IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne

Re: IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?

Inläggav Anne » 09 apr 2026 00:45

Illusionen skrev:
Anne skrev:Men varför ska vi rangordna intelligens/begåvning? Varför kan vi inte bara uppskatta varandras olika intelligenser/begåvningar och samarbeta?

Det är en berättigad fråga som flertalet politiker helst undviker, då den inkräktar på deras maktanspråk.
Mitt budskap framgår av några citat från mitt inledande inlägg,

”Den, för den mindre begåvade individen, mest negativa konsekvensen, är med stor sannolikt den
KONKURRENS som följer av marknadsekonomin.
Man behöver m a o vara både smart och frisk/stark för att vara lyckad i dagens kapitalistiska samhälle,
vilket leder till att man undermedvetet tenderar att sammankoppla begåvning med människovärde.
Att mot denna bakgrund bli utpekad som obegåvad leder ofta till skamkänslor.
Varken samhället eller den intelligente ”aggressiva apan” med makt, förefaller bry sig nämnvärt om
dessa människor som får sina liv mer eller mindre beskurna, därav rubrikens frågeställning,
IQ: DISKRIMINERANDE och/eller INTEGRITETSKRÄNKANDE ?”

”När vi därför tidigt får lära oss i skolan att betygsätta och värdera varandra, leder detta till konkurrens,
orättvisor och ojämlikhet, och i förlängningen människor som känner sig misslyckade redan i skolan och
mår dåligt. Att bli utpekad som obegåvad är m a o ett stort handikapp som präglar individens hela livssituation.”

Tänk er in i de sämre lottades situation, vem tillvaratar deras intressen ?
Samhället är djupt orättvist !

Konsekvenserna av nuvarande samhällssystem kan sammanfattas som i följande citat.

”Begrunda gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår hyllade intelligens under en kort tidsepok, gjort
avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan” i sin hybris och makthunger lägger enorma summor på
massförstörelsevapen parallellt med hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar naturen,
skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.”

”Det är mänskligheten som i övermod via egoism och maktmissbruk tillämpar egenformulerade och
snedvridna värderingar om hur mänskliga egenskaper och förmågor skall tolkas, för att passa in i den
grandiosa självbilden.
Vår hyllade intelligens är ett sådant exempel, där Nobelfesten är det ultimata beviset på systemfel.”

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom / http://www.deltakonceptet.se

Pax vobiscum

Men Bäste Båtbyggare Bengt, om du verkligen resonerar så, varför visade du dig inte villig att hjälpa mig förstå en grej med båtar?

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 00:54

Pilatus skrev:
Anne skrev:Men varför ska vi rangordna intelligens/begåvning? Varför kan vi inte bara uppskatta varandras olika intelligenser/begåvningar och samarbeta?

Jo, det är väl så stora företag kan bli framgångsrika, man samlar ett antal välutbildade ingenjörer och låter dem driva ett utvecklingsprojekt. Det är säkert på liknande sätt i alla stora organisationer. Där måste finnas folk med litet olika begåvning, en hygglig budget och väl formulerade mål. Varför lyckades Elon Musk så bra?

Jag känner inte till Elon Musks väg. Du kanske kan informera mig? Jag vet bara hur han ser ut och att han tydligen har en massa pengar. Var väl någon koppling med Trump också? Och något bilmärke?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 09 apr 2026 10:02

Tycker ni det är praktiskt med en mobiltelefon annat än för yuppies har jag varit en av de församlade ingenjörerna som samlades av näringsliv för att realisera det. Jag och många, många andra ingenjörer. Skäms inte en sekund för det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 09 apr 2026 10:37

Anne skrev:
Pilatus skrev:

Jo, det är väl så stora företag kan bli framgångsrika, man samlar ett antal välutbildade ingenjörer och låter dem driva ett utvecklingsprojekt. Det är säkert på liknande sätt i alla stora organisationer. Där måste finnas folk med litet olika begåvning, en hygglig budget och väl formulerade mål. Varför lyckades Elon Musk så bra?

Jag känner inte till Elon Musks väg. Du kanske kan informera mig? Jag vet bara hur han ser ut och att han tydligen har en massa pengar. Var väl någon koppling med Trump också? Och något bilmärke?

Jodå Elon är en begåvning, kanske främst då det kommer till analytisk förmåga. Att från ett mål dela upp det i mindre delar, reducera vad som inte hör till och se hur det kan bli verklighet. SpaceX.
Till detta en god arbetsmoral. Hans arbetsvecka har uppskattats till >80 timmar. Det är väl ingen som rekommenderar, men jag har sett det i andra sammanhang. 35 timmars arbetsvecka kan säkert passa för många, men det är inte så man når framgång i arbetslivet.
Man må tycka vad man vill om Elon, men han är visionär i sitt ledarskap och vill nå en högre civilisationsnivå. Det innebär risker och att våga misslyckas. Det var först den fjärde uppskjutningen av SpaceX som lyckades. Eller så anser man att det var ett enormt slöseri med resurser. Finns det verkligen något gott skäl till att kolonisera Mars? Det kan man vara skeptisk till.
Men sammanfattningsvis så har han hunnit bygga en stor innovativ industri, han har varit mycket riskbenägen, men han har lyckats och kunnat komma igen. Självklart menar jag att intelligenstest är meningsfulla. Dess uppgift har alltid varit att kunna hitta rätt plats för varje begåvning. Det spar mycket onödigt slit att kunna välja ett yrke som man har förutsättningar att klara av och att man kan känna att man gör nytta.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 09 apr 2026 18:44

Tråkigt att det än idag finns människor som tror att intelligens, kunskap och vetenskap kommer driva mänskligheten i fördärv.
Det är inte mänskligheten som fördärvar sig själv, inte människan heller.
T ex är det 1% av mänskligheten som står för 50% av flygplansutsläppen.
Flyget står för 3% av totala utsläpp men effekten på klimatet blir större eftersom de sker på hög höjd och dessutom orsakar moln som reflekterar värme tillbaka till jorden.
Siffrorna är resultat av forskning.

Tråkigt att det än idag finns människor som tror att vår arts överlevnad är en moralisk fråga, inte en fråga som kan och ska besvaras med hjälp av vetenskap.

Till slut landar hela problematiken i politiken: fatta beslut grundade på tro/moral eller på vetenskapliga rön.
Till slut landar allt i vad som är billigast och vad som ger störst profit - på kort sikt, dvs under mandatperioden.

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 19:45

Anders skrev:Tycker ni det är praktiskt med en mobiltelefon annat än för yuppies har jag varit en av de församlade ingenjörerna som samlades av näringsliv för att realisera det. Jag och många, många andra ingenjörer. Skäms inte en sekund för det.

Varför skulle du skämmas för det :shock: ?

Anne

Inläggav Anne » 09 apr 2026 19:49

Pilatus skrev:
Anne skrev:
Pilatus skrev:Jo, det är väl så stora företag kan bli framgångsrika, man samlar ett antal välutbildade ingenjörer och låter dem driva ett utvecklingsprojekt. Det är säkert på liknande sätt i alla stora organisationer. Där måste finnas folk med litet olika begåvning, en hygglig budget och väl formulerade mål. Varför lyckades Elon Musk så bra?

Jodå Elon är en begåvning, kanske främst då det kommer till analytisk förmåga. Att från ett mål dela upp det i mindre delar, reducera vad som inte hör till och se hur det kan bli verklighet. SpaceX.
Till detta en god arbetsmoral. Hans arbetsvecka har uppskattats till >80 timmar. Det är väl ingen som rekommenderar, men jag har sett det i andra sammanhang. 35 timmars arbetsvecka kan säkert passa för många, men det är inte så man når framgång i arbetslivet.
Man må tycka vad man vill om Elon, men han är visionär i sitt ledarskap och vill nå en högre civilisationsnivå. Det innebär risker och att våga misslyckas. Det var först den fjärde uppskjutningen av SpaceX som lyckades. Eller så anser man att det var ett enormt slöseri med resurser. Finns det verkligen något gott skäl till att kolonisera Mars? Det kan man vara skeptisk till.
Men sammanfattningsvis så har han hunnit bygga en stor innovativ industri, han har varit mycket riskbenägen, men han har lyckats och kunnat komma igen. Självklart menar jag att intelligenstest är meningsfulla. Dess uppgift har alltid varit att kunna hitta rätt plats för varje begåvning. Det spar mycket onödigt slit att kunna välja ett yrke som man har förutsättningar att klara av och att man kan känna att man gör nytta.

Tack, Pilatus! Inte för jag vet vad det ska vara bra för, men då vet jag lite mer om denne Musk.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 apr 2026 13:15

Anne skrev:
Anders skrev:Tycker ni det är praktiskt med en mobiltelefon annat än för yuppies har jag varit en av de församlade ingenjörerna som samlades av näringsliv för att realisera det. Jag och många, många andra ingenjörer. Skäms inte en sekund för det.

Varför skulle du skämmas för det :shock: ?

Tycker det är vad tråden bland annat implicerar. Människorna borde levt 1700-talsliv eftersom teknik och vetenskap är potent och resurskrävande.

Skulle önska man kunde tänka på två saker samtidig. Att det är svårt.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 apr 2026 19:37

Hubert skrev:Tråkigt att det än idag finns människor som tror att intelligens, kunskap och vetenskap kommer driva mänskligheten i fördärv.
Flyget står för 3% av totala utsläpp men effekten på klimatet blir större eftersom de sker på hög höjd och dessutom orsakar moln som reflekterar värme tillbaka till jorden.

Tråkigt att det än idag finns människor som tror att vår arts överlevnad är en moralisk fråga, inte en fråga som kan och ska besvaras med hjälp av vetenskap.

Till slut landar hela problematiken i politiken: fatta beslut grundade på tro/moral eller på vetenskapliga rön.
Till slut landar allt i vad som är billigast och vad som ger störst profit - på kort sikt, dvs under mandatperioden.

Ja, det är knappast intelligens, vetenskap och kunskap som är de största hoten idag. Tekniken är inte heller ett hot i sig. Problemet är mänsklig dumhet och egoism, bl.a., som verkar vara outsinliga resurser.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 apr 2026 23:23

Hubert skrev:Tråkigt att det än idag finns människor som tror att intelligens, kunskap och vetenskap kommer driva mänskligheten i fördärv.

Inte mycket att invända mot den. Kanske det sista behöver kompletteras, profit främst i form av symboliskt kapital bland de sina. Ibland också ekonomiskt kapital.
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"