Pilatus skrev:xion skrev:Jag tro att lagen om orsak och verkan alltid gäller även när vi inte har tillräcklig kunskap.
I det här fallet är instabiliteten orsak, sönderfallet verkan.
Halveringstiden får vi mäta oss till. Men den är förutbestämd av naturen.
problemet här är att du inte ser ditt fel. I kaotiska mönster kan det vara så att vi inte ser en enskild orsak till en händelse. En atomkärna hålls ihop av den starka och elektromagnetiska kraften, i radioaktiva isotoper är de inte i balans, alltså kan kärnan falla sönder. Men där finns ingen klocka som håller kontroll på halveringstiden. Den handlar mer om måttet på kärnans inre stabilitet. Ingen vetenskapsman ger stöd åt din hypotes. Det finns ingen information som kan svara på när en atomkärna sönderfaller, naturen vet bara att det kan hända nu eller om en miljon år. Var inte så dogmatisk. Alternativt, sök efter en forskare som vet att radioaktiva sönderfall inte är slumpartade, att där finns information som vi ännu inte upptäckt.
Ephraim Fischbach föreslog (2006) att neutrinos från solen kunde interagera med atomkärnor (radium-226). Jenkins-Fischbach effekten
Enligt standardmodellen sker sönderfallet genom att en partikel "tunnlar" ut ur kärnan. Detta är en fundamental sannolikhetsprocess som inte kräver (eller tillåter) yttre information.
Jag har rätt tills någon kan presentera en trovärdig förklaring till varför jag skulle ha fel.
För mig handlar det inte alls om dogmatism. Det är bara enkel logik.
Om sönderfallet skulle vara slumpartat, så skulle cesium 137 kunna få vilken halveringstid som helst.
Dessutom skulle kol-14 datering vara oanvändbar.
Det är inte så lätt att skilja på kunskapsbrist och det som vi betraktar som slump.
Ett stort lotteri har massor med vinstchanser. Vinsten finns redan i lotten innan du skrapar den utan att du vet om det.
Det är ingen slump när du råkar få en vinstlott.