CAUSTIX skrev:Stefan skrev:Haha!
Förvånar mig inte, typiskt Rainer Carls. Han tycker att han smular sönder de flesta. Huruvida han verkligen gör det är en annan fråga.
Jag tycker i och för sig att han är rätt duktig i sitt söndersmulande. Frågan är snarare om han lyckas komma med egna mer konstruktiva idéer som verkligen håller. Det är i alla fall skönt att veta vad han står i sin filosofi det gör det hela mycket klarare och lättare att urskilja retoriken. Vad man än tycker om honom så är han i alla fall värd att uppleva.
När har du lyssnat på honom?
Jag har faktist läst för honom på gymnasiet (folkhögskola) och sedan gått hans kurser han ger på newmaninstitutet. Det är hans fel att jag började ägna mig åt denna förbannelse

, men det var ett tag sen läser nu mer som du på SU.
Sitter faktiskt med ett program från Newmaninstitutet framför mig; vilken slump.
Har upplevt honom mer som katolsk präst (och biktfar (!), vid ett tillfälle)än som lärare i filosofi (eller matematik och logik; har hört att han behärskar även dessa ämnen). Men jag har hört att han är rätt självsäker av sig: och det är han definitivt som präst. (Å andra sidan är de flesta katolska präster det, speciellt de äldre - de blir ju aldrig emotsagda utan bara beundrade).
Däremot har jag också hört goda omdömen om honom - också från profesionella filosofer. Se t ex Jens Johanssons recension av hans bok om Hedenius i Filosofisk Tidskrift. Det är inte ofta analytiska filosofer tycker nåt utanför traditionen är värt att ha, men här hände det alltså.
Håller också med om att det är bra att han deklarerar en ståndpunkt: det borde fler lärare göra, iaf bortom introduktionskurserna.
Kul att han ledde in dig på den rätta banan här i livet.