David H skrev:Anders skrev:David H skrev:…medan nyckeln till ett harmoniskt samhälle är att integrera det omedvetna i det medvetna.
Kan du utveckla det? I lite mer folkhemsspråk?

Så här svarar Chat GPT på frågan:
Det handlar om att de som bestämmer – politiker, chefer, fack – måste våga släppa lite på kontrollen och börja lyssna mer på vad folk faktiskt upplever och behöver. Folkhemmet byggdes inte bara av regler och planer, utan av en tillit till att människor själva kan ta ansvar, om de får förtroende. Att integrera det omedvetna i det medvetna betyder i praktiken att de som styr erkänner att de inte har hela bilden, och därför behöver bjuda in fler röster – också de som inte brukar höras. Då blir samhället mer mänskligt, och besluten mer förankrade.
Det är en bra start, tycker jag - även om det så klart kan vidareutvecklas.
Vanligt fenomen är tyvärr att när någon inte själv ser någon lösning på ett problem, så dras slutsatsen att ingen lösning heller finns. Man litar inte på att det kan finnas svar bortom ens medvetande.
Märks till exempel med upprustningen, då går tongångarna att upprustningen är nödvändig - att enda sättet att stoppa Ryssland är militärt. Men för den som verkligen tar dialog på allvar är ingen konflikt omöjlig att lösa med icke-militära medel.
Nu är jag med bättre. Och det låter förnuftigt. Jag skulle vilja komplettera det omedvetna med det outsagda, kanske. Det är inte alldeles lätt att få grepp om. Då man säger bjuda in till samtal så kan man undra hur det skall gå till
Vi pratade ju lite om Wikforss och jag tycker att Mårten Wikforss referens till Helene Landemores forskning ( i syskonens bok om Demokrati ) är spännande. I princip att på ett ordnat sätt låta människor från olika sociala bakgrunder diskutera kontroversiella frågor. Det har tydligen visat sig framgångsrikt i Frankrike. Annars tycker jag klimatet för att föra fram åsikter som ”medborgare” är svårare än nånsin. Inte för att kanaler saknas, Online finns hur många som helst. Men vad hörs i bruset? Och internet har ju också bidragit till att polariseringen blivit större och större. Och i de här fållorna samlas bara de som vill ansluta sig till något. Får man syn på hur samhället verkligen fungerar i ett sådant klimat?
Lite kul, jag läser just nu Svensk Idehistoria, och Uppsalas ballaste professorsbostad, Skytteanum, med valvet som leder ner till Fyris Torg. Professuren inrättades ju av Johan Skytte i den lite lustiga kombinationen Statskunskap och Retorik. Men Chatgpt förklarade kombinationen väl, den inrättades för att skapa ledare i staten, och de måste ju både kunna snacka för sig och ha koll på sin stat.
Och folkhemmet är ju både rätt insiktisfullt och ytterst kraftfullt formulerat. Men Staten består ju av människor som lever sina liv. Och att få - i tiden - koll på detta känns som något som Statskunskapen borde ägna sig åt. Vilka typer av habitat finns i landet och vilka spelregler gäller där? Naturligtvis förutom rent sociala förutsättningar i de grupperna. Och vilka narrativ driver olika grupper av människor?
Naturligvis kommer svaren från folket men hur få 10 miljoner människor att säga sitt och sammanfatta det? Nästan så jag känner, eftersom det är svårt är det en framkomlig väg att tänka i.