Intuition

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Intuition

Inläggav Anders » 07 jan 2021 19:47

Pilatus skrev:
Anders skrev:Intution = Hypotes?

Nej, det är mer än en hypotes. Melasu beskriver begreppet intuition bra. Intuitionen kan närma sig en förvissning utan att vi riktigt kan göra klart på vilka grunder. Men intuitionen kan vara en idé till att bilda en hypotes. Vi får fundera på om den intuitivt grundade hypotesen är berättigad, om vi kan finna skäl till varför vi tror på den och vari den den eventuellt brister.

Om jag då vänder på den, varifrån kommer en hypotes?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus
Inlägg: 1899
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 07 jan 2021 19:54

Intuition är ett stort ämne med många förgreningar. Till att börja med tror jag knappast vi skulle klara en enda dag från morgon till kväll utan intuition, de flesta beslut vi tar är intuitiva. Det är tankeoperationerna som utgör undantagen.

Jag har sett att begreppet intuitivt tänkande har använts i tråden, men är det verkligen möjligt att tänka intuitivt? Tänkandet är (då det utförs på rätt sätt) en strängt regelbunden process där det ena, enligt logikens lagar, naturligt följer ur det andra. Medan den intuitiva förståelsen, som alltid innebär ett språng, aldrig kan förväntas nås som slutled i en medveten process. Det som möjligen kan kallas intuitivt med tänkandet är de tänkandets gränser och verktyg som tycks vara medfödda, och som utgör del av vårt medvetandes schemata.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19273
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 07 jan 2021 20:15

Anders skrev:Om jag då vänder på den, varifrån kommer en hypotes?

En hypotes grundar sig på en observation av något slag, att något tycks vara på ett bestämt sätt. T ex att man enklast kan skilja mellan entita och talltita genom dess läten.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 07 jan 2021 21:38

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Intution = Hypotes?

Nej, det är mer än en hypotes. Melasu beskriver begreppet intuition bra. Intuitionen kan närma sig en förvissning utan att vi riktigt kan göra klart på vilka grunder. Men intuitionen kan vara en idé till att bilda en hypotes. Vi får fundera på om den intuitivt grundade hypotesen är berättigad, om vi kan finna skäl till varför vi tror på den och vari den den eventuellt brister.

Om jag då vänder på den, varifrån kommer en hypotes?

En hypotes är en förmodan, en tanke om hur något kommer ske, forskar man så har man ofta hypoteser, dvs man har en tanke innan man testar den.

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 07 jan 2021 21:48

Intuition, kallas det att ha en tanke om hur något kommer gestalta sig, utan att man egentligen har tänkt igenom olika alternativ, det är motsatsen till beräknat tänkande. Intiution är ofta kopplat till begåvning, eller förmågor som inte är uppenbara. God intiution är i princip att kunna förutsäga något utan vidare eftertanke.

hakkapeliitta
Inlägg: 2563
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Intuition

Inläggav hakkapeliitta » 07 jan 2021 22:13

Personer med bra intuition är bra på att känna igen mönster.
Kommer ihåg när jag en gång i ungdomen genomgick psykologiska tester under två dagar på Psykologiska Institutet i GBG, ett test var att jämföra två bilder som nästan var identiska men skiljde sej åt i någon liten detalj. Uppgiften var att upptäcka denna lilla skillnad. Jag fick full pott där och på rekordtid. Psykologen var mäkta imponerad när vi summerade alla tester, hon sa att testerna har svårighetsgraden att ingen normalt klarar alla uppgifter. Men jag är bra på att upptäcka mönster i vitt skilda sammanhang. Har väl haft nytta av detta i matematikstudier, kanske.

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 07 jan 2021 23:05

klorofyll skrev:Intuition, kallas det att ha en tanke om hur något kommer gestalta sig, utan att man egentligen har tänkt igenom olika alternativ, det är motsatsen till beräknat tänkande. Intiution är ofta kopplat till begåvning, eller förmågor som inte är uppenbara. God intiution är i princip att kunna förutsäga något utan vidare eftertanke.


Så är det nog, men detta hade varit intressant att veta hur processen går till så man kunde programmera in det i en dator. Då kan den göra hypotesen och t-testet i automatiska steg.

hakkapeliitta
Inlägg: 2563
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Intuition

Inläggav hakkapeliitta » 08 jan 2021 00:16

Går inte att programmera sånt. Talar av egen erfarenhet, jag har spelat på travet hela vuxna livet, jag har egen databas med alla startlistor och resultatlistor, alla hästar sedan år 2000. Jag har egna dataprogram för dessa uppgifter, hämtning, lagring. Mina program är bra till statiska uppgifter men det går aldrig att skapa ett program som spottar ut vinnare. Men det statiska underlaget underlättar, men till syvende och sist måste jag sammanfatta och ta beslutet. Beslutsfattandet blir allt bättre med åren ( :) ), jag kallar det fingertoppkänsla istället för intuition. Rätt kul hobby om inte annat.

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 08 jan 2021 01:16

Melasu skrev:
klorofyll skrev:Intuition, kallas det att ha en tanke om hur något kommer gestalta sig, utan att man egentligen har tänkt igenom olika alternativ, det är motsatsen till beräknat tänkande. Intiution är ofta kopplat till begåvning, eller förmågor som inte är uppenbara. God intiution är i princip att kunna förutsäga något utan vidare eftertanke.


Så är det nog, men detta hade varit intressant att veta hur processen går till så man kunde programmera in det i en dator. Då kan den göra hypotesen och t-testet i automatiska steg.

En dator som kan ge bra svar på abstrakta frågor är väl mer intuitiv än en mindre imponerande dator..? Att med enkelhet, på kort tid, ge ett riktigt svar, kännetecknar väl vår association av intuition. Men vi vet knappt själva vad iniution är, och lika lite om en dator kan ha - inte bara verka ha - intuition. Jag skulle tro att ju mer "hemlighetsfull" en dator kan vara, desto mer intuitiv verkar den... (att spela med öppna kort imponerar inte), vi vill ha en wizard.

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 08 jan 2021 06:59

Så en svart låda till löser det? Intressant! I neurala nätverk som används i deep learning så kan man inte spåra hur maskinen kommer fram till resultatet, och den kallas ibland en svart låda. Men jag uppfattar inte att metoden är tillräcklig för generell intelligens. Gissar att det krävs fler språng i kunskapen för att nå detta. :)

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 08 jan 2021 10:31

Skulle vi människor kunna skapa en ny art av robotar, som lever helt självstänigt i naturen, som kan föröka sig, samarbeta/lösa problem, - och som överlever över tid och är svår att utrota...?

Vertumnus
Inlägg: 1899
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Intuition

Inläggav Vertumnus » 08 jan 2021 10:46

klorofyll skrev:Skulle vi människor kunna skapa en ny art av robotar, som lever helt självstänigt i naturen, som kan föröka sig, samarbeta/lösa problem, - och som överlever över tid och är svår att utrota...?


Precis, det är detta intuition handlar om: inte att förstå i form av sanningar utan att klara och kontrollera uppkomna situationer. Sättet att artificiellt skapa intuitiva datorer eller robotar blir då att utsätta dem för artificiell evolution.

klorofyll
Inlägg: 9309
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Intuition

Inläggav klorofyll » 08 jan 2021 10:59

Vertumnus skrev:
klorofyll skrev:Skulle vi människor kunna skapa en ny art av robotar, som lever helt självstänigt i naturen, som kan föröka sig, samarbeta/lösa problem, - och som överlever över tid och är svår att utrota...?


Precis, det är detta intuition handlar om: inte att förstå i form av sanningar utan att klara och kontrollera uppkomna situationer. Sättet att artificiellt skapa intuitiva datorer eller robotar blir då att utsätta dem för artificiell evolution.


Är det inte lite som att fråga sig: Kan vi skapa en evighetsmaskin?

Melasu
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 jan 2021 09:53

Re: Intuition

Inläggav Melasu » 08 jan 2021 11:13

klorofyll skrev:Skulle vi människor kunna skapa en ny art av robotar, som lever helt självstänigt i naturen, som kan föröka sig, samarbeta/lösa problem, - och som överlever över tid och är svår att utrota...?


Enligt vissa teoretiker kan de i så fall dessutom skapa ännu smartare maskiner (jag hittar att det var I. J. Good som först sade detta på Google, men är osäker, trodde först det var Turing). Evigt är bara universum och energin?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19273
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Intuition

Inläggav Pilatus » 08 jan 2021 11:32

Melasu skrev:Evigt är bara universum och energin?

Den som lever får se. Troligen kommer all energi att bli utspridd i en evig rörelse. Universum blir en kall och ogästvänlig plats där allt arbete ligger nere. Den så kallade värmedöden enligt Rudolf Clausius. Universum går obevekligt mot maximal entropi.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster