Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Vega » 14 mar 2026 21:55

Vertumnus skrev:
Algotezza skrev:
Vertumnus skrev:
Jo, men där handlar det om målkonflikter: ologiskt i ett avseende, men logiskt i förhållande till något annat.

Vari består det oöverkomligt ologiska i kvantmekaniken som gör att varken forskare än vanliga döda kan förstå detta? Menar du att det handlar om hur våra hjärnor är konstruerade och fungerar så att det är omöjligt att förstå rent principiellt?

Det finns ett antal paradoxer - sammanflätning, superposition mm. Allt det där är välkänt. Ja jag tror att det handlar om hur våra hjärnor är konstruerade, på våra förståndskategorier och på vad det innebär att förstå. Hur förstå det som inte går att förutse, vad har vi att hålla oss i om vi tar bort kausalitet?

Jag kom på en sak för ett tag sedan, jag kom på att anledningen till att två kulor av olika storlek faller med samma hastighet i vakuum, måste vara att rummet är krökt. Jag frågade Google AI och svaret blev Ja. Häftig upplevelse. För jag visste ingenting om krökning av rumtid, jag hade inte läst på..

Jag tror att mysteriet med kvantmekanik ofta handlar om underlig kommunikation på avsevärt avstånd utan tydligt samband. Och jag tror att det handlar om att ljus beter sig som vågor. Vågorna i en ocean rör sig med hög hastighet, men ljuset rör sig med betydligt högre hastighet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 14 mar 2026 23:32

Vertumnus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Men det är ju ett sant omdöme. Det är i dag vi sitter och funderar på vad de gamla gråskäggen svamlade om. När vi ibland lyckas se genom dimmorna klarnar bilden och nya avhandlingar kan läggas till hyllmetrar av texttolkningar. :)

(Om inte ironi. Jag är skitdålig på att bedöma ironi, ingen minglarkung)
Nu pratar du mot Newton.

Och det är filosofi som tagit oss till medellivslängd och komfort. Inte att nån har suttit och mätt och experimenterat planlöst. Vetenskapen är en filosofisk produkt. De fakulteter som handlar om vilja förstå. Och den som läser dialogerna och kallar Sokrates korkad, medveten om vilken kunskap som fanns. - är korkad.

Dagens filosofer har inget på Sokrates. Och knappast någon vetenskapsman. Min polare som har papers citerade över 1000 gånger och som ansågs vara(kanske är) sveriges enda superprogrammerare sade hela tiden, det handlar inte om att kunna, det handlar om att förstå.

Sedan har förstås imperialism, girighet, makthunger och krig bidragit.

Filosofens kunkapskälla är tänkande, han vill förstå och det vi kan förstå är tankar, logik. Vetenskapens kunskapskälla är görandet och det görandet leder till är kunnande, förståelsen kommer i andra hand.

Kan verkligen diskuteras. Ingen forskare jag känner, och som akademiker i det akademiska Uppsala känner jag många skulle nog, knappast sätta förståendet i andra hand. Göra papers är ju vad som ger mjölk på bordet åt barnen, och nedlagd tid på ett paper är ju naturligtvis dominerat av görande. Kunskap kräver görande. Men hypotesen och slutsatsen är vad som kommer in och ut.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"