Vega skrev:unik skrev:Kan en analfabet vara författare?
Kan en analfabet vara filosof?
Kan en analfabet vara poet?
V
Kan slumpen skapa något av tillräcklig kvalitet?
Hej, livet är en tårta!
Nu är det fest!
Varsågod och ta en bit!
V
Moderator: Moderatorgruppen
Vega skrev:unik skrev:Kan en analfabet vara författare?
V
unik skrev:Vega skrev:unik skrev:Kan en analfabet vara författare?
V
Hej, livet är en tårta!
Nu är det fest!
Varsågod och ta en bit!
V
Vega skrev:unik skrev:Vega skrev:Kan slumpen skapa något av tillräcklig kvalitet?
Hej, livet är en tårta!
Nu är det fest!
Varsågod och ta en bit!
V
Snart kommer AI konkurrera ut vanliga författare.
Vega skrev:Blir världen tryggare eller osäkrare av den tekniska utvecklingen?
Vega skrev:Snart kommer AI konkurrera ut vanliga författare.
Pilatus skrev:Vega skrev:Snart kommer AI konkurrera ut vanliga författare.
Skillnaden till verkliga författare är att AI inte har något liv från vilket de kan låta inspirera sig av minnen. AI kan förstås använda sig av skrivet material och ändra det så det inte kan identifieras. Men jag tror ändå inte att AI på något sätt är moget för en sådan bedrift. Språk och stildetaljer är ofta mycket personliga och miljöskildringar är svåra att skapa om man inte varit på plats. Men jag kan inte säga att jag vet. Det jag sett är att AI är totalt överlägsen i sådant den tränats till. Den skulle förstås kunna läsa in sig på en god författare och skriva en bok i samma stil. Men är det en framtid?
Vega skrev:Pilatus skrev:Vega skrev:Snart kommer AI konkurrera ut vanliga författare.
Skillnaden till verkliga författare är att AI inte har något liv från vilket de kan låta inspirera sig av minnen. AI kan förstås använda sig av skrivet material och ändra det så det inte kan identifieras. Men jag tror ändå inte att AI på något sätt är moget för en sådan bedrift. Språk och stildetaljer är ofta mycket personliga och miljöskildringar är svåra att skapa om man inte varit på plats. Men jag kan inte säga att jag vet. Det jag sett är att AI är totalt överlägsen i sådant den tränats till. Den skulle förstås kunna läsa in sig på en god författare och skriva en bok i samma stil. Men är det en framtid?
Att skriva en bok som säljer är som att gå på restaurang snart, man väljer en restaurang, ett bord, man får en meny… Den genomsnittliga författaren i Sverige håller väldigt låg klass.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster