AI - bra eller anus?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

AI - bra eller anus?

Inläggav Anders » 28 mar 2026 10:41

Hubert antydde lite den här frågeställningen i en tråd och det är en fråga som nog alla ställer sig.

AI är vad den är, en statistikmaskin byggt på ett underlag. De stora lite grovt på internet, kan man väl säga. Även om Musk ville göra Grok ”mindre vänstervriden” så ger den oftast liknande svar som de andra.

För att inleda - två saker

Först, det jag gillar, då man pratar kontroversialiteter får man en hyfsat obiased bild.

Sen: vad man får ut beror på hur man använder den. Kritik har framförts att ungdomar i skolan använder AI för att få fram lätta svar utan att anstränga sig. Mycket tveksam till den. Dels för att jag själv hade använt den tvärt om, använt den till att göra som jag gör nu, till att tränga in i ämnen. Lära mig på mitt sätt, vilket AI möjliggör. Och jag tror skolan kan anpassas dit. Dels för att det här körande huvet i väggen-taktiken inte, i mim mening, är särskilt bra.

I nåt större perspektiv kan sen säkert AI orsaka massdöd, men fokuserar nu på AI som kunskapskälla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: AI - bra eller anus?

Inläggav Algotezza » 28 mar 2026 22:09

Vissa blir smartare och mer kreativa med AI medan andra riskerar bli dummare och mindre kreativa. Och för ytterligare andra gör AI ingen skillnad.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 29 mar 2026 08:04

Algotezza skrev:Vissa blir smartare och mer kreativa med AI medan andra riskerar bli dummare och mindre kreativa. Och för ytterligare andra gör AI ingen skillnad.

Skulle säga att möjligheterna till kunskap ökar. Men man skall ha klart för sig hur den arbetar, just den AI man använder. Det är som en wiki på stereoider. Jag beslöt mig ganska tidigt att läsa wiki för det mesta av info och det är otroligt sällan jag gått på pumpen.
4 november 2017

Smisk

Inläggav Smisk » 02 apr 2026 09:12

AI som teknik är intressant och användbar men den är i sig varken bra eller dålig.
Istället är det hur vi använder den som skapar olika konsekvenser som är bra och dåliga inom kontexten den används.

Jag upplever att många nu tänker sig att internet påverkas negativt av användningen och man kopplar då för enkelt ihop tekniken AI med konsekvenserna man delvis ser på nätet. Där tänker man fel tycker jag. Däremot är jag med på att man har åsikter om hur saker som musik, film och spel påverkas och genereras och läggs ut. Detta är dock inte samma sak som att man har åsikter om tekniken AI som sådan.

Jag tycker mycket om att vara kreativ med AI och generera film, bilder och framför allt musik :)
Jag ser inga problem med detta. Däremot ser jag problem med att man är ytlig och beter sig dumt på internet och att AI är ett redskap för att göra detta enkelt.

xion

Inläggav xion » 02 apr 2026 10:24

Smisk skrev:AI som teknik är intressant och användbar men den är i sig varken bra eller dålig.
Istället är det hur vi använder den som skapar olika konsekvenser som är bra och dåliga inom kontexten den används.

Jag upplever att många nu tänker sig att internet påverkas negativt av användningen och man kopplar då för enkelt ihop tekniken AI med konsekvenserna man delvis ser på nätet. Där tänker man fel tycker jag. Däremot är jag med på att man har åsikter om hur saker som musik, film och spel påverkas och genereras och läggs ut. Detta är dock inte samma sak som att man har åsikter om tekniken AI som sådan.

Jag tycker mycket om att vara kreativ med AI och generera film, bilder och framför allt musik :)
Jag ser inga problem med detta. Däremot ser jag problem med att man är ytlig och beter sig dumt på internet och att AI är ett redskap för att göra detta enkelt.

När jag läser ett inlägg vill jag känna att det finns en själ, en person bakom det som skrivs.
Annars blir det bara ordbajs där själlösheten lyser igenom.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 02 apr 2026 13:34

xion skrev:
Smisk skrev:AI som teknik är intressant och användbar men den är i sig varken bra eller dålig.

När jag läser ett inlägg vill jag känna att det finns en själ, en person bakom det som skrivs.
Annars blir det bara ordbajs där själlösheten lyser igenom.

Googlar du inte heller?
4 november 2017

Maat

Inläggav Maat » 07 apr 2026 21:53

AI är en penna, de som använder den styr resultatet.

Ful handstil och stavfel och dåligt språk och dåliga formuleringar blir konsekvenserna om den som styr "pennan" AI ger den instruktioner som ger det resultatet.

Och omvänt kan resultatet bli det främsta och mest briljanta som någonsin formulerats - om den som styr penna har kompetens nog för att ge pennan de instruktioner som ger det resultatet.

AI är ett Fingeravtryck... Resultatet skriker identiteten på sin skapare.

Om det flödar över av "massproducerade mediokra skapelser" så är det endast ett bevis för att DETTA är det utmärkande draget hos användarna.

Återgå till "Politik och samhälle"