Vad är tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är tro?

Inläggav Algotezza » 05 apr 2026 15:45

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Tro känns för mej lite som de här idrottspsykologerna och livscoacherna som vill ha en att tro på nåt framtida mål. Inte fel, Harari beskriver hur de olika historierna vi skapat, har skapat samhälle.

Får jag välja en tar jag folkhemmet. Där trodde man på en stark stat och en moral av skötsamhet och arbete. Räcker för mej. Ge mig landet mellanmjölk. Det tror jag på.

Håller med om att landet mellanmjölk var en hyfsad kompromiss.
Gav en möjlighet för alla oavsett bakgrund.
Lite skillnad mot dagens samhälle där bakgrund och pengar avgör.

Ett bra exempel är de kommunala musikskolor som fanns förr.
Dessa producerade massa talanger och alla oavsett bakgrund fick en chans.
Läste en gång en intervju med Per Gessle (Roxette) han menade att dessa musikskolor var bidragande orsak till det ”svenska musikundret”.

Låt hundra blommor blomma; låt hundra tankeskolor tävla. (Mao)

Tiden av under är nog över för Sveriges del - och för världen.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 apr 2026 15:58

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Tro känns för mej lite som de här idrottspsykologerna och livscoacherna som vill ha en att tro på nåt framtida mål. Inte fel, Harari beskriver hur de olika historierna vi skapat, har skapat samhälle.

Får jag välja en tar jag folkhemmet. Där trodde man på en stark stat och en moral av skötsamhet och arbete. Räcker för mej. Ge mig landet mellanmjölk. Det tror jag på.

Håller med om att landet mellanmjölk var en hyfsad kompromiss.
Gav en möjlighet för alla oavsett bakgrund.
Lite skillnad mot dagens samhälle där bakgrund och pengar avgör.

Ett bra exempel är de kommunala musikskolor som fanns förr.
Dessa producerade massa talanger och alla oavsett bakgrund fick en chans.
Läste en gång en intervju med Per Gessle (Roxette) han menade att dessa musikskolor var bidragande orsak till det ”svenska musikundret”.

Låt hundra blommor blomma; låt hundra tankeskolor tävla. (Mao)

Tiden av under är nog över för Sveriges del - och för världen.

Det hoppas jag inte.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts

Inläggav 531bts » 05 apr 2026 16:24

Pilatus skrev:
Vega skrev:
531bts skrev:För att definiera "tro" är det oundvikligt att också definiera "veta".

Exakt!

Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

"Tro" förutsätter kunskap, dvs minnen av tidigare erfarenhet av orsak - verkan i förhållande till förändringar i rummet. Av att ha erfarenheten att se när solen gick upp i morse, kan jag ifrån minnet (kunskapen) av den och tidigare soluppgångar, ha tron, göra antagandet, att solen går upp även imorgon.
Jag vet inte om den gör det, förrän det ögonblick mina sinnen direkt förmedlar soluppgången (förändringen i rummet) medvetandet då berörs av.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 apr 2026 08:18

531bts skrev:
Pilatus skrev:Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

"Tro" förutsätter kunskap,

Kunskap definieras som rättfärdigad sann tro, där kunskap innebär att man har goda skäl att tro på något som faktiskt är sant.
Moderator

xion

Inläggav xion » 06 apr 2026 08:42

531bts skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Exakt!

Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

"Tro" förutsätter kunskap, dvs minnen av tidigare erfarenhet av orsak - verkan i förhållande till förändringar i rummet. Av att ha erfarenheten att se när solen gick upp i morse, kan jag ifrån minnet (kunskapen) av den och tidigare soluppgångar, ha tron, göra antagandet, att solen går upp även imorgon.
Jag vet inte om den gör det, förrän det ögonblick mina sinnen direkt förmedlar soluppgången (förändringen i rummet) medvetandet då berörs av.

Nej tro förutsätter inte kunskap.
Tro förutsätter fantasi.
Sen är det så klart bra om fantasin har något konkret att fantisera om.

531bts

Inläggav 531bts » 06 apr 2026 10:17

xion skrev:
531bts skrev:
Pilatus skrev:Tro betyder övertygelse om X. Att veta betyder vanligen att ha kunskap.

Nej tro förutsätter inte kunskap.
Tro förutsätter fantasi.
Sen är det så klart bra om fantasin har något konkret att fantisera om.

Är min tro att solen går upp imorgon grundad på fantasi eller kunskap?
Fantasi är ett slags "kunskap" där den personliga logiken är referens framför vår gemensamma verklighet. Tro förutsätter kunskap dvs minnesbaserade erfarenheter av orsak - verkan av förändringar i rummet. Man kan pröva, sin tro, antagande som allmängiltig, i dialog om antagandet, tron har vår gemensamma verklighet som referens, till skillnad från personlig logik, fantasi.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 apr 2026 10:19

Egentligen ville jag diskutera ämnet religiös tro, alltså tro på Gud eller något gudomligt, inte tro i betydelsen "hålla för sannolikt/ antaga".

Tro kan ha flera olika betydelser, beroende på sammanhanget.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 apr 2026 10:30

531bts skrev:Tro förutsätter kunskap dvs minnesbaserade erfarenheter av orsak

Vad slags kunskap förutsätts för tro på tomten, eller andeväsen? Tro är att vara övertygad om x, många kristna är övertygade om Guds existens. Det förutsätter inte att de har någon kunskap om Gud, att det kan prövas på något kontrollerbart sätt. De tror för att de känner sig uppfyllda av en andlig närvaro, eller något annat som ger dem en inre visshet.
Vi kan tro på att det finns liv på andra planeter. Men det går inte i nuvarande läge att kontrollera. Vi har alltså ingen kunskap om huruvida det finns liv på andra planeter. Se exempelvis Kant.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 06 apr 2026 10:41

Algotezza skrev:Egentligen ville jag diskutera ämnet religiös tro, alltså tro på Gud eller något gudomligt, inte tro i betydelsen "hålla för sannolikt/ antaga".

Läser man här på Filosofiforum så får jag intrycket att det är en obesvarbar fråga. Vad slags substans har detta trosbegrepp, har det alls något innehåll? Det verkar vara en känsla som ingen riktigt kan verbalisera. Själv uppfattar jag gudstro som ett försanthållande av vissa dogmer om Gud, t ex någon av trosbekännelserna. De har ett innehåll, något att utgå från. Sedan kan de kristna gräla om huruvida dopet kan ske i späd ålder, eller som vuxendop. Eller om det är Jesu lekamen vi stoppar i oss under nattvarden. O s v.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 10:51

Algotezza skrev:Egentligen ville jag diskutera ämnet religiös tro, alltså tro på Gud eller något gudomligt, inte tro i betydelsen "hålla för sannolikt/ antaga".

Som jag ser det, utan en tro på Gud, så är man helt utelämnad åt slumpen, varför man försöker kontrollera sin omgivning..

531bts

Inläggav 531bts » 06 apr 2026 11:02

Algotezza: all tro, antaganden, religiös eller inte, kan och bör prövas mot erfarenheten av den allmängiltiga verklighet vi lever i, av och i förhållande till, för värdet av förnuft och uttryck i tanke, tal och gärning och därmed gemenskap.

531bts

Inläggav 531bts » 06 apr 2026 11:07

Vega skrev:

Som jag ser det, utan en tro på Gud, så är man helt utelämnad åt slumpen, varför man försöker kontrollera sin omgivning..

Med ett oklart Gudsbegrepp och en ofattbar agenda med skapelsen, blir det så stor skillnad med en tro på "slump" eller obegriplig Gud?

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 11:12

531bts skrev:
Vega skrev:

Med ett oklart Gudsbegrepp och en ofattbar agenda med skapelsen, blir det så stor skillnad med en "slump" eller obegriplig Gud?

Det ska stå INTE i meningen eller?

531bts

Inläggav 531bts » 06 apr 2026 11:16

Vega: vad blir skillnaden för förnuft och uttryck i tanke, tal och gärning med en tro på en "slump" jämfört med en tro på en obegriplig Gud med en obegriplig agenda med skapelsen?

Vega

Inläggav Vega » 06 apr 2026 11:23

531bts skrev:Vega: vad blir skillnaden för förnuft och uttryck i tanke, tal och gärning med en tro på en "slump" jämfört med en tro på en obegriplig Gud med en obegriplig agenda med skapelsen?

Jag vet inte om det är någon skillnad men om man upplever att man kan kontrollera sin omgivning (dvs rädda den från slumpen) så går det bättre att leva utan Gud..

Återgå till "Religion och andlighet"