 klyftor, kanske mer. Jag älskar vitlök men är tvungen att köpa i nät om tre stycken. Riktigt svårt att hinna med förbruka dessa och oftast är jag tvungen att slänga hälften. Flaskan är kanske lösningen.
Ingefära är bra, "kroppen älskar ingefära" sa någon hälsoprofet Pressar egen apelsinjuice blandad med morot och ingefära. Dagens vitaminbomb. Beroende lite av kilopriset på apelsin, prissvängningar är värre än oljepriset. Som värst kan kilopriset vara uppe i 30:-/kg då är det enklare att köpa Brämhults färdigpressad som är 100% naturell.

Återgå till "Tankar och känslor"