Kommer rättvisa skipas?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Kommer rättvisa skipas?

Inläggav Vega » 04 apr 2026 15:50

Mycket av problemen i samhället grundar sig i skolan. Det är katastrof. Satsa på skolan. Gör den meningsfull.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 apr 2026 16:06

Vega skrev:Mycket av problemen i samhället grundar sig i skolan. Det är katastrof. Satsa på skolan. Gör den meningsfull.

Skolans tillstånd är i stort en spegling av samhällets tillstånd.
Algotezza aka Algotezza

Vega

Inläggav Vega » 04 apr 2026 18:07

Algotezza skrev:
Vega skrev:Mycket av problemen i samhället grundar sig i skolan. Det är katastrof. Satsa på skolan. Gör den meningsfull.

Och samhällets tillstånd beror på vilka ledare vi röstar fram till makten.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 apr 2026 21:30

Vega skrev:
Algotezza skrev:

Vi lever alla i en slags föreställning om hur tillståndet är i världen. Vi växer upp med denna berättelse. Men berättelsen kan ju vara ett självbedrägeri som är avsedd att skydda oss. Hade vi fötts i Teheran (8,7 miljoner invånare) hade vi haft en annan föreställning om hur livet på jorden fungerar och vilka människor som inte är vänskapligt sinnade. Det är både sant och falskt. Titta på utländska nyhetsprogram, de ger en annan bild av den pågående konflikten. Sveriges inhemska problem har vi själva skapat och vi underhåller bilden genom SVTs nyhetsrapportering. Detaljerade skildringar om gängvåld, stöket i skolan, fusk med bidrag, gamla luras på alla sina besparingar, sprängningar och en sjukvård som är oerhört dyr men uträttar allt mindre. Man försöker säkert ge litet råd om hur vi skall skydda oss bättre, men endast defensivt, eller?
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 05 apr 2026 12:49

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Algotezza skrev:Skolans tillstånd är i stort en spegling av samhällets tillstånd.

Vi lever alla i en slags föreställning om hur tillståndet är i världen. Vi växer upp med denna berättelse. Men berättelsen kan ju vara ett självbedrägeri som är avsedd att skydda oss. Hade vi fötts i Teheran (8,7 miljoner invånare) hade vi haft en annan föreställning om hur livet på jorden fungerar och vilka människor som inte är vänskapligt sinnade. Det är både sant och falskt. Titta på utländska nyhetsprogram, de ger en annan bild av den pågående konflikten. Sveriges inhemska problem har vi själva skapat och vi underhåller bilden genom SVTs nyhetsrapportering. Detaljerade skildringar om gängvåld, stöket i skolan, fusk med bidrag, gamla luras på alla sina besparingar, sprängningar och en sjukvård som är oerhört dyr men uträttar allt mindre. Man försöker säkert ge litet råd om hur vi skall skydda oss bättre, men endast defensivt, eller?

Skolans problem är att den inte är tillräckligt tävlingsinriktad. Folk måste inse att man inte är vad man presterar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 apr 2026 14:06

Vega skrev:
Pilatus skrev:Vi lever alla i en slags föreställning om hur tillståndet är i världen. Vi växer upp med denna berättelse. Men berättelsen kan ju vara ett självbedrägeri som är avsedd att skydda oss. Hade vi fötts i Teheran (8,7 miljoner invånare) hade vi haft en annan föreställning om hur livet på jorden fungerar och vilka människor som inte är vänskapligt sinnade. Det är både sant och falskt. Titta på utländska nyhetsprogram, de ger en annan bild av den pågående konflikten. Sveriges inhemska problem har vi själva skapat och vi underhåller bilden genom SVTs nyhetsrapportering. Detaljerade skildringar om gängvåld, stöket i skolan, fusk med bidrag, gamla luras på alla sina besparingar, sprängningar och en sjukvård som är oerhört dyr men uträttar allt mindre. Man försöker säkert ge litet råd om hur vi skall skydda oss bättre, men endast defensivt, eller?

Skolans problem är att den inte är tillräckligt tävlingsinriktad. Folk måste inse att man inte är vad man presterar.

Det är ju inte helt oviktigt att vi förmår prestera något, som vi efter skolan kan försörja oss av. Om vi dessutom är förberedda för ett liv där vi får klara oss själva (utanför hemmet) så har skolan gjort en del av sin uppgift.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 05 apr 2026 15:52

Hade det inte varit trevligt att göra ett matteprov och dagen efter få veta vilken plats i Sverige man hamna på? Tänk ifall man placera sig topp 100… Nej, jag vet inte hur duktig jag var, antagligen så var jag bara ”ganska bra”, lite över medel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 apr 2026 17:48

Vega skrev:Hade det inte varit trevligt att göra ett matteprov och dagen efter få veta vilken plats i Sverige man hamna på? Tänk ifall man placera sig topp 100… Nej, jag vet inte hur duktig jag var, antagligen så var jag bara ”ganska bra”, lite över medel.

det hade säkert varit trevligt, men skulle det ha med rättvisa att göra?
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 11:05

Pilatus skrev:
Vega skrev:Hade det inte varit trevligt att göra ett matteprov och dagen efter få veta vilken plats i Sverige man hamna på? Tänk ifall man placera sig topp 100… Nej, jag vet inte hur duktig jag var, antagligen så var jag bara ”ganska bra”, lite över medel.

det hade säkert varit trevligt, men skulle det ha med rättvisa att göra?

I rättvisans namn behöver vi en bättre skola. Själva studierna var ju inte direkt svåra, men mycket ineffektiva. Socialt lärde jag mig ingenting..

Smisk

Inläggav Smisk » 07 apr 2026 13:58

Pilatus skrev:Hur arv skall fördelas är reglerat i lag. Det är den rättvisa som finns för arvingarna. Det som sedan finns kvar kan fördelas lika, eller som arvtagarna beslutar.

Vilken lag? Är lagarna rättvisa? Är det rättvisa att ha lagar för arv?

Dessa lagar varierar stort mellan länder och kulturer säger AI. Inom islamisk rätt ärver söner mer än döttrar och man har mycket begränsad frihet att själv påverka detta. I Sverige kan man inte helt göra sina barn arvslösa men det kan man i USA.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 apr 2026 14:55

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Hur arv skall fördelas är reglerat i lag. Det är den rättvisa som finns för arvingarna. Det som sedan finns kvar kan fördelas lika, eller som arvtagarna beslutar.

Dessa lagar varierar stort mellan länder och kulturer säger AI. Inom islamisk rätt ärver söner mer än döttrar och man har mycket begränsad frihet att själv påverka detta. I Sverige kan man inte helt göra sina barn arvslösa men det kan man i USA.

Ärvdabalk (1958:637) Det är så rättvist som riksdagen beslutat om.
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 07 apr 2026 15:57

Pilatus skrev:
Smisk skrev:

Ärvdabalk (1958:637) Det är så rättvist som riksdagen beslutat om.

Du missar min poäng helt :)

Att rättvisa är det som är rättvist enligt lag är ett cirkeltänk som inte förklarar något om rättvisans natur. Så varje land har sin egen rättvisa eftersom olika lagar finns? Det är motsägelsefullt och helt oklart.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 07 apr 2026 16:16

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Ärvdabalk (1958:637) Det är så rättvist som riksdagen beslutat om.

Att rättvisa är det som är rättvist enligt lag är ett cirkeltänk som inte förklarar något om rättvisans natur.

Förklara rättvisans natur, smisk. Vad menar du är mer rättvist än lagen? Något du du funderat på?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 08 apr 2026 08:57

Pilatus skrev:
Smisk skrev:
Pilatus skrev:Ärvdabalk (1958:637) Det är så rättvist som riksdagen beslutat om.

Att rättvisa är det som är rättvist enligt lag är ett cirkeltänk som inte förklarar något om rättvisans natur.

Förklara rättvisans natur, smisk. Vad menar du är mer rättvist än lagen? Något du du funderat på?

Jag menar att rättvisan till stor del är ett trasigt koncept som sagt. Jag tror inte man kan definiera rättvisa.

Att hänvisa till lagen är ett felslut eftersom man inte förklarat varför lagar är rättvisa och eftersom olika lagar finns i olika tider, kulturer och för olika saker mm.

Om du tror att rättvisa går att definiera är det du som har bevisbördan tänker jag?

Jag menar dock inte att rättvisa som koncept inte bör användas, även det tänket är ett kopplat till att man redan tänker på rättvisa, utan att konceptet är oklart. Det har ingen komplett definition trots att vi använder det. Precis som Gud och tro som är väldigt otydliga saker.

xion

Inläggav xion » 08 apr 2026 09:28

Vega skrev:Jag tror på Gud för att han är garanten för rättvisa.. Då säger de flesta: livet är inte rättvist.. Då säger jag: jag tror på rättvisa i nästa liv, om det ska krävas ett nytt liv för det..

Men om Gud inte finns så kan han ju inte heller garantera någon rättvisa.
Och om detta är det enda liv vi har så kan inte rättvisa uppstå i ett kommande liv.
Jag vet inte mycket om "karmalagen", men som jag förstår så grundar den sig på tanken att det du sår får du skörda.
Jag tror att man lätt missförstår karmalagen på så vis att det inte handlar om ett kommande liv. Det handlar istället om det liv vi lever nu.
Det du gör påverkar livet för andra som i sin tur påverkar livet i sin omgivning. Det blir som ett pyramidspel som så småningom påverkar även dig.
Filmen "Pay it forward" är ett exempel på hur det skulle kunna fungera.

Återgå till "Religion och andlighet"